Dakpannen snijden voor plaatsing zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-03 16:14
Hoi.
Wij vernieuwden 2 weken geleden ons dak via de Sarking methode. We stelden een aannemer aan om onze zonnepanelen (15 jaar oud) te verwijderen van het oude dak, en te herplaatsen op het nieuwe dak. De aannemer drong er reeds bij de offerte op aan om een nieuw frame te installeren. We gingen hier mee akkoord denkend dat dit ook het mooiste zou passen op het nieuwe dak.
Gisteren kwamen ze het frame installeren. Tot onze verbazing werden de haken om dit frame te installeren niet enkel ingeslepen in de pannen (waarvan ik reeds hoorde dat dit vaak gebeurt), maar hebben ze uit alle pannen waar een haak geplaatst is een hoek moeten snijden. Zie foto. De pannen (koramic actua lt10) zijn blijkbaar te groot voor de gebruikte haken.
Is dit uitsnijden (niet enkel inslijpen) van de pannen normaal? Ik zou denken dat er haken bestaan die wel gewoon passen op deze pannen, maar hoor graag van mensen met meer ervaring wat hun mening is.

Alvast bedankt.

PS: ja, dit gaat onzichtbaar zijn wanneer de panelen geplaatst zijn. Maar onze 15j oude panelen van 200Wp elk zullen ooit vervangen worden door nieuwere types die minder ruimte innemen en dan verwacht ik ook dat het frame ingekort wordt. Op dat moment zouden we dus ook deze pannen terug moeten vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6f8Ikl6kG2zJwVWczqVBJV54AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qd5z7mAaWKf28J3VJtrTrPm6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xs_E35Iz6yyYsTOiyzHAAnykC-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3i4rhzC6BZkSxoQentilZs7C.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door eLeKicK op 16-10-2024 10:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-04 20:08
Stapeltje reserve pannen in de kruipruimte leggen voor als je over enkele jaren het systeem weer aanpast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heeft die aannemer Bert Visscher met een schaar en hamer (en helm) het dak op gestuurd ofzo, manmanman...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RfdRJp0t-GNTYqDKW58792CORY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7NnTtwx30Bnx2P7hwYIOycEC.jpg?f=user_large

[ Voor 97% gewijzigd door CodeCaster op 16-10-2024 10:46 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zorg dat je alvast een voorraad pannen verzamelt en ergens bewaart.
CodeCaster schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:38:
Heeft die aannemer Bert Visscher met een schaar en hamer (en helm) het dak op gestuurd ofzo, manmanman...
Bert had maar een type haak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:00
Bijzonder, zijn die pannen zo enorm lang? Of hebben ze de haken te hoog vastgeschroefd?
Waarom niet direct nieuwe panelen? Ho eis de overlapping van de pannen nu? Nog wel afdoende om opwaaiend sneeuw of vocht buiten te houden? Heb je geen foto van dichtbij, op het dak?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
dit lijken mij geen dakpannen maar leien. Leien zijn algemeen stuk complexer en hier wordt normaal gesproken ook een meerprijs voor gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
badboyqxy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:32:
dit lijken mij geen dakpannen maar leien. Leien zijn algemeen stuk complexer en hier wordt normaal gesproken ook een meerprijs voor gerekend.
er staat toch bij koramic actua lt10, dat zijn gewoon platte pannen.
leien gebruik je heel andere haken voor en die slijp je ook niet zo in. die gaan tussen de leien in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:10
badboyqxy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:32:
Dit zijn zeker geen leien, maar hele strakke dakpannen...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:18
Als de haken niet passen dan ga je toch op zoek naar andere haken, sowieso in overleg met de opdrachtgever.
Genoeg haken die wel passen met slechts een kleine aanpassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoe ver is de overlap van die pannen op de volgende rij? Krijg je zo geen lekkage? En ook tocht onder je pannendak.

Verder had je denk ik beter gelijk de oude panelen kunnen verkopen en nieuwe leggen. Profiteer je gelijk nog van salderen wat er nu nog is. Ik heb mijn 10 oude 250WP bij renovatie van mijn dak verkocht 1 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
Picobello BV oplossing dit :X .
Persoonlijk had ik dit nooit geaccepteerd en nieuwe dakpannen en andere beugels geëist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dit lijkt me beter als ik even google:

https://svk.global/nl-nl/...nepanelen-op-een-leiendak

of https://www.stralendgroen.nl/product/leihaak/

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 16-10-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-03 16:14
Alvast bedankt voor de reacties.
Dit is in België overigens. Momenteel met terugdraaiende teller en groenestroom certificaten.
Reden voor behoud van panelen is omdat daar nog een meerkost van 3000 euro voor gevraagd werd terwijl de panelen nog goed opbrengen, en de nieuwe panelen zouden slechts 25% minder ruimte innemen.
Nieuwe panelen zou ook niet veranderen met welke haken ze het frame installeren.

Ergens wel jammer dat dit blijkbaar zeker vermeden had kunnen worden. De aannemer werd nochtans hoog aangeschreven.

We leggen zeker een voorraad pannen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

eLeKicK schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:15:
Maar onze 15j oude panelen van 200Wp elk zullen ooit vervangen worden door nieuwere types die minder ruimte innemen..
Puur uit interesse, waarom dat? Over het algemeen zijn nieuwere panelen juist alleen nog maar groter te krijgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
eLeKicK schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:07:
Alvast bedankt voor de reacties.
Dit is in België overigens. Momenteel met terugdraaiende teller en groenestroom certificaten.
Reden voor behoud van panelen is omdat daar nog een meerkost van 3000 euro voor gevraagd werd terwijl de panelen nog goed opbrengen, en de nieuwe panelen zouden slechts 25% minder ruimte innemen.
Nieuwe panelen zou ook niet veranderen met welke haken ze het frame installeren.

Ergens wel jammer dat dit blijkbaar zeker vermeden had kunnen worden. De aannemer werd nochtans hoog aangeschreven.

We leggen zeker een voorraad pannen in.
De aannemer terug laten komen en het goed laten doen, dit is gepruts.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:28
Tegenwoordig is bij elk topic over een vraag met betrekking tot een aannemer meteen het oordeel 'gepruts'.
Ik neem aan dat de mensen die nu reageren aannemer zijn en de situatie kennen?

We kennen de hele situatie niet, dus ook meteen te zeggen dat het gepruts is is een beetje kort door de bocht naar mijn mening. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

FabianGTI schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:29:
Tegenwoordig is bij elk topic over een vraag met betrekking tot een aannemer meteen het oordeel 'gepruts'.

We kennen de hele situatie niet, dus ook meteen te zeggen dat het gepruts is is een beetje kort door de bocht naar mijn mening. :+
Fout 0: geen passende haken gebruiken.
Fout 1: niet aftekenen, maar op het oog zagen.
Fout 2: als het zagen mislukt en de tegel barst, lekker terugleggen.

Nee, je hoeft geen aannemer te zijn om te zien dat dit beter kan.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-03 09:50
Misschien van te voren afspraken maken hoe eea geinstalleerd wordt? Iets als ik wil geen gaten of afgeslepen pannen. Aannemen dat het wel goed gaat is hier de oorzaak van dit resultaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:50:
Fout 0: geen passende haken gebruiken.
Even een link/foto naar de juiste haak aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:10
hajee999 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:57:
Misschien van te voren afspraken maken hoe eea geinstalleerd wordt? Iets als ik wil geen gaten of afgeslepen pannen. Aannemen dat het wel goed gaat is hier de oorzaak van dit resultaat.....
Ik denk dat veel mensen niet eens weten wat 'fout' kan gaan. Bijvoorbeeld dakpannen laten vervangen en dan zonnepanelen terug, hoe vaak doe je zoiets? hoeveel mensen weten dat er uberhaupt diverse haken beschikbaar zijn etc.

Daarom huur je denk ik juist ook een aannemer in.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TheGhostInc schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:27:
[...]

Even een link/foto naar de juiste haak aub.
Ik zeg niet dat ik het beter weet, maar dat ik zie dat dit beter kan. Ik vind diverse lengtes dakhaken online voor verschillende pannen.

Dit lijkt me een typisch gevalletje van "shit, verkeerde haken mee voor dit soort pan, gaan we nieuwe halen en de klus een dag vertragen? Welnee, zaag die pannen maar aan gort, als de panelen erover liggen, zie je er niks meer van".

Ik zou het in ieder geval niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FabianGTI schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:29:

Omdat er heel veel aannemers zijn die maar wat aankloten omdat de klant toch niet weet dat het anders of beter kan en het dan accepteren omdat ze allang blij zijn dat er na aan maand of 9 wachten eindelijk iemand voor de hoofdprijs kon komen.

Het is toch absurd dat pannen zo worden ingeslepen dat er naar alle waarschijnlijkheid water, sneeuw en wind onder je pannen doorkomt terwijl die pannen nu juist zijn om dat alle drie tegen te houden?
Het kan gewoon niet zo zijn dat de dakpan of dakhaak fabrikant dit zo bedoeld heeft.
En daarbij heb ik jaren zonnepanelen verkocht en geplaatst op honderden daken en ik heb dit nooit zo verkocht of geplaatst. Dus gepruts ja. Naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13

mjl

Ugh

DukeBox schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Puur uit interesse, waarom dat? Over het algemeen zijn nieuwere panelen juist alleen nog maar groter te krijgen.
Ik denk omdat TS hetzelfde vermogen dan zou willen en de helft aan panelen zou kopen (welke wel groter zijn maar netto dus een kleiner oppervlakte zou beslaan).

De panelen zijn 15 jaar oud, kan me dus best voorstellen dat dat een 20-25% kan schelen.

Ik verwacht wel dat de omvormer aan vervanging toe is.

[ Voor 16% gewijzigd door mjl op 17-10-2024 10:26 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

mjl schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:32:
Ik denk omdat TS hetzelfde vermogen dan zou willen en de helft aan panelen zou kopen (welke wel groter zijn maar netto dus een kleiner oppervlakte zou beslaan).
De afgelopen 15 jaar is het vermogen per m² maar marginaal toegenomen. Vaak kan je met kleinere panelen er meer kwijt (meer m² dekking) waardoor dat voordeel al teniet wordt gedaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rba26
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-04 01:25
Met een kanttekening, met kleine panelen heb je meer aansluitingen en dus meer potentiële points of failure. En bij micro omvormers substantieel hogere kosten. Mijn voorkeur zou dus altijd uitgaan naar minder maar grotere panelen als dat een afweging is.
Pagina: 1