Nieuwe woning, Zigbee, Zwave, Wifi led dimmers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-06 11:26
Mijn huidige Home Assistent bevalt een collectie aan schakelaars, dimmers, sensors etc. Dit is het resultaat van 3.5 jaar HA gebruik. Daardoor werk ik met devices die met verschillende protocollen, hubs etc.

433 mhz HUB voor Klik aan klik uit
Hue hub voor tuinverlichting
Tado hub voor radiator knoppen
Zigbee dongle voor wat sensors
Wifi voor diverse devices

Nu gaan we binnenkort verhuizen en zal ik een nieuwe HA setup gaat maken. Voor de verlichting zoek ik inbouw led dimmers.

Wat is momenteel een goed protocol om in te investeren? Ik wil voorkomen dat ik voortborduur op een systeem wat minder toekomstbestendig is dan andere.

Online zie is nog steeds alle varianten voorbij komen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

433 Mhz duidelijk niet.

Ik zou gewoon zigbee doen, daar is zo veel voor te koop. En je hebt er al een stick voor en zigbee-devices. Hoe meer je blijft toevoegen, hoe fijner voor je zigbee-mesh; waar extra wifi-apparaten je netwerk meer belasten, zorgen extra zigbee-devices die ook router zijn (de meeste apparaten met netvoeding) juist voor een versterking en uitbreiding van het bereik van je zigbee-netwerk. Mocht over een tijdje Thread populairder zijn, dan prik je er een Thread stick bij voor €20. Je zigbee-netwerk kun je gewoon daarnaast laten draaien.

Overigens heb je de Hue hub niet per se nodig, want Hue = zigbee en kun je dus aansturen met je zigbee dongle :)

Wifi is een interessante in je lijstje die maar een deel van het verhaal vertelt. Ja, het is een radiaprotocol, maar het zegt nog niets over of je apparaat lokaal aangestuurd kan worden of dat je afhankelijk bent van de cloud. Apparaten die je alleen via de cloud kunt besturen dien je, wanneer het kan, compleet te vermijden. Wifi-apparaten zijn minder geschikt voor dingen zoals sensoren met een batterij: wifi kost veel meer energie dan zigbee.

Tado is flauw, die gebruiken hun eigen gesloten protocol waarvoor je afhankelijk bent van hun hub. En je kunt ook geen extra apparaten besturen met die hub die niet van Tado zijn. Dus voor je Tado-spul is die hub prima, maar verder is het een 'dead end' voor de uitbreiding van je smarthome.

Kortom: als je nu voor de keuze staat om sensor X of dimmer Y te kopen en je ziet 'm in de smaakjes 433Mhz/Zigbee/Wifi/Z-wave, pak dan zigbee.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 25-02-2025 11:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Helder, zijn er daarnaast binnen de Zigbee Led dimmers nog 'slechte' en 'goede' merken?

Ik zie voornamelijk onderstaande merken
Ecodim
ION Industries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb zelf geen ervaring met dimmers, volgens mij werken de meeste gewoon goed. De enige dimmers waar ik wel eens over heb gelezen dat ze gek doen zijn die van het huismerk van Robbshop: ROBB Dimmer, licht valt af en toe uit Maar misschien is dat ondertussen ook al opgelost.

Kijk ook naar het soort module dat je koopt. Een draaidimmer moet natuurlijk altijd op de plek van je knop. Maar een dimmer die werkt met pulsdrukkers kun je ook bij de lamp plaatsen. Als je in je nieuwe huis al overal pulsdrukkers hebt is het zonde om die te vervangen door draaidimmers met bijbehorend materiaal om het netjes af te werken. Voor het aansluiten is dit een interessant topic: Het grote smart-module (aansluiten) topic

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:54
SuperR1902 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:04:
Helder, zijn er daarnaast binnen de Zigbee Led dimmers nog 'slechte' en 'goede' merken?

Ik zie voornamelijk onderstaande merken
Ecodim
ION Industries
Niet helemaal fair het volgende linkje maar het volgende linkje (https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/) geeft een opsomming van alle devices die op dit moment supported zijn binnen Zigbee2MQTT. Dat is natuurlijk eigenlijk bedoelt om te gebruiken als je Zigbee2MQTTgebruikt maar het is ook een mooie catalogus van wat er allemaal te krijgen is. Of daar dan weer goede en slechte merken tussen zitten kan dat natuurlijk maar dat risico loop je altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Gizz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:17:
Kijk ook naar het soort module dat je koopt. Een draaidimmer moet natuurlijk altijd op de plek van je knop. Maar een dimmer die werkt met pulsdrukkers kun je ook bij de lamp plaatsen.
Ik wil enkel 1 wip schakelaar waarmee ik al het licht aan zet. Dus ik denk dat ik de wipschakelaar op 1 led dimmer aan sluit en dan vanuit HA kan bepalen welke lampen ik nog meer aan wil doen wanneer die dimmer door die schakelaar wordt bediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Tha_T schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:23:
Het volgende linkje maar het volgende linkje (https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/) geeft een opsomming van alle devices die op dit moment supported zijn binnen Zigbee2MQTT.
Bedankt voor de link. Het maakt zoeken naar mogelijke kandidaten wat eenvoudiger.
Pagina: 1