Ik ben nogal een leek op vlak van netwerken en zou nu het netwerk bij mij en mijn vader willen updaten (kangaroo-woning). Nu heb ik een roaming netwerk met apple airport routers.
De huidige situatie:
Internet komt binnen bij mijn vader 4 poorten op de telenet modem
- poort 1 gaat naar airport extreme in Living (daarop zijn appletv, telenet decoder en versterker met ethernet aangesloten)
- poort 2 gaat naar airport expres in tv-kamer (daarop is een telenet decoder op ethernet en een printer op usb aangesloten)
- poort 3 gaat naar airport expres op bureau van mijn vader (daarop is de philips hue bridge aangsloten via ethernet)
- poort 4 gaat naar een ubiquiti bridge op de zolder met 4 poorten: - poort 1 gaat naar thuisservertje (oude imac) op de zolder, -poort 2 gaat naar airport expres op mijn bureau (daarop is mijn computer aangesloten via ethernet), -poort 3 gaat naar mijn keuken (voorlopig onbenut), -poort 4 gaat naar airport extreme in mijn living (daarop is de versterker, tv en playstation aangesloten via ethernet)
Allemaal nogal "jank", maar het werkt min of meer stabiel
De hardware is allemaal nogal verouderd en ik zit met nogal wat problemen met bereik waardoor oa mijn draadloze deurbel niet goed werkt (en ik om de week de batterijen moet vervangen).
Mijn plan om alles te vervangen zou als volgt zijn:
Van de telenet modem bij mijn vader rechtstreeks naar een Ubiquiti Flex 2.5G PoE switch zodat ik alle 8 netwerkpoorten in mijn vaders huis kan benutten (nu zijn er maar 4 benut)
-poort 1 naar een Ubiquiti U7 pro access point in de living
-poort 2 naar een Ubiquiti Flex mini 2.5G (voor de versterker, decoder en appletv)
-poort 3 naar de telenet decoder in de tv kamer
-poort 4 reserve in de tv kamer
-poort 5 naar de airport expres in mijn vaders bureau (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 6 naar de philips hue bridge in mijn vaders bureau
-poort 7 naar een Ubiquiti U7 pro access point op de zolder
-poort 8 naar een Ubiquiti Flex 2.5G PoE switch zodat ik alle 6 netwerkpoorten in mijn huis kan benutten:
poorten in mijn huis:
-poort 1 naar oude imac server op zolder
-poort 2 reserve op zolder
-poort 3 naar computer op mijn bureau
-poort 4 naar de airport expres in mijn bureau (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 5 naar de airport expres in mijn keuken (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 6 reserve keuken
-poort 7 naar een Ubiquiti U7 pro access point in mijn living
-poort 8 naar een Ubiquiti Flex mini 2.5G (voor de versterker, tv en playstation)
Alles zou dan werken met PoE+
Is dit een ok plan?
Alvast bedankt aan iedereen die beduidend competenter is dan ik in deze zaken
De huidige situatie:
Internet komt binnen bij mijn vader 4 poorten op de telenet modem
- poort 1 gaat naar airport extreme in Living (daarop zijn appletv, telenet decoder en versterker met ethernet aangesloten)
- poort 2 gaat naar airport expres in tv-kamer (daarop is een telenet decoder op ethernet en een printer op usb aangesloten)
- poort 3 gaat naar airport expres op bureau van mijn vader (daarop is de philips hue bridge aangsloten via ethernet)
- poort 4 gaat naar een ubiquiti bridge op de zolder met 4 poorten: - poort 1 gaat naar thuisservertje (oude imac) op de zolder, -poort 2 gaat naar airport expres op mijn bureau (daarop is mijn computer aangesloten via ethernet), -poort 3 gaat naar mijn keuken (voorlopig onbenut), -poort 4 gaat naar airport extreme in mijn living (daarop is de versterker, tv en playstation aangesloten via ethernet)
Allemaal nogal "jank", maar het werkt min of meer stabiel
De hardware is allemaal nogal verouderd en ik zit met nogal wat problemen met bereik waardoor oa mijn draadloze deurbel niet goed werkt (en ik om de week de batterijen moet vervangen).
Mijn plan om alles te vervangen zou als volgt zijn:
Van de telenet modem bij mijn vader rechtstreeks naar een Ubiquiti Flex 2.5G PoE switch zodat ik alle 8 netwerkpoorten in mijn vaders huis kan benutten (nu zijn er maar 4 benut)
-poort 1 naar een Ubiquiti U7 pro access point in de living
-poort 2 naar een Ubiquiti Flex mini 2.5G (voor de versterker, decoder en appletv)
-poort 3 naar de telenet decoder in de tv kamer
-poort 4 reserve in de tv kamer
-poort 5 naar de airport expres in mijn vaders bureau (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 6 naar de philips hue bridge in mijn vaders bureau
-poort 7 naar een Ubiquiti U7 pro access point op de zolder
-poort 8 naar een Ubiquiti Flex 2.5G PoE switch zodat ik alle 6 netwerkpoorten in mijn huis kan benutten:
poorten in mijn huis:
-poort 1 naar oude imac server op zolder
-poort 2 reserve op zolder
-poort 3 naar computer op mijn bureau
-poort 4 naar de airport expres in mijn bureau (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 5 naar de airport expres in mijn keuken (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 6 reserve keuken
-poort 7 naar een Ubiquiti U7 pro access point in mijn living
-poort 8 naar een Ubiquiti Flex mini 2.5G (voor de versterker, tv en playstation)
Alles zou dan werken met PoE+
Is dit een ok plan?
Alvast bedankt aan iedereen die beduidend competenter is dan ik in deze zaken