Hulp update thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeon.themax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-03 09:58
Ik ben nogal een leek op vlak van netwerken en zou nu het netwerk bij mij en mijn vader willen updaten (kangaroo-woning). Nu heb ik een roaming netwerk met apple airport routers.
De huidige situatie:
Internet komt binnen bij mijn vader 4 poorten op de telenet modem
- poort 1 gaat naar airport extreme in Living (daarop zijn appletv, telenet decoder en versterker met ethernet aangesloten)
- poort 2 gaat naar airport expres in tv-kamer (daarop is een telenet decoder op ethernet en een printer op usb aangesloten)
- poort 3 gaat naar airport expres op bureau van mijn vader (daarop is de philips hue bridge aangsloten via ethernet)
- poort 4 gaat naar een ubiquiti bridge op de zolder met 4 poorten: - poort 1 gaat naar thuisservertje (oude imac) op de zolder, -poort 2 gaat naar airport expres op mijn bureau (daarop is mijn computer aangesloten via ethernet), -poort 3 gaat naar mijn keuken (voorlopig onbenut), -poort 4 gaat naar airport extreme in mijn living (daarop is de versterker, tv en playstation aangesloten via ethernet)

Allemaal nogal "jank", maar het werkt min of meer stabiel

De hardware is allemaal nogal verouderd en ik zit met nogal wat problemen met bereik waardoor oa mijn draadloze deurbel niet goed werkt (en ik om de week de batterijen moet vervangen).

Mijn plan om alles te vervangen zou als volgt zijn:

Van de telenet modem bij mijn vader rechtstreeks naar een Ubiquiti Flex 2.5G PoE switch zodat ik alle 8 netwerkpoorten in mijn vaders huis kan benutten (nu zijn er maar 4 benut)
-poort 1 naar een Ubiquiti U7 pro access point in de living
-poort 2 naar een Ubiquiti Flex mini 2.5G (voor de versterker, decoder en appletv)
-poort 3 naar de telenet decoder in de tv kamer
-poort 4 reserve in de tv kamer
-poort 5 naar de airport expres in mijn vaders bureau (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 6 naar de philips hue bridge in mijn vaders bureau
-poort 7 naar een Ubiquiti U7 pro access point op de zolder
-poort 8 naar een Ubiquiti Flex 2.5G PoE switch zodat ik alle 6 netwerkpoorten in mijn huis kan benutten:
poorten in mijn huis:
-poort 1 naar oude imac server op zolder
-poort 2 reserve op zolder
-poort 3 naar computer op mijn bureau
-poort 4 naar de airport expres in mijn bureau (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 5 naar de airport expres in mijn keuken (wifi uit, enkel voor airtunes)
-poort 6 reserve keuken
-poort 7 naar een Ubiquiti U7 pro access point in mijn living
-poort 8 naar een Ubiquiti Flex mini 2.5G (voor de versterker, tv en playstation)

Alles zou dan werken met PoE+

Is dit een ok plan?

Alvast bedankt aan iedereen die beduidend competenter is dan ik in deze zaken _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uit je verhaal is slecht op te maken wat bedraad is en wat draadloos. Een tekening is voor jezelf en anderen een stuk duidelijker. Op zich is Ubiquti prima voor thuis gebruik zou ik geen Pro AP's nemen te duur en heeft geen meerwaarde. Zou het op 1 Gb netwerk houden en met voldoende AP is Wifi 5 al snel genoeg.
Alles via een beperkt aantal POE switches voeden ben ik groot voorstander van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeon.themax
De "Backhaul" is allemaal bekabeld.
Het huidige netwerk is van in de tijd voor "mesh" wifi dus ik had overal kabels laten leggen in beide huizen.
Momenteel is alles met de oude apple airports wifi 5 en 1 Gb en dat is meer dan 10 jaar goed geweest.
Om er nog eens minstens 10 jaar tegen aan te kunnen zou ik liever de nieuwste technologiën gebruiken, dus wifi 7 en 2.5 Gb (want 10 Gb lijkt me onhaalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeon.themax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1RWzpYSXIWa2s4wOAql985W-lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkBakalIJyR6f2u3KX7Iz68t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:16
Waarom wil je naar 2.5 Gb?
Hebben jullie een toepassing die het huidige 1Gb netwerk vol trekt? Als dat niet het geval is zie ik zelf niet direct de weerwaarde voor 2.5Gb.

Ik zou zelf wellicht ook kijken om een en ander aan te sturen met een eigen router. Dus in plaats van alle IP adressen enz uit het telenet modem te halen zou ik er een eigen router achter plaatsen en daar dan alles op aansluiten.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:18

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Sparkiee schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:48:
Waarom wil je naar 2.5 Gb?
Hebben jullie een toepassing die het huidige 1Gb netwerk vol trekt? Als dat niet het geval is zie ik zelf niet direct de weerwaarde voor 2.5Gb.

Ik zou zelf wellicht ook kijken om een en ander aan te sturen met een eigen router. Dus in plaats van alle IP adressen enz uit het telenet modem te halen zou ik er een eigen router achter plaatsen en daar dan alles op aansluiten.
Elke keer dit van zoveel mensen, ik snap dit echt niet, als je het toch al opnieuw gaat aanleggen, en je hebt het budget, ga dan gewoon voor 2.5 of zelfs 10gb en met idd de laatste standaard.
Dan hoef je de komende 10 jaar er niet meer naar om te kijken of dat er een tekort aan bandbreedte is.

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-02-2025 13:51 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeon.themax
2.5G? De Plex server durft weleens te stotteren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

xeon.themax schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:54:
2.5G? De Plex server durft weleens te stotteren ;-)
Dat ligt echt niet aan de bandbreedte, eerder aan de transcoding. Of je moet rauwe 4k over het netwerk sturen, maar dat lijkt mij sterk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeon.themax
Dit zou de nieuwe situatie worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4u0usTFlD0R6r5PDzlibXDBVF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MCTVA2oDD8g01WyNnue79wI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeon.themax
En nee, 2.5G zou in principe nog niet nodig zijn, maar voor wat het extra kost, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:27

TommieW

Numa numa.

xeon.themax schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:05:
En nee, 2.5G zou in principe nog niet nodig zijn, maar voor wat het extra kost, waarom niet?
Als ik kijk naar alleen de switch (Flex 2,5Gbps vs Unifi Ultra), dan is het twee keer zo duur. En dan heb ik nog niet eens meegerekend dat alle aangesloten apparatuur ook 2,5Gpbs moet zijn wil dat nut hebben. Ik zie niet in waarom je dat in deze situatie zou willen.

In mijn mening heb je alleen wat aan Unifi switches als je hele netwerk (incl. router) van Unifi is. Het voordeel van de Unifi switches is dat ze mooi integreren in het hele ecosysteem (en je dus een vette topology ziet). Als ik je goed begrijp, heb je ook geen behoefte aan VLAN's. Dus dan heb je ook geen managed switches nodig. Een stapeltje TP-Link's ofzo doen het dan net zo goed en zijn aanzienlijk goedkoper.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

TommieW schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Als ik kijk naar alleen de switch (Flex 2,5Gbps vs Unifi Ultra), dan is het twee keer zo duur. En dan heb ik nog niet eens meegerekend dat alle aangesloten apparatuur ook 2,5Gpbs moet zijn wil dat nut hebben. Ik zie niet in waarom je dat in deze situatie zou willen.
Waarom niet als hij zij het geld heeft? Wat is dit toch voor een rare tendens hier op tweakers de laatste tijd.
Als hij zij graag een 2.5Gbps "backbone" wil hebben moet hij zij dat toch zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:01

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Laten we weer meer richting on-topic gaan. Discussies om het nut van 1gb en 2,5gb zijn al zo vaak langs gekomen op het forum. Inmiddels hebben we wat berichten in dit onderwerp met voor en nadelen van 1gb/s of 2,5gb/s waarmee OP zelf een keuze kan maken :P Mocht OP hier meer te weten over komen raad ik ook dit draadje aan: Supersnel internet: echt nodig, leuk om te hebben of FOMO? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 24-02-2025 14:48 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeon.themax
Bovendien kost een usb-c naar 2.5G ethernet dongle maar +-€30. Dan koop ik er een paar voor mijn computer, imac servertje en macbook. Superhandig voor m'n lokale backups.

P.S. ik ben een zij, geen hij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

xeon.themax schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:57:
Bovendien kost een usb-c naar 2.5G ethernet dongle maar +-€30. Dan koop ik er een paar voor mijn computer, imac servertje en macbook. Superhandig voor m'n lokale backups.

P.S. ik ben een zij, geen hij ;-)
Excuses :)

Pagina: 1