Wat te doen met bestaande isolatie dak jaren 80 woning.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJonker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-03 10:37
Ik heb een woning uit 1986 waarbij de zolder bij bouw al geïsoleerd is met 4 cm PIR schuim met spaanplaten er tegenaan. Ik heb onlangs een lekkage gehad waarbij de spaanplaten over bijna de gehele breedte van de achterzijde nat geworden is.

Ik ga de zolder nu renoveren en wilde voor de lekkage de zolder aanvullend isoleren (vooral om de warmte buiten te kunnen houden) maar gelet op de huidige staat ben ik op zoek naar advies. Maar gelet op het bouwjaar en staat is het moeilijk een antwoord op mijn vraag te krijgen.

Heeft iemand ervaring met dit type bestaande isolatie en aanvullend (vanuit de binnenzijde) te isoleren?

Beste antwoord (via JJonker op 07-03-2025 10:39)

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:44
Ik heb ook zo'n dak en volgens mij is het devies voor aan de binnenzijde isoleren met dampopen spul en klimaatfolie, omdat de pur platen als dampdicht worden gezien.

Buitenlangs zou je kunnen isoleren met renovatieplaten, die kunnen eroverheen. Als je pannen enigszins aan vervanging toe zijn zou ik dat overwegen. Het is duurder en vergunningsplichtig uiteraard maar ook beter en je hebt veel minder kans dat het lekt en je de isolatie en afwerking weer opnieuw kan doen.

Als je de warmte buiten wil houden lijkt buitenlangs me ook beter werken, maar dat is een gevoel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik weet niet of je deze al gevonden had maar hier staan denk ik al je antwoorden wel in: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Als toevoeging, je haalt het oude weg en begint opnieuw. Dampopen of dampdicht is dan de vraag en daarvoor is je huidige dakopbouw erg belangrijk. Zit je EPS aan de buiten of binnenzijde.

[ Voor 37% gewijzigd door No Hands op 24-02-2025 10:55 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is je dak zelf nog oke? Je spreekt over een lekkage, wat was hier de oorzaak van?

Dakpannen rond de jaren 80 gaan z'n 25-50 jaar mee. Dus er bestaat een mogelijkheid dat je dak eigenlijk aan vervanging toe is.

Ken je de staat van je onderdak? En kun je de huidige dakopbouw beschrijven?

[ Voor 8% gewijzigd door BlueKeenan op 24-02-2025 11:50 ]

• JJonker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-03 10:37
De oorzaak van de lekkage hebben we niet kunnen vinden, was tijdens een storm op 5 december met heel veel regen en wind. Het heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan. Het hele dak is gecontroleerd en niets gevonden, het kan nog wel zijn dat het onder mijn zonnepanelen bij de dakhaken naar binnen is gekomen. Bij het plaatsen van een nieuw dakraam binnenkort gaan we onder de zonnepanelen kijken.

Dakpannen zijn bij inspectie nog goed genoeg om zeker 5 - 8 jaar mee te gaan. Onderdak is in goede staat verder helemaal droog.
Hieronder twee foto's gemaakt bij het plaatsen van een dakkapel aan de andere zijde. Daar zie de gording, spaanplaat, pir, tengellat en pannelat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80PEOk-IyZTZKkOQzNUD8ZsVUN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9J040whh5oHnp1g9tAigfYTE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7uc_s-ZjIMImB5QBXVshZJvskE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsPNIKvan0ohMGPnVdN6qLnF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JJonker op 27-02-2025 14:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:44
Ik heb ook zo'n dak en volgens mij is het devies voor aan de binnenzijde isoleren met dampopen spul en klimaatfolie, omdat de pur platen als dampdicht worden gezien.

Buitenlangs zou je kunnen isoleren met renovatieplaten, die kunnen eroverheen. Als je pannen enigszins aan vervanging toe zijn zou ik dat overwegen. Het is duurder en vergunningsplichtig uiteraard maar ook beter en je hebt veel minder kans dat het lekt en je de isolatie en afwerking weer opnieuw kan doen.

Als je de warmte buiten wil houden lijkt buitenlangs me ook beter werken, maar dat is een gevoel.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:39
Je dak is dampremmend! Pas vanaf 30cm ofzo is pur dampdicht.
Van binnen uit isoleren met damp open isolatie en klimaatfolie zonder enige vorm van spouw.
Pagina: 1