Nieuwe PC (1200eu)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Voornamelijk VMware workstation, Docker, pycharm (python). Docker en VMware workstation voornamelijk voor wat testen in containers/vm’s. VM’s zullen er max 2/3 tegelijk open, maar vaak ook maar 1. Vm’s is vooral wat testen en CTF’s zoals HackTheBox. Ik wil misschien in de toekomst ook wat gaan testen met LLM’s (lokaal). Gamen wil ik misschien ook wel weer gaan oppakken, maar zal voornamelijk games zoals oxygen not included, prison architect, farming simulator, settlement survival of the survivalist zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
De 1200 is inclusief Windows licentie wel de max, het liefst minder. Bedrag is zonder scherm en gpu, beide zullen later gekocht worden.
De onderdelen wil ik alleen bij Nederlandse partijen zoals azerty, alternate en megekko kopen. Systeem zal ik zelf in elkaar gaan zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
1080p scherm en 2 ssd’s voor extra storage. Ander scherm zal later nog gekocht. Dit zal een 34” 3440*1440 worden of iets van 1 a 2 quad HD schermen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Wifi

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee, geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Niet te groot, stil en een pc die wat jaartjes mee kan.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Gewoon Standaard instellingen.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Voor de voeding heb ik voor 650w gekozen, de GPU zal later worden aangeschaft en zal iets in de budgetreeks van 300€/350€ zijn (categorie 3060/4060 12gb). Volgens mij moet dan een 650w voldoende zijn toch? Aangezien dit een ATX 3 voeding is, zou ik hier ook een videokaart in kunnen gebruiken die niet de nieuwe pins hebben?

Qua OS twijfel ik ook nog tussen Linux en Windows. Is er anders dan checken voor drivers op de website van het moederbord, nog een manier om te achterhalen of de componenten compatibel zijn met Linux (debian/ubuntu)? Als het Windows wordt wil ik gewoon een licentie kopen voor de volle prijs en niet zo’n sebsite waarbij je al het gevoel heb dat het niet echt legaal is.

De vraag is ook of wat ik gekozen heb goed genoeg is voor mijn gebruik of kan het wat minder. Ik kom van een laptop die defect is gegaan (i7 7700HQ met 16gb ram), dus alles zal al snel een verbetering zijn :). Ik twijfel nog vooral tussen deze cpu, de 9600x (ongeveer 80eu eraf) of de 7900 met 12 cores. 7900 is al weer 2 jaar geleden uit gebracht en ik vraag me ook af of ik die 12 core ook echt nodig heb.

Daarnaast de vraag wat jullie beter/anders zouden doen?
Bedankt alvast voor de hulp! :)

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 334,90€ 334,90
1MoederbordenASRock B850M Pro RS WiFi€ 174,-€ 174,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Mini Black TG Light Tint€ 59,-€ 59,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 162,95€ 162,95
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 167,30€ 167,30
1VoedingenCorsair RM650e (2025)€ 87,-€ 87,-
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.151,95

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:12
Keurig systeem denk ik. De 9700X is wat prijzig tov de 7700 welke niet zo gigantisch ver van elkaar zitten qua performance.
Die keys zijn gewoon legaal. Alleen MS is er niet zo blij mee. Ik zou die gewoon gebruiken en 100 euro besparen. Kan je misschien een dikke GPU erbij nemen voor AI / gaming.

Wel een dingetje: nVidia werkt soms niet lekker op Linux door gebrek aan gamr drivers, maar is wel beter in AI.

[ Voor 54% gewijzigd door Dekar op 22-02-2025 20:52 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:47
..

[ Voor 98% gewijzigd door nuffy op 22-02-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:47
Geheugen beter op 6000mhz en cl30 uitfilteren , scheelt een boel performance voor bijna hetzelfde geld .
https://tweakers.net/pric...64g600c30k/specificaties/

psu is inderdaad voldoende ook met gpu aansluiten ( pcie 6+2 pins ) geen probleem .

Wellicht die oude fury nog inwisselen voor een nieuwe wd sn7100 .
https://tweakers.net/pric...wd-_black-sn7100-2tb.html