Newmotion laadpaal laadt auto niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-04 22:01
Ik heb sinds een weekje een probleem met mijn Newmotion (Home Advanced) laadpaal, de laadpaal laadt niet goed.

We hebben de Newmotion paal sinds december 2019, destijds bij een leaseauto, en werkte tot dusver prima. Ondertussen heb ik geen leaseauto niet meer maar gebruik ik nog wel de (nu: Shell Recharge) druppel om de laadsessie te starten.

Maar nu als ik de stekker in de auto stop en de sessie start dan brandt het lampje eerst groen dan geel en dan even blauw. Maar al snel geeft de auto (fiat 500e) de melding "Probleem gevonden controleer extern laadstation". Het lampje springt dan op geel. Bij shell recharge blijft er dan wel een laadsessie lopen, maar er wordt geen stroom afgegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un9INbhUe34QS8mIwPPcxud3Sds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K3aKk4Clcb8M7xObQYE6tbDX.png?f=fotoalbum_large

Ik heb Shell Recharge gebeld (overigens heel goed geholpen - op een zondag) en zij hebben de paal op afstand gereset, wat niet hielp. Daarna kreeg ik de instructie om minimaal 15 minuten de stroom eraf te halen, vervolgens weer de stroom erop en dan minimaal een half uur te wachten (die tijd is nodig zodat de paal zichzelf zou kunnen updaten). Echter dat heeft ook niet geholpen.

Ik ben nog van plan om de laadpaal 24 uur van de stoom af te halen en dan opnieuw te proberen. Ondertussen gebruik ik de granny charger die bij de fiat was meegeleverd.

Nu biedt Shell recharge een servicebezoek aan, kosten €278,30. Dit is inclusief voorrijkosten en tot maximaal 30 minuten arbeidskosten. Eventuele materiaalkosten en surplus aan arbeidskosten zijn niet in dit bedrag inbegrepen. Nogal prijzig dus!

Heeft iemand tips om dit op te lossen of weet iemand of ik dit ergens goedkoper kan laten controleren/repareren?

[ Voor 9% gewijzigd door timfin op 21-02-2025 15:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vithar
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-06 01:35
@timfin : ik heb hetzelfde probleem, met als enige verschil dat nadat ik de laadpas gescand heb, het lampje van de laadpaal even (0,5 seconde) groen oplicht en dan geel wordt. De auto laadt niet en geeft ook geen foutmelding. Ik heb met Shell Recharge contact gehad en ze hebben na een dag onderzoek het volgende teruggekoppeld: "Na het probleem van afstand te hebben onderzocht, heeft onze technische afdeling geconstateerd dat uw laadpunt helaas niet meer kan worden hersteld naar zijn eerdere operationele status.
De oorzaak hiervan is dat reserveonderdelen voor deze type laadpunten niet meer beschikbaar zijn."

Heb jij het probleem kunnen/laten oplossen? Zo ja, wat was die oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeko
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46
Helaas heb ik een vergelijkbaar probleem. Laadpaal is gereset en geupdatet, en ook ik krijg wel een reactie als ik de laadpas erbij houd, maar opladen lukt niet. De auto laad op andere manieren wel gewoon op, dus daar kan het niet aan liggen. Zou dit een seriespecifiek probleem kunnen zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfin
@vithar, Nee mijn probleem is nog niet opgelost, hij doet het nog steeds niet en ik laad momenteel nog steeds op met mijn granny charger in het stopcontact op 230V. En ik ben toch niet van plan deze laadpaal te laten repareren.
Want ik ben me eigenlijk toch maar aan het orienteren op een andere laadpaal, eentje die 1) slim kan laden - wanneer mijn zonnepanelen opwekken en/of wanneer ik teruglever aan het net en/of kan laden van een batterij (die ik nog niet heb) en 2) eentje die beveiligt tegen overbelating (load balancing).
Dit alles ter voorbereiding op de afschaffing van de salderingsregeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfin
@Joeko, Ja inderdaad mijn auto laadt op andere manieren ook gewoon op bij elke andere openbare laadpaal en ook op mijn werk. En dus ook met mijn granny charger in het stopcontact. Als ik mijn pas erbij houdt dan krijg ik ook wel reactie, maar hij laadt dus niet op. Dus jouw probleem lijkt hetzelfde helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdep1008
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-05 21:39
Zelfde verhaal hier. Wallbox gekocht & geplaatst in 2020 door Stroohm voor Shell/NewMotion. Auto toen was een PHEV, werkte redelijk goed.

Sinds eind december 2024 een EV & zelfde probleem: handshake faalt tss auto & laadpaal.

Er komt thuis 1 fase binnen, de vaste kabel aan de wallbox is 3-fasig.

Mijn ervaring met helpdesks:
- installateur Stroohm: wallbox uit garantie, Stroohm werkt niet meer voor NewMotion
- uitbater/merk wallbox NewMotion: geraak alleen telefonisch binnen, emails zogezegd verstuurd, naar nooit iets ontvangen. Wel eens een email ontvangen om tevredenheidsenquete in te vullen. Afgezien van: we kunnen remote eens resetten helpt de helpdesk niet.

Ben nu ook aan't proberen uitvogelen om te zien of het zin heeft een electricien in te schakelen of niet. Boodschap tss regels hier is: koop beter ineens een nieuwe, v/e ander merk.. of begrijp ik het verkeerd?

Is er al iemand in geslaagd om dit opgelost te krijgen? Evt via firmware update? Vaste laadkabel vervangen door 1fasig?

Alle tips welkom!

[ Voor 16% gewijzigd door bdep1008 op 08-05-2025 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderbhg
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 09:39
Ik loop sinds een week ook tegen dit probleem aan, bij mij blijft het lampje geel knipperen ook na het compleet stroomloos maken voor 10 minuten of langer. Zijn er nog andere handelingen die je kan uitvoeren om hem te resetten op de laadpaal zelf dat jullie weten?

Ik wil hem ook niet laten maken want vindt de kosten veel te hoog terwijl er nieuwere technologie is voor goedkoper of zelfde prijs.

Is er bij jullie al iemand waarbij het opgelost is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moomoo
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-05 14:27
Hier hetzelfde probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguynl
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-06 07:54
Hier sinds kort ook problemen met m'n Home Advanced 2.1 laadpaal. Hij wilde alleen nog maar laden met 8A ipv 16A (load balancing lijkt defect).

En de LED vd laadpaal gaf vandaag een lichtshow (continu alle kleuren vd regenboog), dus lijkt me dat hij einde levensduur is (hij is van 2019).

Heb inmiddels via Shell reparatie in laten plannen en afhankelijk van hoeveel er vervangen moet worden kan het bedrag oplopen tot boven de €700,- indien de hele unit vervangen moet worden door een 'vergelijkbare'.

Echt frustrerend dat je zelf niks kan uitlezen bij deze Newmotion laadpalen, en dat je volledig afhankelijk bent van die Shell Recharge klantenservice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

sanderbhg schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:55:
Ik loop sinds een week ook tegen dit probleem aan, bij mij blijft het lampje geel knipperen ook na het compleet stroomloos maken voor 10 minuten of langer. Zijn er nog andere handelingen die je kan uitvoeren om hem te resetten op de laadpaal zelf dat jullie weten?

Ik wil hem ook niet laten maken want vindt de kosten veel te hoog terwijl er nieuwere technologie is voor goedkoper of zelfde prijs.

Is er bij jullie al iemand waarbij het opgelost is?
Ik heb hier de communicatiemodule losgetrokken, hij krijgt dan geen contact meer met de Shell servers. Laden gaat sindsdien zonder problemen. Laadpaal staat op plug en charge ingesteld, dus hij begint direct te laden (tenzij de auto pas op een later moment wil laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeko
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46
@FAQ Communicatiemodule losgetrokken?! Hoe heb je dat gedaan? Of heb je dat 'plug en charge' softwarematig, via de app, ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Hij stond op plug and charge (ooit ingesteld door Shell / Newmotion), communicatiemodule is te herkennen aan een kleine antenne, uit mijn hoofd zat hij in de linkerbovenhoek. Antenne lostrekken was voldoende.
Pagina: 1