Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-07 17:07
Hoi,

Ik ben een beetje aan het onderzoeken wat nu precies nodig is om mijn Delta internet rechtstreeks te koppelen aan mijn Unifi Dream Machine SE. Ik heb verschillende topics erover gezien; maar het blijft toch duister wat er in mijn geval nu noodzakelijk is.
Ik zit denk ik niet in het PON gebied, aangezien ik de Genexis modem van Delta heb en geen Nokia. Ik weet niet of je dat dan ergens anders aan kan zien? Ik heb een 1gpbs internet verbinding.
De reden dat ik dit wil doen is toch dat ik een beetje van de electriciteits rekening ben geschrokken. Alles leuk; ik heb 5 Unifi Camera's geplaatst met een een Dream Machine SE. Veel stroomverbruik, waarbij die Dream Machine SE ook niet bepaald zuinig is met 30 watt :) Dus daardoor even kijken welke componenten die continu stroom pakken wat kan afschalen met het idee dat alle kleine beetjes helpen..

Eigenlijk is eerst bepalen wat je nu nodig hebt; ik zou zeggen het volgende maar geen idee of het klopt (denk dat ik geen directe links mag plaatsen)
:
- Een Unifi 10G Multi-Mode Optical Module voor het SFP slot (Geen idee of dit goed is, ik ben niet thuis in glasaansluitingen)
- Een kabel met slede, zoals : SC-APC/LC-APC AT01 Attema Glasvezelkabel

Ik gebruik geen telefoonaansluiting van Delta meer. Is het dan zo, glaskabel erin en klaar of moet je binnen de Dream Machine dan nog iets configureren? Of moet Delta nu iets voor mij configureren op basis van mac adress? Ik weet het even niet..

Hopelijk heeft iemand dit draaien; zodat het verhaal wat duidelijker wordt. Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-07 21:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult eerst zeker moeten zijn of je AON/GPON/XGSPON hebt, daarna moet je de juiste SFP module aanschaffen en daarna moet je de UDM SE configureren voor Delta (juiste VLAN etc.) en klaar. Bij PON modules moet je die laten registreren bij Delta.

Daarover lees je meer in dit topic:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Als je AON hebt kun je een SFP module kopen die past bij de specificaties van Delta en dan alleen de lijn nog instellen op je UDM.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ok; ik blijf het lastig vinden om dat topic door te spitten en dan er iets van te vinden..

Als ik begin bij het begin; Ik heb de Genexis modem Platinum 7840; heb ik dan de mogelijkheid om al die type lijnverbindingen hier te hebben? Of vallen er hier bij voorbaat al enkele af vanwege dit modem?

Dan; bij elke soort lijnverbinding hoort dan een specifieke SFP module? Of kan je dat zo niet zeggen en is in principe alles mogelijk. In het hoofdtopic zag ik namelijk een SFP module van 130 euro staan voor XGSPON; dan heeft het eigenlijk al geen zin meer.. ik wil een beetje kosten bespraren, als ik een knetterdure SFP module nodig heb dan is het niet echt interessant meer.

Die Genexis werkt in principe prima; ik gebruik geen VPN en heb de Genexis in DMZ staan en enkele services op deze manier naar buiten gepubliceerd. Het zou handig zijn om dit er tussen uit te knippen voor een paar tientjes; maar dus niet tegen elke prijs zullen we maar zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzz903
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-03 15:59
Als je het Genexis modem hebt dan zit je op het AON/P2P netwerk. Om te kijken of in je gebied PON mogelijk is kun je op de Delta site de postcodecheck doen, als je hier snelheden hoger dan 1gbps kunt bestellen dan is PON mogelijk. Deze kun je dan aanvragen door een snelheidswijziging in je pakket aan te vragen (alles boven 1gbps is pon). Ik zou eerst op pon overstappen en dan met een zaram ONT SFP+ een vmk aanvragen bij Delta. vgm kan dat via mijn Delta en anders kun je de klantenservice bellen. Hier heeft Delta instructies op hun site voor. Dit omdat het P2P netwerk toch door PON uiteindelijk wordt overgenomen en op P2P kun je max tot 1gbps. Mbt wat je zelf moet regelen moet je op PON het VMK proces volgen wat op de Delta site staat, tevens is er ook een goede topic hierover op tweakers maar iig moet Delta je ONT serienummer registreren en de diensten daarop provisionen maar nogmaals, dit staat duidelijk in de insctructies op delta site/tweakers.

Mocht je toch op het AON/P2P netwerk willen blijven zul je een 1gbps sfp moeten aanschaffen en waarschijnlijk ook single mode. De instructies staan op de Delta site. Volgensmij moet je dan alleen de VLAN's instellen want de diensten staan toch op de switchpoort geprovisioned en niet op de modem/sfp zoals op pon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ok; dank je wel voor het antwoord. Ik heb 1 gbps, maar ik zit wel in een gebied waar PON mogelijk is. Ik heb namelijk wel 8 gbps als mogelijkheid volgens de delta site. Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst vragen of ze mij kunnen overzetten naar PON ook al neem ik niet meer als 1 gbps af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-07 13:38
Let op. Volgens mij kan je maar 1 Vlan instellen op de WAN kant op een Dream machine

[ Voor 9% gewijzigd door Donnows op 12-03-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-07 21:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Donnows schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:03:
Let op. Volgens mij kan je maar 1 Vlan instellen op de WAN kant op een Dream machine
Klopt. Maar dit levert in de praktijk voor de meeste aansluitingen en providers geen problemen op.
Bijna alles wordt bij de grote providers over het Internet VLAN doorgestuurd, waar dat vroeger allemaal nog apart was.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1