Risicocheck Iphone marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Hallo,
Via marktplaats kan ik een nieuwe, nog gesealde iphone kopen. De IMEI op het doosje komt overeen met de IMEI op de factuur. De factuur staat op naam. Welke risico’s zou ik nog kunnen lopen na deze checkpunten? Zijn er ‘oplichttechnieken’ die ik over het hoofd zou kunnen zien of lijkt dit gewoon een prima koop (125,- goedkoper dan de goedkoopste webshop).

Ja ik weet, waarom zou je voor 125,- een risico gaan lopen, maar zoals gezegd heb ik zoveel mogelijk/ alles gecheckt om te kijken of dit een valide verkoop is.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je twijfelt, niet doen. Je kan hem ook gaan ophalen.

[ Voor 22% gewijzigd door MarkyB op 20-02-2025 20:46 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraag de verkoper van tevoren: als je hem gaat ophalen, mag je de telefoon dan vóór aankoop testen?
Dus uit de seal halen en dan weer teruggeven als je onraad ruikt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Juup schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:51:
Vraag de verkoper van tevoren: als je hem gaat ophalen, mag je de telefoon dan vóór aankoop testen?
En dan kan hij hem niet meer als nieuw verkopen. Die kans is vrij klein

• lp77
MarkyB schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:46:
Als je twijfelt, niet doen. Je kan hem ook gaan ophalen.
Dat was ik vergeten te vermelden, ik ga hem op het adres van de verkoper afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
Als ik de verkoper was zou ik dat zelf niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50

Onbekend

...

Dan is de seal verbroken, en kan hij niet meer als sealed verkocht worden als de telefoon toch niet voldoet.
En ik ga er vanuit dat de eigenaar het niet opnieuw kan sealen, of je krijgt een gebruikte telefoon die al opnieuw gesealed is. ;)

Bij enige twijfel dus niet kopen.

En aangezien je al een topic hier hebt aangemaakt omdat je twijfelt is dus het advies om niet te kopen. :Y)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet kopen als je hem niet mag testen van tevoren.
Wie weet wat er in dat doosje zit (seal is niet zo moeilijk te doen voor een beetje oplichter).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Gestolen. Van de " vrachtwagen gevallen" en wordt binnenkort geblokkeerd.
Zie ook Telefoon gekocht via Marktplaats, klopt dit?

[ Voor 36% gewijzigd door ElementriX op 20-02-2025 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Of: abonnement afgesloten met ‘gratis’ iPhone op naam van een goedgelovige beïnvloedbare persoon die daar een kleine beloning voor vangt en de komende paar jaar in de schuldsanering mag. Zogenaamd omdat de oplichter een vriendje bij KPN heeft die dat abonnement wel van zijn naam kan halen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja ik zou er toch mee uitkijken en je niet laten verleiden door gesealed want het IMEI nr op het doosje en factuur kan wel kloppen maar het meest belangrijke is of het IMEI nr in de telefoon zelf klopt. Dus als je de telefoon zelf niet voor betaling kan zien en controleren zou ik het ook mooi laten zijn. Kan je beter hier eens op V&A kijken voor een goede 2de handse iPhone, vaak nog goedkoper en je dan wel zeker ervan bent wat je koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
ElementriX schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:03:
Gestolen. Van de " vrachtwagen gevallen" en wordt binnenkort geblokkeerd.
Zie ook Telefoon gekocht via Marktplaats, klopt dit?
Dit. Maar als de factuur erbij zit en @lp77 heeft daar een foto van, is een belletje naar de shop met details van de factuur voldoende om erachter te komen of de factuur echt is en of de telefoon idd met dat IMEI verkocht is en niet als gestolen is opgegeven.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:00
Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:40
Roel1966 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:28:
Ja ik zou er toch mee uitkijken en je niet laten verleiden door gesealed want het IMEI nr op het doosje en factuur kan wel kloppen maar het meest belangrijke is of het IMEI nr in de telefoon zelf klopt. Dus als je de telefoon zelf niet voor betaling kan zien en controleren zou ik het ook mooi laten zijn. Kan je beter hier eens op V&A kijken voor een goede 2de handse iPhone, vaak nog goedkoper en je dan wel zeker ervan bent wat je koopt.
Even een ander punt aanhaken, al zou dat niet in deze casus het geval zijn maar als je een swap krijgt bij Apple heb je natuurlijk een nieuwe telefoon maar wel met ander inwinnen/serienummer. Zelfde geldt voor een mid/rear system reparatie, waar dan zo goed als alles behalve scherm, camera en evt, bij 14/14plus en alles vanaf 15 achterkant overgeheveld worden.

Dus het zal niet voorkomen bij een “nieuw gesealde” telefoon, maar deels/volledig vervangen onder garantie/buiten garantie of AppleCare+ zal dus ook nieuwe imei hebben die niet matched met doos/factuur.

• Rambolinie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 19:18
Ik heb daar ook weleens mee gezeten.
Maar een korting van 125.- is prima toch.
Ben gewoon ter plaatse gegaan en heb met de verkoper afgesproken dat als ik hem koop ik ter plaatse het toestel instel / registreer.
Naja als dat dan niet wil dan geld terug, werkt het wel dan lekker meenemen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
sigmundfreund schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Even een ander punt aanhaken, al zou dat niet in deze casus het geval zijn maar als je een swap krijgt bij Apple heb je natuurlijk een nieuwe telefoon maar wel met ander inwinnen/serienummer. Zelfde geldt voor een mid/rear system reparatie, waar dan zo goed als alles behalve scherm, camera en evt, bij 14/14plus en alles vanaf 15 achterkant overgeheveld worden.

Dus het zal niet voorkomen bij een “nieuw gesealde” telefoon, maar deels/volledig vervangen onder garantie/buiten garantie of AppleCare+ zal dus ook nieuwe imei hebben die niet matched met doos/factuur.
Zeker, maar het gaat hier om een gesealde nieuwe telefoon.
Als je bij Apple b.v. een refurbished telefoon of tablet koopt dan staat dit op de doos vermeld.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59

paQ

Je kan aan het doosje wel zien of het een echte betreft of niet.
Lettertypes van serienummer, scheef zitten sealrandjes, geen verdikking onder de seal, geperforeerde seal ipv ingesneden seal. Dat soort zaken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
Bedankt voor jullie tips. Ik heb besloten om toch maar op safe te spelen en die extra knaken toch maar neer te leggen voor aankoop via een betrouwbare shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 05:29
Het is een beetje als mosterd hier, maar naast lettertypes op doosjes enzo, hebben ze sinds iPhone 15 ook een hologram welke je kan checken met een uv-licht https://beebom.com/apple-...ight-labels-no-more-scam/

Zijn allemaal kleine dingetjes die je kunnen helpen om te zien dat het in ieder geval een legitieme iPhone is - ik zag vorige week ook filmpjes van nep iPhones die wel juiste IMEA en serienummers hadden volgens Apple checks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 21:16
lp77 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:00:
Bedankt voor jullie tips. Ik heb besloten om toch maar op safe te spelen en die extra knaken toch maar neer te leggen voor aankoop via een betrouwbare shop.
En dan ontvang je straks een leeg(gehaald) pakketje :+

Als de IMEI nummers kloppen, de naam op factuur met de naam van de verkoper matcht, je gaat 'm ophalen en contoleert/activeert de inhoud ter plekke, waarom zou je het dan niet doen?

(Als ik iets in een gesealde verpakking verkoop is het vrij simpel: prima als je bij ophalen alles controleert, maar openen is dan wel kopen en niet kijken. Blijkt er iets mis te zijn (kan altijd een maandagmorgen product met een defect zijn), dan kan er uiteraard afgezien worden van de koop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Soms zijn dit telefoons die op afbetaling bij een provider zijn aangeschaft. Persoon zet die op marktplaats, en heeft vervolgens een goedkope lening voor een berg cash. Werkt prima, totdat ze niet meer het maandbedrag aan de provider overmaken, en/of met smoesjes als 'foon gestolen' komen (mensen die dit soort kunstjes uitvoeren of überhaupt een telefoon op afbetaling nemen zijn misschien niet dom, maar wel degelijk onhandig met geld). Blijkt ineens dat Apple heel behulpzaam is naar die provider in het onklaar maken van de telefoon en dat je bewijs, de factuur van de verkoper, niet zo echt blijkt.

Niet gestolen, en uiteindelijk krijg je na een hoop gedoe wel gelijk, want marktplaats ter goede trouw, maat wel gedoe.

[ Voor 11% gewijzigd door Umbrah op 21-02-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:31

-CJ

Not remastered

henri86 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:36:
[...]

En dan ontvang je straks een leeg(gehaald) pakketje :+
Maakt niet uit toch? Webshop is verantwoordelijk om te leveren. Als het pakketje leeg is, dient de webshop een nieuwe op te sturen.

Voor de koper bijna geen risico.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 21:16
-CJ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Maakt niet uit toch? Webshop is verantwoordelijk om te leveren. Als het pakketje leeg is, dient de webshop een nieuwe op te sturen.

Voor de koper bijna geen risico.
Een hoop rompslomp, energie, tijd en onzekerheid kost het je. Want gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. Zeker bij zo'n dure zaken zijn de winkels niet (meer) van snel 'hier heb je een nieuwe'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:12
Ik zou t ook ter plekke uit doos halen en instellen. Als die echt is dan prima deal

Heb hier ook ene gesealde ipad liggen, kreeg ik bij mn solcon abo en die gaat ook gewoon op marktplaats :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:37
henri86 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Een hoop rompslomp, energie, tijd en onzekerheid kost het je. Want gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. Zeker bij zo'n dure zaken zijn de winkels niet (meer) van snel 'hier heb je een nieuwe'
'ophalen in winkel'

opgelost.
Pagina: 1