Telefoon gekocht via Marktplaats, klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-03 10:04
Ik heb een vraag.

Ik heb vanavond een iPhone 15 Pro via Marktplaats gekocht. De telefoon was nog gesealed en de verkoper heeft een factuur meegeleverd (van afsluiting abonnement incl. telefoon op afbetaling), met de datum van 1 dag daarvoor, besteldatum twee dagen eerder (!). De gegevens op de factuur kwamen overeen met zijn ID en het IMEI-nummer van de telefoon. Ik heb ook met de provider gebeld en het klopt dat hij dit toestel heeft gekocht. Hij had een toestel van zijn werk gekregen en daarom verkocht hij deze. Wat mij opviel, is dat dit allemaal erg snel is gegaan (tijd tussen factuur en een toestel krijgen van het werk).

Nu kwam ik thuis en viel mij op dat het telefoonnummer op de factuur niet hetzelfde is als het nummer waarmee ik contact had met de verkoper. Iemand kaartte ook aan dat de telefoon gewoon teruggestuurd had kunnen worden en de aankoop ontbonden had kunnen worden.

Aangezien ik niet mee wil werken aan welke vorm van oplichting dan ook, zit dit mij niet lekker. Welk addertje zit hier onder het gras, of is dit een legitieme zaak? Ik heb een normaal bedrag betaald voor de telefoon.

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Red-Front op 05-06-2024 00:21 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:16
Zou mij er niet te druk om maken. Iemand kan best een ander nummer hebben ingevoerd.

Waar ik gelijk aan moet denken: verkoper heeft snel geld nodig en heeft op deze manier een goedkope lening door de telefoon direct te verkopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
Dat, of krijgt korting bij start nieuw abbo, dat zie je ook vaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-05 17:49
Ooit bij PhoneHouse gewerkt. Er kwamen regelmatig mensen abonnementen afsluiten met een toestel volledig op afbetaling. Dat abonnement wordt vervolgens nooit betaald en de telefoon wordt met een andere simkaart in gebruik genomen of doorverkocht. Blijkbaar duurt het heel lang voordat providers optreden en zolang je verder onvindbaar bent wordt het natuurlijk sowieso lastig om invorderingsmaatregelen te nemen.

Blijkbaar heb je een factuur. Wellicht kun je op basis daarvan achterhalen hoeveel het toestel “per maand” kost. Als jij het toestel vervolgens voor minder geld (omgerekend naar 24 maanden) hebt gekocht, lijkt me bovenstaande aan de hand. Hij maakt dan immers verlies en had dan beter een sim only afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb het toestel gekocht voor 62 euro minder dan de prijs in het contract. Het is geen groot verschil, maar het is wel iets minder dan wat hij ervoor heeft betaald of zal betalen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:03
Lijkt me niet te kloppen eerlijk gezegd. Maar of jij je er druk om moet maken? De verkoper heeft een lening afgesloten en is dan (schijnbaar) eigenaar. Hij verkoopt jou de telefoon voor een realistisch bedrag. Daar is niks vreemds of strafbaars aan. Maar zoals @GlennLB aangeeft kan het best zijn dat de verkoper niet gaat afbetalen (of misschien zelfs identiteitsfraude heeft gepleegd). Maar daar ben jij geen partij in, lijkt me.

Ik zou me er niet druk om maken. Al zou ik ook nooit - om dit soort redenen - een (nieuwe, dure) telefoon kopen via Marktplaats.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:18

Theo

moederbord

Jij hebt de telefoon gekocht en in één keer betaald? De titel doet vermoeden dat jij ook iets op afbetaling hebt gekocht..De telefoon is verder wel simlockvrij?

De Iphone 15 pro is ruim 1.000 euro. Effectief heeft hij dn nu 1.000euro kunnen lenen welke hij in twee jaar tijd terugbetaald voor 62 euro aan 'rente'. Mogelijk heeft deze persoon snel geld nodig, of wil hij dit investeren met de hoop er mee dan 62 euro winst uit te halen in twee jaar tijd om op die manier zonder startkapitaal toch een winst te kunnen maken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:39
Jij heb een gesealde telefoon en de factuur. Je heb sowieso één jaar garantie bij Apple. Dus dat is prima.

Het enige is, dat hij identiteitsfraude heeft kunnen plegen. Maar jij hebt de factuur en zijn adres gecontroleerd d.m.v. factuur. Je hebt de provider gebeld. Meer kan je niet onderzoeken/ controleren.

Nu genieten van je aankoop!

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red-Front
@Theo De titel is misleidend, maar ik kan hem helaas niet meer aanpassen. Ik heb de telefoon in één keer betaald. De waarde van de telefoon op de factuur is trouwens onder de 1000 euro.

@barrymossel Dit is misschien een vervelende les voor mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Via een identiteitsfraude heeft men op onze (bedrijfs)naam een nieuw klantnummer laten openen en heeft de betreffende provider een flinke stapel van dit soort toestellen verzonden.

Toestellen zijn dus netjes geleverd maar op een voor ons vreemd adres. Deze zijn dus inclusief factuur in handen gekomen van een fraudeur. De provider zal geen geld zien want ze hebben erkend dat zij fouten hebben gemaakt, dus de factuur is volledig gecrediteerd aan ons.

Een factuur zegt dus niet altijd alles over een eerlijke herkomst of de rechtmatige eigenaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
@Plucky Dat kan ook voorkomen, al ben ik er vrij zeker van dat hij is wie hij zegt te zijn d.m.v. van het zien van zijn ID en hem in persoon + social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05:33
Het kan ook iemand zijn die op die manier een lening krijgt via een telefoon abonnement.

Ik heb dit weleens vaker gehoord dat mensen in betaalproblemen dat doen.

Een abonnement met telefoon aanschaffen en daarna de telefoon verkopen.

Dat is vooral stom van de abonnementhouder. Maar voor jouw een leuke deal. Ik zou me geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-05 21:39

SPT

Jij bent normaliter gewoon hoe dan ook eigenaar. Ik zeg normaliter, want het vereiste is ‘goeder trouw’, en blijkbaar zie je het zelf juist als een ietwat schimmige deal…? Je kunt er overigens niet zonder meer vanuit gaan dat het foute boel is. Er kunnen soms goede redenen zijn waarom dit soort constructies financieel aantrekkelijk zijn voor de verkoper. Ik zou me er ook geen zorgen over maken.

[ Voor 5% gewijzigd door SPT op 05-06-2024 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:39

Perkouw

Moderator General Chat
Titelfix Telefoon gekocht via marktplaats op afbetaling -> Telefoon gekocht via Marktplaats, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:55
Voor schuldheling is het genoeg dat je kon vermoeden dat de telefoon van enig misdrijf afkomstig is. Dat kan ook als je bijna de volledige prijs betaald.

Vaak zie je bij bankhelpdeskfraude dat er besteld wordt bij mediamarkt/cool blue en dat die telefoons dan doorverkocht worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 16:48

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Red-Front schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:13:
@Plucky Dat kan ook voorkomen, al ben ik er vrij zeker van dat hij is wie hij zegt te zijn d.m.v. van het zien van zijn ID en hem in persoon + social media.
man man man.. je hebt gewoon de telefoon over gekocht van iemand die dat geld kennelijk nodig had.. punt..
niet meer niet minder.. dat hij dat verder afbetaald naar de provider is zijn zaak..

jij hebt een gesealde iphone. niemand kan je verder wat doen... waar maak je je druk om..

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:25
Factuur staat gewoon op zijn naam? Dan weet je wie hij is en waar hij woont? Ik zie geen probleem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:53
ook hier weer de wilste verhalen dat het wel via .. weg moet zijn gegaan en niet legaal is/wordt gehandelt maar ik kan je melden ik wou korting bij odido op mijn betaande oude abonemtn maar konden niet onder mijn huidige abonementsprijs zitten. maar als ik er een dure telefoon bij zou nemen was korting op zowel de telefoon als op het huidige abonement mogelijk. dus met telefoon genomen en die direct weer verkocht.
en van dat geld iets anders gekocht wat ik kon gebruiken. provider blij. ik blij en nieuwe koper blij.

zo kan het ook(zeg niet dat het zo is gegaan). Gewoon lekker genieten van je telefoon en mocht er ook gezeik mee komen(verwacht het niet) kan je dan altijd nog om hulp vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:36
Wat een spook- en horrorverhalen zeg. Heb zelf ook een telefoon bij een abonnement gekregen, omdat je het vaak met veel korting krijgt, meer dan je in de winkel kunt krijgen. Ik gebruik hem soms heel kort en verkoop hem dan weer, mijn hobby is om veel telefoons te proberen. Dus ja, dan lijdt je er wat verlies op soms en een ander heeft een goedkope telefoon. Zie niet in wat er nou mis kan zijn en al die dingen die geroepen worden over identiteitsfraude en weet ik veel wat zijn bijzonder ongegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-05 16:41
Ik koop elke 2/3 jaar een nieuwe telefoon icm abbo. Telefoon verkoop ik, omdat ik via het werk een telefoon mag uitkiezen elke 3 jaar. Zit vaak een korting van 100/150 euro op die telefoon, waardoor ik hem voor 100 euro minder op MP kan aanbieden en maak ik 50 euro winst. Overigens doe ik dit tegenwoordig niet meer, mag ook de MB's gebruiken van m'n werk.

Wat is een normaal bedrag?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
@SlqmLqck
Op de factuur staat 912 euro incl., korting, ik heb 850 euro betaald.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 13:55
@KaiseRRuby Heb je de topicstart wel gelezen? Hier gaat het om een telefoon die nog niet eens opengemaakt is en binnen 1 dag na ontvangst is verkocht. Er is dus geen sprake van uitproberen.

Overigens helemaal met je eens dat alle verhalen over fraude nogal kort door de bocht zijn, ik denk zelf dat het "snel geld nodig"-scenario wat mensen hier al schetsen meer voor de hand ligt. 850 euro "lenen" met een looptijd van 2 jaar en omgerekend 3,5% rente op jaarbasis is geen slechte deal ;) , rood staan is een stuk duurder.

Wat ik van dit topic het opmerkelijkste vind is overigens dat er überhaupt mensen zijn die voor een besparing van 6 tientjes een telefoon van 800+ euro op marktplaats kopen. In dit geval is het goedgegaan, maar de hoeveelheid horrorverhalen die hier ook over zijn (telefoons & marktplaats is niet echt een hele succesvolle combi) zou ik zelf liever een keer minder uit eten gaan dan in dat wespennest porren ;)

Maar goed, @Red-Front lijkt een prima telefoon te hebben voor een lager bedrag dan normaal en inclusief alle facturen en garantie. Eind goed al goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 09:46
Plucky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:10:
Via een identiteitsfraude heeft men op onze (bedrijfs)naam een nieuw klantnummer laten openen en heeft de betreffende provider een flinke stapel van dit soort toestellen verzonden.

Toestellen zijn dus netjes geleverd maar op een voor ons vreemd adres. Deze zijn dus inclusief factuur in handen gekomen van een fraudeur. De provider zal geen geld zien want ze hebben erkend dat zij fouten hebben gemaakt, dus de factuur is volledig gecrediteerd aan ons.

Een factuur zegt dus niet altijd alles over een eerlijke herkomst of de rechtmatige eigenaar…
Op dat moment ga ik er eigenlijk van uit dat de provider bij Apple ook de serienummers doorgeeft als gestolen. Dan heb je wel een probleem als je die telefoon koopt of hebt gekocht, want dan gaat de telefoon gewoon op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-05 18:56
Je hebt zijn gegevens gevalideerd, factuur erbij en het was nieuw in doos.
Als het geen neppe telefoon is dan zou ik daar niet te veel druk over maken; je hebt als goed is ook jouw communicatie met hem, als je druk erover maakt dan zou ik even copy maken en uitprinten; kopie bankafschrift en dan heb je niks meer om zorgen over te maken.

Verkopen kan natuurlijk meerdere telefoons hebben, mogelijk die van werk?

[ Voor 10% gewijzigd door ilaurensnl op 05-06-2024 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik vind de TS'er een beetje paranoia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:49
Ik heb ook zakelijk een telefoon, maar in deze mijn oude werktelefoon verkocht, maar ook de nieuwe dingetjes die je bij zo'n telefoon krijgt, zoals horloges, speakers etc. Dus als hij privé iets heeft wat hij ook zakelijk gebruikt, en daar zijn geen verdere afspraken over met werkgever, dan is dit voor hem natuurlijk netto een hele dikke winst voor verkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ilaurensnl
Farabi schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:35:
Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik vind de TS'er een beetje paranoia.
Mensen willen gewoon zekerheid, beter even zijn verhaal uiten en geruststellende antwoorden krijgen of juist andersom als er actie ondernomen moet worden.

Dan weet hij wel waar hij aan toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 14:18

Theo

moederbord

Red-Front schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:38:
@SlqmLqck
Op de factuur staat 912 euro incl., korting, ik heb 850 euro betaald.
Dat is sowieso netjes, diezelfde Iphone 15 pro staat vanaf 1.019 euro in de Pricewatch.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Valorian schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:49:
@KaiseRRuby Heb je de topicstart wel gelezen? Hier gaat het om een telefoon die nog niet eens opengemaakt is en binnen 1 dag na ontvangst is verkocht. Er is dus geen sprake van uitproberen.

Overigens helemaal met je eens dat alle verhalen over fraude nogal kort door de bocht zijn, ik denk zelf dat het "snel geld nodig"-scenario wat mensen hier al schetsen meer voor de hand ligt. 850 euro "lenen" met een looptijd van 2 jaar en omgerekend 3,5% rente op jaarbasis is geen slechte deal ;) , rood staan is een stuk duurder.

Wat ik van dit topic het opmerkelijkste vind is overigens dat er überhaupt mensen zijn die voor een besparing van 6 tientjes een telefoon van 800+ euro op marktplaats kopen. In dit geval is het goedgegaan, maar de hoeveelheid horrorverhalen die hier ook over zijn (telefoons & marktplaats is niet echt een hele succesvolle combi) zou ik zelf liever een keer minder uit eten gaan dan in dat wespennest porren ;)

Maar goed, @Red-Front lijkt een prima telefoon te hebben voor een lager bedrag dan normaal en inclusief alle facturen en garantie. Eind goed al goed. :)
6 tientjes? hij heeft850 euro voor betaald de goedkoopste in de pricewatch los(met abonement is hij goedkoper maar zit je ook aan een abonement vast) is 1.019 euro. besparing van bijna 170 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:38
Zou ook nog kunnen dat de persoon een vergoeding krijgt voor een telefoon van zijn werkgever.
Stel hij mag voor 50 euro per maand declareren en heeft nog een goede telefoon en geeft er verder weinig om.
Als hij dan een sim-only neemt voor 10 euro per maand dan "laat die 40 euro liggen"
Door een telefoon op afbetaling er bij te nemen en deze door te verkopen kan hij wel die 50 euro declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charlie7
  • Laatst online: 09:02

charlie7

pr0

Jeetje wat zijn jullie allemaal paranoia/pessimistisch.

Genoeg mensen die zo'n abo afsluiten en de telefoon meteen door verkopen.
Misschien heeft ie je wel met de telefoon van zn vriendin/vriend/werkgever gebeld.

Zijn jullie in het echte leven ook zo? Alles wantrouwen?

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:55
Red-Front schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:14:
De telefoon was nog gesealed en de verkoper heeft een factuur meegeleverd (van afsluiting abonnement incl. telefoon op afbetaling),
Dit kan misschien nog wel eens een probleem zijn.

Immers verkoper is bij op afbetaling vaak nog niet de eigenaar van de telefoon en kan deze denk ik, dus ook niet door verkopen.

Als verkoper nu gewoon die afbetaling niet meer doet, betekend dat de provider de telefoon terug wil, en deze eventueel als gestolen kan registeren, en TS heeft dan pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 13:55
loki504 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:32:
[...]

6 tientjes? hij heeft850 euro voor betaald de goedkoopste in de pricewatch los(met abonement is hij goedkoper maar zit je ook aan een abonement vast) is 1.019 euro. besparing van bijna 170 euro.
Ok, fair point. Maar dan nog, het levert TS nu slapeloze nachten en morele buikpijn op, is dat 170 euro waard? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
Rolfie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Dit kan misschien nog wel eens een probleem zijn.

Immers verkoper is bij op afbetaling vaak nog niet de eigenaar van de telefoon en kan deze denk ik, dus ook niet door verkopen.

Als verkoper nu gewoon die afbetaling niet meer doet, betekend dat de provider de telefoon terug wil, en deze eventueel als gestolen kan registeren, en TS heeft dan pech.
Het is een contract tussen afnemer en aanbieder, provider kan inderdaad eisen dat telefoon terug wordt gegeven anders moet dit terugbetaald worden.

Maar dat is tussen afnemer en aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Valorian schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Ok, fair point. Maar dan nog, het levert TS nu slapeloze nachten en morele buikpijn op, is dat 170 euro waard? ;)
true maar goed als er slapeloze nachten van heb moet je dan uberhaupt wel iets 2de hands kopen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27

Dit snap ik ook niet inderdaad. Het moet wel heel veel schelen wil ik een nieuwe telefoon op Marktplaats kopen en dan nog zou ik het denk ik niet aandurven. Ik betaal dan liever een stuk meer dat het bij een officiele winkel vandaan komt.
ilaurensnl schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Het is een contract tussen afnemer en aanbieder, provider kan inderdaad eisen dat telefoon terug wordt gegeven anders moet dit terugbetaald worden.

Is het dan niet mogelijk, omdat de verkoper nog eigenaar is, de Iphone geblokkeerd wordt op basis van IMEI oid?

[ Voor 18% gewijzigd door Ora et Labora op 05-06-2024 11:49 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:21
Telefoon in gebruik nemen en niet meer over nadenken.... Dit is weer een typisch tweakers topic. Er is niks dat aantoont dat er fraude is, maar we trekken alle mogelijke fraude scenario's uit de kast.

Ik zou er geen tijd meer aan besteden en lekker genieten ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:36
Dit klopt ja. Meneer kocht een telefoon via een abo, had geld nodig, kon geen lening krijgen, verkoopt telefoon, heeft geld, geeft dit uit en betaald dit maandelijks terug met klein beetje rente.

Wat @Rene zegt. Waarom zou dit allemaal een probleem zijn en ga je nu achteraf controleren? En zelfs de provider bellen? Je bent nu toch al te laat en je kunt hem niet meer terug brengen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
ilaurensnl schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Dat mag zijn, maar als eigenaar van de telefoon (telecom provider), kan deze telefoon hierna natuurlijk gewoon als gestolen laten registeren, waarna de telefoon niet meer zoveel doet.

TS heeft dan gewoon pech.

Volgens mij is dit een best bekende scam, die ik vaker voorbij heb zien komen.
Wil niet zeggen dat TS hier nu ook last van heeft of zal krijgen, maar het is voor mij wel een grote red flag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Rene schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:56:
Telefoon in gebruik nemen en niet meer over nadenken.... Dit is weer een typisch tweakers topic. Er is niks dat aantoont dat er fraude is, maar we trekken alle mogelijke fraude scenario's uit de kast.

Omdat de verkoper niet de eigenaar van de telefoon is?
En dit een bekende scam is?

Wil niet zeggen dat TS hier nu last van heeft, maar feit is, dat de verkoper deze telefoon nooit had mogen verkopen, aangezien hij niet de eigenaar is.
Provider kan gewoon deze telefoon blokkeren, als de verkoper niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
SgtElPotato schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:00:
Dit klopt ja. Meneer kocht een telefoon via een abo, had geld nodig, kon geen lening krijgen, verkoopt telefoon, heeft geld, geeft dit uit en betaald dit maandelijks terug met klein beetje rente.
Of de verkoper betaalt niets meer af, en is met de noorderzon vertrokken? Hij heeft mooi 850 euro in de pocket.

Dit is een bekende scam methode, wil niet zeggen dat TS nu ook hierin is getrapt. Maar voor mij zijn dit voldoende redflags.

Al is dit nu ook allemaal te laat en kun je er niets meer aan doen.

smartphonefraude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

JurienW schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:35:
Zou ook nog kunnen dat de persoon een vergoeding krijgt voor een telefoon van zijn werkgever.
Stel hij mag voor 50 euro per maand declareren en heeft nog een goede telefoon en geeft er verder weinig om.
Als hij dan een sim-only neemt voor 10 euro per maand dan "laat die 40 euro liggen"
Door een telefoon op afbetaling er bij te nemen en deze door te verkopen kan hij wel die 50 euro declareren.
Dit dus

Een vriendin krijgt elke 3 jaar een budget om een gsm te bestellen van het werk. Niet besteld, verviel dit budget. Maar ze gebruikte altijd een prive-gsm met dual sim. Dus ik heb 2 keer haar een gsm laten bestellen, en die voor een prikkie overgekocht.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Rolfie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Of de verkoper betaalt niets meer af, en is met de noorderzon vertrokken? Hij heeft mooi 850 euro in de pocket.

Dit is een bekende scam methode, wil niet zeggen dat TS nu ook hierin is getrapt. Maar voor mij zijn dit voldoende redflags.

Al is dit nu ook allemaal te laat en kun je er niets meer aan doen.

smartphonefraude
Dan zou de factuur ook niet overeenkomen met zijn naam / ID.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 09:21
Rolfie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Omdat de verkoper niet de eigenaar van de telefoon is?
En dit een bekende scam is?

Wil niet zeggen dat TS hier nu last van heeft, maar feit is, dat de verkoper deze telefoon nooit had mogen verkopen, aangezien hij niet de eigenaar is.
Provider kan gewoon deze telefoon blokkeren, als de verkoper niet betaald.
Hoe dan? dit staat letterlijk in de TS:

De gegevens op de factuur kwamen overeen met zijn ID en het IMEI-nummer van de telefoon. Ik heb ook met de provider gebeld en het klopt dat hij dit toestel heeft gekocht.

Wat is dan de bekende scam?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
@Red-Front hoeveel jaar is de verkoper actief op MP? hoeveel goede beoordelingen heeft hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby

[..]
Had het gelezen inderdaad maar ik was zoals gewoonlijk niet volledig genoeg in mijn antwoord. Heb zelf regelmatig dit soort telefoons gekocht, je ziet het veel vaker dat mensen op deze manier geld genereren, zoals je zelf al uitgebreid uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:57
Als de naam / ID en IMEI klopt, dan is er toch niets aan de hand?

Die telefoon was gewoon eigendom van de doorverkoper, die mag ermee doen wat die wilt inclusief verkopen. Dat de facturatie omtrent de telefoon richting de oude eigenaar door blijft lopen is niet relevant voor de TS. En dat de telefoon voor 60 Euro minder is doorverkocht, achja, dat kan 1001 redenen hebben. Korte vs lange-termijn kapitaal om maar iets te noemen.

Indien de facturen niet meer worden voldaan dan is dat een probleem tussen de aanbieder van het 'afbetaal'-traject en de oude eigenaar. Dat heeft verder weinig met de telefoon in kwestie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
charlie7 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:39:

Misschien heeft ie je wel met de telefoon van zn vriendin/vriend/werkgever gebeld.

Liever iets te wantrouwend dan 100k kwijtraken van je Bunq rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
SgtElPotato schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Dan zou de factuur ook niet overeenkomen met zijn naam / ID.
cat vanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:12
charlie7 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:39:

Heel eerlijk, ja. Ik lees te vaak verhalen van oplichters, zowel hier op Tweakers als in het nieuws. Mijn spambox zit vol met phishing mails, ik krijg smsjes van banken waar ik niet bij zit, whatsappjes van mensen die iets van je willen en via Marktplaats wordt regelmatig geprobeerd mij te bedonderen. Tot nu toe ben ik daar nooit ingetrapt, maar soms begrijp ik zelf amper wat de truc nou precies is. Ik begrijp heel goed dat TS voorzichtig is. Soms zie je zelf gewoon niet hoe je bedonderd kan worden. Als iemand een telefoon een paar dagen na aanschaf weer verkoopt gaat er bij mij ook rode lamp branden. Dat wordt namelijk niet zomaar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:36
jeroenkb schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Wat heeft dit ermee te maken + als je een beetje verdiept had lijkt het er mij vooral op dat de Bunq slachtoffers bij elke bank wel slachtoffer waren geworden:
Maar ineens kan Lobach niet meer in de app. ”Ik raakte in paniek en probeerde het opnieuw, maar ik kon er nog steeds niet in. Ik ben gaan zoeken in mijn mails of er een mail van bunq was geweest, waarbij ik iets moest identificeren.” Deze mail vindt Femke inderdaad. Ze controleert het mailadres
Bron: https://www.maxmeldpunt.n...bank-de-schade-vergoeden/

Mail? Bank? Nu zouden er eigenlijk al 100 NL alerts in je hoofd moeten afgaan, want die 2 gaan niet samen.

Een bank gaat je niet mailen of je jezelf wilt identificeren om in de app in te loggen. Storing, wellicht, maar om dan op vage mailtjes en diens urls aan te tikken, je zou met alle campaignes van de Nederlandse Bank beter moeten weten.

Los hiervan...

Dit klinkt niet echt als fraude, meeste fraude telefoons - vooral die van Apple worden keihard gelockt als ze door de provider als fraudeus worden bestemd.

Voor de TS zou ik mezelf niet druk maken.

Ik heb ook een nummer wat ik voor verkoopdoeleinden gebruik en dat is niet omdat ik niet achter mezelf sta, maar mensen denken soms dat ik als particulier verkoper dezelfde garantie en verplichtingen dien te geven als een winkel waar je 21% BTW betaald en ik ben best bereid te helpen, trouble-shooten - maar sommige mensen geven zichzelf teveel rechten op tweedehands artikelen.

En zo kan men verschillende redenen hebben om meerdere nummers in huis te hebben. Ik heb er maar liefst 5... en dan tel ik mijn data onlys niet eens mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 09:04
Je hebt serieus risico genomen TS. Mss alles goed, mss ook niet.

Snap niet waarom je dit zou doen en niet gewoon nog ff een dagje extra ervoor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7

charlie7

pr0

jeroenkb schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Leg mij uit hoe je in dit verhaal 100k kan kwijt raken?

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7

charlie7

pr0

Zenomyscus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:02:
[...]

Heel eerlijk, ja. Ik lees te vaak verhalen van oplichters, zowel hier op Tweakers als in het nieuws. Mijn spambox zit vol met phishing mails, ik krijg smsjes van banken waar ik niet bij zit, whatsappjes van mensen die iets van je willen en via Marktplaats wordt regelmatig geprobeerd mij te bedonderen. Tot nu toe ben ik daar nooit ingetrapt, maar soms begrijp ik zelf amper wat de truc nou precies is. Ik begrijp heel goed dat TS voorzichtig is. Soms zie je zelf gewoon niet hoe je bedonderd kan worden. Als iemand een telefoon een paar dagen na aanschaf weer verkoopt gaat er bij mij ook rode lamp branden. Dat wordt namelijk niet zomaar gedaan.
Dit neigt naar eigen slordigheid. Deze dingen heb ik allemaal geen last van. Ik heb al sinds jaar en dag hetzelfde telefoonnummer/e-mail adres...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Maar los van alles:

Je koopt een telefoon, gesealed in de doos. Je hebt een bon. Die bon is voorzien van een IMEI, de doos van de telefoon ook. Mocht je het absoluut zeker willen weten check je de IMEI ook van de telefoon, haal je hem dus uit de seal waar de verkoper bij is. Je checkt of dat overeen komt. Je checkt op de telefoon of hij bij Apple staat geregistreerd binnen de garantie. Je checkt of het IMEI geregistreerd staat als gestolen.

Kan iemand mij uitleggen wat er mis kan gaan als je dit op deze manier doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 15:38
De verkoper heeft , om snel geld nodig te hebben, een abonnement met lening en toestel afgesloten bij de provider en verkoopt meteen de telefoon. Op die manier heeft hij geld.
Voor de verkoper, de gene die de overeenkomst met de provider heeft gesloten, is het zaak om die lening af te betalen. Als hij dat niet doet, zal de provider het geleende geld terugvorderen. De verkoper heeft hiermee ook een bkr registratie. De telefoon wordt niet teruggevorderd, tenzij een gerechtsdeurwaarder aan de deur zou komen, maar ook dan is er geen telefoon meer in zijn bezit, want die is rechtmatig verkocht.

Geniet van je telefoon en wens de verkoper succes met zijn lening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Marctraider schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:10:
Je hebt serieus risico genomen TS. Mss alles goed, mss ook niet.

Snap niet waarom je dit zou doen en niet gewoon nog ff een dagje extra ervoor werken.
Welk risico dan? Wat heb je er nou aan om dit te zeggen, kun je zeggen van iedere transactie. Misschien wel misschien niet, betaal maar premium.

Een eerlijke, nieuwe telefoon voor 250 euro minder dan in de winkel. Dat is toch snel verdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
ahbart schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:27:
De verkoper heeft , om snel geld nodig te hebben, een abonnement met lening en toestel afgesloten bij de provider en verkoopt meteen de telefoon. Op die manier heeft hij geld.
Voor de verkoper, de gene die de overeenkomst met de provider heeft gesloten, is het zaak om die lening af te betalen. Als hij dat niet doet, zal de provider het geleende geld terugvorderen. De verkoper heeft hiermee ook een bkr registratie. De telefoon wordt niet teruggevorderd, tenzij een gerechtsdeurwaarder aan de deur zou komen, maar ook dan is er geen telefoon meer in zijn bezit, want die is rechtmatig verkocht.

Geniet van je telefoon en wens de verkoper succes met zijn lening :)
Precies dit. Denk je dat een provider een gebruikte telefoon gaat terugvorderen? Wat een onzin komt er uit sommige mensen zeg.

Gesealde telefoons worden al sinds jaar en dag op Marktplaats verkocht, of hier via Tweakers. Als de randzaken kloppen is er echt helemaal niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
logix147 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Wat heeft dit ermee te maken + als je een beetje verdiept had lijkt het er mij vooral op dat de Bunq slachtoffers bij elke bank wel slachtoffer waren geworden:
Bedankt voor de onnodige uitleg over de Bunq casus.

Wat dit er mee te maken heeft: algemeen, gezond wantrouwen.

Als iemand me belt en iets van me wil hang ik op. Als iets op MP staat dat ik raar vind (een nieuwe in de box telefoon met 250 euro korting) dan ga ik daar niet op in.

Zal best in 9 van de 10 gevallen allemaal netjes en correct zijn; heb gewoon geen zin om het tiende geval te worden.

That's all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
jeroenkb schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Bedankt voor de onnodige uitleg over de Bunq casus.

Wat dit er mee te maken heeft: algemeen, gezond wantrouwen.

Als iemand me belt en iets van me wil hang ik op. Als iets op MP staat dat ik raar vind (een nieuwe in de box telefoon met 250 euro korting) dan ga ik daar niet op in.

Zal best in 9 van de 10 gevallen allemaal netjes en correct zijn; heb gewoon geen zin om het tiende geval te worden.

That's all
Je kunt zeggen dat die bunq case onnodig is, maar wat vind jij er aan nodig om dit te vertellen tegen TS die wel een telefoon heeft gekocht op die manier? Dat helpt hem toch ook niet bepaald verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Je kunt zeggen dat die bunq case onnodig is, maar wat vind jij er aan nodig om dit te vertellen tegen TS die wel een telefoon heeft gekocht op die manier? Dat helpt hem toch ook niet bepaald verder?
Ik reageerde op een vraag van een andere poster, Maar je hebt gelijk; is off topic dus zal me mond verder houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Kan zo maar. We kunnen wel allemaal scenarios bedenken en verzinnen maar komen we nooit achter. TS kan er niks meer aan veranderen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Laatst online: 13:31
Rene schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:56:

Ik mis alleen nog "Heb je deze telefoon wel nodig?" "Heb je naar Android toestellen gekeken?" :+

Ik heb ook wel eens met een goede korting een abonnement met telefoon afgesloten. Telefoon wilde ik niet dus die ging ook per direct op Marktplaats en V&A. Ik snel cash en een goedkoop abonnement, koper een nieuwe telefoon voor een nette prijs. Iedereen blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 525104

GlennLB schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:14:
Ooit bij PhoneHouse gewerkt. Er kwamen regelmatig mensen abonnementen afsluiten met een toestel volledig op afbetaling. Dat abonnement wordt vervolgens nooit betaald en de telefoon wordt met een andere simkaart in gebruik genomen of doorverkocht. Blijkbaar duurt het heel lang voordat providers optreden en zolang je verder onvindbaar bent wordt het natuurlijk sowieso lastig om invorderingsmaatregelen te nemen.

Blijkbaar heb je een factuur. Wellicht kun je op basis daarvan achterhalen hoeveel het toestel “per maand” kost. Als jij het toestel vervolgens voor minder geld (omgerekend naar 24 maanden) hebt gekocht, lijkt me bovenstaande aan de hand. Hij maakt dan immers verlies en had dan beter een sim only afgesloten.
Zo zwart wit is het niet.
Ik heb ooit een telefoon op die manier gekocht en de verkoper gaf ook eerlijk aan dat hij het geld ging gebruiken voor een vakantie op kort termijn. Kennelijk nemen sommige gewoon dat verlies voor een quick cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickz1988
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-04 10:44
Zie dat het topic al geruime tijd stil is, maar misschien hebben mensen er nog iets aan;

Van de week een gesealde telefoon waar de factuur bij zat gekocht voor een goede prijs, geen goedkope prijs dus.

Na het installeren van de telefoon kwam er een pop up in beeld dat de telefoon geblokkeerd was, met een nummer er bij. Nummer gebeld en die gaven aan dat dit telefoons zijn die nooit bij de rechtmatige eigenaar zijn aangekomen. Met andere woorden; Pietje besteld een telefoon bij een bedrijf, bedrijf stuurt de telefoon naar Pietje en die komt nooit aan. Pakketbezorgers stelen deze telefoons en verkopen ze door via vriendjes. Let dus altijd op als je een gesealde telefoon + factuur koopt.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:38
Rickz1988 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:06:
Zie dat het topic al geruime tijd stil is, maar misschien hebben mensen er nog iets aan;

Van de week een gesealde telefoon waar de factuur bij zat gekocht voor een goede prijs, geen goedkope prijs dus.

Na het installeren van de telefoon kwam er een pop up in beeld dat de telefoon geblokkeerd was, met een nummer er bij. Nummer gebeld en die gaven aan dat dit telefoons zijn die nooit bij de rechtmatige eigenaar zijn aangekomen. Met andere woorden; Pietje besteld een telefoon bij een bedrijf, bedrijf stuurt de telefoon naar Pietje en die komt nooit aan. Pakketbezorgers stelen deze telefoons en verkopen ze door via vriendjes. Let dus altijd op als je een gesealde telefoon + factuur koopt.
En nu, geld weg?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38

Hoe komt de pakketbezorger aan een factuur?

Hattrick: Thorgal Eagles

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:16

ManiacsHouse

Scheisse!

Vraag is of jij hier de dupe van moet zijn. Wat verwachten ze nu van je? Dat je de telefoon naar hun opstuurt? :+ Laat ze hem maar unlocken, je hebt immers te goeder trouw toestel gekocht. Ze kunnen zoveel roepen.

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-02-2025 16:01 ]

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:47
bregweb schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Hoe komt de pakketbezorger aan een factuur?
Soms zit een factuur ook in de doos van het pakket?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

ManiacsHouse schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Vraag is of jij hier de dupe van moet zijn. Wat verwachten ze nu van je? Dat je de telefoon naar hun opstuurt? :+ Laat ze hem maar unlocken, je hebt immers te goeder trouw toestel gekocht. Ze kunnen zoveel roepen.
Als je te goeder trouw een telefoon koopt via Marktplaats, word je de rechtmatige eigenaar. Als iemand de telefoon in de afgelopen drie jaar door diefstal heeft verloren, kan hij hem wel terugvorderen. Het moet dan wel echt om diefstal gaan. Bij "pakketbezorgers stelen deze telefoons" gaat het niet om diefstal maar om verduistering.

Ik sluit me dus bij deze reactie aan: vorder dat ze je telefoon vrijgeven.

Beschermheer van het consumentenrecht

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:16

ManiacsHouse

Scheisse!

fopjurist schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Als je te goeder trouw een telefoon koopt via Marktplaats, word je de rechtmatige eigenaar. Als iemand de telefoon in de afgelopen drie jaar door diefstal heeft verloren, kan hij hem wel terugvorderen. Het moet dan wel echt om diefstal gaan. Bij "pakketbezorgers stelen deze telefoons" gaat het niet om diefstal maar om verduistering.

Ik sluit me dus bij deze reactie aan: vorder dat ze je telefoon vrijgeven.
Zoiets dacht ik ook. Tis meer dat ik me afvraag wat dat telefoonnummer dat je diende te bellen van je wil. Wellicht ook een malafide tent die toestellen op deze manier verkoopt en ze 'terugvordert' om hetzelfde truukje weer uit te halen. Aanname natuurlijk. Maar je kunt het zo gek niet bedenken tegenwoordig :/

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-02-2025 19:50 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wacht, dus als je telefoon gejat wordt, moet je hem verplicht unlocken zodat de nieuwe eigenaar hem kan gebruiken?

Ik zou toch als (voormalig) eigenaar dat iig nooit doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 13-02-2025 19:52 ]

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Sissors schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:50:
Wacht, dus als je telefoon gejat wordt, moet je hem verplicht unlocken zodat de nieuwe eigenaar hem kan gebruiken?

Ik zou toch als (voormalig) eigenaar dat iig nooit doen.
Kan je doen. Als je de verkeerde treft, krijg je een rechtszaak aan je broek en gaat het je nog geld kosten ook.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fopjurist schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:04:
[...]

Kanj je doen. Als je de verkeerde treft, krijg je een rechtszaak aan je broek en gaat het je nog geld kosten ook.
Principes kosten soms geld. Maar denk dat er ook wel media te vinden is die interesse in dat verhaal zouden hebben.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:31

Is de telefoon ouder dan 3 jaar? ( op factuur )

Zo ja dan kan het gevorderd worden.

• 42dpi
  • Laatst online: 15:30

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Grote kans, maar dat is gissen heeft de verkoper geld nodig gehad en sluit een abonnement af en betaald komende tijd wel niet aan de provider maar heeft nu wel geld in de handen.

Of het is echt van z'n werk en gaat gewoon z'n oude telefoon doorgebruiken terwijl de baas betaald.

Conclusie je bent gewoon eigenaar geen heling bedrag betaald, ook al betaalt de verkoper niet aan de provider, deze zal de telefoon niet blokkeren kans is nihil.

Doet mij altijd denken aan vroeger toen ik net 18 was en van die gasten op school die met verhalen kwamen of je snel geld wilde verdienen en je hoefde alleen maar paar abonnementen af te sluiten en hun hadden wel een neef die al die abonnementen wel even kon uitzetten en wegpoetsen keihard uitgelachen.
In de tijd dat er van die bedrijfjes waren waar je een grote TV of xbox360 kreeg icm eerste klas crap nokia ipv duur toestel bij je abonnement.

[ Voor 8% gewijzigd door 42dpi op 13-02-2025 20:21 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Principes kosten soms geld. Maar denk dat er ook wel media te vinden is die interesse in dat verhaal zouden hebben.
Vast wel, maar dan ben je je geld kwijt én sta je in de Telegraaf. Dubbel pech dus!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:41

Inderdaad een veelvoorkomende vorm van criminaliteit tegenwoordig. Pakketbezorgers weten zo de pakketjes die van telefoonwebshops (mobiel.nl/belsimpel etc etc) eruit te pikken. Factuur zit er ook vaak bij in de doos, dus dat is nog makkelijker verkopen. Pakket word vervolgens als 'verloren' gemeld bij de verzendende partij, welke op zijn beurt het betreffende serienummer weer doorgeeft bij de fabrikant om uit te laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:54

NSG

Je weet niks!

Ben nu toch wel benieuwd bij welk merk en verkoper ze een gesealde smartphone op afstand kunnen blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:47
NSG schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:30:
[...]

Ben nu toch wel benieuwd bij welk merk en verkoper ze een gesealde smartphone op afstand kunnen blokkeren.
Ik denk dat ze dat gewoon op IMEI doen via de providers, maakt de telefoon verbinding met het netwerk stuur je een push bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz1988
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-04 10:44
Ik ben terug gegaan (had een adres). Deze gaf aan dat hij wel vaker telefoons doorverkoopt en ze overal ophaalt. Hij had deze bij iemand in een vakantie huisje gekocht dus hij gaf aan ook opgelicht te zijn. Heb m'n geld iig terug.

De IT afdeling van KPN waar ik heen moest bellen gaf idd aan dat ze het IMEI nummer dan blokkeren, wordt gedaan door een speciaal bedrijf. Kreeg ook inderdaad een push melding. Ging om een S24 Ultra van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdejongNL
  • Laatst online: 12:34

robdejongNL

Bite me

Rickz1988 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:49:
Ik ben terug gegaan (had een adres). Deze gaf aan dat hij wel vaker telefoons doorverkoopt en ze overal ophaalt. Hij had deze bij iemand in een vakantie huisje gekocht dus hij gaf aan ook opgelicht te zijn. Heb m'n geld iig terug.

De IT afdeling van KPN waar ik heen moest bellen gaf idd aan dat ze het IMEI nummer dan blokkeren, wordt gedaan door een speciaal bedrijf. Kreeg ook inderdaad een push melding. Ging om een S24 Ultra van Samsung.
Ik kan bovenstaande beamen. Ik werk in de handel van nieuwe en tweedehands spullen en we handelen in zowel partijgoederen van bedrijven, veilingen en instellingen als inkoop van particulieren. Vroeger zagen we deze toestelblokkades vooral bij toestellen uit de regio Polen, omdat de provider ze blokkeerde bij onbetaalde rekeningen. Nu hebben we ook de eerste KPN-toestellen gezien die geblokkeerd zijn. Een belletje met KPN bleek dat ze dit doen als rekeningen zo’n vier maanden openstaan. Ik denk dat het maar een kwestie van tijd is voordat de andere providers in Nederland hier ook mee aan de slag gaan.

Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met het eigendomsrecht, omdat de toestellen voor normale, redelijke prijzen worden doorverkocht. Het gaat dus zeker niet om heling, zeker omdat de aankoopfactuur er vaak gewoon bij zit.

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickv.h
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-03 08:23
Ik vind dit een belangrijk topic aangezien er tientallen accounts op marktplaats meerdere iphones , gloednieuw en geseald verkopen voor goedkope prijzen. De iphone 16 pro voor 800 euro geseald en met factuur. Er worden online in Nederland tientallen neppe vacatures geplaatst, hierbij worden solicitaties gehouden via teams/zoom etc om indentiteitsfraude te plegen door het vragen om gegevens en een kopie van een paspoort. Hiermee worden dan meerdere abonnementen met dure telefoons afgesloten. Ik zag een marktplaatsaccount dat 1500 beoordelingen heeft, allemaal betrekking tot het verkopen van een iphone ver onder de nieuwprijs.

Dit en alle eerder genoemde mogelijkheden van fraude/oplichting in dit topic zijn goed om in je achterhoofd te houden.
Pagina: 1