Vraag

• Blastoise
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-03 01:26
Mijn vraag
ik zou graag willen weten wat ik moet weten voor dat ik een eigen router ga aanschaffen en deze aan ga sluiten op de NT van KPN. Zou iemand mij kunnen helpen met de keuze van router en alle instellingen die ik moet invoeren op mijn nieuwe router. ik weet niet wat voor een aansluiting ik heb GPON of XGS-PON geen idee wat mijne is, en ik vind wel oude topics over KPN glasvezel maar dat zijn oude topics of niet van toepassing voor mij. en ik wil graag weten misschien dat er iets is veranderd wat er moet gebeuren wanneer je een eigen router wilt plaatsen in plaats van de KPN experia box v12

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik heb KPN glasvezel 1 Gbit alleen internet. momenteel staat de experia box v12 in gebruik, maar deze wil ik vervangen door een eigen router. het liefst eentje met wifi en genoeg LAN poorten ( 3 of 4 is genoeg)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb al gevonden dat er wat moet gebeuren met PPPoE instellingen en iets met vlan 6, maar ik weet niet goed hoe ik een router zou kunnen kiezen die deze instellingen support ? want bij productinformatie bij het kopen van een router, geven ze dat niet aan.

ps. ik voeg nog wat foto's van de NT die ik heb aangesloten van KPNAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1umnCSxHBRwLfR7rAuo6Cb2wPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzVU1RrXt2aHIXah5UWIxT9W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Blastoise op 20-02-2025 16:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur staat uitgelegd wat je nodig hebt

• Blastoise
Daar heb ik al gekeken, echt ik kom er niet uit. kan iemand mijn gewoon een goeie router aanbieden waarmee deze instellingen werkt, en het liefst een router die ik via bol.com of media markt kan kopen

• Blastoise
daar heb ik al op gekeken, alleen kom ik daar niet uit. kan je me geen goeie router aanbieden die ik bij bol.com of media markt kan kopen dat PPPoE en vlan 6 biedt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is überhaupt het doel / wat voldoet er niet aan de huidige situatie?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58
Ik mis ook even de reden om een eigen router te gebruiken, normaal levert KPN een router die gewoon werkt en hoef je voor de meeste standaard dingen geen eigen kosten te maken. KPN's website die hier al aangehaald wordt biedt gewoon de benodigde informatie maar ik krijg de indruk dat je niet thuis bent in netwerkinstellingen. Besef dat je provider niets met eigen apparatuur doet en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de werking hier van. Waarom wil je de Experiabox van KPN precies vervangen, wat is je doel daar mee?

• Blastoise
D4NG3R schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:15:
Wat is überhaupt het doel / wat voldoet er niet aan de huidige situatie?
ik wil de experia box v12 niet gebruiken, zodat ik mijn eigen router kan gebruiken die ik rechtstreeks op het NT kastje wil aansluiten.

waarom? omdat ik zo mijn eigen netwerk beter kan beschermen, heb gehoord dat experia box niet zo goed zijn, en nee ik wil geen fritzbox. heb gehoord dat deze ook niet zo goed zijn.

hiermee wil ik beginnen, uiteindelijk wil ik mijn netwerk meer en meer uitbreiden met een switch bijvoorbeeld, maar moet eerst weten welke router ik moet kopen om mijn experia box er tussen uit te halen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21

franssie

Save the albatross

@Blastoise Op de pagina staat een link naar een pdf met technische eisen.
Controleer de technische eisen
Glasvezel Internet (pdf)
Ik heb deze draaiend gehad op het KPN netwerk (Youfone label) al denk ik niet dat ie snel genoeg is om de volle 1 Gb te trekken.
https://www.bol.com/nl/nl...gateway/9300000171157992/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Blastoise
Andros schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:16:
Ik mis ook even de reden om een eigen router te gebruiken, normaal levert KPN een router die gewoon werkt en hoef je voor de meeste standaard dingen geen eigen kosten te maken. KPN's website die hier al aangehaald wordt biedt gewoon de benodigde informatie maar ik krijg de indruk dat je niet thuis bent in netwerkinstellingen. Besef dat je provider niets met eigen apparatuur doet en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de werking hier van. Waarom wil je de Experiabox van KPN precies vervangen, wat is je doel daar mee?
daarom kom ik toch hier ? omdat KPN er mij daar niet in gaat helpen, die informatie wat ze geven op hun website kom ik niet uit, omdat ik ja een NOOB ben in netwerkinstellingen. vandaar dat ik hier kom om hulp te vragen.

maar ik krijgen alleen maar links gestuurd naar kpn website, of ik krijg de vraag waarom wil je dat doen

• Blastoise
franssie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:19:
@Blastoise Op de pagina staat een link naar een pdf met technische eisen.

[...]

Ik heb deze draaiend gehad op het KPN netwerk (Youfone label) al denk ik niet dat ie snel genoeg is om de volle 1 Gb te trekken.
https://www.bol.com/nl/nl...gateway/9300000171157992/
bedankt!, als je eentje zou weten wat wel de snelheid aankan hoor ik het graag. ik zal er eens naar kijken misschien vind ik een snellere versie ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:18:
[...]

ik wil de experia box v12 niet gebruiken, zodat ik mijn eigen router kan gebruiken die ik rechtstreeks op het NT kastje wil aansluiten.

waarom? omdat ik zo mijn eigen netwerk beter kan beschermen, heb gehoord dat experia box niet zo goed zijn, en nee ik wil geen fritzbox. heb gehoord dat deze ook niet zo goed zijn.

hiermee wil ik beginnen, uiteindelijk wil ik mijn netwerk meer en meer uitbreiden met een switch bijvoorbeeld, maar moet eerst weten welke router ik moet kopen om mijn experia box er tussen uit te halen
Hahaha wat een onzin, die dingen zijn veiliger dan een eigen router die jij zelf moet gaan beheren/beschermen met jouw kennis van netwerken voor zover ik dat nu kan zien.
Er is niets mis met een Experiabox of een Fritzbox.

Misschien moet je eens niet luisteren naar "die ene gozer die wel eens iets met computers doet" op een verjaardagsfeestje

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:03
Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:20:
[...]

daarom kom ik toch hier ? omdat KPN er mij daar niet in gaat helpen, die informatie wat ze geven op hun website kom ik niet uit, omdat ik ja een NOOB ben in netwerkinstellingen. vandaar dat ik hier kom om hulp te vragen.

maar ik krijgen alleen maar links gestuurd naar kpn website, of ik krijg de vraag waarom wil je dat doen
alleen hierom zou ik als ik jou was bij de KPN spullen blijven.
Waarom zou een Fritzbox of experiabox slecht zijn?
Krijg nou niet echt de indruk dat je weet wat je doet. Weet je ook hoe je je TV dan gaat instellen in je modem?

Ook geef je geen reden op waarom je dat wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dirtyrockers op 20-02-2025 16:31 ]

• Blastoise
Dirtyrockers schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:30:
[...]

alleen hierom zou ik als ik jou was bij de KPN spullen blijven.
Waarom zou een Fritzbox of experiabox slecht zijn?
Krijg nou niet echt de indruk dat je weet wat je doet. Weet je ook hoe je je TV dan gaat instellen in je modem?

Ook geef je geen reden op waarom je dat wilt.
ik heb geen tv en ook geen telefonie, experia box is vast wel goed. maar beperkt je tot bepaalde instellingen.

vandaar dat ik mijn eigen router wil waar ik meer vrij ben om te doen. het is wel iets wat ik wil leren.

en voor die reden is toch de experia box toch niet echt goed.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:35:
[...]

vandaar dat ik mijn eigen router wil waar ik meer vrij ben om te doen. het is wel iets wat ik wil leren.
Misschien moet je eerst een wat in een LAB omgeving aan gaan rommelen en uberhaupt eerst eens inlezen in wat een router wel en niet doet. Want nu kom je gewoon ernstig kennis te kort.

• Blastoise
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Hahaha wat een onzin, die dingen zijn veiliger dan een eigen router die jij zelf moet gaan beheren/beschermen met jouw kennis van netwerken voor zover ik dat nu kan zien.
Er is niets mis met een Experiabox of een Fritzbox.

Misschien moet je eens niet luisteren naar "die ene gozer die wel eens iets met computers doet" op een verjaardagsfeestje
ze zijn wel veilig, maar dat is ook mijn reden. ik wil mijn eigen netwerk beheren en leren.

en nog steeds niemand hier heeft me een suggestie gegeven welke router ik zou kunnen kopen jezus man. alleen maar commentaar waarom ik dat zou willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:24
In dat geval is een Fritzbox het beste. Veel instelling mogelijkheden, en een begrijpelijke interface. Bijvoorbeeld gewoon een https://tweakers.net/mode...060_p1312476/vergelijken/

[ Voor 35% gewijzigd door I_IBlackI_I op 20-02-2025 16:38 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:37:
[...]

ze zijn wel veilig, maar dat is ook mijn reden. ik wil mijn eigen netwerk beheren en leren.

en nog steeds niemand hier heeft me een suggestie gegeven welke router ik zou kunnen kopen jezus man. alleen maar commentaar waarom ik dat zou willen doen.
Dat kan ook prima met een Fritzbox. Je doet nu al koppig, laat staan als je echt moet gaan luisteren. :/

• Blastoise
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Misschien moet je eerst een wat in een LAB omgeving aan gaan rommelen en uberhaupt eerst eens inlezen in wat een router wel en niet doet. Want nu kom je gewoon ernstig kennis te kort.
is het zo moeilijk om een router aan te bieden ?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:38:
[...]

is het zo moeilijk om een router aan te bieden ?
Ik ben ChatGPT niet. Daarnaast heb ik je een prima router aangeraden voor wat jij wil, de fritzbox.

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-02-2025 16:42 ]

• Blastoise
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Dat kan ook prima met een Fritzbox. Je doet nu al koppig, laat staan als je echt moet gaan luisteren. :/
luister als je niet wilt helpen, ga naar de volgende topic. ik zoek mensen die mij willen helpen. jij bent gewoon koppig en valt me gewoon zomaar aan

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:38:
[...]

luister als je niet wilt helpen, ga naar de volgende topic. ik zoek mensen die mij willen helpen. jij bent gewoon koppig en valt me gewoon zomaar aan
Jij bent degene die koppig doet, niet ik, een fritzbox is PRIMA voor wat jij wil, meer dan prima

• Blastoise
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Ik ben ChatGPT niet, en je hond niet. Daarnaast heb ik je een prima router aangeraden voor wat jij wil, de fritzbox.
dan ga door naar de volgende topic jezus man, keyboard helden weten alles zo goed, maar helpen ho maar

• Blastoise
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:39:
[...]

Jij bent degene die koppig doet, niet ik, een fritzbox is PRIMA voor wat jij wil, meer dan prima
ik wil geen Fritzbox, is toch mijn keuze. ik wil iets asus of iets, maar niemand helpt me.

• Blastoise
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:39:
[...]

KPN biedt fritzbox aan, daarvoor heb ik jou niet nodig.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:40:
[...]

ik wil geen Fritzbox, is toch mijn keuze. ik wil iets asus of iets, maar niemand helpt me.
Dan pak je een Draytek, of whatever router, elke router kan in principe pppoe en vlan6, maar daar kun je ook gewoon zelf op googelen toch?

• Blastoise
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:41:
[...]

Dan pak je een Draytek, of whatever router, elke router kan in principe pppoe en vlan6, maar daar kun je ook gewoon zelf op googelen toch?
denk je dat ik hier zou komen als ik het via google had kunnen vinden ? maar bedankt dus de meeste routers supporten PPPoE en vlan 6 aan ?

bedankt, was dat nou zo moeilijk ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:13

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zullen we het weer gezellig houden? Dit gaat zo echt nergens over van beide kanten.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:42:
[...]

denk je dat ik hier zou komen als ik het via google had kunnen vinden ? maar bedankt dus de meeste routers supporten PPPoE en vlan 6 aan ?

Jij begint over veiligheid, daarna move je de goalposts elke keer zodat jij in je gelijk staat.
Succes verder.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Blastoise schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Dit en je andere reacties is niet de manier zoals we met elkaar om gaan op Tweakers. Op dit topic komt dus een slotje.

Ik kan je in het vervolg aanraden om zoveel mogelijk informatie te geven, zodat we niet hoeven te gokken naar de waarom. Ook is het geven van een budget handig. Als laatste verwachtten we op Tweakers ook wat eigen inzet bij het aanmaken van een topic. (e.g. Welke opties heb je zelf al gezien en waarom twijfel je / vallen die af, etc)

Voor meer info over wat we verwachten, lees ook even https://gathering.tweakers.net/forum/faq#quickstart door.

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 20-02-2025 16:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.