waar en welke zonnepanelen compleet systeem aanschaffen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:44
Beste techneuten,

Ik heb een vraag, ik wil namelijk zonnepanelen in Nederland kopen, en hier bij ons in Duitsland monteren.
Monteren wordt gedaan door de dakdekkerbedrijf.

Heb gezien dat ze in Nederland vele malen goedkoper zijn.

Nu wil ik graag weten waar ik op moet letten, mijn vrouw is gevallen op All-black, maar dit is alleen uiterlijk van de panelen, heeft niks met opbrengst te maken als ik het goed heb gelezen?

Zo zijn er vele ''duitse'' bedrijven, maar ook chinese zoals
  • AEG zonnepanelen
  • Aiko zonnepanelen
  • DMEGC zonnepanelen
  • JA Solar zonnepanelen
  • Jinko Solar zonnepanelen
  • SunPower zonnepanelen
Voor mij is het geen probleem om chinese merken aan te schaffen, als ze maar gewoon goed genoeg zijn en hun werk doen. Vaak zie ik bij AEG 30 jaar garantie, is dit het geval ook bij chinese merken`?

Daarnaast wil een batterij plaatsen in de kelder, die dan oplaad en wanneer ik het nodig heb dus kan gebruiken. Hier in Ralingen, Olk 54310 ben je niet verplicht om het te doorverkopen aan de staat.
dus dacht misschien aan een 7000-10000kwh batterij.

Ik kijk ook gewoon elke keer KASSA, en radar, daar genoeg schimmige bedrijven waar je betaald, maar niet geleverd krijgt, dit wil ik niet meemaken. nu wil ik dus weten van tweakers met ervaring, waar jullie hebben gekocht, en hoe de ervaring is.

Mijn tak is 12meter lang en 7-8m hoog geloof ik heeft de laatste dakdekker me verteld.

De klemmen waarop de zonnenpanelen op het dak worden gemonteerd, zijn universeel of is dat per zonnepaneel fabrikant verschillend???

Alle reacties

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier wat aardige overzichten

https://www.zonnepanelenkennis.nl/merken-zonnepanelen/

https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

[ Voor 27% gewijzigd door Prisma16 op 20-02-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
lol theduke, wat je nu schrijft is wel aardig lach wekkend.
een beetje klok klepel en die combi niet helemaal snappen.

ik heb net een 20kWh accu naar zolder gesleept.
dit waren 7 dozen van grofweg 40kilo.
7000kWh dat zou dan grofweg 2800kilo zijn.
in geld uitgedrukt is het ook wel leuk, dit kost grofweg 2.800.000€
maar koop je zoveel dan krijg je vast kwantum korting een miljoentje of 2 moet lukken.
(je bent grof rijk dus, lol.)

Duitsland duurder als Nederland?
o, was eigenlijk nooit zo, maar ik geloof niet dat het veel uit maakt, zit grofweg rond de zelfde koers.

All black of niet all black.
ach er is een heel klein voordeel van niet all black, maar dat is zo klein kies maar maakt niet uit.
(ik vind wel dat all black en all black wel aardig wat verschillen heeft.
hoe precies wil je all black eigenlijk hebben.)

duise panelen of chinese panelen, ach het is allemaal chinees.
verschil is meer in marketing en soms zels nog wat tussen vormen daar in.

garantie en garantie, laat je niet gek maken er zit verschil in.
ga gewoon uit van 2 jaar, en daar na alleen nog maar fabriek garantie (en daar heb je niet heel veel aan.)

klemmen: die hebben niks met de panelen te maken.
je hebt grofweg deze merken klemmen: solarstel / click-fit / wurst / falk.
ieder zijn voordeeltje en nadeeltje, maar werkt allemaal.

lees ook even deze:
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
dit ga je nodig hebben gok ik zo. ;)

ik gok zo dat je eigenlijk een leverancier zoekt.
die jouw een setje aanlevert bestaande uit:
solarkabel + omvormer + bevestiging spul + panelen.
zodat je dakdekkers hun gang kunnen gaan.
(dit moet geen probleem zijn, meerdere leveranciers voor, maar eerst wat wil je eigenlijk. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• theduke1989
migjes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:59:

maar koop je zoveel dan krijg je vast kwantum korting een miljoentje of 2 moet lukken.
heb even bekeken een batterij van BYD Premium LVS 20.0 Solarspeicher 20kWh, kost hier 4700€
Dus in Nederland is dat 2000€ goedkoper, daarom zeg ik, in Duitsland is het vele maler duurder dan in Nederland. Misschien etenswaren zijn goedkoper hier, maar dat soort dingen niet.

Heb een offerte van een dakdekker gekregen die wilt 22 panelen gaan plaatsen 440, met een gezamelijke opslag van 9,68kwp.
Complete offerte was 17.500€ vindt ik duur, en is zonder electrische werkzaamheden, een electrischen moet dit allemaal nog aansluiten. en Oh ja, dit is zonder batterij, die kan ik ook nog erbij rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
migjes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:59:
lol theduke, wat je nu schrijft is wel aardig lach wekkend.
een beetje klok klepel en die combi niet helemaal snappen.

Duitsland duurder als Nederland?
o, was eigenlijk nooit zo, maar ik geloof niet dat het veel uit maakt, zit grofweg rond de zelfde koers.

All black of niet all black.
ach er is een heel klein voordeel van niet all black, maar dat is zo klein kies maar maakt niet uit.
(ik vind wel dat all black en all black wel aardig wat verschillen heeft.
hoe precies wil je all black eigenlijk hebben.)

duise panelen of chinese panelen, ach het is allemaal chinees.
verschil is meer in marketing en soms zels nog wat tussen vormen daar in.

garantie en garantie, laat je niet gek maken er zit verschil in.
ga gewoon uit van 2 jaar, en daar na alleen nog maar fabriek garantie (en daar heb je niet heel veel aan.)

klemmen: die hebben niks met de panelen te maken.
je hebt grofweg deze merken klemmen: solarstel / click-fit / wurst / falk.
ieder zijn voordeeltje en nadeeltje, maar werkt allemaal.

lees ook even deze:
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
dit ga je nodig hebben gok ik zo. ;)

ik gok zo dat je eigenlijk een leverancier zoekt.
die jouw een setje aanlevert bestaande uit:
solarkabel + omvormer + bevestiging spul + panelen.
zodat je dakdekkers hun gang kunnen gaan.
(dit moet geen probleem zijn, meerdere leveranciers voor, maar eerst wat wil je eigenlijk. ;) )
toon volledige bericht
Hier maar een een email naar toe gestuurd https://www.nzu.nl/contact/, om te kijken hoeveel het me gaat kosten.
Alleen de producten met een batterij 20kwh.
op google goede reviews namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
theduke1989 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:46:
[...]

Hier maar een een email naar toe gestuurd https://www.nzu.nl/contact/, om te kijken hoeveel het me gaat kosten.
Alleen de producten met een batterij 20kwh.
op google goede reviews namelijk.
is te proberen.

ik heb net een BYD HVM 19,3kWh gekocht, en heb dat ook uit geplozen wat dat zou kosten in Duitsland.
maar de kosten liepen echt niet veel uit elkaar.
(ik wil zelf geen LVS, te laag voltage voor mijn systeem.)

maar als je panelen wil kopen in nederland kijk dan ook op:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl
https://www.solar-bouwmarkt.nl
etc etc..
dit zijn bedrijven die een nette winst op de groothandels prijzen zetten, dus goed te gebruiken referentie.
(die zijn niet te duur en niet te goedkoop, gewoon netjes.)

let wel op met de BTW.
zonnepanelen/omvormers/kabel geen BTW.
accu's wel BTW, die vraag je later terug maar zitten wel regels aan krijg je niet zomaar.
(geen idee of dat in Duitsland kan en gaat.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
AEG zonnepanelen is niet Duits… de naam is in licentie en de boel wordt in China gemaakt.

Solar bouwmarkt, solar outlet, winkelman, j en m heb ik geloof ik allemaal wel wat vandaan…

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 21-02-2025 18:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
migjes schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:00:
[...]

is te proberen.

ik heb net een BYD HVM 19,3kWh gekocht, en heb dat ook uit geplozen wat dat zou kosten in Duitsland.
maar de kosten liepen echt niet veel uit elkaar.
(ik wil zelf geen LVS, te laag voltage voor mijn systeem.)

maar als je panelen wil kopen in nederland kijk dan ook op:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl
https://www.solar-bouwmarkt.nl
etc etc..
dit zijn bedrijven die een nette winst op de groothandels prijzen zetten, dus goed te gebruiken referentie.
(die zijn niet te duur en niet te goedkoop, gewoon netjes.)

let wel op met de BTW.
zonnepanelen/omvormers/kabel geen BTW.
accu's wel BTW, die vraag je later terug maar zitten wel regels aan krijg je niet zomaar.
(geen idee of dat in Duitsland kan en gaat.)
toon volledige bericht
In Duitsland betaal je op zonnepanelen geen btw. En anders kan die teruggevorderd worden. Moet kijken.

Offerte staat 17800€ inclusief montage.
Ik heb even wat panelen full black zitten kijken kom ik zo uit of 1500€ alleen de panelen in Nederland. Goed hier en daar nog kleine dingen. misschien 3000€ totaal. Kan toch niet zijn. Dat hij voor monteren 14000 wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:16
Ik heb 2 jaar geleden alles bij https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/ besteld. Waren goed (telefonisch) bereikbaar, en alles netjes aan huis geleverd met de vrachtwagen.

En iedereen staart zich helemaal blind op die 20, 25 of 30 jaar garantie. Tegen die tijd zijn al je panelen al lang weer vervangen vanwege de veel hogere opbrengst van nieuwere panelen. Althans zo kijk ik er tegenaan.
Gewoon een beetje nuchter mee omgaan. Ook wordt het spul alleen maar goedkoper en goedkoper. En over 10 jaar is een vervangend paneel (bij garantie) toch niet leverbaar, echt niemand houdt daarvoor voorraad aan. Ook zie je dat nieuwe panelen alleen maar groter en groter worden. Dus een 'vervangend' paneel over 10 jaar past dan toch niet meer in jouw systeem.

[ Voor 61% gewijzigd door Skynett op 21-02-2025 18:17 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09

jgj82

Ja, maar = nee

theduke1989 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:06:
[...]

In Duitsland betaal je op zonnepanelen geen btw. En anders kan die teruggevorderd worden. Moet kijken.

Offerte staat 17800€ inclusief montage.
Ik heb even wat panelen full black zitten kijken kom ik zo uit of 1500€ alleen de panelen. Goed bier en daar nog kleine dingen. Misschien 3000€ totaal. Kan toch niet zijn. Dat hij voor monteren 14000 wilt?
Ja hoor, dat klopt prima dat ze dat vragen. Dakgoot hoger dan 2m40? Steiger rondom je huis.
En je denkt toch niet dat die subsidie er is voor jou? Nee, die pikken de installateurs wel voor je in. Warmtepompen is helemaal hilarisch. Ik heb nu ruzie met de lokale verwarmingsinstallateur omdat ik hem en zijn collegas voorgerekend heb wat een monoblock kost en dat ik €35.000,- vóór subsidie een beetje overdreven vond. Het werkt gewoon anders en ze hebben het via hun gildes goed afgesproken.

[ Voor 33% gewijzigd door jgj82 op 21-02-2025 18:15 ]

Pagina: 1