Europese altery

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-a-r-t-1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-08 10:19
Beste redactie,

Wordt het gezien de huidige geopolitieke situatie niet eens tijd voor een frontpage artikel over niet Amerikaanse alternatieven?
Het liefst natuurlijk Europese alternatieven voor chat apps, social media, hard en software.
Denk aan Jolla Sailfish, Linux Mint, enz, enz

Zou mooi zijn als er iets van een beweging in deze richting kan komen.

Groeten,
Mart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:09

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Dat staat zeker op de radar, maar we weten nog niet zo goed wat we daarover moeten schrijven. Duizenden media hebben duizenden keren geschreven over duizenden alternatieven, en er zijn websites als privacyguides.org die hun bestaansrecht aan dit soort dingen ontlenen. Dus ik vraag me een beetje af wat wij zouden kunnen doen wat echt een toevoeging is. We zien op het forum wel wat threads verschijnen van tweakers die hier zelf tips over hebben, we denken er nu over om daar iets van uit te lichten.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

• m-a-r-t-1
Juist een platform als Tweakers voegt hier zeker wat een toe omdat deze veel toegankelijker is voor veel mensen dan sites als privacy guides.org. Tweakers is een laagdrempelige tech site waar ook de niet heel erg tech onderlegde mensen rondkijken. Juist een stukje bewustwording zou deze groep kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-a-r-t-1
Voor degenen die dit interessant vinden, even een update over of het leven gewoon verder gaat bij het uitfaseren van Amerikaanse tech.
- Netflix en Disney+ opgezegd. Gebruik alleen nog Picl en Videoland.
- Bijna alles over op Linux Mint, nog één VM voor een software pakket dat ik (nog) niet op Linux Mint werkend heb.
- Geen Microsoft Office meer. Volledig overgestapt op Libre Office.
- Google of Microsoft accounts uitfaseren. De accounts heb ik nog wel maar ben over gestapt op Proton. Het kost alleen wat tijd om alles op te zetten.
- een Android zonder Google geflasht, gewoon LineageOS. Mijn volgende telefoon wordt een Jolla Sailfish, een prachtig Europees OS.
- Geen maps meer maar TomTom Amigo. Moet zeggen dat ik niet gecheckt heb of dit nog echt Europees is maar het is ongetwijfeld beter dan Google. Iets dat ik nog beter ga uitzoeken.
- Toevallig was ik toe aan een andere auto. Bewust voor een Renault gekozen, ondanks dat de Ford wat betere specs voor dezelfde prijs had. Dit met als idee dat als maar genoeg mensen ook geen tweede hands kopen de Amerikaanse auto's zelf tweede hands niets meer waard zijn en hierdoor ook de nieuwmarkt instort.
- Geen whatsApp meer, ik gebruikte dit al amper waardoor het vrij makkelijk was. Volledig over op Signal en Telegram. Ik weet dat Telegram voor sommige dubieus is maar gebruik dit sinds 2013 en is wat voor sommige WhatsApp is, ik faseer dit niet zomaar uit.
- Geen enkel Amerikaans social media platform meer. Simpelweg al mijn accounts opgezegd. Het enige waar ik tegenaan loop is YouTube. Maar dan maar geen katten filmpjes en andere onzin kijken. Ik ben nog niet op zoek geweest naar een EU alternatief, ik gebruik het gewoon niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Van WhatsApp naar Signal blijft toch nog steeds volledig Amerikaans? Threema is dan tenminste Europees.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-a-r-t-1
Ik weet het. Voorlopig kan ik daar niet onderuit, ik had dat er wel bij kunnen zetten inderdaad.
Het is in ieder geval een stuk beter dan iets van Meta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Dat is natuurlijk een heel andere discussie dan Europese alternatieven willen aanzwengelen. Ga je voor Europees of ga je voor privacy-omarmend. Voor beide vraagstukken kom je mogelijk bij heel andere spelers uit, dus ik zou adviseren die 2 losstaande kwesties geheel uit elkaar te houden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eniux
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:00
m-a-r-t-1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:30:
Beste redactie,

Wordt het gezien de huidige geopolitieke situatie niet eens tijd voor een frontpage artikel over niet Amerikaanse alternatieven?
Het liefst natuurlijk Europese alternatieven voor chat apps, social media, hard en software.
Denk aan Jolla Sailfish, Linux Mint, enz, enz

Zou mooi zijn als er iets van een beweging in deze richting kan komen.

Groeten,
Mart.
Europese alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-a-r-t-1
Bedankt voor het linkje. Ik hoop dat na het debacle tussen Trump en Zelensky gisteravond dit onderwerp meer gaat spelen. Hoe minder wij als Europeanen Amerikaanse producten gebruiken hoe meer invloed ze kwijt raken.
Pagina: 1