Voor degenen die dit interessant vinden, even een update over of het leven gewoon verder gaat bij het uitfaseren van Amerikaanse tech.
- Netflix en Disney+ opgezegd. Gebruik alleen nog Picl en Videoland.
- Bijna alles over op Linux Mint, nog één VM voor een software pakket dat ik (nog) niet op Linux Mint werkend heb.
- Geen Microsoft Office meer. Volledig overgestapt op Libre Office.
- Google of Microsoft accounts uitfaseren. De accounts heb ik nog wel maar ben over gestapt op Proton. Het kost alleen wat tijd om alles op te zetten.
- een Android zonder Google geflasht, gewoon LineageOS. Mijn volgende telefoon wordt een Jolla Sailfish, een prachtig Europees OS.
- Geen maps meer maar TomTom Amigo. Moet zeggen dat ik niet gecheckt heb of dit nog echt Europees is maar het is ongetwijfeld beter dan Google. Iets dat ik nog beter ga uitzoeken.
- Toevallig was ik toe aan een andere auto. Bewust voor een Renault gekozen, ondanks dat de Ford wat betere specs voor dezelfde prijs had. Dit met als idee dat als maar genoeg mensen ook geen tweede hands kopen de Amerikaanse auto's zelf tweede hands niets meer waard zijn en hierdoor ook de nieuwmarkt instort.
- Geen whatsApp meer, ik gebruikte dit al amper waardoor het vrij makkelijk was. Volledig over op Signal en Telegram. Ik weet dat Telegram voor sommige dubieus is maar gebruik dit sinds 2013 en is wat voor sommige WhatsApp is, ik faseer dit niet zomaar uit.
- Geen enkel Amerikaans social media platform meer. Simpelweg al mijn accounts opgezegd. Het enige waar ik tegenaan loop is YouTube. Maar dan maar geen katten filmpjes en andere onzin kijken. Ik ben nog niet op zoek geweest naar een EU alternatief, ik gebruik het gewoon niet meer.