Laadpaal rekening na 2 jaar in de mail door fout bij Eneco.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaMartijn
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-04 13:13
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag of dit wettelijk, juridische mogelijk is want. Daarnaast rijst de vraag of het juridisch toegestaan is om na een periode van twee jaar alsnog een factuur te sturen voor kosten die niet eerder zijn gecommuniceerd. Volgens artikel 3:307 van het Burgerlijk Wetboek bedraagt de wettelijke verjaringstermijn voor vorderingen uit overeenkomsten tot betaling van een geldsom vijf jaar, maar op grond van artikel 6:89 BW dient een schuldeiser binnen een redelijke termijn te reclameren. Gezien het feit dat Eneco gedurende twee jaar geen enkele poging heeft ondernomen om mij hierover te informeren, en de maandelijkse facturen geen laadkosten bevatten, vraag ik mij af of deze vordering überhaupt nog rechtsgeldig is.

Op mijn werk zijn in 2023 laadpalen geïnstalleerd van Eneco. Iedereen met een elektrische auto heeft een laadpas aangevraagd van Eneco. Hiervoor is netjes elke maand 3 euro betaald en gefactureerd. Echter de laadsesies werden niet geregistreerd en niet op de factuur weer gegeven. Wij waren dus met heel veel andere in de veronderstelling dat deze laders gratis waren. Echter konden we ook nergens de kosten vinden, niet in de app, niet online niet op de factuur.

Nu stuurt Eneco een rekening op Februari 2025 van € 2054 voor 3454KW. Nu 2 jaar later stuurt Eneco de rekening door naar de klant. Hun zeggen letterlijk dit: :?

Er is een systeemfout opgetreden tussen een openbaar laadpunt en onze systemen. Hierdoor zijn de laadsessies wel correct geregistreerd, maar niet direct gefactureerd.

We hebben dit probleem inmiddels opgelost. Hierdoor ontvangt u nu een factuur met de totale kosten van de eerder niet gefactureerde laadsessies. Hoewel de factuur correct is, kan het bedrag hoger zijn dan u gewend bent omdat alle niet gefactureerde kosten hierop staan.

Nu is onze gezamenlijke vraag. Kan dit zomaar wij willen wel betalen, maar niet tegen de nu geldende tarieven van nu, dan moet wel de tarieven van 2023 en 2024 worden gefactureerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR_qUAr6we25xtYwLIZvZvWYDxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orybL4Ff6iBnlvA6OMxWtFFL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaMartijn op 19-02-2025 20:19 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09
Je hebt die 2 jaar lang toevallig ook kilometervergoeding woon-werk ontvangen van je werkgever terwijl je dacht gratis op te laden?

En in de 2 jaar die het geduurd heeft is er niemand op het idee gekomen om bij Eneco na te vragen of het klopt dat er geen laadsessies zichtbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04 10:22
Zit er een betalings termijn aan? (bijvoorbeeld, 14 dagen)
Of moet je dit overschrijven?
Iets meer informatie over de brief (EXCUSIEF persoons gegevens) zou fijn zijn.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 18:20
Wie is "de klant" in deze? Je werkgever? Of jijzelf? Heb jij een overeenkomst met Eneco of heeft je wg dat geregeld?

[ Voor 38% gewijzigd door 418O2 op 19-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaMartijn
Bedankt voor de reactie,s

Er zit een betalingstermijn aan van 14 dagen. Deze wordt automatische afgeschreven.
We hebben inderdaad wel reiskosten vergoeding ontvangen, deze tijd. Dat klopt.
Wij zijn de klant in dit verhaal. De werkgever heeft alleen de laadpalen neergezet maar staat hier verder buiten.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
TeslaMartijn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:24:
Echter de laadsesies werden niet geregistreerd en niet op de factuur weer gegeven. Wij waren dus met heel veel andere in de veronderstelling dat deze laders gratis waren.
Echt joh? Beetje bizar dat je zoiets durft op te schrijven, zeker als je ook nog een reiskostenvergoeding hebt ontvangen.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 19-02-2025 19:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 418O2
TeslaMartijn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:51:
Bedankt voor de reactie,s

Er zit een betalingstermijn aan van 14 dagen. Deze wordt automatische afgeschreven.
We hebben inderdaad wel reiskosten vergoeding ontvangen, deze tijd. Dat klopt.
Wij zijn de klant in dit verhaal. De werkgever heeft alleen de laadpalen neergezet maar staat hier verder buiten.
Je vraag is dus of je een afgenomen product moet betalen?

Op basis waarvan zou je dat niet hoeven doen? Zij hebben een fout gemaakt en herstellen het netjes. Als je het niet in 1x kan betalen willen ze vast wel wat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaMartijn
Daarnaast rijst de vraag of het juridisch toegestaan is om na een periode van twee jaar alsnog een factuur te sturen voor kosten die niet eerder zijn gecommuniceerd. In het consumentenrecht geldt dat facturen binnen een redelijke termijn moeten worden verstuurd, zodat de afnemer de kans heeft zijn gedrag daarop aan te passen. Door de gebrekkige communicatie van Eneco verkeerde ik in de veronderstelling dat het laden kosteloos was. De onverwachte vordering van ruim €2.000 is dan ook onredelijk en disproportioneel.

[ Voor 78% gewijzigd door TeslaMartijn op 19-02-2025 19:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 08:36
Wat een zure reacties weer zeg, zo typisch.

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Wellicht zit er een termijn aan wat de Eneco nog terugwerkend in rekening mag brengen? Wat de Google me zo snel zegt, is de termijn voor particulieren 2 jaar. Maar dat is garantie tot aan de deur. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wij waren dus met heel veel andere in de veronderstelling dat deze laders gratis waren.
En je hebt ook nooit gedacht van "oeh, dat zit niet goed, even navragen", maar jullie hebben allemaal gedaan "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan".

Product afgenomen, gewoon betalen. Niet naar excuses gaan zoeken om er onderuit te komen.
TeslaMartijn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:56:
Door de gebrekkige communicatie van Eneco verkeerde ik in de veronderstelling dat het laden kosteloos was.
Je hebt ook plichten als klant. En je snapt zelf wel dat bovenstaande struisvogeldom is.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 19-02-2025 20:02 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaMartijn
Erwin sommige mensen smullen daarvan haha, bedankt voor je tip van de terugwerkend in rekening brengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaMartijn
Natuurlijk ik wil ook wel betalen, en kan dit ook gewoon. De vraag was of dit zomaar mag en daarbij als we allemaal de kw uur prijs hadden geweten dan hadden we lekker thuis aan de stekker gehangen. Met deze prijs van eneco kan je voor het zelfde geld een dikke benzine wagen rijden

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TeslaMartijn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:04:
Natuurlijk ik wil ook wel betalen, en kan dit ook gewoon. De vraag was of dit zomaar mag en daarbij als we allemaal de kw uur prijs hadden geweten dan hadden we lekker thuis aan de stekker gehangen. Met deze prijs van eneco kan je voor het zelfde geld een dikke benzine wagen rijden
Kom nou. Je dacht te kunnen profiteren van een fout, en daarom heb je je gedrag niet aangepast. Opnieuw: je had het gewoon na kunnen vragen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Waarom denk je dat 6:89 BW van toepassing zou kunnen zijn? Heb je redenen om aan te nemen dat Eneco het euvel (heel) veel eerder heeft ontdekt dan dat je de factuur hebt ontvangen?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13
Iedereen aan die laadpaal straat dacht dat het gratis was?

"Hey van Binsbergen, wederom gratis aan de stroom. Top bedrijf dat Eneco"

Zie het zo voor me elke ochtend.
En dan nu achteloos vragen of je niet hoeft te betalen want het is hun schuld.
De levels of cope is insane.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TeslaMartijn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:56:
Door de gebrekkige communicatie van Eneco verkeerde ik in de veronderstelling dat het laden kosteloos was. De onverwachte vordering van ruim €2.000 is dan ook onredelijk en disproportioneel.
Neem eens een beetje eigen verantwoordelijkheid als volwassen man zijnde. Iets is te mooi om waar te zijn en daar heb je minimaal 30x gebruik van gemaakt zonder ook maar een klein beetje moeite te hebben gedaan om je aanname van gratis laden te toetsen. Had je Eneco gebeld had je direct al geweten dat dit niet klopte. Betaal dan nu ook gewoon netjes voor de afgenomen dienst ipv slachtoffer te spelen en te vragen waar je recht op hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaMartijn
Misschien is de vraag wel verkeerd opgeschreven.

Wij willen wel betalen, maar wel tegen de toen der tijd geldende tarieven. En niet nu alle kw,s bij elkaar optellen en de hoofdprijs willen hebben als Eneco zijnde.

Daarbij is het stroomnet overvol en hebben wij Eneco geholpen het net te ontlasten daar willen we een vergoeding voor " Geintje"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 418O2
Geintjes kan je beter achterwege laten

Ze hebben alles op 1 tarief gefactureerd dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
TeslaMartijn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:22:

Wij willen wel betalen, maar wel tegen de toen der tijd geldende tarieven. En niet nu alle kw,s bij elkaar optellen en de hoofdprijs willen hebben als Eneco zijnde.

Daarbij is het stroomnet overvol en hebben wij Eneco geholpen het net te ontlasten daar willen we een vergoeding voor " Geintje"
Ik lees niet terug in de communicatie die je gedeeld hebt dat ze alles op een tarief factureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:18

Bij het aanmaken van je account alswel het bestellen van de laaddruppel/chip/kaart zul je toch ergens akkoord gegaan zijn met de laadkosten. Zoek dat op.

Vraag ook aan Eneco hoe ze de kWh prijs aan de gebruikers duidelijk hebben gemaakt gedurende die 2 jaar - met andere woorden, hoe had jij die prijs kunnen weten?

Kosten moeten voor een consumentenproduct altijd duidelijk zijn. Als blijkt dat Eneco de kosten compleet onzichtbaar had al die tijd, dan zal je wel een kans hebben op kwijtschelding. Maar aangezien het slechts het registreren van de laadsessies was waar het fout ging, zal je zelf wel ergens de fout in zijn gegaan.

De factuur achteraf is namelijk nooit de juiste plaats om de prijs te vinden. Het doet er niet toe of dat 1 dag erna of 1 jaar erna is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:18
Wat waren de tarieven in 2023 en 2024? Zou dat wel eerst even opzoeken voordat je vraagt om een nog hogere rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:21
Nu voor bijna 60 cent per kWh aangeslagen, kun je nog achterhalen wat de tarieven toen waren?
Je suggereert dat het minder is geweest in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09
Ik kon met mijn Model X gratis laden tot ik hem verkocht, maar wel enkel bij Tesla superchargers.

Dus het kan wel, maar ik vermoed dat TS wel redelijkerwijs kon weten dat er hier iets niet helemaal goed ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Luapper schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:28:
Ik kon met mijn Model X gratis laden tot ik hem verkocht, maar wel enkel bij Tesla superchargers.

Dus het kan wel, maar ik vermoed dat TS wel redelijkerwijs kon weten dat er hier iets niet helemaal goed ging.
"gratis" via het merk van je auto. Dat is wel wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Ik begrijp dat de TS wel wil betalen, maar wel tegen de toen geldige tarieven van 2023 en niet tegen de prijzen van nu.

Maar nu heb ik zelf even teruggezocht en vond deze website: https://goedkoperrijden.b...laadpas-met-variabel.html

Eneco had in 2023 dus tarieven vanaf 51 cent. Wat de TS nu als laadtarief moet betalen kan ik niet zo snel terugvinden, maar verwacht dat dat een gemiddelde is van tussen de 51 cent en de prijs die nu wordt gerekend.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 14:26
Maar als ze kunnen zien dat je geladen hebt, wanneer én hoeveel. Dan kunnen ze toch zo hoppeta een gespecificeerde factuur uitdraaien met de destijds geldende tarieven?

Ben wel van mening dat je het gewoon moet betalen en er niet onderuit moet proberen te komen.
Je hebt het immers afgenomen en wist heus wel dat er iets niet klopte en bij Eneco aan te bel kunnen trekken.

Máár ik vind ook dat Eneco wel wat moeite mag doen om dat beter te specificeren en ipv "Oh oeps, doe ff 2k overmaken binnen 2 dagen"

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

elmo1

Kona Electric jan-2019

Wel bijzonder de reacties van de meeste mensen. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een bev gehad in deze periode?
Kan uit eigen ervaring vertellen dat ik ook tijden gehad heb dat ik gratis kon laden bij klanten. Zonder enige vorm van afrekening.
En dat tussendoor de tarieven verhoogd werden en er wel betaald moest worden.

Je kan namelijk niet zien bij een paal wat de tarieven zijn, zeker een paar jaar geleden was dit helemaal lastig.

Dus de gedachte het is gratis vind ik niet zo gek.

Dus om meteen zo politiek correct erin te vliegen mag wel met wat meer nuance.

Daarnaast begrijp ik dat TS best wil betalen maar wel een gespecificeerde factuur wil hebben.

En ja je mag verwachten van een bedrijf dat ze op tijd facturen. Dus geen gekke vraag in mijn ogen. En om op deze manier even een factuur te droppen had ook anders gekund. Even bellen met je klanten en uitleggen voordat je op stuurt bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
418O2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:32:
[...]

"gratis" via het merk van je auto. Dat is wel wat anders
Gratis via je werkgever. Waarom niet? Wat is het verschil?
Als ik na 2x laden weet dat het me meer als 40 cent kost, dan ga ik echt wel eens kijken naar een andere plek hoor. Dan hadden ze me. Daar echt geen 3400kWh zien laden.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:15
Staan de laadpalen daadwerkelijk op een openbare plek?

Ik vermoed dat dat ook een factor kan spelen.

Andere vragen wat stond er op de eerder ontvangen facturen en in de voorwaarden die je getekend hebt.

Mogelijk staan in de voorwaarden termijnen in waarin afrekeningen herzien kunnen worden.

Ook zal de formulering van de eerdere facturen een rol kunnen spelen.

Gezien het bedrag en dat jij niet de enige bent zou je de casus kunnen voorleggen bij een advocaat.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:15
Volgens het juridisch loket is de verjaringstermijn voor elektriciteitsbedrijven 2 jaar https://www.juridischloke...chterstand/incassobureau/

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zijn de laadpalen van de werkgever of van Eneco, en staan ze op het terrein van de werkgever of op de openbare weg?
Ik denk dat je gewoon met je werkgever in gesprek moet gaan, die kunnen mogelijk een regeling met Eneco treffen om het (voor wie hier gebruik van wil maken) gespreid te laten betalen of de werkgever het voor te laten schieten.
Aan de andere kant, het is 2000 euro, als je het geld hebt voor een EV (op de foto te zien ook nog alleen de duurdere modellen) dan moet dat geen probleem zijn toch? ;)

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Stap 1. Reageren per mail en zeggen dat je bezwaar maakt.

Stap 2. Uitzoeken of de werkgever schuld heeft omdat die min of meer Eneco verplicht te gebruiken op hun terrein. Is de auto van de werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 20:20

Sinds 1 juli 2021 is het wettelijk geregeld dat exploitanten van laadpalen informatie over tarieven moeten vrijgeven. Op de laadpaal moet direct duidelijk zijn wat het tarief is.

Maar deze palen van wie zijn die precies?
dit zijn niet publieke laadpalen?

Dit is dus ook wel een dingetje.. wat zegt eneco daarover?

[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 20-02-2025 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05:49
GekkeRipper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:09:
Stap 1. Reageren per mail en zeggen dat je bezwaar maakt.

Stap 2. Uitzoeken of de werkgever schuld heeft omdat die min of meer Eneco verplicht te gebruiken op hun terrein. Is de auto van de werkgever?
Als de auto van de werkgever zou zijn, dan zit er toch een laadpas bij?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:35

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

GekkeRipper schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:09:
....

Om even ons hoofd financiën te parafraseren: "Je hoeft niet op het werk op te laden."

Als het een auto van de werkgever is dan zou ik verwachten dat er ook een laadpas bij zou zitten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24
Ik ben niet heilig en ik zou ook mijn bek houden en niet eneco gebeld hebben met een hoopje dat t gratis was.

En ja dat heeft een risico dat de factuur later alsnog komt met onbekende tarieven.

Had je dat niet gewild dan had je het gokje maar niet moeten nemen en direct bellen. You win some you lose some.

Je zegt dat de tarieven niet kloppen en het naar kwh prijs vandaag is gegaan? Heb je daar meer inzicht over? De prijzen zelf klinken mij niet direvt vreemd

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 20-02-2025 07:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:26
Wat was je vergoeding destijds? Als het hoger was dan de factuur, gewoon betalen. Als die lager was dan de factuur, doorsturen naar werkgever.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 15:56
Voor alle reaguurders los gaan:

je vraag is eigenlijk of je akkoord moet gaan of een nagekomen rekening tegen het tarief van vandaag berekend mag worden, of dat de aanbieder de toen geldende prijzen moet berekenen.

Naast dat een ach jammer" gevoel geeft dat de factuur nu pas binnen rolt wil je best betalen schrijf je al en je kan betalen, maar wel tegen het juiste tarief.

En ik denk dat je daarbij in je recht staat. Eneco moet je factureren naar de tarieven van het moment dat je gebruik maakte van de dienst en niet met een nagekomen factuur van datum nu, ook de (hogere) tarieven van nu rekenen.

Mijn advies: leg je opmerking dat je wilt betalen, maar wel het juiste laadtarief van toen berekend wilt zien, schriftelijk neer bij ENECO. Eventueel kan je deze factuur dan onder protest betalen. Op termijn kan Eneco dan een verrekening doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als ik het goed bereken heb je nu dus 0,59 per kwh betaald? (ga ik even vanuit dat er geen starttarief was oid)
In 2023 lag het gemiddelde laadtarief op 0,51 voor publieke laadpalen en in 2024 0,47.

Aangezien je niet het tarief zou kunnen weten zou ik zeggen dat je uit had mogen gaan van een gemiddeld tarief van laten we zeggen 0,49/kwh = 1692 euro ipv 2054 euro.

Ik zou dat voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04
Met deze prijs van eneco kan je voor het zelfde geld een dikke benzine wagen rijden
En dan rij je aan je naam te zien een Tesla! Is dat even een domper. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bottom line
laurens0619 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:18:
Als ik het goed bereken heb je nu dus 0,59 per kwh betaald? (ga ik even vanuit dat er geen starttarief was oid)
In 2023 lag het gemiddelde laadtarief op 0,51 voor publieke laadpalen en in 2024 0,47.

Aangezien je niet het tarief zou kunnen weten zou ik zeggen dat je uit had mogen gaan van een gemiddeld tarief van laten we zeggen 0,49/kwh = 1692 euro ipv 2054 euro.

Ik zou dat voorstellen.
Ik zou voorstellen, als ik had geweten wat de prijs van jullie was, was ik standaard naar de Tesla Supercharger geweest, en had het me 35 cent gekost.
Dus ik wil maximaal 35 cent per kWh betalen, dus 1208 euro

• laurens0619
bottom line schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Ik zou voorstellen, als ik had geweten wat de prijs van jullie was, was ik standaard naar de Tesla Supercharger geweest, en had het me 35 cent gekost.
Dus ik wil maximaal 35 cent per kWh betalen, dus 1208 euro
Voetnoot: ik heb geen tesla dus geen idee van de tarieven maar als ik google is 35ct wel erg laag en kom ik eerder tarieven tegen tussen de 42 en 52.

Ik zou ook meenemen welke kwh vergoeding je van je werkgever kreeg. Als dekkend is dan zou ik er ook niet te moeilijk over doen

• Technofreakz
  • Laatst online: 05:49
laurens0619 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Voetnoot: ik heb geen tesla dus geen idee van de tarieven maar als ik google is 35ct wel erg laag en kom ik eerder tarieven tegen tussen de 42 en 52.

Ik zou ook meenemen welke kwh vergoeding je van je werkgever kreeg. Als dekkend is dan zou ik er ook niet te moeilijk over doen
ik betaal 27 tm 29 cent bij de supercharger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Technofreakz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:40:
[...]

ik betaal 27 tm 29 cent bij de supercharger...
Vind je dat zelf een gemiddeld tarief voor een laadpaal?
Je hebt vast mensen die nog minder betalen maar het gaat er om of het tarief marktconform is voor die periode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
laurens0619 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Die 35 cent is echt wel marktwaarde bij Tesla Supercharger. In NL zelfs eerder aan de hoge kant. Moet je de kaart maar eens bekijken ipv een snelle Google.

En minder laadverliezen ook nog trouwens als je op DC hogere vermogens laad.

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 20-02-2025 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Je kunt er nog pagina's over doorgaan, maar ik begrijp niet wat de prijzen bij Tesla met de vraagstelling te maken hebben.

• TeslaMartijn
Om terug te komen op de vragen. De auto is particulier aangeschaft en privé eigendom. Geen lease. De laadpalen staan idd op parkeerplaats van mijn werkgever. Of dit een openbare parkeerplek is nee. Verder denk ik dat mijn werkgever niets verkeerds heeft gedaan. Ze faciliteren alleen de laadmogelijkheid, verder niks. De klant moet zelf uitzoeken bij welke energie leverancier hij een laadpas aanschaft.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:53
Is dat ook marktwaarde voor Eneco?
Het lijkt me dat je redelijkerwijs had kunnen weten dat die kosten gefactureerd zouden worden als de palen van Eneco zijn en de werkgever een kilometervergoeding betaalt.

Maar dat is eigenlijk ook wat de TS al een paar keer heeft herhaald. Hij wilt best de naheffing betalen, maar de huidige prijs van 60ct vindt hij niet billijk.

Dat de hele naheffing van tafel wordt geveegd zal niet gebeuren, Eneco heeft namelijk al eerder uitgelegd waarom het niet eerder heeft gefactureerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
TeslaMartijn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:43:
Om terug te komen op de vragen. De auto is particulier aangeschaft en privé eigendom. Geen lease. De laadpalen staan idd op parkeerplaats van mijn werkgever. Of dit een openbare parkeerplek is nee. Verder denk ik dat mijn werkgever niets verkeerds heeft gedaan. Ze faciliteren alleen de laadmogelijkheid, verder niks. De klant moet zelf uitzoeken bij welke energie leverancier hij een laadpas aanschaft.
Maar heb je nu een gespecificeerde factuur ontvangen of is alles op 1 bult gegooid?
Het minimale is toch wel een overzicht van alle sessies met hoeveel geladen is tegen welke prijs.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 18:13
Is het in die jaren niet een keer in je opgekomen om hier eens over te bellen? Wil niet pesten maar het lag toch erg voor de hand dat er iets niet in orde was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsamart1
  • Laatst online: 21-04 22:07
Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde tegenwoordig. Bij mijn werkgever gebruiken ze EV box. Echter bestaat deze partij niet meer en nu zie ik met mijn abonnement (TAP) al 3 maanden geen laadsessies en betaal ik dus ook niet. Tap geeft aan dat ze niet gefactureerd worden en op mijn werk zien ze wel laadsessies maar hebben dat verder uit handen gegeven.
Ik laad mijn elektrische auto hier niet op maar alleen thuis echter 1 keer in de week kom ik met een plugin die ik wel oplaad hier.
Owja verleden week 1 keer een pasje van elec2go geprobeerd maar die wordt wel gefactureerd maar deze is onvoordeliger voor mij omdat het een pasje is zonder abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
itsamart1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:13:
Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde tegenwoordig. Bij mijn werkgever gebruiken ze EV box. Echter bestaat deze partij niet meer en nu zie ik met mijn abonnement (TAP) al 3 maanden geen laadsessies en betaal ik dus ook niet. Tap geeft aan dat ze niet gefactureerd worden en op mijn werk zien ze wel laadsessies maar hebben dat verder uit handen gegeven.
Ik laad mijn elektrische auto hier niet op maar alleen thuis echter 1 keer in de week kom ik met een plugin die ik wel oplaad hier.
Owja verleden week 1 keer een pasje van elec2go geprobeerd maar die wordt wel gefactureerd maar deze is onvoordeliger voor mij omdat het een pasje is zonder abonnement.
die laatste zijn deze week ook failliet gegaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaMartijn
Ik heb eneco om opheldering gevraagd, via de mail. De specifieke laadsesies heb ik wel gekregen via de factuur onderhand. De prijzen zijn inderdaad verschillend als ik ze terug reken, hierdoor komt de gemiddelde prijs hoger uit. In 2023 en 2024 waren de tarieven zowel laag als soms aan de hoge kant. :*)

[ Voor 43% gewijzigd door TeslaMartijn op 20-02-2025 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Als er nooit een tarief is gecommuniceerd, als er nooit een laadsessie is geregistreerd dan heb je daar ook nooit je laadgedrag op aan kunnen passen.
Ik zou zelf een klacht indienen bij Eneco en die punten naar voren brengen en zeggen dat je hoogte van de rekening daarom betwist. Dat je begrijpt dat zij ook kosten hebben gehad, maar hun taak deels verzaakt hebben en dat je dit buitensporige tarieven vindt waarvoor je daar nooit geladen zou hebben wanneer laadsessies wel correct door hun verwerkt waren en ze de tarieven hadden gecommuniceerd.
En dan hopen op coulance en een beter voorstel. Niet geschoten is altijd mis.

• TeslaMartijn
ASW1 ik wil best betalen maar bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb bij Eneco ook zoiets meegemaakt met een laadpaal in de wijk. Kreeg van hun vier maanden na dato de rekening. Terwijl Vattenfal en Shell Recharge wel direct een maand erop de factuur stuurden. Uiteindelijk zat ik rond de 43 cent per KWh omgerekend. Had ik dat na 1 maand al geweten dan had ik sneller de Vattenfal paal opgezocht met 28 cent per kWh. Verder met een dergelijke factuur zou ik verwachten dat men elke laadsessie apart kan tonen en sowieso vragen om in termijnen te betalen. Eneco zit te slapen met factureren en dan wel verwachten binnen twee weken te betalen. Voor een bedrag tot 500 euro ala, maar niet over zo'n lange periode en openstaand bedrag.

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:44:
Ik heb bij Eneco ook zoiets meegemaakt met een laadpaal in de wijk. Kreeg van hun vier maanden na dato de rekening. Terwijl Vattenfal en Shell Recharge wel direct een maand erop de factuur stuurden. Uiteindelijk zat ik rond de 43 cent per KWh omgerekend. Had ik dat na 1 maand al geweten dan had ik sneller de Vattenfal paal opgezocht met 28 cent per kWh. Verder met een dergelijke factuur zou ik verwachten dat men elke laadsessie apart kan tonen en sowieso vragen om in termijnen te betalen. Eneco zit te slapen met factureren en dan wel verwachten binnen twee weken te betalen. Voor een bedrag tot 500 euro ala, maar niet over zo'n lange periode en openstaand bedrag.
Je kunt toch met iedere standaard oplaadapp (Shell recharge, Plugsurfing etc.) zien wat het laad tarief van een paal is? Als ik daarmee door een wijk zoek zie ik beschikbaarheid en kosten. Geen idee of deze tarieven ook werkelijk berekend worden bij laden overigens.

Ik weet niet hoe het juridisch werkt maar vind het aannemelijk om te stellen dat je als consument akkoord bent gegaan met de transactie als je jouw laadpas scant. Dat is een bewuste handeling. Of je dan zelf vooraf informatie hebt opgezocht over de tarieven is dan aan jezelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
XeNeRgY schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Je kunt toch met iedere standaard oplaadapp (Shell recharge, Plugsurfing etc.) zien wat het laad tarief van een paal is? Als ik daarmee door een wijk zoek zie ik beschikbaarheid en kosten. Geen idee of deze tarieven ook werkelijk berekend worden bij laden overigens.

Ik weet niet hoe het juridisch werkt maar vind het aannemelijk om te stellen dat je als consument akkoord bent gegaan met de transactie als je jouw laadpas scant. Dat is een bewuste handeling. Of je dan zelf vooraf informatie hebt opgezocht over de tarieven is dan aan jezelf.
Klopt, had ik ook gedaan zowel met de Shell app, de Vattenfall app en de third party app die iedereen op Tweakers helemaal je van dat vond. Nergens stond ie op de map weergave met een prijs per kWh vermelding.

Dacht eerst nog: misschien moeten die apps die paal nog gaan weergeven want te nieuw. Maar goed. Andersom een keer meegemaakt rondom Haarzuilens. Abrp gaf aan ergens een openbare laadpaal te zien. Bleek niks van te kloppen want achterhaalde info. Er was geen laadpaal meer te bekennen.

Enfin in mijn geval was de factuur per maand en per laadsessie uitgesplitst en dus gemiddelde van 43 cent per kWh. Dus betaald want ik heb er niet voor niets in die vier maanden staan laden. Maar eens met de TS: had ik dit na 1 maand factuur exact een maand later al te horen gekregen dan had ik voor mij part de Tesla super charger nog overwogen qua prijs. En dat is waar het wel mank loopt. Als consument moet je vooraf de prijs weten inclusief btw. Zodat je vooraf de afweging kunt maken: mij te duur, ik zoek een goedkopere op.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

Gratis bestaat uiteraard niet. Als je zelf laadpassen besteld kan bijv. je werkgever niet weten dat het de werknemers zijn die laden. Dat kan alleen met laadpassen die via de firma zelf verdeeld worden. En zelf had je ook kunnen weten dat 3 euro per maand wel heel goedkoop zou zijn voor zoveel eneorgie.

En ja, soms kan er eens iets misgaan in de backend systemen, Eneco verwerkt dagelijks duizenden laadsessies over tienduizenden laadpalen vanuit heel Europa. Dat er enkele palen zijn die hun sessies niet goed doorgeven valt daarbij helemaal niet. De kans bestaat zelfs dat het net 1 van jouw collega's is die is gaan navragen wat er aan de hand is of mogelijks je werkgever die gaan vragen is waarom ze niet gecompenseerd worden voor de verbruikte energie die er nu voor gezorgd heeft dat iedereen alsnog een factuur krijgt.

De prijs kon je zelf alle tijden opvragen via Eneco, maar dat heb je zelf niet gedaan. Beetje vreemd dat je nu ineens de kaart zou gaan trekken van het niet weten van de kWh prijs om onder de betaling uit te komen. Zoals je zelf aangeeft heeft Eneco 5 jaar om het bedrag te vorderen.

Tenzij je werkgever of Eneco ooit expliciet hebben gemeld dat het laden op de personeelsparking gratis is, had je er niet van uit mogen gaan dat het gratis zou zijn. Als de factuur te hoog is kan je mogelijks Eneco vragen voor een gespreide betaling. Maar buiten dat, denk ik niet dat je veel kans hebt om hier aan te ontkomen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-04 21:57
TweakGP schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Echt joh? Beetje bizar dat je zoiets durft op te schrijven, zeker als je ook nog een reiskostenvergoeding hebt ontvangen.
Bij ons op het werk is het gratis laden (op 1 locatie na). Zakelijk/prive of mobiliteitsvergoeding, dat maakt niet uit.. Dus ik snap de gedachtegang wel.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:39
CaPuT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:15:
[...]

Bij ons op het werk is het gratis laden (op 1 locatie na). Zakelijk/prive of mobiliteitsvergoeding, dat maakt niet uit.. Dus ik snap de gedachtegang wel.
Verschil zit m in de of
Als je gratis laad, heb je tenslotte geen brandstof kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik snap nu wel beter de gemiddelde energiemaatschappij. Als ik de reacties in dit topic lees is de consument een pinautomaat en hoef je je als bedrijf niet druk te maken over consumenten rechten. Gelukkig heeft @TeslaMartijn een reiskostenvergoeding, je zult maar na 2 jaar aankomen bij je ex-werkgever, 'of je nog even mag declareren'. Gemeenten hanteren bijvoorbeeld een termijn van 6 maanden na het maken van de kosten, mag je het uit eigen zak gaan betalen.

@TeslaMartijn, de ACM is helder. Prijs informatie moet beschikbaar zijn.
Ik vermoed dat je zou kunnen kijken of dit onder oneerlijke handelspraktijken valt.

Wat ik persoonlijk zou doen:
Een brief sturen om de gesloten overeenkomst te vernietigen door dwaling. "Van dwaling is sprake als u een overeenkomst heeft gesloten door misleidende informatie:"

De prijzen zijn niet vooraf bekend gemaakt.
Doordat er pas na 2 jaar is gefactureerd is er ook geen mogelijkheid om na een redelijke termijn af te zien van het gebruik van de laadpaal.

Dus je kunt de factuur betwisten op basis van het ontbreken van vooraf gecommuniceerde prijs informatie.

Eneco zal moeten gaan bewijzen dat de prijs informatie beschikbaar was via de normale kanalen.
Als je een screenshotje zou hebben uit het verleden waarbij die informatie ontbreekt zou enorm helpen, anders wordt het mogelijk jouw woord tegen dat van Eneco.
Hoewel je bij een rechtzaak uiteraard bij de rechter kunt aangeven dat jij & je collega's dit gezien hebben. Eneco kan beweren dat ze wel altijd die informatie hebben verstrekt, maar dat ze pas na 2 jaar factureren maakt hun verhaal iets ongeloofwaardiger.

Door de factuur te betwisten heb je kans dat Eneco een (stukje) coulance toepast uit zichzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

CaPuT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:15:
[...]

Zelfde hier. Gratis laden op kantoor. Ik wil dat wel even melden omdat zeker in het begin van het onderwerp er zure reacties waren over dat je maar moet betalen en dat je stom bent dat je had kunnen weten dat niks gratis is enz.

60 cent is ronduit crimineel.

We hebben bijna alles afgedekt met zonnepanelen, zijn grootverbruiker, bijna alle auto’s zijn lease en de paar externen nemen we op de koop toe. Het is onder de streep voor iedereen goedkoper door het laden niet te factureren/door te belasten.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

TheGhostInc schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:01:
@TeslaMartijn, de ACM is helder. Prijs informatie moet beschikbaar zijn.
Ik vermoed dat je zou kunnen kijken of dit onder oneerlijke handelspraktijken valt.
Maar hoe kom je er bij dat dat niet gecommuniceerd is? Als ik vandaag naar de website van Eneco ga en ik klik daar de laadpas aan dan zie ik op die pagina gewoon de prijzen per kWh staan en het starttarief. Je hebt als consument zelf ook een onderzoeksplicht, er wordt van geen enkele handelaar verwacht dat ze alles tot in detail aan jouw communiceren en pas gaan verkopen als zij zeker zijn dat je alles begrepen hebt. Er moet een balans zijn.

Ja, informatie moet beschikbaar zijn, en ik ben er zeker van dat die informatie ook gewoon beschikbaar was. Een factuur achteraf is geen informatiebron en je kan dus niet zeggen omdat een factuur pas 2 jaar later binnenkomt dat die ongeldig zou zijn omdat je 2 jaar lang de prijs niet wist. Als het zo eenvoudig was, had de wetgever nooit een vorderingstermijn van 5 jaar voorzien voor facturen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glaerox
  • Laatst online: 21:04
Even offtopic:
Als ik dit zo lees met de hoge en wisselende tarieven, ben ik toch blij dat ik nog een ICE rijdt. Gewoon betalen aan de pomp en geen gezeur in die (verre) toekomst. Toegegeven geen Weelderigheid aan luxe en opties zoals de meeste elektrische auto's, maar hij brengt me wel "goedkoop" van A naar B.

Voor werk rijdt ik wel eens een ID3. Wat een belabberd stuk techniek is dat.

Ontopic:
Je hebt vergoeding van je werk gekregen voor de gereden kilometers. Dat er vroeg of laat een factuur kwam was te verwachten. Dat deze hoger is dan verwacht is even een tegenvaller. Maar dit zijn nou de soort zaken waar het de moeite niet waard is er tegen in te gaan. Betalen en weer door, autorijden kost nou eenmaal geld. En een elektrische auto rijdt je voor het milieu niet zo zeer voor de portemonnee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:14
glaerox schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:28:
Even offtopic:
Als ik dit zo lees met de hoge en wisselende tarieven, ben ik toch blij dat ik nog een ICE rijdt. Gewoon betalen aan de pomp en geen gezeur in die (verre) toekomst. Toegegeven geen Weelderigheid aan luxe en opties zoals de meeste elektrische auto's, maar hij brengt me wel "goedkoop" van A naar B.

Voor werk rijdt ik wel eens een ID3. Wat een belabberd stuk techniek is dat.

Ontopic:
Je hebt vergoeding van je werk gekregen voor de gereden kilometers. Dat er vroeg of laat een factuur kwam was te verwachten. Dat deze hoger is dan verwacht is even een tegenvaller. Maar dit zijn nou de soort zaken waar het de moeite niet waard is er tegen in te gaan. Betalen en weer door, autorijden kost nou eenmaal geld. En een elektrische auto rijdt je voor het milieu niet zo zeer voor de portemonnee toch?
Tsjah je moet de ID3 of ID4 dan ook niet als voorbeeld nemen. Van alle EV's zijn de ID's volgens mij de slechtste auto's ( hearsay )

Overigens kan je bij ons op kantoor ook gewoon gratis laden, net zoals wanneer ik bij een hele grote klant van ons ben. Die hebben dan ook wel een volledig zonnedek, maar ook daar kan je gratis laden. Zo heel vreemd is het dan ook niet denk ik

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Bijzonder dat er toch veel plekken zijn waar je je auto gratis mag opladen bij de werkgever.

Dat is, wat ik begreep, loon in natura en zou belast moeten worden

https://kennisgroepen.bel...o-aan-laadpaal-werkgever/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
laurens0619 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:49:
Bijzonder dat er toch veel plekken zijn waar je je auto gratis mag opladen bij de werkgever.

Dat is, wat ik begreep, loon in natura en zou belast moeten worden

https://kennisgroepen.bel...o-aan-laadpaal-werkgever/
wordt ook steeds meer aan banden gelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
laurens0619 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:49:
99% daarvan zijn lease, dus zo spannend is dat allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05:37

V-8

JWL92 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Verschil zit m in de of
Als je gratis laad, heb je tenslotte geen brandstof kosten
nee, maar wel afschrijving/onderhoud/banden/verzekering etc. etc...

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
V-8 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:44:
[...]

nee, maar wel afschrijving/onderhoud/banden/verzekering etc. etc...
Lijkt me idd verstandig om een verzekering af te sluiten op iets dat je prive bezit/rijd
(dus die kosten heb je dan sws)
Banden zijn onderdeel van onderhoud, dus hoef je niet zo op te sommen, want dan kan je idd door blijven gaan..... betaald de werkgever ook de autobelasting? ;)
https://www.anwb.nl/auto/...elasting-elektrische-auto

Afschrijving? gewoon rijden tot t op is... / onderhoud te duur word toch? of schrijf je een tv ook na 2 jaar af om dat de garantie voorbij is?
Of hebbe we t nu plots over zakelijk? Dan is de afschrijving en onderhoud toch gewoon voor de werkgever lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

JWL92 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Lijkt me idd verstandig om een verzekering af te sluiten op iets dat je prive bezit/rijd
(dus die kosten heb je dan sws)
Banden zijn onderdeel van onderhoud, dus hoef je niet zo op te sommen, want dan kan je idd door blijven gaan..... betaald de werkgever ook de autobelasting? ;)
https://www.anwb.nl/auto/...elasting-elektrische-auto

Afschrijving? gewoon rijden tot t op is... / onderhoud te duur word toch? of schrijf je een tv ook na 2 jaar af om dat de garantie voorbij is?
Of hebbe we t nu plots over zakelijk? Dan is de afschrijving en onderhoud toch gewoon voor de werkgever lijkt me?
Ik vind niet dat banden onderdeel zijn van onderhoud, maar het gaat te ver om dat al dan niet te specificeren, toch?
Ook als je een auto rijdt tot 'ie op is, heb je toch de volledige aanschafprijs afgeschreven?

Het gaat mij er maar om dat de laadkosten niet de enige kosten zijn van een elektrische auto.
En ja, tegenwoordig komt er ook MRB bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
XeNeRgY schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Nee niet echt. Je kunt een indicatie krijgen van het tarief maar daar zijn nul rechten aan te ontlenen helaas en ook echt knetterveel variatie mogelijk. Veel partijen vragen ook in verschillende steden verschillende tarieven ivm concessie-afspraken bijvoorbeeld. Dus een eneco-laadpaal in amsterdam kan zomaar een ander tarief hebben dan in rotterdam. Laadpalen en -tarieven zijn 1 grote mierenhoop van onduidelijk en onsamenhangende info. Je hebt ook nog allemaal systemen met kortingen/abbo's/laadpascombinaties die je weer een ander tarief kunnen geven.

Beste manier om het tarief te ontdekken is eerst voor de indicatie in zo'n app kijken, dan een keer opladen en dan kijken wat er gefactureerd wordt. Maar het echt zeker weten is erg lastig gebleken. Leuker kunnen we het niet maken, wel onduidelijker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
V-8 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Ik vind niet dat banden onderdeel zijn van onderhoud, maar het gaat te ver om dat al dan niet te specificeren, toch?
Ook als je een auto rijdt tot 'ie op is, heb je toch de volledige aanschafprijs afgeschreven?

Het gaat mij er maar om dat de laadkosten niet de enige kosten zijn van een elektrische auto.
En ja, tegenwoordig komt er ook MRB bij kijken.
Maar vallen die kosten als je op benzine rijd dan plots weg?
Dat de gegeven vergoeding voor deze bijkomende zaken (die dus ook met een benzine of diesel gewoon van toepassing zijn) niet dekkend is, lijkt me een andere discussie.
(een fiets is goedkoper in onderhoud :9 )

Als werk/opdrachtgever je echt het idee heeft gegeven dat laden gratis was, Zou ik de bon gewoon op zijn/haar bureau gooien, ipv met Eneco r uit proberen te komen.

Maar volgens mij heeft daar op t moment dat je zelf een laadpass aanvraag via Eneco heb gedaan toch echt wel iets over de prijs moeten staan.... (ik zie direct een knop met bekijk de tarieven...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

JWL92 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:13:
[...]

Maar vallen die kosten als je op benzine rijd dan plots weg?
Dat de gegeven vergoeding voor deze bijkomende zaken (die dus ook met een benzine of diesel gewoon van toepassing zijn) niet dekkend is, lijkt me een andere discussie.
(een fiets is goedkoper in onderhoud :9 )

Als werk/opdrachtgever je echt het idee heeft gegeven dat laden gratis was, Zou ik de bon gewoon op zijn/haar bureau gooien, ipv met Eneco r uit proberen te komen.

Maar volgens mij heeft daar op t moment dat je zelf een laadpass aanvraag via Eneco heb gedaan toch echt wel iets over de prijs moeten staan.... (ik zie direct een knop met bekijk de tarieven...)
Ik denk dat we ongeveer hetzelfde bedoelen!

Het ging mij er met name even om dat het niet betekent dat je, als je gratis laadt, dan dus verder geen kosten zou hebben aan je woon-werk-verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 15:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Iedereen met een elektrische auto heeft een laadpas aangevraagd van Eneco. Hiervoor is netjes elke maand 3 euro betaald en gefactureerd. Echter de laadsesies werden niet geregistreerd en niet op de factuur weer gegeven.
De kosten zijn toch verbonden aan je laadpas, en daar hebben de laadpalen niet zo heel veel mee te maken.

https://www.eneco-emobility.com/thuis/laadpas/#tarieven

Ik kan mij niet voorstellen dat in de voorwaarden die bij de door jouw aangevraagde laadpas geen tarieven gecommuniceerd zijn. Dat de laadsessies (twee jaar) niet goed op de factuur gekomen zijn is erg suf, maar dat neemt niet weg dat je gewoon had kunnen weten dat er bepaalde kosten aan verbonden zitten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:01
itsamart1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:13:
Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde tegenwoordig. Bij mijn werkgever gebruiken ze EV box. Echter bestaat deze partij niet meer en nu zie ik met mijn abonnement (TAP) al 3 maanden geen laadsessies en betaal ik dus ook niet.
Precies de reden waarom EV-Box er niet meer is. _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-04 09:11
Question Mark schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:16:
[...]

De kosten zijn toch verbonden aan je laadpas, en daar hebben de laadpalen niet zo heel veel mee te maken.

https://www.eneco-emobility.com/thuis/laadpas/#tarieven

Ik kan mij niet voorstellen dat in de voorwaarden die bij de door jouw aangevraagde laadpas geen tarieven gecommuniceerd zijn. Dat de laadsessies (twee jaar) niet goed op de factuur gekomen zijn is erg suf, maar dat neemt niet weg dat je gewoon had kunnen weten dat er bepaalde kosten aan verbonden zitten.
Haal je pagina door de waybackmachine en je ziet dat ook in 2021 er gewoon tarieven stonden op deze pagina.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zHXab8cR5J877RmR5ZBDmd4h8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKDcMVqdk7ROYsAFDhSs9H0o.png?f=fotoalbum_large

Kortom, prijzen waren zeker wel bekend toen.

Toch is het wel opvallend. Wij hebben op kantoor ook een hele tijd gratis kunnen laden, daar had je wel een RFID chip nodig om de sessie te starten maar er werd inderdaad niets berekend. Ik snap dus opzich de verwarring wel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TeslaMartijn
Puur voor de informatie,

Eneco is flexibel geweest en heeft de rekening uit coulance gehalveerd voor iedereen die aan deze palen heeft geladen. Er is dus zeker ruimte voor onderhandeling als je je eigen benadeeld voelt.

:) ;)
Pagina: 1