Hoogte schutting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 12:36
Weet iemand hier hoe het precies werkt wat de maximale vergunningsvrije hoogte is van een schutting bij een hoekhuis? Normale regel is max 2 meter achter en 1 meter naast de woning en voor de woning. Maar bij sommige woningen is het lastig bepalen wat als voortuin en als achtertuin geldt. Ik zie ook weleens de opmerking staan: dit geldt voor achtertuinen die niet grenzen aan een publiekelijke gemeentegrens. Wat bedoelen ze daarmee dan? De straat? Hieronder een schets.

Jullie enig idee tot waar je hier 2 meter vergunningsvrij mag zetten en welk deel 1 meter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjJ9h6612Kc1KJaUGCaRezG43Ts=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gd4CyGZ6XBixEK5sKXw0Fg2r.png?f=user_large

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

succes met het omgevingsloket :) -> https://omgevingswet.overheid.nl/checken

en check ook vooral de lokale regels (gemeente).

Over het algemeen: als t grenst aan publieke shit, max 1 meter hoog.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:12

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

YoshiBignose schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:38:
Weet iemand hier hoe het precies werkt wat de maximale vergunningsvrije hoogte is van een schutting bij een hoekhuis? Normale regel is max 2 meter achter en 1 meter naast de woning en voor de woning. Maar bij sommige woningen is het lastig bepalen wat als voortuin en als achtertuin geldt. Ik zie ook weleens de opmerking staan: dit geldt voor achtertuinen die niet grenzen aan een publiekelijke gemeentegrens. Wat bedoelen ze daarmee dan? De straat? Hieronder een schets.

Jullie enig idee tot waar je hier 2 meter vergunningsvrij mag zetten en welk deel 1 meter?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://iplo.nl/publish/pages/192267/afbeelding-voorbeeld-2.jpg
Betreft het een hoekhuis en grenst de tuin aan openbaar toegankelijk gebied, dan loopt het achtererfgebied vanuit de zijgevel van het huis evenwijdig daaraan.
https://iplo.nl/thema/bou...is%20evenwijdig%20daaraan.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/OucwVYM7FiKsZJoRkh8RqlVx.png

Rood: max 2 meter *
Geel: max 1 meter

conform met:
Afbeeldingslocatie: https://www.vergunningsvrijbouwen.com/wp-content/uploads/2010/12/tekening-erfafscheiding-omgevingsvergunning-vergunningsvrij-bouwen.jpg

*) Gemeentes mogen hier vanaf wijken, niet hoger, wel lager. Sommige gemeentes zeggen: Niet hoger dan 1 meter 80, dus check je gemeente

[ Voor 19% gewijzigd door RaZ op 19-02-2025 13:48 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:35

D4NG3R

kiwi

:)

Houd er rekening mee dat een hoekwoning twee voorgevelrooilijnen kan hebben, ik zit zelf ook met die situatie. Gemeente weigert er vanaf te wijken, maar doogt het huidige hek rondom mijn 'zijtuin' van 1.40 wat er al 5+ jaar staat.

Waarschijnlijk mag je alleen 'achter' een schutting plaatsen, minstens 1m van de voorgevelrooilijn af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eLeclaJJ1yRv3uVg9wmeuCNaQ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P1GObsYaFYDHkhxI73UTlmwy.png?f=user_large

Ik deel de frustratie, kan in de zomer maar mondjesmaat genieten van m'n toch verassend grote zijtuin (welke grenst aan 2 parkeerplaatsen langs een smalle 25m lange doodlopende "weg") omdat er weinig privacy is. |:(

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2025 14:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 09-06 12:36
RaZ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:44:
[Afbeelding]

Rood: max 2 meter *
Geel: max 1 meter

conform met:
[Afbeelding]

*) Gemeentes mogen hier vanaf wijken, niet hoger, wel lager. Sommige gemeentes zeggen: Niet hoger dan 1 meter 80, dus check je gemeente
Daar lijkt het inderdaad op ja...vind dat wel vrij streng. Bij veel woningen zie ik dat ze dat stukje schutting bij achtertuin nog wel doortrekken tot achtergevel woning, dus die bocht om. Maar volgens die tekening van jou met vergunningsvrijbouwen mag dat ook al niet.

Ik heb dat bij m'n eigen huis ook, daar is de situatie wel iets anders, maar ik heb 2 meter doorgetrokken tot de voorgevel, dus wel 2m aan de zijkant woning/achteruin/oprit. Ach ja meestal gebeurt er ook niets zo lang niemand klaagt, maar het is wel vooraf handig om te weten of wat je doet mag of niet.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

YoshiBignose schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op ja...vind dat wel vrij streng.

[...]
In mijn ogen hoort dit gewoon bij de onderzoekplicht die je hebt. Je had het zelf ook wel kunnen vinden als je had gezocht ;) Ik zou dus nooit een hoekhuis willen met een zijtuin waar ik gelimiteerd ben. Die 2 meter kan in het verlengde van je huis, heb je in de achtertuin je privacy, en de rest kan je leuk inrichten want je hebt geen privacy.

Over iets groens wordt geen woord gerept, dus met een zwik planten en plantenbakken kan je ook een heel eind komen ;) Beetje creatief zijn :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Mystikal

It never hurts to help!

Een haag neerzetten, dan heb kan je zo hoog gaan als je zelf wilt.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mystikal schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:44:
Dit. De enige manier om aan publieke ruimte grenzende afscheidingen hoger dan een meter te krijgen is met groen. Al kan zelfs dat in plaatselijke regelgeving verboden zijn. Dus: RegelsOpDeKaart en het Omgevingsloket checken, dan weet je ook gelijk of je zelfs nog een meter achter de gevellijn moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@Mystikal Ja dat zie ik in het dorp veel. Je moet volgens mij wel zicht bij kruispunten vrij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:57
let ook op je AVP met hagen..als deze het zicht ontnemen kun je ook worden gesommeerd deze te verlagen tot 1 m...

overigens je kunt ook gewoon een vergunning aanvragen voor je zijtuin..wellicht dat je wel gewoon een hekwerk mag plaatsen (bv zo'n groen gaas...waar je dan klimop in laat groeien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:01
Misschien kun je hier wat informatie uit halen. Is een zaak die in de buurt hier gespeeld heeft. Je kunt zelf wel even Google mapsen om te zien hoe die groene afscheiding er nu bijstaat.

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@34465/200801546-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 16:28
Is dit zo? Ik heb naar wat huizen gekeken in onze huizenjacht die ook max 1 meter hoge voortuin afscheiding hadden wat heel vervelend is als je vooral veel voortuin hebt.

Maar kun je groen aanplanten en er zo onderuit komen? Als er verder geen beperkingen zijn natuurlijk.

Ik verbaasde me er al over dat sommige eigenaren zo lak hadden aan die regels, maar nu realiseer ik me dat dat altijd hagen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Laatst online: 16:52
Ik had in Rotterdam hetzelfde euvel.
De gemeente (of welke instantie dan ook) kwam zelfs langs om te eisen dat de schutting max 1m hoog gemaakt moest worden. Ik heb de boel vervangen voor een mooie coniferenhaag. Zoveel mooier, maar wel 2x per jaar snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:28
Nee hoor, achter en naast je huis mag het gewoon 2 meter zijn. Dat staat bij mij al 10 tallen jaren. Zie ook:
https://www.juridischloke...ren/buren/erfafscheiding/

Mijn voortuin echter had voorheen een heg van ~1 meter hoog, maar deze heb ik weggehaald en een oprit van gemaakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLE5UVylYqbGmmGr5UfKDnEEHFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijHRQnQB7Pi4KUafEsfPAMo4.png?f=fotoalbum_large

Momenteel ben ik de voortuin aan het aanpakken ( en de zij/achtertuin ) met nieuwe tegels e.d. Ik ga ook een schutting plaatsen omdat mijn tuin nog vrij toegankelijk is. Daar ga ik een schutting plaatsen die net zo hoog is als de heg ( ongeveer waar de oranje plastic bak nu staat )

Mijn plaatje is net als die van TS waarbij mijn voordeur alleen wel in de voortuin zit. De zijkant zit aan de straat kant

[ Voor 6% gewijzigd door hollandnick op 21-02-2025 10:05 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

hollandnick schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:04:
Nee hoor, achter en naast je huis mag het gewoon 2 meter zijn. Dat staat bij mij al 10 tallen jaren. Zie ook:

Mijn voortuin echter had voorheen een heg van ~1 meter hoog, maar deze heb ik weggehaald en een oprit van gemaakt.[Afbeelding]

Momenteel ben ik de voortuin aan het aanpakken ( en de zij/achtertuin ) met nieuwe tegels e.d. Ik ga ook een schutting plaatsen omdat mijn tuin nog vrij toegankelijk is. Daar ga ik een schutting plaatsen die net zo hoog is als de heg ( ongeveer waar de oranje plastic bak nu staat )

Mijn plaatje is net als die van TS waarbij mijn voordeur alleen wel in de voortuin zit. De zijkant zit aan de straat kant
Zou daar toch mee uitkijken, dat is namelijk niet 'achtererf'.
Of het moet een keer vergund zijn geweest in het verleden.

Die oprit is overigens ook alleen maar oprit als de stoepband daar is verlaagd.
Anders kun je er geen rechten aan ontlenen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

hollandnick schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:04:
Naast je huis mag, aangenomen dat er maar 1 voorgevelrooilijn is. En dat wil bij hoekwoningen grenzend aan 2 straten nogal eens niet het geval zijn.

Situatieschets van mijn woning, waar de rode lijnen de voorgevel rooilijnen zijn, de blauwe lijnen waar ik een schutting van 1m40 heb staan, en groen de voor/zijtuin zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UsY-la6g1ruQkKValX20zJ5T3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMpZfcTjSiVTj8aSrvRJXtOK.png?f=fotoalbum_large

Als ik op Google maps kijk staat dit er iig al sinds 2019, vrijwel onmogelijk dat de gemeente hier geen weet van heeft maar ze lijken het te dogen. Ik maak iig geen slapende honden wakker, maar een schutting van de volle 1m80 durf ik vooralsnog niet te plaatsen. Een heg is nogal een meerprijs, + brengt precies dat waar ik geen interesse in heb met zich mee; onderhoud.

[ Voor 50% gewijzigd door D4NG3R op 21-02-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
En als dat te opvallend is een haag vlak achter de schutting en vergeten te snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
D4NG3R schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Naast je huis mag, aangenomen dat er maar 1 voorgevelrooilijn is. En dat wil bij hoekwoningen grenzend aan 2 straten nogal eens niet het geval zijn.

Situatieschets van mijn woning, waar de rode lijnen de voorgevel rooilijnen zijn, de blauwe lijnen waar ik een schutting van 1m40 heb staan, en groen de voor/zijtuin zijn:

[Afbeelding]

Als ik op Google maps kijk staat dit er iig al sinds 2019, vrijwel onmogelijk dat de gemeente hier geen weet van heeft maar ze lijken het te dogen. Ik maak iig geen slapende honden wakker, maar een schutting van de volle 1m80 durf ik vooralsnog niet te plaatsen. Een heg is nogal een meerprijs, + brengt precies dat waar ik geen interesse in heb met zich mee; onderhoud.
Hmm ja ik heb niet goed naar de tekening gekeken zie ik. Hier heb ik geen straat aan 2 kanten, maar alleen aan de zijkant. Echter kan ik hier nog wel 10 voorbeelden laten zien van hoekwoningen waarbij de heg ( het lijken inderdaad geen schuttingen te zijn ) volledig doorloop aan de zij en achterkant. Het betreft hier wel een dorp.

Overigens moet ik wel toegeven dat zo een hoge heg wel vervelend is om het verkeer goed te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

hollandnick schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:24:
Overigens moet ik wel toegeven dat zo een hoge heg wel vervelend is om het verkeer goed te zien
Absoluut, en om die reden mag het ook vaak niet tot strak op de hoek boven de 1m gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
D4NG3R schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Absoluut, en om die reden mag het ook vaak niet tot strak op de hoek boven de 1m gaan.
Toch vreemd als ik hier in de buurt kijk dat het eerder voorkomen dat er een hoge heg staat dan niet. Elke stad / dorp / gemeente zal hun eigen regels wel hebben wat betreft controle en naleving
paQ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Zou daar toch mee uitkijken, dat is namelijk niet 'achtererf'.
Of het moet een keer vergund zijn geweest in het verleden.

Die oprit is overigens ook alleen maar oprit als de stoepband daar is verlaagd.
Anders kun je er geen rechten aan ontlenen.
Ik vermoed dat dit al 10tallen jaren zo staat. De oprit heeft inderdaad een verlaagde stoep en heb ik een vergunning voor aangevraagd.

[ Voor 38% gewijzigd door hollandnick op 21-02-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

hollandnick schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Toch vreemd als ik hier in de buurt kijk dat het eerder voorkomen dat er een hoge heg staat dan niet. Elke stad / dorp / gemeente zal hun eigen regels wel hebben wat betreft controle en naleving

[...]

Ik vermoed dat dit al 10tallen jaren zo staat. De oprit heeft inderdaad een verlaagde stoep en heb ik een vergunning voor aangevraagd.
Omdat het groen is.
Een (2m hoge) schutting bouwen waar die kliko staat mag officieel niet, want het is niet je achtererf.
Aan de andere kant: wie gaat er wat van zeggen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

hollandnick schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Geen (verzoeken tot) handhaving, schijnbaar stoort men/de gemeente zich er niet genoeg aan om over te gaan op handhaving. Sowieso, handhavingsverzoeken mogen alleen worden gedaan door belanghebbende (directe buren bijv.) en zijn niet anoniem.

Als je lokale regelgevingen erbij pakt en strak gaat handhaven mag half NL de tuin wel (deels) herinrichten. :+

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 21-02-2025 15:11 ]

Pagina: 1