Afmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:48
Ik heb sinds januari 2022 zonnepanelen in gebruik en in die maand heb ik mij ook aangemeld voor de KOR i.v.m. teruggave BTW op de aanschaf van zonnepanelen.

Ik heb in mijn agenda een herinnering staan dat ik mij moet afmelden voor die regeling.

Ik ben geen ondernemer maar heb wel de intentie om op termijn als ZZP'er aan de slag te gaan.

Wanneer kan ik mij afmelden voor de KOR en heeft dit eventuele gevolgen? Moet ik mij überhaupt afmelden?

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 19-02-2025 10:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Niemand die in hetzelfde schuitje zit? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:27
Laat ik voorop stellen, ik heb beperkte kennis op dit vlak.
Mijn vrouw is ZZP-er en werkt aan huis. De zonnepanelen hebben we in 2023 aangeschaft maar laten we lekker allemaal prive lopen. Die komen niet in het bedrijf op de balans. Waarom zou je dat willen? Prive krijg je gewoon de BTW terug al is dat later weer aangepast en hoeven de zonnepaneel leveranciers sowiezo de BTW niet meer door te berekenen.

[ Voor 22% gewijzigd door Therazor op 21-02-2025 11:18 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Therazor schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:17:
Laat ik voorop stellen, ik heb beperkte kennis op dit vlak.
Mijn vrouw is ZZP-er en werkt aan huis. De zonnepanelen hebben we in 2023 aangeschaft maar laten we lekker allemaal prive lopen. Die komen niet in het bedrijf op de balans. Waarom zou je dat willen? Prive krijg je gewoon de BTW terug al is dat later weer aangepast en hoeven de zonnepaneel leveranciers sowiezo de BTW niet meer door te berekenen.
Allereerst dank voor je reactie!

Ik heb op dit moment een BTW-identificatienummer. Die heb ik toen nodig gehad om aangifte te doen voor de omzetbelasting. Maar dat was eenmalig.

Kan dit nummer ook blijven bestaan of moet ik mij afmelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:27
Sorry, ik heb niet voldoende kaas van deze zaken gegeten om advies te durven geven. Maar de zonnepanelen hebben wij allemaal in prive bezit gehouden.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

turkeyhakan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:40:
Niemand die in hetzelfde schuitje zit? ;-)
Ik had een soortgelijke vraag toen ik een thuisbattreij had besteld. we hadden al KOR voor onze zonnepanelen, dus dacht ik slim te zijn om kor af te melden om nogmaals aan te vragen.

De btw centrale had ons dat afgeraden omdat ik kan weer btw afdracht moet doen voor de zonnepanele, dus alle administratie erbij.

uiteindelijk heeft de centrale een nieuwe maatschap gemaakt met dus een nieuwe btw nummer om btw voor de thuisbatterij terug te krijgen.

punt van vehaal: als jij geen zin hebt om zelf de btw-administratie van je panelen te doen en/of de panelen van je dak wilt halen zit je er aan de kor vast.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
kmf schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Ik had een soortgelijke vraag toen ik een thuisbattreij had besteld. we hadden al KOR voor onze zonnepanelen, dus dacht ik slim te zijn om kor af te melden om nogmaals aan te vragen.

De btw centrale had ons dat afgeraden omdat ik kan weer btw afdracht moet doen voor de zonnepanele, dus alle administratie erbij.

uiteindelijk heeft de centrale een nieuwe maatschap gemaakt met dus een nieuwe btw nummer om btw voor de thuisbatterij terug te krijgen.

punt van vehaal: als jij geen zin hebt om zelf de btw-administratie van je panelen te doen en/of de panelen van je dak wilt halen zit je er aan de kor vast.
Zit je er aan vast ja? Ik dacht alleen dat je je moest aanmelden ivm aanschaf en dus teruggave en dat je je na 3 jaar weer kon afmelden.

Dit klopt dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Zit je er aan vast ja? Ik dacht alleen dat je je moest aanmelden ivm aanschaf en dus teruggave en dat je je na 3 jaar weer kon afmelden.

Dit klopt dus niet?
Je kan je zeker wel afmelden maar dan kan je de eerst komende 3-jaar (volgens mij) het niet meer aanvragen.

Jouw situatie staat ook gewoon beschreven op de website van de belastingdienst ;)
https://www.belastingdien...u%20btw%2Daangifte%20doen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Backpacker schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Je kan je zeker wel afmelden maar dan kan je de eerst komende 3-jaar (volgens mij) het niet meer aanvragen.

Jouw situatie staat ook gewoon beschreven op de website van de belastingdienst ;)
https://www.belastingdien...u%20btw%2Daangifte%20doen.
Die website heb ik gezien inderdaad! Maar waarom zou ik de komende 3 jaar weer in de KOR willen belanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

turkeyhakan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Die website heb ik gezien inderdaad! Maar waarom zou ik de komende 3 jaar weer in de KOR willen belanden?
Je moet de rest van de levensduur van de zonnepanelen anders BTW aangifte doen over de teruglevering.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 13:37
Je hebt een paar opties.

1. Mocht je een partner hebben die geen zzp'er is dan kun je het energiecontract op zijn/haar naam zetten en daar de KOR voor aanvragen. Dan kun jij gewoon rustig gaan ZZPen zonder dat je aangifte hoeft te doen over de zonnepanelen.

2. Afhankelijk van wat voor ZZP klussen je gaat doen kun je er ook voor kiezen om de KOR nog even aan te houden. Mag tot 20k als ik het goed heb. Nadeel is wel dat je dan geen BTW kunt aftrekker van spullen die je koopt.

3. Als je de KOR afschaft en het energiecontract op jou naam houdt kun je de werkelijke btw kosten berekenen. Dat is vrij arbeidsintensief. Of je kiest ervoor om een vast forfait bedrag te betalen afhankelijk van de range waar je in zit. De kosten voor dat laatste vallen mee. Zie deze link https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
_eLMo_ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Je moet de rest van de levensduur van de zonnepanelen anders BTW aangifte doen over de teruglevering.
Dat is bijzonder! Vooral gezien het feit dat het jaar erop de btw bij aanschaf al niet meer in rekening werd gebracht. Dit geldt dus niet met terugwerkende kracht voor mensen in de KOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Morgen schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:23:
Je hebt een paar opties.

1. Mocht je een partner hebben die geen zzp'er is dan kun je het energiecontract op zijn/haar naam zetten en daar de KOR voor aanvragen. Dan kun jij gewoon rustig gaan ZZPen zonder dat je aangifte hoeft te doen over de zonnepanelen.

2. Afhankelijk van wat voor ZZP klussen je gaat doen kun je er ook voor kiezen om de KOR nog even aan te houden. Mag tot 20k als ik het goed heb. Nadeel is wel dat je dan geen BTW kunt aftrekker van spullen die je koopt.

3. Als je de KOR afschaft en het energiecontract op jou naam houdt kun je de werkelijke btw kosten berekenen. Dat is vrij arbeidsintensief. Of je kiest ervoor om een vast forfait bedrag te betalen afhankelijk van de range waar je in zit. De kosten voor dat laatste vallen mee. Zie deze link https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften
Ik zit dus in principe soort van vast aan de KOR? Als ik het goed begrijp :-) Zonder dat ik het energiecontract etc van naam verander?

Stel dat we het huis verkopen: moet de nieuwe eigenaar zich dan ook eerst voor de KOR aanmelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dit zijn vragen voor een boekhouder, je hebt jezelf als ondernemer aangemeld toen je de BTW terug vroeg.
Je kan jezelf ook afmelden als ondernemer, maar dan moet je wel een stakingswinst bepalen en belasting daarover betalen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:38
De teruggave van BTW staat los van de verplichting om BTW te betalen. Met andere woorden: het niet aanvragen van de BTW-teruggave ontslaat je niet van de plicht om BTW te betalen over de opgewekte energie.

Let op: de BTW-verplichting geldt voor alle opgewekte energie, inclusief het deel dat je zelf verbruikt. Dit komt doordat je vanuit fiscaal oogpunt de opgewekte stroom eerst "verkoopt" aan jezelf, zelfs als je de zonnepanelen privé bezit.

Zodra je stroom teruglevert aan het net, neem je deel aan het economische verkeer. Dit betekent dat je formeel gezien energie verhandelt. Om de BTW-afhandeling te vereenvoudigen, heeft de Belastingdienst een forfaitaire regeling opgesteld. De bijbehorende tabel kun je hier vinden:
https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften

Als je totale omzet (uit zowel zelfstandig ondernemerschap als energieverkoop) minder is dan €20.000 per jaar, kun je de Kleineondernemersregeling (KOR) aanvragen. Hierdoor hoef je geen BTW af te dragen.

Als je zzp'er bent en niet onder de KOR valt, moet je gewoon BTW betalen.
Heb je een partner die geen zzp'er is, dan kan die eventueel zelf de KOR aanvragen en zo de BTW-verplichting vermijden.

Bij de verkoop van een woning met zonnepanelen worden de panelen als onderdeel van het huis beschouwd. De nieuwe eigenaar hoeft zich niet als ondernemer aan te melden voor de btw met betrekking tot deze bestaande installatie. Echter, bij het plaatsen van nieuwe of verbeterde zonnepanelen kan er een btw-verplichting ontstaan.

In Frankrijk zijn particulieren die zonnepanelen bezitten en elektriciteit terugleveren aan het net, btw-plichtig als de geïnstalleerde capaciteit meer dan 3 kWp bedraagt. Voor installaties met een lagere capaciteit geldt een btw-vrijstelling.

Zoiets zou ook fijn zijn voor de zzp'er met zonnepanelen, al is 3kWp wel aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Dank voor het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

turkeyhakan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 01:24:
[...]

Dat is bijzonder! Vooral gezien het feit dat het jaar erop de btw bij aanschaf al niet meer in rekening werd gebracht. Dit geldt dus niet met terugwerkende kracht voor mensen in de KOR?
De BTW van de aanschaf heb je omzeild via de KOR, maar dat wil niet zeggen dat je nu geen ondernemer meer bent. Bij de aanschaf heb je BTW betaald, die mag je als ondernemer weer aftrekken, maar de reden dat je überhaupt gebuik mag maken van de KOR is omdat het hebben van zonnepanelen en omzet daaruit je een ondernemer maakt voor de belastingdienst.

In het kort; je mag alleen maar de KOR toepassen omdat zonnepanelen geld opleveren. Dat geld dat ze opleveren is gewoon omzet en daar zit ook BTW op. Onder de KOR hoef je die niet af te dragen, zonder KOR wel.

Als je geen gebruik meer maakt van de KOR mag je dus gewoon weer belastingaangifte gaan doen voor alle teruggeleverde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oon schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:39:
[...]

De BTW van de aanschaf heb je omzeild via de KOR, maar dat wil niet zeggen dat je nu geen ondernemer meer bent. Bij de aanschaf heb je BTW betaald, die mag je als ondernemer weer aftrekken, maar de reden dat je überhaupt gebuik mag maken van de KOR is omdat het hebben van zonnepanelen en omzet daaruit je een ondernemer maakt voor de belastingdienst.

In het kort; je mag alleen maar de KOR toepassen omdat zonnepanelen geld opleveren. Dat geld dat ze opleveren is gewoon omzet en daar zit ook BTW op. Onder de KOR hoef je die niet af te dragen, zonder KOR wel.

Als je geen gebruik meer maakt van de KOR mag je dus gewoon weer belastingaangifte gaan doen voor alle teruggeleverde stroom.
Maar stel dat je in 2025 zonnepanelen aanschaft: je betaalt over de aanschaf geen BTW, maar moet je je dan nog steeds aanmelden voor de KOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:51
naffffffffff schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:26:

Let op: de BTW-verplichting geldt voor alle opgewekte energie, inclusief het deel dat je zelf verbruikt. Dit komt doordat je vanuit fiscaal oogpunt de opgewekte stroom eerst "verkoopt" aan jezelf, zelfs als je de zonnepanelen privé bezit.
Hoe zit dat bij volledig offgrid? Iemand wek op wat hij verbruik en lever niets aan het net of een ander.
Enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

turkeyhakan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Maar stel dat je in 2025 zonnepanelen aanschaft: je betaalt over de aanschaf geen BTW, maar moet je je dan nog steeds aanmelden voor de KOR?
Moet is een groot woord, maar de belastingdienst zegt gewoon keihard dat je omzet genereert uit je zonnepanelen en dus ondernemer bent voor de belastingdienst.
Je kunt dan KOR toepassen om een btwnr te krijgen of je kunt je helemaal inschrijven bij de KVK, maar ondernemer ben je zolang je zonnepanelen opbrengst hebben.

De uitzondering is dat als je geen andere activiteiten hebt als ondernemer, max. 15kWp hebt, en de zonnepanelen particulier eigendom zijn. Maar als je ze zakelijk hebt gekocht via deze loophole dan zijn ze geen particulier eigendom volgens mij.

Op deze pagina staan wat kopjes met goede info, maar als je twijfelt kun je het het beste aan een boekhouder/accountant navragen. Kost je misschien een paar tientjes maar dan weet je het wel zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Hier nog een topic gevonden met exact dezelfde vraag: Zonnepanelen en KOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik ben geen ondernemer/ZZP'er en heb de zonnepanelen prive aangeschaft. De afhandeling van de btw-teruggave is via een extern bureau gegaan. Dit bureau gaf in een mail aan 'Per volgend jaar melden we je af als btw-plichtige ondernemer via de KOR.' (Mail uit 2021.) Ik weet niet of ik dit nu moet lezen als:

1. We melden je af als btw-plichtig door je in te schrijven in de KOR
2. We melden je KOR af, en daardoor ben je niet btw-plichtig

Waar kan ik controleren/inzien of ik wel/niet ingeschreven ben in de KOR? Op mijn belastingdienst zakelijk kan ik me op de KOR-subpagina zowel in- als uitschrijven, maar staat niets over een actuele status...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ugchel schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:56:
Ik ben geen ondernemer/ZZP'er en heb de zonnepanelen prive aangeschaft. De afhandeling van de btw-teruggave is via een extern bureau gegaan. Dit bureau gaf in een mail aan 'Per volgend jaar melden we je af als btw-plichtige ondernemer via de KOR.' (Mail uit 2021.) Ik weet niet of ik dit nu moet lezen als:

1. We melden je af als btw-plichtig door je in te schrijven in de KOR
2. We melden je KOR af, en daardoor ben je niet btw-plichtig

Waar kan ik controleren/inzien of ik wel/niet ingeschreven ben in de KOR? Op mijn belastingdienst zakelijk kan ik me op de KOR-subpagina zowel in- als uitschrijven, maar staat niets over een actuele status...
Ik lees het als optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Lord Anubis schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:44:
[...]

Hoe zit dat bij volledig offgrid? Iemand wek op wat hij verbruik en lever niets aan het net of een ander.
Enig idee?
Je hoeft dan geen btw te betalen want je levert niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
turkeyhakan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:40:
[...]

KOR is niet verplicht, je aanmelden als ondernemer en btw betalen wel. Als je onder de 20k omzet blijft kun je de KOR toepassen zodat je geen btw hoeft te betalen.

De aanschaf is hier niet van belang. Het gaat erom dat je teruglevert en hier geld mee verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
naffffffffff schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:31:
[...]

KOR is niet verplicht, je aanmelden als ondernemer en btw betalen wel. Als je onder de 20k omzet blijft kun je de KOR toepassen zodat je geen btw hoeft te betalen.

De aanschaf is hier niet van belang. Het gaat erom dat je teruglevert en hier geld mee verdiend.
Maar hoe zit het dan met bezitters die anno 2025 zonnepanelen aanschaffen? Die leveren toch ook terug?

Vallen die onder een andere regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
turkeyhakan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Maar hoe zit het dan met bezitters die anno 2025 zonnepanelen aanschaffen? Die leveren toch ook terug?

Vallen die onder een andere regeling?
Nee
Werk je al als ondernemer, dan gelden voor jou de normale btw-regels. Als je de zonnepanelen op je privéhuis legt, betaal je 0 procent btw voor de aankoop van zonnepanelen. Als ondernemer moet je wel btw betalen over de stroom die je teruglevert aan je energiemaatschappij. Je moet hier ieder kwartaal btw-aangifte voor doen, tenzij je deelneemt aan de Kleine Ondernemers Regeling (KOR).
https://www.milieucentraa...elen/btw-en-zonnepanelen/
Particulieren die na 1 januari 2023 zonnepanelen hebben aangeschaft met toepassing van het 0% btw-tarief hoeven geen btw terug te vorderen. Als het opwekvermogen op jaarbasis niet boven de registratiedrempel van 15.000 Wattpiek uitkomt, kunnen zij op basis van een goedkeuring (besluit van 10 juni 2021) gebruik maken van de KOR zonder dat daarvoor een aanmelding bij de belastingdienst hoeft te worden gedaan. Een ondernemer die onder de registratiedrempel blijft en gebruik maakt van de goedkeuring, is niet gebonden aan een wederopzegging van de KOR of de minimale termijn van 3 jaar.
https://www.nextens.nl/fi...n-en-btw-belaste-verhuur/
Met ingang van 1 januari 2025 veranderen de regels voor de KOR. De verplichte deelnameperiode van 3 jaar komt te vervallen. Voor alle KOR-deelnemers wordt het vanaf 1 januari 2025 mogelijk om zich op elk moment af te melden. Bovendien kan vanaf 1 oktober 2024 via de portal van de belastingdienst eenvoudiger en sneller worden aangemeld of afgemeld.
https://www.nextens.nl/fi...n-en-btw-belaste-verhuur/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:52
turkeyhakan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:10:
[...]

Kort samengevat: ik kan mij afmelden? 😄😄
In de onderste link:
Indien niet langer gebruik wordt gemaakt van de kleineondernemersregeling (KOR) heeft dat wel tot gevolg dat ook btw moet worden afgedragen over de met de zonnepanelen opgewekte energie. Particulieren kunnen daarbij gebruik maken van forfaitbedragen zodat geen complexe btw-berekening hoeft te worden gemaakt.
Dus je kan je afmelden maar dan moet je btw betalen over de stroom die je levert, begrijp ik hier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23
reiniero schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:43:
[...]

In de onderste link:

[...]

Dus je kan je afmelden maar dan moet je btw betalen over de stroom die je levert, begrijp ik hier uit.
Klopt. Ik ga binnenkort nog wel met de belastingdienst bellen met de vraag of ik als ik uit de KOR ben, dan de btw over de teruglever kosten mag aftrekken. Ik ben van mening van wel, aangezien dat kosten zijn die ik moet maken om te kunnen terugleveren.
Pagina: 1