Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Ik heb ik 2020 zonnepanelen laten zetten, en destijds ook de KOR laten toepassen om BTW terug te krijgen.
Dit is, volgens mij, ingegaan per 1 januari 2021 en volgens mij is de minimaal duur 3 jaar.

Dus als het goed is kan ik per 2024 dit weer opzeggen.

Kan ik dit zomaar doen?
Ik twijfel om ergens later dit jaar of volgend jaar ZZP'er te worden, dus probeer eea nu uit te zoeken.

Heeft het verder nadelen of gevolgen voor de opbrengsten van mijn panelen als ik uit de KOR stap (tijdelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-09 13:05
Als je niet meer in de KOR zit zal je btw plichtig worden over de stroom die je opwekt en zelf (als particulier) gebruikt. Of dit in de praktijk door de belastingdienst ook daadwerkelijk wordt opgemerkt is alleen de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Hmm maar ik heb toch al eenmalig btws afgedragen over mijn opbrengsten als aftrek op de btc die ik kan terugvragen?

Of werkt dat niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Ik zou de panelen tweedehands aan jezelf verkopen, incl de constructie.

Tweedehands panelen zijn tegenwoordig niets meer waard, dus je kan ze voor marktwaarde afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Als je van de KOR af wilt dan is het makkelijkste wellicht om het (vrijwel afgeschreven) PV systeem aan je eventuele partner te verkopen. Je partner zet dan het energiecontract op naam.

De partner hoeft vervolgens niets meer te doen ivm nieuwe regeling.

Houdt er rekening mee dat afmelden voor de KOR mogelijk aan termijnen is gebonden.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 07-06-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-09 13:05
Ik zou de panelen tweedehands aan jezelf verkopen, incl de constructie.

Tweedehands panelen zijn tegenwoordig niets meer waard, dus je kan ze voor marktwaarde afschrijven.
Dat kan je doen maar dan moet je wel zorgen dat je niet meer teruglevert. Bij teruglevering (verkoop van energie) ben je namelijk een energiebedrijf. Dat is de reden dat er in eerste plaats zoiets bestaat als BTW terugkrijgen als je zonnepanelen aanschaft. Jaren geleden ooit bedacht omdat een Oostenrijker hier een zaak van had gemaakt voor de Europese rechter, niet omdat de Nederlandse overheid ons allemaal een douceurtje gunde.

Hoe dat overigens tegenwoordig precies zit sinds de BTW op panelen op 0% is gezet weet ik niet. Het kan zijn dat dat alleen maar is gedaan om de belastingdienst te ontlasten zonder dat er wettelijk iets veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Robbin_t schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Dat kan je doen maar dan moet je wel zorgen dat je niet meer teruglevert. Bij teruglevering (verkoop van energie) ben je namelijk een energiebedrijf. Dat is de reden dat er in eerste plaats zoiets bestaat als BTW terugkrijgen als je zonnepanelen aanschaft. Jaren geleden ooit bedacht omdat een Oostenrijker hier een zaak van had gemaakt voor de Europese rechter, niet omdat de Nederlandse overheid ons allemaal een douceurtje gunde.

Hoe dat overigens tegenwoordig precies zit sinds de BTW op panelen op 0% is gezet weet ik niet. Het kan zijn dat dat alleen maar is gedaan om de belastingdienst te ontlasten zonder dat er wettelijk iets veranderd is.
In principe ben je een bedrijf met je zonnepanelen en moet je daarmee elk kwartaal BTW-aangifte doen. Via de KOR hoefde dat niet meer. Zoals hierboven al wordt gezegd zijn er wel wat trucjes om van die KOR af te komen zonder dat je die BTW-aangifte alsnog moet gaan doen.

[removed]

Pagina: 1