CV blijft pendelen na finetuning - vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:59
Na vele topics te hebben bezocht en wat CV en verdeler tuning te hebben gedaan, blijft mijn CV afslaan om de zoveel minuten. Ondanks een continue warmtevraag. Wie kan mij helpen?

Setup:
- Intergas HRE Kompakt ketel (standaard vermogen verlaagd)
- Wateraanvoer vanaf CV op 40C gezet
- Op elke verdieping een vloerverwarming (geen radiatoren) en elke verdieping eigen thermostaat
- Robot Pro Para Hu25 pomp, thermostaat op 35C gezet
- Pomp vermogen al op laagste stand
- LTV-ventiel bijna dichtgedraaid

Het lijkt erop dat mijn CV steeds afslaat omdat die denkt de temperatuur te heeft bereikt of omdat de retour temperatuur te warm is?

De afgelezen aanvoer naar de vloer is rond de 32-35C, maar de retour blijft hoog rond de 28-30C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjbfcUiP0vZl4yeZz464-9L-gy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vtQaMVzYGkhrpELrdfZbWtI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij603RTm8xxq6Hv8Pskn375yhTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8ULdFbJkFUsoEr4XMbqNiN1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeNpe--s8zxL9y-fZf_OaXBdTcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46MN4bylUAapUYho8zrrUcXt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Bassstb op 18-02-2025 15:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Te weinig flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
Dus eigenlijk pompstand hoger zetten en/of LTV-ventiel meer opendraaien zeg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Wat je hier ziet is tijdsmodulatie, omdat de ketel het minimale vermogen niet kwijt kan.

Je wilt een regelmatiger stookpatroon en daarvoor zul je de afgifte van de energie die de vloer kwijt kan moeten afstemmen op het minimale vermogen dat de ketel kan produceren.

Nu weet ik de specs van jouw ketel niet maar laten we zeggen dat het minimale vermogen van de ketel 6kW is, dan moet hij dat aan de vloer kwijt kunnen.

Stel dat je twee segmenten hebt (boven, beneden) dan zou je die tegelijk moeten aansturen om zoveel mogelijk vermogen kwijt te kunnen. Je zult dan ook aan uit gedrag zien maar meer een blokgolf.

Maar aan de andere kant zou ik me er niet te druk over maken. Bij typisch pendelgedrag zie je dat de ketel 30 of meer keer aan en uit gaat per uur en bij jou is dat niet het geval.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
bert pit schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:25:
Wat je hier ziet is tijdsmodulatie, omdat de ketel het minimale vermogen niet kwijt kan.

Je wilt een regelmatiger stookpatroon en daarvoor zul je de afgifte van de energie die de vloer kwijt kan moeten afstemmen op het minimale vermogen dat de ketel kan produceren.

Nu weet ik de specs van jouw ketel niet maar laten we zeggen dat het minimale vermogen van de ketel 6kW is, dan moet hij dat aan de vloer kwijt kunnen.

Stel dat je twee segmenten hebt (boven, beneden) dan zou je die tegelijk moeten aansturen om zoveel mogelijk vermogen kwijt te kunnen. Je zult dan ook aan uit gedrag zien maar meer een blokgolf.

Maar aan de andere kant zou ik me er niet te druk over maken. Bij typisch pendelgedrag zie je dat de ketel 30 of meer keer aan en uit gaat per uur en bij jou is dat niet het geval.
Als ik beneden de thermostaat aan doe, dan blijft de ketel netjes continue branden. Het is alleen op 1 hoog (waar ook de CV staat) dat deze steeds aan en uit gaat. Het moet iets met de pomp instelling zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ketel kan zijn vermogen niet kwijt.
De vloerverwarming temperatuur staat op 35 graden en op de thermometer op de onderste balk is 35 graden.
De afsluiter loopt dicht en de ketel kan zijn warmte niet meer kwijt.
Pomp instelling staat goed.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:41
Zoals eerder al aangegeven kan die ketel zijn warmte gewoon niet kwijt, waarom staat die thermostaat maar op 35 graden? Die kun je beter ook iets hoger zetten want 100% dat die de boel beperkt naar een aantal minuten draaitijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
Nelesss schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:06:
Zoals eerder al aangegeven kan die ketel zijn warmte gewoon niet kwijt, waarom staat die thermostaat maar op 35 graden? Die kun je beter ook iets hoger zetten want 100% dat die de boel beperkt naar een aantal minuten draaitijd.
Volgens de vloerenlegger mag de vloer niet warmer worden dan 35 graden. En lees overal dat dit een efficiëntie instellingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Bassstb schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Als ik beneden de thermostaat aan doe, dan blijft de ketel netjes continue branden. Het is alleen op 1 hoog (waar ook de CV staat) dat deze steeds aan en uit gaat. Het moet iets met de pomp instelling zijn..
Maar gaat dan
1) alleen op 1 hoog de verwarming aan. Of
2) doet beneden dan ook mee?

In het laatste geval zou je een zogenaamde shunt kunnen hebben en moet je waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
bert pit schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Maar gaat dan
1) alleen op 1 hoog de verwarming aan. Of
2) doet beneden dan ook mee?

In het laatste geval zou je een zogenaamde shunt kunnen hebben en moet je waterzijdig inregelen.
Nee per thermostaat warmtevraag gaat de vloerverwarming op die verdieping draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Bassstb schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Nee per thermostaat warmtevraag gaat de vloerverwarming op die verdieping draaien.
Dan heeft het er toch echt mee te maken dat de ketel de minimaal geproduceerde hoeveelheid warmte niet kwijt kan. Het is in principe geen enkel probleem, de CV gaat vanzelf uit, dat noemen we tijdsmodulatie.

Zie het zo: je probeert op een grote gaspit een klein pannetje water warm te houden, dat gaat niet, het gaat koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
edsandje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:03:
Ketel kan zijn vermogen niet kwijt.
De vloerverwarming temperatuur staat op 35 graden en op de thermometer op de onderste balk is 35 graden.
De afsluiter loopt dicht en de ketel kan zijn warmte niet meer kwijt.
Pomp instelling staat goed.
Ik heb de ketel nu op 45C gezet en pomp op 40C. Lijkt hierdoor iets langer aan te blijven, maar slaat alsnog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 21:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bassstb Met het verhogen van de temperaturen verhoog je in eerste instantie de warmteafgifte.
Wordt het dan anders niet warm op de b.g. of op de 1ste verdieping?

Heb je maar gekeken wat het minimum vermogen van de ketel is?

Als je warmteverlies bij de huidige kamertemperatuur(instelling!)/buitentemperatuur lager is
dan dit minimum vermogen gaat de ketel op commando van de thermostaat gewoon uit
en even later weer aan, en weer uit en weer . . .

Volgens mij staat dit hierboven al meerdere keren beschreven.
(soms iets anders verwoord)

Soms kan je in de thermostaat instellen hoe vaak per uur dit aan/uit mag gebeuren.
Minder vaak betekent grotere temperatuurschommelingen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
@dunklefaser
Het minimaal vermogen kan op 7KW. Staat nu op 10KW. Zal deze is verlagen, de CV aanvoer op 35C zetten en dan de pomp kraan wat hoger zetten. Kijken wat dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bassstb Het verlagen van het vermogen is waarschijnlijk niet nodig - dat doet de ketel bijna vanzelf
natuurlijk niet lager dan het minimum vermogen.
Been there, done that - kijk maar onder mijn gebruikersnaam in de relevante topics
van cv-tuning, heatbooster, LTV dbe etc.

Veel plezier met het verlagen van de cv-temperatuur tot 35 °C (had ik ook gedaan ter voorbereiding op een wp)
maar met een mengende verdeler gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet werken.

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 19-02-2025 10:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
@dunklefaser het is voor mij allemaal nieuw. Dus eigenlijk zeg je dat er niet veel aan te doen is met deze opzet en ik vast zit aan het pendelen/tijdsmodulatie?

Bij de benedenverdieping blijft de ketel netjes aan tot de temperatuur bereikt is. Alleen op 1 en 2 hoog niet. Alle verdiepingen hebben een eigen thermostaat en pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zet je ketel eens vast op 25% vermogen, zowel minimaal als maximaal. Als het een HRE-A is moet je in de ketel waarschijnlijk de minimale pompsnelheid hoger zetten.

Als je ketel dan nog steeds te warm water maakt zal je het mengventiel op de verdeler iets verder open moeten draaien, anders draait de beveiliging dicht en stopt alles.

Edit:
Wat betreft "kan de ketel zelf wel bepalen", dat werkt niet als je minimumvermogen te veel is. Ik pas in mijn woning (met radiatoren en deels vloerverwarming) nachtverlaging toe. Thermostaat vraagt 45 graden, de installatie koelt in de nacht af naar 17 graden watertemperatuur.
Met 25% vastgezet vermogen duurt het anderhalf uur voordat de installatie is opgestookt naar 45 graden en is de woning op temperatuur. Laat ik de ketel het zelf bepalen, stookt die in 20 minuten op naar 45 graden met hoger vermogen, om dan tot de conclusie te komen dat 6KW minimumvermogen in een warme installatie teveel is -> code 1 met een koud huis.

[ Voor 48% gewijzigd door _JGC_ op 19-02-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Dan had ik geluk met een modulerende open-therm thermostaat die automatisch omschakelde naar "kow-load" zoals Honeywell dit noemt. (AWB-ketel met 8 kW minimum vermogen, meer had ik nooit nodig)
Ander voorbeeld van een niet pendelende cv-ketel? Nog een, toegegeven, extreem, voorbeeld?.
Het resultaat: een "ontzettend stabiele kamertemperatuur precies "on-the-spot""
De ketel is met deze regeling trouwens 24 jaar oud geworden.

P.S.: Een echt pendelende ketel had ik in 2023 :+ _O-

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 19-02-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@dunklefaser het is ook maar net hoe je ketel "low-load" implementeert. Jouw AWB ketel laat zich waarschijnlijk sturen door de thermostaat qua vermogen. Een Intergas ketel doet dat niet, die bepaalt zelf het vermogen en je hebt parameter E en E. die bepalen wat de minimale temperatuur is waarmee gestookt wordt.

Hier een screenshotje van vanmorgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIt1cDnzY2ZoCa9Ec4Tp5d7v7Q8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XntkNFhrBC3JGIVzWyYroCcL.png?f=fotoalbum_large

Je ziet daar heel langzaam de aanvoertemperatuur oplopen. Om 7:45 stapte ik onder de douche, daarna ging het verwarmen verder (dat piekje is een restantje tapwater van 55 graden). Rond 9:45 was de ruimte op temperatuur en stopte de thermostaat met warmte vragen. Je ziet vervolgens ook hoe snel de temperatuur oploopt als er daarna gestookt wordt met warme installatie.

Wat hier overigens ook invloed heeft: als ruimtetemperatuur onder de 19 graden is staat de heatbooster in boost mode met ventilatoren op standje 100%. Zodra de 19 graden is gehaald gaan die terug naar max 35% en hoor je ze niet meer.

Setpoint vanaf de DIYLESS is de hele ochtend 45 graden geweest.

Als ik mijn ketel niet op 25% had vastgezet was die gewoon in 20 minuten naar 45 graden geknald en dan ver eroverheen met steeds code1 en nadraaien als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Mijn AWB-ketel had ik sowieso al op ca. 10 kW begrensd (en de maximale aanvoertemperatuur op 40°C (heeft hij uiteindelijk bijna nooit bereikt) - en bij 5 K hoger was hij sowieso uitgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassstb
Het blijft gek dat de beneden verdieping het prima doet, pomp werkt goed en CV blijft aan staan. Aanvoer is 30 graden en retour is 20 graden. Alleen op de 1e en 2 verdieping slaat de pomp steeds uit, wellicht omdat de retour te hoog is. Het is denk ik toch een mengkraan of LTV ventiel slag of pomp stand die gemaakt moet worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Bassstb op 19-02-2025 13:08 ]

• Bassstb
Nog wat aanpassingen gedaan en het lijkt erop dat de pompen zo goed blijven draaien op elke verdieping en niet gaan pendelen, maar constant aan tot de temperatuur is bereikt.

Het lijkt erop dat de CV steeds afsloeg omdat hij warmer werd dan de ingesteld CV temperatuur.

3 30% Maximaal vermogen CV +-9,5kw
3. 50% Maximaal pomp toerental
8 5 Minuten nadraaitijd
F 50% Start toetental verwarming
F. 50% Start toetental warmwater
c 25% Minimaal vermogen CV +-7kw
c. 30% Minimaal pomp toerental

CV temp ingesteld: 45C
Mengkraanverdeler: 38C
Af te lezen aanvoer op 1e verdieping: 32-35C
Af te lezen retour op 1e verdieping: 25-28C
LTV bijna dicht

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 22:11
Bassstb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:20:
Nog wat aanpassingen gedaan en het lijkt erop dat de pompen zo goed blijven draaien op elke verdieping en niet gaan pendelen, maar constant aan tot de temperatuur is bereikt.

Het lijkt erop dat de CV steeds afsloeg omdat hij warmer werd dan de ingesteld CV temperatuur.

3 30% Maximaal vermogen CV +-9,5kw
3. 50% Maximaal pomp toerental
8 5 Minuten nadraaitijd
F 50% Start toetental verwarming
F. 50% Start toetental warmwater
c 25% Minimaal vermogen CV +-7kw
c. 30% Minimaal pomp toerental

CV temp ingesteld: 45C
Mengkraanverdeler: 38C
Af te lezen aanvoer op 1e verdieping: 32-35C
Af te lezen retour op 1e verdieping: 25-28C
LTV bijna dicht
Mag ik vragen waarom je CV aanvoertemperatuur hoger is ingesteld dan die van je mengkraanverdeler? Is dat niet inefficient (maw kan je de CV ook niet beter op 38C max zetten dan?)

Het klopt dat een CV ketel afslaat als de watertemperatuur die terugkomt, of intern gemeten temp, hoger is dan de ingestelde max aanvoertemperatuur. Dat komt vrijwel altijd doordat je warmte niet wegkan. Vaak heeft de thermostaat daar nog invloed op, als je namelijk met OpenTherm werkt dan kan deze ook een aanvoertemperatuur doorgeven aan je CV ketel, als die te hoog is voor je afgifte systeem en de warmte dus niet wegkan, slaat je ketel af om oververhitting te voorkomen.

• Bassstb
Als ik de CV temperatuur lager zet, merk ik dat ik op de beneden verdieping en 2e verdieping niet de 35 graden aanvoer haal (verliest warmte onderweg). CV staat op 1 hoog.

Helaas zijn mijn 3 thermostaten aan/uit (2 stuks Honeywell home round en 1x een Nest).
Wellicht in de toekomst overstappen op OpenTherm.

Anoniem: 1004743

Een CV ketel kan niet op zulke lage temperaturen functioneren. Als je de temperatuur zo laag zet gaat hij pendelen.
50 graden is voor de meeste kerels al erg laag. Als een ketel naar 25% kan terug regelen, zit hij vrij snel op 50 graden.
Je ketel vermogen is bijna altijd gebaseerd op de warmwater vraag en niet op de benodigde warmte vraag van je huis.
Daarom is het terug schroeven van de maximale temperatuur van je ketel niet zo'n goed idee. Daar is hij niet op gebouwd.
Zolang je onder de 60 graden stookt, condenseert hij en heb je het maximale rendementen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Anoniem: 1004743 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:02:
Een CV ketel kan niet op zulke lage temperaturen functioneren. Als je de temperatuur zo laag zet gaat hij pendelen.
50 graden is voor de meeste kerels al erg laag. Als een ketel naar 25% kan terug regelen, zit hij vrij snel op 50 graden.
Je ketel vermogen is bijna altijd gebaseerd op de warmwater vraag en niet op de benodigde warmte vraag van je huis.
Daarom is het terug schroeven van de maximale temperatuur van je ketel niet zo'n goed idee. Daar is hij niet op gebouwd.
Zolang je onder de 60 graden stookt, condenseert hij en heb je het maximale rendementen.
Wat je hierboven schrijft kan ik niet onderschrijven - geen enkel punt.
(Hoef ik natuurlijk ook niet O-) )

Pagina: 1