Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-03 12:45
Background
Op moment ben ik bezig met het onderzoeken om een eigen bedrijf beginnen met betrekking tot Custom (game) pc builden voor klanten. Ik heb zelf al redelijk wat ervaring opgebouwd mbt mijn eigen build('s) en vrienden geholpen met bouwen en de software hierbij etc.

Mijn uiteindelijke vraag
Ik loop tegen wat dingen aan, vooral de zakelijke kant. Bijvoorbeeld weet ik niet of het mogelijk is om de componenten die ik koop voor mijn clienten BTW aftrekbaar zijn? Daarnaast hoe zit het met de garantie mag ik de fabrieksgarantie gewoon aanbieden?

Tot welke soort branche hoor ik met deze service? (combinatie van consultancy en building/ IT?)

Ook de vraag met software, ik neem aan dat ik dit nooit met keys van een keysite voor bijv windows mag aanbieden als bedrijf?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De site en hosting heb ik zelf geregeld (site zelf gebouwd met gebruik van bootstrap en via cloud86 hosting en domein aangeschaft). Ik ga de verzending (sowieso voor de eerste mensen) zelf regelen/ afgeven ivm PostNL dramas die ik eerder heb gehoord.

Beste antwoord (via lilpomp op 18-02-2025 13:25)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:30
lilpomp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:10:
@_JGC_ Oow? Betekent dit dan helemaal geen retourbeleid of alleen beperkt? En kan je voorbeelden noemen wie niet bijvoorbeeld?
Hangt van de shop af. Een groothandel doet restocking fee. Maar groothandels zijn vaak duurder dan webshops, dus zal je daar vaak bestellen.

Bol en Amazon doen gewoon zakelijk kosteloos retouren. Max ICT niet, Alternate niet, Redshell niet. En nog velen die dat niet doen. Kleine lettertjes lezen...

Komt bij, als jij een laptop verkoopt die je bij zo'n webshop inkoopt, mag jij opdraaien voor "verwachte levensduur" als die laptop na 25 maanden kapot gaat. B2B heb je 12 of 24 maanden, B2C mag de klant uitgaan van een deugdelijk product.

Ik doe zelf vnml B2B, mijn B2C facturen in een jaar zijn op 1 hand te tellen, en dat zijn klanten die ik al heb van toen ik nog zwart bij kluste in mijn studententijd (ik deed 25 jaar terug wat jij nu wilt doen, maar dan niet online maar bij mensen uit de regio die me via andere klanten benaderden)

Wat ik in jouw geval eerder zou doen als student: klik een winkelwagen bijelkaar bij een webshop, stuur de link naar de klant, laat de klant betalen en het bij jou afleveren, bouw het inelkaar en vang wat geld voor bouw en advies. Heb jij je plezier van het bouwen zonder dat je er financiëel tussen zit, heeft de eindklant gewoon garantie bij de webshop.
Ik stuur nu overigens ook nog vaak zat linkjes naar webshops aan klanten ipv het voor ze te regelen, precies om deze risico's en de kleine marges op hardware.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Goede vragen, maar zou je niet eerst beginnen met wat marktonderzoek?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:14
Ja, de btw is aftrekbaar, maar je moet wel BTW rekenen over wat jij verkoopt - dus de KOR regeling is beter (dan hoef je geen BTW te heffen, want uiteindelijk moet je de BTW alsnog betalen).
Jij bent als leverancier verantwoordelijk voor de garantie. Dus niet zozeer fabrieksgarantie - dat is iets tussen jou en leverancier. Hou er dus rekening mee dat jij vaak naar locatie zal moeten als er iets niet werkt.

Je mag grijze keys gebruiken, zolang je maar meldt waar je ze vandaan hebt. Maar als je zegt "windows activatie key" overtreed je de wet.

Dan nog even een vraag; hoe wil je hier winst op maken? Want dit is een service die veel winkels al bieden voor 60 euro... Het grootste deel van je werk zit in klanten vinden... Dus als je 1 pc per week kan maken is dat VEEL... dan heb je dus 60 euro winst, maar moet je nog wel belasting + verzekeringen betalen -> ik denk dat je blij mag zijn met 10 euro winst...

heb je al eens KVK gebeld?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Blijf vooral hobbyen. Als je al niet weet dat je geen vage keys moet verkopen, dan moet je al helemaal niet met aansprakelijkheid werken. Wat doe je als een klant niet betaalt? Schiet jij de kosten voor? Waarom zou iemand jou vooraf betalen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:44
Kan je niet een computer reparatie bedrijf beginnen? Denk dat je daar meer mee kunt verdienen. Allicht helpen bij het installeren van electronica/multimedia/software? Al worden senioren/mensen wel steeds meer digitaal vaardig, daar gaat je doelgroep. Of beide natuurlijk, verkoop en reparatie/hulp.

[ Voor 26% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-02-2025 22:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je inkoop is volledig aftrekbaar.

Vwb de keys; grijze markt keys zijn niet bedoeld voor de verkoop, maar voor system integrators. Jij zou die keys als system integrator wel mogen gebruiken, maar alleen als je ze via de juiste weg koopt, niet als je ze voor een paar dollar van het internet plukt.

Praktisch advies: Niet doen. PC's bouwen voor jezelf en voor vrienden/familie is leuk, en die zullen je vast en zeker goed belonen, maar het is gewoon niet rendabel als losstaande business. Als je kijkt naar de bedrijven die het overleven dan zie je dat het heel veel standaardbuilds is die vlug-vlug in elkaar gezet zijn omdat iedere medewerker die geen strakke quota's haalt geld kost. De marges zijn minimaal, en als je ook maar iets moet troubleshooten of ondersteuning moet leveren achteraf heb je geen winst meer.
Daarnaast moet je, zeker als beginnende ZZPer, zo laag in de prijs gaan zitten dat je goedkoper bent dan de grote jongens, en i.t.t. de grote jongens heb jij geen deals met grote leveranciers die jou tegen net iets meer dan hun inkoop bijvoorbeeld 50 GPU's leveren nog voor ze op de consumentenmarkt zijn.
Al met al is dit een gevecht dat je nu al verloren hebt.

Lekker bij hobby houden of aanbieden als secundaire dienst bij een reparatiebedrijfje, maar de willekeurige computerwinkels doen tegenwoordig ook 99% smartphonereparaties en verkoop van wifi extenders e.d., daar worden weinig PC's gerepareerd laat staan gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lilpomp
@Gr4mpyC3t Excuses, had dit er niet goed bij gemeld. Ik heb inderdaad onderzoek gedaan en zoals @Oon ook al aangeeft het is een keiharde wereld mbt concurrentie en marges etc.

Daarom zou ik graag het laagdrempelig willen beginnen om te kijken of het en me bevalt, hoe klanten het bevalt om het daarna groter uit te pakken en dan uitbreiden met reparaties etc. Ik moet wel zeggen dat reparaties mij ook niet heel erg bevallen, omdat er toch vaak dan weer terug word gekeken naar jou als reparateur als het in de toekomst weer niet werkt etc. Installeren van software lijkt me daarintegen wel een goede add-on.

En kijk nu noem ik ook wel een persoon die het wel heeft gemaakt zoals SaminICT, hij pakt het slim aan, maakt goeie tiktoks (marketing) en laat zien wat die doet/ bouwt.

Ik snap inderdaad dat de marges klein zijn, maar zou dan een complete service willen bieden van top tot teen (zonder grijze keys dan :P) met software erbij als dit gewenst is en dan een klantenbase opbouwen.

@gambieter Ik heb nog geen KVK gebeld, ben vooral aan het hobbyen met de eigen website te bouwen/ op te zetten met mailverkeer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

lilpomp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:58:
Ik moet wel zeggen dat reparaties mij ook niet heel erg bevallen, omdat er toch vaak dan weer terug word gekeken naar jou als reparateur als het in de toekomst weer niet werkt etc.
Als jij iets repareert en het werkt daarna niet komen ze terug als ze hetzelfde probleem weer ervaren, als je een PC bouwt en er werkt iets niet komen ze altijd terug naar jou. Ze verwachten dezelfde (gratis) service onder garantie maar dan voor de hele PC die jij gebouwd hebt.
En kijk nu noem ik ook wel een persoon die het wel heeft gemaakt zoals SaminICT, hij pakt het slim aan, maakt goeie tiktoks (marketing) en laat zien wat die doet/ bouwt.
Als je social media-first gaat dan hoef je niet veel winst te maken op de dienst die je levert. Genoeg tiktok en youtube kanalen die goud geld verdienen met hun bedrijfje ondanks dat ze een heel laag volume aan orders hebben, gewoon omdat hun filmpjes meer geld opleveren. Dat is echt een zwaar vertekend beeld en zou ik me niet veel van aantrekken, je kunt er met een gerust hart vanuit gaan dat alles dat je online ziet óf volledig nep óf overdreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je startkapitaal (10-20k)? Want je gaat in begin zelf onderdelen moeten kopen, zelf reparaties moeten doen (vind je niet leuk, maar jij hebt pc verkocht, dus je bent voor het hele systeem verantwoordelijk).

Wat doe je als klant pc toch niet wilt? Of ga je niet online verkopen (bedenktermijn).

Wat als pc het niet doet, zonder duidelijke oorzaak. Doordat je het systeem als geheel verkoopt moet jij het oplossen, uit eigen zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
Ik zit denk tegen dat startkapitaal aan, ben nog student dus kan helaas niet al te veel werken.

Ja, het repareren en troubleshooting van de PC zelf dat vind ik goed te doen, dacht dat er bedoeld werd van het repareren van algemene elektronisch apparatuur.

Als de klant de pc niet wilt is wel een goeie, want ik heb er over nagedacht om dan een aanbetaling te doen met het bestellen en dan een bedrag voor het in elkaar zetten, om zo te voorkomen dat ze ‘terugtrekken’.

En klopt @Oon met dat ze die service verwachten, daarom zag ik ook dat vele van deze bedrijven duidelijk aangeven hoelange service ik bied, wat daaronder valt en wat eventuele dingen zijn die er niet onder vallen.

Met het terugbrengen lijkt me t lastig ja, want ik neem aan dat de webshops zoals Megekko geen retours meer aannemen als deze al open / geïnstalleerd zijn geweest.

Bedankt tot nu toe in ieder geval al voor de reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

lilpomp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:13:
Als de klant de pc niet wilt is wel een goeie, want ik heb er over nagedacht om dan een aanbetaling te doen met het bestellen en dan een bedrag voor het in elkaar zetten, om zo te voorkomen dat ze ‘terugtrekken’.

En klopt @Oon met dat ze die service verwachten, daarom zag ik ook dat vele van deze bedrijven duidelijk aangeven hoelange service ik bied, wat daaronder valt en wat eventuele dingen zijn die er niet onder vallen.

Met het terugbrengen lijkt me t lastig ja, want ik neem aan dat de webshops zoals Megekko geen retours meer aannemen als deze al open / geïnstalleerd zijn geweest.
In het kort; dat is niet hoe het in Nederland werkt. Op PC builds geldt gewoon WKOA; een klant heeft 14 dagen om deze met of zonder reden terug te brengen, en alleen als jij kan aantonen dat deze minder waard is omdat er meer is gedaan dan nodig om te testen kun je een waardevermindering in rekening brengen.
Dus iemand die de OOBE heeft doorlopen en Steam heeft geïnstalleerd om even Skyrim te spelen en niet blij was met de FPS mag de PC gewoon terugbrengen, want jij kan er een nieuwe Windows install overheen gooien en er is geen sprake van maatwerk (het zijn allemaal losse componenten).
Ze kunnen in dat geval alleen de dienst (het bouwen van de PC) niet 'terugbrengen', maar als je daar meer dan 20-30 euro voor vraagt dan ben je duurder dan de grote bedrijven die op alle vlakken betere voorwaarden kunnen bieden.

En als je dan een PC terugkrijgt dan moet je maar hopen dat je die componenten aan iemand anders kunt verkopen, want je bent wettelijk verplicht om ze terug te nemen, en als we even uitgaan van 50 euro winst op een PC (20 euro marge op de onderdelen, 30 euro kosten voor bouwen, uitgaand van geen verzendkosten omdat het lokaal is) dan is 2000 euro aan onderdelen zo'n 50 PC's aan winst. Als je de doos van de case gebruikt voor verzending en nette schuimzakjes gebruikt ben je alsnog een 15-20 euro aan verpakking + een 20-30 euro aan verzendkosten kwijt, dus dan ben je de winst ook al kwijt of heb je zelfs verlies.

[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 17-02-2025 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ehh, ik neem aan dat je die aanbetaling alsnog terugbetaalt. Want anders krijg je meteen een rechtzaak aan je broek en mag je ook proceskosten betalen.

Je weet dat ze zonder reden product terug mogen sturen, mits het niet op maat is gemaakt.... En dat is precies iets wat je KAN doen... Maar dan mag het niet standaard onderdelen in elkaar prikken zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@Oon Goed om te weten met de rechten, Als ik bijvoorbeeld zou hanteren dat als er iets met de PC is die binnen 30 dagen bij mij moet zijn om dan natuurlijk al je geld terug te krijgen (ook de buildkosten) kan ik dan nogsteeds het retouren in werking zetten bij een webshop. Ik snap dat dit mag maar eigenlijk moet dan alles in de originele verpakking zitten met seals etc, wat dan duidelijk niet het geval is als ik dit in een PC heb gebouwd.

@99ruud99 Ja haha tuurlijk de aanbetaling krijgt diegene dan terug.

En ik ben zeker van op de hoogte dat de verdiensten niet veel zullen zijn, maar ik wil dit ook niet als 'eerste baan' gaan doen, meer voor erbij en wil dan die verpakkingskosten vooral tackelen om het sowieso de eerste paar keren zelf af te leveren/ laten ophalen.

@Oon Mag ik wel vragen welke aanbieders jij hebt die de PC bouwen voor 30 euro als buildkosten? Ik zie grotendeels, wel bij grotere bedrijven dat er al gauw 100-150 euro word gehanteerd om hem 'game klaar' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WKOA is alleen online een dingetje. Houd je het klein en alleen in de regio heb je daar weinig mee te maken.
Ik heb dit soort werk in het verleden ook veel gedaan, vnml voor familie, vrienden en kennissen. Meeste geld kwam uit de support, de hardware en het bouwen van een PC word je niet rijk van.
Tegenwoordig ZZP'er, heb nog wel eens een laptopje wat leuk is voor de omzet en cashflow, maar ik verkoop vooral uren.

@lilpomp Wat retouren betreft, als jij zakelijk inkoopt, dus B2B, heb je bij steeds meer winkels geen recht meer op retour of rekent men restocking fee.
Vroeger toen ik het handige studentje was boeide dat niet, bestelde op eigen naam, maar nu met een bedrijf moet de bedrijfsnaam op de factuur staan.

[ Voor 26% gewijzigd door _JGC_ op 17-02-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb ook jaren lang pc's samengesteld en gebouwd maar vooral dan puur uit hobby en alleen dan voor de vriendkring en familie dus verder niet op zakelijke basis. Vaker dat mensenw wel zo eens tegen mij zeiden van waarom begin je niet een bedrijfje maar ik heb dat altijd tegengehouden om meerdere redes.

Een van die redes was vooral omdat ik verder geen startkapitaal heb en ook niet de mogelijkheid had en heb om dit dan op te kunnen bouwen. Volgende rede is dat de hele pc markt zo snel wisselt en heel onstabiel is qua prijzen dus je koopt nu iets in wat achter 1 week opeens veel goedkoper of duurder is geworden. Kijk hedendaagse klanten zijn ook niet gek en zien de prijzen dus hoe ga je dat aanpakken als b.v. een bepaald onderdeel opeens veel goedkoper is geworden.

Dan het punt service, dat was wel een van de dingen waarom ik ermee gestopt ben en nog maar zelden een systeem voor iemand zal bouwen. Je wilt niet weten hoeveel uren ik aan de telefoon gezeten heb of via Teamviewer om dan dingen op te lossen want dat verwachten mensen dan van je, zeker als bedrijf zijnde. En zelfs ik, terwijl ik niets ervoor telde, kreeg nog soms boze gezichten als ik dan eens nee verkocht, tja....

En tja dan cutom pc build vooral wat game pc's betreft, dan zal je al met iets heel speciaals moeten komen met een of andere ingewikkelde flitsende waterkoeling/modding etc.. wil je het gaan redden. Daar gaat veel werk in zitten plus dat de gamer die voor een custom build gaat dit vaak ook nog het liefste dan zelf doet. Vergeet daarbij dan ook niet dat je eerst zelf zal moeten gaan investeren want het plan aanbetaling, tja, er zijn genoeg webshops waarbij je niets hoeft aan te betalen.

Dus net als anderen is mijn advies ook van blijf er mooi ver van weg en steek je niet in dat keiharde wereldje. En inderdaad, reparatie loont zich veel meer en dan niet alleen pc's maar ook b.v. vooral laptops en tablets. Alleen tja voor die 2 laatsten zal je wel wat meer technische kennis nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@Roel1966 Met die onderdelen zou ik dat dan vooral tackelen om gratis offertes voor te stellen voor klanten en daarmee akkoord te gaan. Daarnaast de punt service ben ik bekend mee, ook met familie en vrienden en vind dat ook lastig, maar lees en ervaar vooral dat als je zoiets wilt bieden (wat ook normaal is begrijp me niet verkeerd) om duidelijke regels op te zetten mbt deze vragen/ service?

Ik zie (ook online) vaak dat mensen een PC in elkaar hebben gezet (zelf) die absoluut niet optimaal geoptimaliseerd is kwa keuze met onderdelen en dan denk ik zelf vaak, dat kan ik beter ik wil die mensen helpen. Dat met die waterkoeling daar heb ik nog weinig tot geen ervaring mee, wel meegekregen dat het inderdaad veel tijd en geld zou kosten om dat te regelen. Maar vooral omdat ik dit niet als mijn hoofdinkomen zie, ik studeer nog en wil die richting iets doen (IT Consultancy etc) leek het me wel uitdagend maar een leerzame ervaring voor mezelf waarbij ik me hobby kan uitbreiden in iets waar ik mensen mee kan helpen met mijn kennis en ervarnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik snap je bedoelingen en je enthousiasme of misschien deels ook een stuk frustratie met wat je aanhaalde met builds die mensen dan samenstellen met soms 'onmogelijke' onderdelen. Alleen speelt bij die mensen vaak het budget een rol en kijken ze alleen naar prijzen en tja, dat soort klanten moet je niet willen ( met alle respect verder ). Daar gaat dan veel te veel tijd in zitten om mensen dan uit te gaan leggen waarom bepaalde combinaties niet ideaal zijn.

Tja en als je richting game pc's wilt gaan dan zal je toch echt eerst ervaring op moeten gaan doen met waterkoeling, zeker als je dan special builds wilt gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
Daar ben ik het met je eens, die klanten kijken alleen maar naar het budget. De waterkoeling lijkt me wel een leuke uitdaging, maar dan begin ik wel bij mijn persoonlijke build om te testen haha :P

Ik ben vooral nog aan het nadenken hoe ik het inderdaad het beste kan aanpakken als mensen het bijvoorbeeld niet meer willen en het terugsturen, dan hoop ik eerlijk gezegd nog iets te kunnen regelen met de webshop, maar ik denk niet dat je zomaar herroepingsrecht mag aanpassen naar bijv 20 dagen, zodat ik zelf nog tijd heb die componenten terug te sturen naar de winkel waar ik ze heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@_JGC_ Oow? Betekent dit dan helemaal geen retourbeleid of alleen beperkt? En kan je voorbeelden noemen wie niet bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:59
Als je maatwerk levert kan je betogen dat wkoa niet geldt. Check wel ff de haken en ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@chielsen Ik lees het inderdaad ja, WKOA geld alleen zoals geciteert staat
Bij koop op afstand heeft u nooit persoonlijk contact met de verkoper.
Bij mijn service gaat het wel om persoonlijk contact, zoals via de mail, eventueel ophalen/ bezorgmoment/ nalever traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

chielsen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:12:
Als je maatwerk levert kan je betogen dat wkoa niet geldt. Check wel ff de haken en ogen.
Assembly van standaard componenten is niet op maat gemaakt en gaat niet onder de WKOA uitkomen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@gambieter Als ik dit citeer van de website van de consuwijzer.nl
als u de verzegeling verbreekt van een digitaal product, bijvoorbeeld van cd's of games
Zou ik dit ook kunnen zien mbt de (online) garantie van een component? Zodat ik bijvoorbeeld na de stap van het bouwen zeg dat dit niet meer van toepassing is omdat hij akkoord is gegaan met het vebreken van de garantiezegel van de verpakking etc?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En dit is waarom je dit niet professioneel moet gaan doen. Je komt een keer een klant tegen die niet opgeeft en niet meegaat in dergelijke kromme redeneringen, en de wet kent of zich laat adviseren. Of een goede rechtsbijstandsverzekering heeft.

Dat zijn ook kosten die je mee moet nemen. Het is nu leuk als hobby, dat gaat het niet zijn als zakelijke bezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@gambieter Ik bedoel dit niet zo van ik ga het gelijk doen, ik ben hardop aan het nadenken en ik las dit + ik ben nieuw met deze wet vanaf de andere kant. Ik snap zeker dat ik het volgens die manier niet kan aanpassen voor een klant, het is vooral gewoon een wilde vraag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

lilpomp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:23:
@gambieter Als ik dit citeer van de website van de consuwijzer.nl

[...]

Zou ik dit ook kunnen zien mbt de (online) garantie van een component? Zodat ik bijvoorbeeld na de stap van het bouwen zeg dat dit niet meer van toepassing is omdat hij akkoord is gegaan met het vebreken van de garantiezegel van de verpakking etc?
Garantiezegels houden juridisch geen stand op hardware, tenzij de fabrikant kan aantonen dat er daadwerkelijk mee is gerommeld. Als je dus een doos van een videokaart openmaakt en deze installeert kan er niet geclaimd worden dat er geen garantie meer op zit, maar als je de videokaart opendraait om de koelpasta te vervangen is het een ander verhaal.
Op software zit het ook anders; als daar een sleutel bij zit die eenmalig gebruikt kan worden is retourneren lastig.
Er moet dus wel een gegronde reden zijn dat je geen garantie meer zou hebben.

In alle gevallen geldt gewoon de wettelijke bedenktijd, als hardware binnen een jaar of 2 stuk is komt de klant naar jou en dan ga jij naar de fabrikant. Omdat jij verkoper bent is het jouw verantwoordelijk om een oplossing te verzorgen, dus als de fabrikant niet meewerkt bij de reparatie van een videokaart van 2000 euro kan het zomaar zijn dat het jou 2000 euro kost, want de klant heeft recht op een oplossing binnen een redelijke termijn.

Maar als je iets online verkoopt is WKOA van toepassing en mogen ze binnen twee weken terugkomen, dat was het punt over maatwerk. Een PC bouwen 'op maat' maakt het geen maatwerk, want het zijn bestaande componenten. Als je bijv. een zijpaneel van een kast voor iemand graveert zou je wel de kosten voor een nieuw zijpaneel in kunnen houden van evt. teruggave omdat dat zijpaneel wél maatwerk is, maar de rest van de PC niet.
Het 'leuke' aan WKOA is dat als jij hardware bestelt bij een webshop voor een klant die ook op jouw website besteld heeft, de PC de volgende dag meteen bouwt en op de 3e dag opstuurt, de klant 'm op de 4e dag binnen heeft, zich de 5e dag bedenkt en jij 'm de 6e dag weer in ontvangst neemt, jij verplicht bent om deze terug te nemen omdat de klant zich na 2 dagen (begint te tellen vanaf ontvangst) heeft bedacht. Jij hebt echter géén recht op WKOA bij de leverancier van de hardware, want je hebt die hardware zakelijk besteld en WKOA is een consumentenrecht.

Lees je dus even goed in op je juridische rechten en plichten. Er is een reden dat vrijwel iedere partij die niet genoeg volume kan verzetten deze markt uitstapt. Veel webwinkels doen wel nog aan bouwservice maar dat kunnen ze meenemen in hun normale voorraadbeheer en dat maakt het allemaal veel beter te overzien, maar als je je écht wil richten op alleen maar het bouwen van PC's dan word je aan alle kanten genaaid als ondernemer.
De marge is minimaal, je hebt weinig rechten maar heel veel plichten (omdat je klanten wél rechten hebben), en als er iets mis gaat dan ben jij meteen een hele hoop geld kwijt.
Je moet echt even rekenen dat met héél veel geluk je winst per PC alsnog tientjeswerk is, de turnaround daarvan hooguit 2 of 3 PC's per dag is, en als je er daar eentje van terugkrijgt je meteen tientallen, honderden of zelfs duizenden euro's kwijt bent afhankelijk van of je die PC nog 1:1 opnieuw kunt verkopen.
Het is gewoon niet iets waar je veel geld mee gaat verdienen in je eentje zonder al een webshop of partners in de industrie te hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
lilpomp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:10:
Hangt van de shop af. Een groothandel doet restocking fee. Maar groothandels zijn vaak duurder dan webshops, dus zal je daar vaak bestellen.

Bol en Amazon doen gewoon zakelijk kosteloos retouren. Max ICT niet, Alternate niet, Redshell niet. En nog velen die dat niet doen. Kleine lettertjes lezen...

Komt bij, als jij een laptop verkoopt die je bij zo'n webshop inkoopt, mag jij opdraaien voor "verwachte levensduur" als die laptop na 25 maanden kapot gaat. B2B heb je 12 of 24 maanden, B2C mag de klant uitgaan van een deugdelijk product.

Ik doe zelf vnml B2B, mijn B2C facturen in een jaar zijn op 1 hand te tellen, en dat zijn klanten die ik al heb van toen ik nog zwart bij kluste in mijn studententijd (ik deed 25 jaar terug wat jij nu wilt doen, maar dan niet online maar bij mensen uit de regio die me via andere klanten benaderden)

Wat ik in jouw geval eerder zou doen als student: klik een winkelwagen bijelkaar bij een webshop, stuur de link naar de klant, laat de klant betalen en het bij jou afleveren, bouw het inelkaar en vang wat geld voor bouw en advies. Heb jij je plezier van het bouwen zonder dat je er financiëel tussen zit, heeft de eindklant gewoon garantie bij de webshop.
Ik stuur nu overigens ook nog vaak zat linkjes naar webshops aan klanten ipv het voor ze te regelen, precies om deze risico's en de kleine marges op hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

_JGC_ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:43:
[...]

Of: op locatie assembleren, klant beetje betrekken bij dat proces en PC werkend afleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Nee, de builds die jij maakt vallen onder wkoa als je ze via je website aanbied.
Wel kan je dit fysiek down, op het moment dat jij op locatie samen met klant afspreekt wat hij wilt valt het niet onder WKOA. Maar dan mag de klant dus niet bestellen via website.

Mbt b2b: wkoa geldt enkel voor particulieren. Dus jij zult de onderdelen zelf moeten houden. Dan kan je proberen de pc voor wat lager bedrag te verkopen en als verlies op te geven bij belasting.
(Stel onderdelen kosten 1210 euro, 1000 ecx btw, verkoopprijs 1300 incl btw en verzending, dan heb je +- 20 euro winst
Pc verkoopt niet, je probeert complete build via tweakers voor 1000 incl btw. (827 euro ex btw). Dan heb je dus 173 euro verlies geleden.
Dus als 1 op 9 pc's terug komt hoef je niets bij te leggen...
Je zou natuurlijk op je website de pc voor 1250 kunnen proberen aan te bieden, gezien hij nog wel relatief nieuw is.

Weet je zeker dat het zo rooskleurig is als ze doen voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Je publiek lijkt me daarnaast ook niet de makkelijkste klanten. Vol belasten, de laatste procenten eruit persen, dat soort dingen.. dat is op zichzelf al wel een beetje recept voor vage problemen. Plus dan nog eens de perceptie van heel veel geld voor een computer betaald te hebben en dan ook heel veel verwachten. Dat lijkt me een erg slechte combi.

Met 'perceptie' bedoel ik in dit geval dat men het gevoel heeft meer voor de assemblage betaald te hebben dan daadwerkelijk het geval is. De hoge prijs van de componenten zorgt voor een hoge totaalprijs en dat vertekent het nogal.

Dan kun je beter de assemblage zelf als service aanbieden en klanten zelf hun spullen laten kopen, eventueel nog met een sanity check op de build.

edit: dan nog iets. Het lijkt op basis van je posts niet je drijfveer te zijn, maar ik wil het toch even noemen. Je mag zakelijke kosten aftrekken van de belasting. Dat geldt dus voor onderdelen die in verkochte pc's zitten. Maar ook bijvoorbeeld een keer een toner die je koopt om je facturen af te drukken of een compressor die je gebruikt om stof weg te spuiten. Tevens kun je, als je niet in de KOR zit, btw op inkopen terugvragen.

Echter, het is een veelvoorkomende misvatting dat je alles dat ook maar ruikt naar een pc kan aftrekken 'want het is voor de zaak'. De aankoop moet dus echt een zakelijk doel hebben. Je prive-videokaart aftrekken 'want ik moet toch testen har har har' mag dus niet. Zeker als je opbrengst maar beperkt is zal de fiscus hier kritisch naar kijken. (als je controle krijgt tenminste, maar dat is weer een ander verhaal)

[ Voor 97% gewijzigd door Yucon op 18-02-2025 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

Ja, btw aftrek harken bij lage omzet kan een issue zijn. Maar ik weet niet waar de grens ligt.

Misschien kan TS een eigen signature build PC voorkoken en als een bouwkit laten afleveren bij de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
lilpomp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:58:
@Gr4mpyC3t Excuses, had dit er niet goed bij gemeld. Ik heb inderdaad onderzoek gedaan en zoals @Oon ook al aangeeft het is een keiharde wereld mbt concurrentie en marges etc.

Daarom zou ik graag het laagdrempelig willen beginnen om te kijken of het en me bevalt, hoe klanten het bevalt om het daarna groter uit te pakken en dan uitbreiden met reparaties etc. Ik moet wel zeggen dat reparaties mij ook niet heel erg bevallen, omdat er toch vaak dan weer terug word gekeken naar jou als reparateur als het in de toekomst weer niet werkt etc. Installeren van software lijkt me daarintegen wel een goede add-on.
Mijn (ietwat) korte reactie was ook bedoeld om je aan het denken te zetten. Ik zie dat andere tweakers al een hoop uitdagingen en risico's hebben ingekopt. Als beginnende ondernemer krijg je sowieso te horen dat jouw idee of aanpak vol zit met risico's en fouten. Laat ik vooropstellen dat, als jij denkt dat dit een businessmodel is waar jij een zakcentje aan over kunt houden, je het zeker moet doen! De grootste bedrijven waren er niet geweest als die ondernemers naar hun omgeving hadden geluisterd.

Maar goed, al samenvattend op basis van de reacties die je tot nu toe gekregen hebt: zorg dat je voor al die potentiële uitdagingen een plan of strategie hebt. Je moet mijns inziens wel scherp hebben wie je klanten zijn, hoe jij er geld uit gaat halen en hoe je eventuele uitdagingen oplost, zoals (gezeur om) reparaties, klachtafhandeling, retouren, enzovoorts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
In navolging wat @Gr4mpyC3t schetst, wij zijn hier nu wel doemscenario's aan het uitzetten. Je zult niet 50% van je systemen retour krijgen, als dat wel het geval was zouden andere webshops ook niet kunnen bestaan.

Waar je voor moet zorgen is dat je retouren zo laag mogelijk worden, want voor elk systeem wat je terugkrijgt en niet voor de volle bak nogmaals kunt verkopen moet je een aantal andere systemen verkopen om dat te dekken. Verkoop je genoeg of heb je een startkapitaal, dan heb je veel minder last van retouren dan wanneer je maar een paar systeempjes per maand verkoopt en elk dubbeltje 2x moet omkeren voor je ze uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:33
Je gaat 2 relaties kijgen:
B2B voor je inkoop: Alles op zakelijke voorwaarden, valt niet onder het consumentenrecht. Jouw bedrijf mag geen beroep doen op WKOA of andere consumentenvoorwaarden, je hebt te maken met de algemene voorwaarden van je leverancier en alle beperkingen mbt garantie doe daar instaan.
B2C voor je verkoop - aangenomen dat je doelgroep de consument is: Je klanten krijgen alle (zeik)rechten die de wet toestaat, inclusief "verwachte levensduur" etc. Jij kunt die niet beperken (zwarte, grijze voorwaarden). Tip: zakelijke rechtsbijstand nemen om misbruik te laten afhandelen met risico dat je ooit uit de verzekering gegooid wordt ;)

Overigens: Op maat gemaakte producten kun je uitsluiten van de WKOA. Discussiepunt: Op maat gemaakt is niet een configuratie die standaard in je catalogus/op je website staat

Consumenten zullen al snel naar een partij gaan die ze "kennen", service maakt weinig uit - naam wel.

Om er een bussiness van te maken zul je toch wel op het minimum loon uit moeten komen (na de meeste kosten): €14.06/uur. Omdat je dit als zelfstandige doet moet je inkomen per uur een stukje hoger liggen: belastingen, boekhouding, ruimte, energie, marketing, leegloop, etc. Je niet door de leverancier gedekte garanties komen voor jouw rekening. Hoeveel systemen kun je verkopen? Je bent een kleine parij, je inkoopprijzen zullen hoger liggen dan die van een "grote" partij.

Maak - al is het maar op een kladje - een bedrijfsplan. Ga een naar een startersbijeenkomst van de KvK of vraag een startersgesprek aan. Wees realistisch.

Ik ben van mening dat je je hart moet volgen, dat geeft grotere kans op succes. Maar, omdat het over geld, inkomen, onafhankelijkheid gaat moet je ook realistisch blijven. Dus werk je idee eerst eens uit naar een finacieel plaatje in aantal systemen en bedenk of je die jaar-in jaar-uit weg kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lilpomp
@Gr4mpyC3t Juist goed :) daarvoor poste ik dit ook op het forum om te kijken waar ik niet allemaal over had nagedacht, daarom ben ik nu puur nog experimenteel bezig met het opzetten etc.

Ik vind dat @_JGC_ een heel goed punt maakt met
Ik denk dat ik dit ga verwerken in mijn huidige businessplan, kijken hoe het past in mijn site en hier analysen over maken + meer onderzoek met rechten van de klant etc. Niet normaal eigenlijk hoeveel rechten een consument heeft mbt terugsturen/ retouren, nooit zo over nagedacht en ook niet hoe het aan de andere kant word ervaren.

@Yucon Tuurlijk, diezelfde klant ben ik zelf ook :) daarom duidelijke afspraken en regels maken dat de klant niet zomaar alles zelf erop aanpast maar dat er bijvoorbeeld getekent word als ik het heb gebouwd voor de klant om deze problemen te voorkomen. En vooral het advies vna @_JGC_ op te volgen, dat de klant zelf de producten koopt dat ik wel help met het samenstellen maar dan puur mijn service als bouwen bied ipv de tussenpersoon te spelen voor de componenten.

@DjoeC Goede tips voor de rechtsbijstand, ga daar verder over onderzoeken. En tuurlijk om een business te maken moet je realistisch blijven, maar zoals ik al zei ik wil dit voor nu puur als erbij doen, en niet als full time baan/ enigste baan.

Startersgesprek ken ik nog niet, dat is een goeie hun zien het natuurlijk ook weer vanaf een ander perspectief, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:24
Houd ook rekening met het versturen. Aangezien de gemiddelde postbezorger je pakket als een basketbal behandeld is vaak de standaardverpakking van de behuizing niet voldoende. Daarnaast eventueel opvulmiddel in de pc omdat anders koelers of videokaarten af kunnen breken bij schokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:28
Wat je zou kunnen doen is enkel voor het bouwen, ondersteuning en advies kosten kunnen rekenen.

De klant koopt zelf de onderdelen en software via een webshop (op jouw advies). Garantie loopt dan via de webshop en niet via jou.

Zo ben je transparant in wat je doet en loop jezelf minimaal risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 08:50

Herman

FP ProMod
Als ik jou was, zou ik het eerst eens een marketingplan opstellen. Dat kan vrij beknopt, maar ik zou in ieder geval de volgende punten voor mijzelf willen beantwoord hebben zien voordat ik er tijd in zou steken:
• Hoeveel omzet moet ik minimaal halen voordat ik het de moeite waard vind?
• Wat is mijn verwachte brutomarge op één verkoop en hoeveel tijd ben ik daarvoor kwijt?
• Wat is mijn unique selling point (USP)? Als een grote speler als Mycom met een vergelijkbaar verdienmodel het niet redt, waarom zal het mij dan wel lukken?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-07 08:52
Tip: ChatGPT is erg goed in het maken van marketingplannen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Cereal schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:31:
Tip: ChatGPT is erg goed in het maken van marketingplannen ;)
Dat ligt er maar net aan wat je ChatGPT gaat vragen natuurlijk. ;)

'Hoi ChatGPT, wil je een marketingplan maken voor het bouwen van desktopcomputers?'

Lijkt me niet een hele zinvolle vraag eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 09:00
@lilpomp Het is al veel genoemd maar dit is dus precies waarom ik weg zou blijven van de B2C markt. Consumenten tegenwoordig zijn ongeduldig maken misbruik van WKOA, zijn IMHO te goed beschermd zeker voor een beginnende ondernemer.

Ik denk dat je beter de focus kan verleggen naar het SMB/MKB segment als IT dienstverlener. Denk dan aan het leveren van B2B hardware (Laptops, dockings stations e.d.), MS365. Kleinzakelijke Wifi oplossingen. Is ook erg leuk en leerzaam, je kunt B2B voorwaarden opstellen met realistische SLA"s voor jezelf, je kunt knappe marges rekenen en je hebt geen last van doorgeschoten consumentenbescherming.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 17:44

aap

In mijn studententijd (in de jaren 90!) heb ik een bijbaantje gehad bij een destijds grote (en nu terziele) PC-keten als assembleur.
Dat bestond uit de hele dag PCs in elkaar zetten, de "helpdesk" telefoon opnemen en af en toe dingetjes als etiketjes plakken of ergens een bestelling ophalen. Aan het eind van de dag had ik dan zo'n 100 gulden (!) verdiend en ik mocht zoveel cola drinken als ik wilde 8)

Ik vond dat toen het beste bijbaantje ooit. Ik weet niet of zulk werk nog bestaat in Nederland, maar anders zou je dat kunnen overwegen. Wel het werk, niet de verantwoordelijkheid. En hoewel je misschien wat minder marge pakt, kun je wsl. door het volume uiteindelijk meer verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@Herman ben druk bezig geweest met deze punten, nu nog niet klaar maar een goede tip van je bedankt.

Ik heb nog wel een snelle algemene vraag. Eerder werd verteld van als de consument de onderdelen zelf koopt, ik ‘safer’ zit met garantie, retour en, defecten etc. Mag ik dan bijvoorbeeld wel een optie bieden dat de producten naar mijn adres word geleverd en dat ik het thuis assembleer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja dat kan, want dan kan je altijd de producten terug laten sturen naar de winkel onder wkoa.

Dan ben je alleen je tijd kwijt :)

Echter een zaak als azerty biedt voor 100 euro assemblage + 1 jaar ondersteuning. Dat houdt in dat een product meteen vervangen / gerepareerd wordt. De winkel gaat controleren welke product, dat hoef je zelf niet uit te zoeken.

Zie jij het zitten om 1 jaar lang "hij doet het niet" te krijgen. Dan moet je een vervangend product bestellen, en oude product inleveren voor garantie. In praktijk zit jij dan met een onderdeel waar je zelf voor hebt moeten betalen. Wachten op garantie afhandeling kan weken duren, dat gaan klanten niet leuk vinden.

Natuurlijk kan je dit van te voren afdekken door niet het vervangende product te kopen, maar de garantie procedure af te wachten. Maar dan weet je zeker dat de klant volgende keer die paar tientjes extra betaald voor bijvoorbeeld azerty.

*Azerty draait verlies op de assemblage, maar dit is een koppelverkoop. Door deze service krijgen ze extra klanten, waardoor de producten voor een iets hogere prijs verkocht kunnen worden. Dit levert gauw 100-200 extra op tov goedkopere concurrenten daardoor is het alsnog winstgevend. Echter een consument Let daar niet op, en ziet met name " voor 100 euro heb ik assemblage + jaar lang full service".

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 19-02-2025 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@99ruud99 klopt, Azerty heeft een nette prijs. Maar ik zou graag als USP aan willen bieden dat ik alle onderdelen van verschillende bedrijven kan bestellen waardoor de onderdelen zelf altijd het goedkoopst zijn. Daarnaast zie ik niet de ‘game ready’ oplevering alleen bios update + eindcontrole, dan bied ik ook driver test + steam, chrome etc.

En als ik de andere diensten zie van hun lijkt me dat ook goed om als service te bieden, namelijk:
Cloning van OS van klanten (optie bieden)
Bios update van bestaande systemen
Misschien delen van de PC installeren? Weet niet in hoe verre een klant dan mag terugkomen als ik bijv de CPU heb aangepast en dat bijv in 2 weken de GPU niet meer werkt en mij de schuld geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
lilpomp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:23:
@99ruud99 klopt, Azerty heeft een nette prijs. Maar ik zou graag als USP aan willen bieden dat ik alle onderdelen van verschillende bedrijven kan bestellen waardoor de onderdelen zelf altijd het goedkoopst zijn. Daarnaast zie ik niet de ‘game ready’ oplevering alleen bios update + eindcontrole, dan bied ik ook driver test + steam, chrome etc.

En als ik de andere diensten zie van hun lijkt me dat ook goed om als service te bieden, namelijk:
Cloning van OS van klanten (optie bieden)
Bios update van bestaande systemen
Misschien delen van de PC installeren? Weet niet in hoe verre een klant dan mag terugkomen als ik bijv de CPU heb aangepast en dat bijv in 2 weken de GPU niet meer werkt en mij de schuld geeft.
Zullen we eens een use case uitschrijven? Komt ie:
Bart is op zoek naar een game pc voor zijn zoon. Zoon klaagt al maanden dat hij graag Fortnite wil spelen. Het budget is beperkt en aangezien Bart vroeger wel eens een PC in elkaar heeft gezet, maar dat niet zo goed meer kan, is hij op zoek naar een partij die dat voor hem kan doen. En oh ja, hij weet eigenlijk ook niet meer welke hardware tegenwoordig relevant is. Intel? AMD? Nvidia-GPU?

Hij leest wel eens wat op Tweakers maar weet eigenlijk niet wat de beste keuze is. Dus wat doet Bart? Hij zoekt op Google naar een 'Game PC kopen en in elkaar zetten'.
Als ik die zoekterm op Google invoer dan krijg ik een waslijst aan websites die voor Bart een Game PC samenstellen, in elkaar zetten en versturen. Een paar keer klikken, eventueel het advies volgen op de website en tot slot betalen.

Hoe ga jij concurreren met dit soort webshops? Kan jij ver onder de prijs van deze webshops zitten? Bij al die webshops hoeft de klant niet op verschillende websites een account te maken, spullen te bestellen, bij jou te laten afleveren (en vertrouwen in jou te hebben), te wachten op assemblage en verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lilpomp
@Gr4mpyC3t Ja, met zoekresultaten ben ik ook nog druk bezig met onderzoeken.. maar ik denk dat mijn unieke features het persoonlijke contact blijven. Daarnaast ga ik zeker onder de kosten van de andere bedrijven zitten + zijn er in mijn omgeving wel wat concurrenten (Levix bijv?) maar bij hun zijn de componenten zelf een stuk duurder dan bij andere webshops.

En ja accounts maken klopt, zou eventueel ook als ‘gast’ kunnen afrekenen en dan op zijn naam zetten. Het laten afleveren bij hunzelf of bij mij geef ik de optie, zo word de communicatie en het voltooien van een pc persoonlijker.

Zulke use cases zetten me wel echt aan het denken bedankt iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

Lijkt me enorm veel moeite voor wat je er misschien voor terug krijgt aan verdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://azerty.nl/product...1-jaar-ondersteuning/9448 dit is degene die ik bedoelde.

Voor rest, als jij denkt dat je totale prijs wat lager is kan je altijd eerst onder de KOR regeling proberen. Mocht het storm lopen kan je daarna altijd nog ZZPER worden (met alle extra kosten die daarbij komen).
Voordeel van KOR is dat er geen btw betaald wordt over de dienst. Scheelt toch weer 21% :).

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 19-02-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:24
Ik heb hier zelf ook al eens research naar gedaan. Om onder de prijs van alle concurrenten te zitten blijft er voor jouw geen marge meer over. Enige optie zou misschien zijn om door grote partijhandel betere prijzen te krijgen maar dat kost een flinke investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft dat persoonlijk contact, dat is idd iets waar je op kunt concurreren. Ik heb zo vaak computers bij mensen thuis neergezet of laptops geleverd en dan dingen uitleggen of data overzetten. Printertje installeren, dat soort dingen. Als je de uren uitzet tegen wat je onder de streep overhoudt word je daar niet blij van.

Ik doe dat soort dingen zelf zo nu en dan nog tussendoor, niet omdat ik er veel aan verdien maar gewoon omdat het weer eens wat anders is dan een hele dag op kantoor zitten. Als je de tijd hebt en er niet van hoeft te leven is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
lilpomp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:52:
@Gr4mpyC3t Ja, met zoekresultaten ben ik ook nog druk bezig met onderzoeken.. maar ik denk dat mijn unieke features het persoonlijke contact blijven. Daarnaast ga ik zeker onder de kosten van de andere bedrijven zitten + zijn er in mijn omgeving wel wat concurrenten (Levix bijv?) maar bij hun zijn de componenten zelf een stuk duurder dan bij andere webshops.

En ja accounts maken klopt, zou eventueel ook als ‘gast’ kunnen afrekenen en dan op zijn naam zetten. Het laten afleveren bij hunzelf of bij mij geef ik de optie, zo word de communicatie en het voltooien van een pc persoonlijker.

Zulke use cases zetten me wel echt aan het denken bedankt iig :)
Als je Levix als voorbeeld neemt praat je wel over een heeel ander soort leverancier dan wat jij zelf voor ogen hebt. Jij gaf eerder aan het "ernaast" te willen doen. Zij hebben winkels met personeel, zijn de hele week geopend, hebben spullen op voorraad om je uit te laten kiezen, noem maar op. Ze kunnen bestaan ondanks dat de MM hun buurman is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

_JGC_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:46:
Wat betreft dat persoonlijk contact, dat is idd iets waar je op kunt concurreren. Ik heb zo vaak computers bij mensen thuis neergezet of laptops geleverd en dan dingen uitleggen of data overzetten. Printertje installeren, dat soort dingen. Als je de uren uitzet tegen wat je onder de streep overhoudt word je daar niet blij van.

Ik doe dat soort dingen zelf zo nu en dan nog tussendoor, niet omdat ik er veel aan verdien maar gewoon omdat het weer eens wat anders is dan een hele dag op kantoor zitten. Als je de tijd hebt en er niet van hoeft te leven is dat prima.
Dit is gewoon studentaanhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Klopt, ik heb op een blauwe maandag ook wel eens wat voor SupportMyPC gedaan, dat is zelfde concept. Maar als je dan ziet wat die mensen moeten betalen en wat je er zelf aan overhoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Nu online
persoonlijk zou ik veel eerder iets doen in de WIFI netwerken installeren en adviseren.

Dit is veel robuuster.
Zelf heb ik 2 kennisen die een Omada wifi netwerk hebben thuis en ze zijn er super happy mee.
Kabels trekken hebben ze zelf gedaan.
Ik heb alleen de hardware configuratie gedaan en eventueel kan ik er remote bij voor een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
_JGC_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Klopt, ik heb op een blauwe maandag ook wel eens wat voor SupportMyPC gedaan, dat is zelfde concept. Maar als je dan ziet wat die mensen moeten betalen en wat je er zelf aan overhoudt...
Tja, ik zie dat concept als "gemak" voor onwetende klanten die niet beseffen dat ze daar de hoofdprijs voor betalen. Net als PC Nederland (bij mij bekend geworden door het TV programma Kassa).

TS wil nou juist klanten die WEL weten wat ze willen (gamers etc.) en wil hardware met technische ondersteuning verkopen. Geen ouderen waar "de mail het niet doet" en waar vervolgens een student voor 50 euro een waarschuwing wegklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@99ruud99 Ik ben nieuw met een KOR heb het net een beetje gelezen maar klinkt inderdaad wel interessant. Als ik het dus goed begrijp, is dat als ik bijvoorbeeld 89 euro vraag voor bouwkosten, normaal betaal ik daar dan 21% BTW over dus dan is dat 79,21 euro wat ik heb voor eigen zak? En als ik KOR heb betaal ik dat helemaal niet en zou ik dan de hele 89 euro kunnen behouden en tellen als omzet?

Sorry ik ben nieuw met deze dingen, de site van de belastingdienst is duidelijk maar te uitgebreid met alle mogelijken richtingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

_JGC_ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 01:43:
[...]

Ik zou verzekeringtechnisch hier wel even goed overnadenken.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
lilpomp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:39:
@99ruud99 Ik ben nieuw met een KOR heb het net een beetje gelezen maar klinkt inderdaad wel interessant. Als ik het dus goed begrijp, is dat als ik bijvoorbeeld 89 euro vraag voor bouwkosten, normaal betaal ik daar dan 21% BTW over dus dan is dat 79,21 euro wat ik heb voor eigen zak? En als ik KOR heb betaal ik dat helemaal niet en zou ik dan de hele 89 euro kunnen behouden en tellen als omzet?

Sorry ik ben nieuw met deze dingen, de site van de belastingdienst is duidelijk maar te uitgebreid met alle mogelijken richtingen etc.
Het voordeel van de KOR regeling is dat je qua administratie weinig hoeft te doen dan enkel aangeven. Wat mijn accountant zegt is dat je hierdoor (potentiële) voordelen verliest, want alle kosten die je maakt voor je bedrijfje zijn wel belasting aftrekbaar (denk o.a. reiskosten naar de klant, internetverbinding etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@DjoeC Ik bedoel meer dat Levix in de buurt zit die OOK deze service bieden. Tuurlijk hun hebben personeel en extra kosten maar bedoel meer dat hun de enigste zijn die deze service bieden.

@joke_name Klinkt ook interessant, maar dan mis ik toch wel het hele gedeelte met assemblage wat mij juist aanspreek, misschien ooit erbij te doen maar dan word het wel een zooitje kwa services denk ik.

En sluit me aan wat @Anoniem: 1760466 over student aan huis. Dat is een doelgroep waar ik niet echt interesse in heb (troubleshooten hoe de mail werkt, letters groter maken op de tel etc)

En ook wat @_JGC_ zegt, ik wil dit graag erbij doen, niet zo zeer fulltime maar gewoon mijn expertise delen mensen hiermee helpen en niet heletijd hetzelfde doen met werk (optie met mijn werk na mijn studie 32 uur te doen bijv)

@powerboat Goed punt met andere kosten, maar bijv internetverbinding ik woon nu nog thuis dus dat is niet relevant, eventueel de reiskosten maar de componenten laat ik de klant dan zelf kopen dus daar zou ik ook geen extra voordeel uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Nu online
[b]lilpomp in "Advies met betrekking tot PC build als service bieden (ZZP)"

@joke_name Klinkt ook interessant, maar dan mis ik toch wel het hele gedeelte met assemblage wat mij juist aanspreek, misschien ooit erbij te doen maar dan word het wel een zooitje kwa services denk ik.
klopt, maar dat is ook waar het meeste mis kan gaan.
te weinig koelpasta enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
lilpomp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:49:

@powerboat Goed punt met andere kosten, maar bijv internetverbinding ik woon nu nog thuis dus dat is niet relevant, eventueel de reiskosten maar de componenten laat ik de klant dan zelf kopen dus daar zou ik ook geen extra voordeel uit kunnen halen.
Denk ook aan gereedschap :z (airco, inrichting thuiskantoor/werkplaats etc .. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@joke_name Klopt, ik heb best wat ervaring, tot nu toe geen problemen bij mijn vrienden bijv ondervonden en sommige gebruiken de PC al 5 jaar lang.

@powerboat Dat zijn wel valide punten ja, ik denk er over na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-83KW4QzmevORa8WrHAE8sE8WQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HVIeokQHEY7QrczWSnv1LpKa.png?f=user_large
En misschien om terug te komen met de kosten van concurrenten. Met bovenstaande afbeelding vraagt Alternate bijvoorbeeld 249(!) euro voor complete assemblage. Azerty is daarin goedkoper, die doen het voor 149 euro maar dan moet je wel zelf de onderdelen kiezen. Levix kan ik geen direct prijzen over vinden die moet je persoonlijk contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilpomp
@powerboat Ik denk helaas niet dat mijn slaapkamer als thuiskantoor telt.
Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

een eigen opgang of ingang
andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)
De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.
Ik heb helaas geen eigen sanitair of watervoorziening haha.
Pagina: 1