Plaatwerk buigen/walsen/plooien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:44
Mocht dit in het verkeerde (sub)forum geplaatst zijn, graag verplaatsen, dankjewel!

Ik wil plaatwerk (laten) buigen/walsen/plooien. Wat is de correcte benaming daarvoor?

Kan je zoiets laten doen, is het zelf te doen? Ik weet uberhaupt niet welke dikte en welk materiaal ik nodig heb. Ik dacht zelf aan staal en dan 2/3mm dik?

Het moet in ieder geval stijf zijn.

Ik heb een schets gemaakt, hier zijn het allemaal losse platen, maar wat ik wil is dat het uit 1 geheel wordt gemaakt. Vandaar dus dat er gebogen/geplooid moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XGUPP_OQBRo3rMBRJDNWE1DDrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlKLHE3Mjm60ltOCDVC64gGm.jpg?f=fotoalbum_large

Linkerzijde is 17cm bij 17cm.
Rechterzijde is 17cm bij 22cm.
Bovenzijde is 17cm bij 18cm.

De 2 onderste vlakken moeten boor/schroefgaten in komen, daarmee wordt het aan een ander constructie vastgezet.

Tips, advies, suggesties zijn welkom!

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 20:09
Kijk eens op https://www.metalpoint.nl/ , als je een 3D tekening kunt maken (step-file), dan kun je de uploaden, ik denk dat ze het daar ook wel voor je kunnen tekenen. Zoek anders een op een internet naar een plaatwerkbedrijf bij je in de buurt.
Overigens zullen ze niet allemaal aan particulieren leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:44
Kanten of zetten is de juiste benaming.

Dit kan praktisch gezien niet uit 1 stuk, 99% van de constructiebedrijven heeft een kantbank en daarmee kun je geen U-profiel zetten wat een grotere diepte heeft dan de inwendige breedte.

Met een zetbank lukt het mogelijk wel, maar die hebben de meeste werkplaatsen niet.

Ik zou het opdelen in 2 stukken, en die aan elkaar lassen of bouten.

Over de dikte kan ik niks zinnigs zeggen, zonder de functie van het ding en de belasting op het ding te kennen.

Als je een constructiebedrijf in je buurt benadert: timmermannen praten in centimeters, in de staalconstructie praat men in millimeters! :)

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 17-02-2025 19:00 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:03
Waarvoor is het precies? Als het geen kunststuk hoeft te worden kan je dit ook zelf op een werkbank doen met een kopere/kunstof hamer. Je legt aan de onderzijde een recht stuk hout of plex (zolang het maar tegen een stootje kan). Je kan het dan buigen voor 95%. Voor strakke hoeken gebruik je de hamer.

Echter dan het stukje over het stijf zijn, dit stuk plaat zal aan alle kanten gaan zwabberen (ligt een beetje aan het gebruik). Wat je nodig hebt is aan de hoeken (kan zowel binnen al buiten) een extra hoeklijn tegen het terugbuigen/flexen (denk aan een liniaal die je wel over de platte kan buigen maar niet over de hoge kant ;) )
Je zal dan wel een boutverbinding moeten maken of een kleine las :*)

p.s. dit is dan wel weer op te lossen om voor 8-10mm te gaan maar dan je het doel voorbij denk ik :+ Als je hoeken aan de zijkant toevoegt kun je met 2mm er makkelijk op gaan staan/met een auto overheen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
@deejeebv Thanks, ik zal eens contact met ze opnemen.

@epicfailguy23 Het gaat hier om:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdDrmNPAnEXyl27b-XA9JXGTNIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/945QY95uH0zAAhUUX8mUry1S.png?f=fotoalbum_large

Hier moet een wheel base op komen. Het probleem is dat de wheel base te laag komt te staan voor mijn zithouding.

Je kan de plaat uitschuiven, waardoor het geheel hoger komt te liggen, maar een nadeel is: het komt ook dichterbij en dat wil ik niet. Ik ben dus op zoek naar manieren om de wheel base hoger op te hangen zonder dat het dichterbij komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM2ShNL0GlfSt-AXChDT7uVaVrw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MdG6SUOwgwSPkwV7aXwWalQE.png?f=fotoalbum_large

De wheelbase die je hier ziet moet dus ~10-15 cm hoger komen te liggen.

Oh ja, in mijn schets is de bovenzijde schuin, dat heb ik gedaan zodat de schuur iets naar boven toe kijkt ipv recht.

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 18-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 14:15
Om je een idee te geven hoe het buigen van plaatmateriaal in zijn werk gaat, zie het onderstaande filmpje:

Het zetten of kanten van plaatwerk gebeurt dus door het plaatwerk tussen de twee matrijzen te persen. De matrijs voor de binnenradius zit in het bewegende deel van de machine, en de matrijs voor de buitenradius zit op het werkblad vast.

Jouw ontwerp heeft één groot probleem, en dat is dat het niet mogelijk is alle zettingen in het plaatwerk te maken zonder dat je werkstuk als het ware "door" de bovenste matrijs heen moet bewegen. Het maakt niet uit in welke volgorde je de hoeken in het werkstuk maakt, er is altijd één zetting waardoor het niet gaat lukken. Met de kantbank (zoals in de video) gaat het dus in ieder geval niet lukken.

Met een zetbank kan het volgens mij wel. Heb net even een papiertje geprobeerd te vouwen in de vorm van je model, maar ik kan het mij niet goed genoeg visualiseren om te bedenken of je met een zetbank nu ook tegen hetzelfde probleem aanloopt of niet. Volgens mij is het wel van belang dat de zetbank niet enorm hoog is, anders heb je nog steeds het probleem dat het werkstuk bij de laatste buiging tegen de zetbank aankomt.

Dan zeg je 'het moet stijf zijn'. Dat gaat met deze vorm nooit lukken. Om dit stijf te krijgen, moet je de voor- of achterkant dicht maken. Deze vorm is te vergelijken met een een schappenkast zonder schoren.

Ik denk dat het even belangrijk is te weten wat de toepassing wordt om een idee te krijgen van hoe stijf het daadwerkelijk moet worden, en met welke tolerantie je het werkstuk gemaakt wilt krijgen om verder met je mee te kunnen denken. Je was me net voor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17

franssie

Save the albatross

@c-nan moet het persé hol zijn? Eenvoudigst lijkt mij een blok hout te bewerken, al was het als demo/proto-type.
Wil je toch staal, dan moet er - zoals al gezegd- iets komen om de krachten op te vangen (of je gaat naar 8mm staal, dat zal wel houden).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
franssie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:44:
@c-nan moet het persé hol zijn? Eenvoudigst lijkt mij een blok hout te bewerken, al was het als demo/proto-type.
Wil je toch staal, dan moet er - zoals al gezegd- iets komen om de krachten op te vangen (of je gaat naar 8mm staal, dat zal wel houden).
Al is het van plastic, materiaal maakt mij niet uit; het moet stevig zijn. En ik dacht, sterker dan staal vind ik vast niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Oh voor een DD drive wheelbase mag het wel een heel stuk steviger zijn want als mede simracer kan ik zeggen dat flex alles behalve fijn in je rig is. Dus 2mm dat zal lastig worden, je zal een dichte doos moeten maken, maar dan krijg je de base er niet meer in/bouten vast.

Echter je gaf aan alleen aan de onderzijde montage gaten komen. hoe ga je de base vastzetten?

Idee 1: Ik denk dat je beter een stuk hout kan nemen en deze gebruikt om het stevig te bevestigen.
Idee 2: 2 dikke (staal) platen en hier een T van maken en hier je boutgaten op maken.
Idee 3: een stuk C profiel kopen bij de plaatselijke ijzerboer en hier in je gaten boren :*)

[ Voor 7% gewijzigd door epicfailguy23 op 18-02-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

epicfailguy23 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:47:
<>
Echter je gaf aan alleen aan de onderzijde montage gaten komen. hoe ga je de base vastzetten?
<>
Zie https://fanatec.com/media...-Drilling-Template_02.pdf .

Met M6 boutjes van de juiste lengte moet het lukken, al zullen ze bij een massief stuk hout flink lang moeten zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
franssie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Zie https://fanatec.com/media...-Drilling-Template_02.pdf .

Met M6 boutjes van de juiste lengte moet het lukken, al zullen ze bij een massief stuk hout flink lang moeten zijn.
Dat je de base zo vast zet dat is inderdaad nog niet zo moeilijk. Echter zie ik die nog niet in het idee van TS terug komen (tenzij hij dat op het 'schuine' gedeelte aan de bovenzijde wil doen). Maar dan met een plaat van 2mm maakt het lastig want boutmaten gaan van 10 naar 16mm? dan moet je weer met 4 vul ringen gaan werken :+.

Als je met hout een 'tafeltje' maakt dan hoef je niet al te lange schroeven te gebruiken.

Je kan kijken naar een H balk (zoals in de eerste link die ik tegenkom en verre van afraad om hier 6m te bestellen). Maar wellicht heeft de lokale ijzerboer nog wat liggen (https://www.staaldigitaal.nl/stalen-balken/hea-balk/) Hier boor je dan je montage gaten in de onder en bovenzijde en je bent er, steviger dan dat wordt het niet 8)

Edit: ik zie dat je hier ook stukken van HE180 - 150mm kan bestellen voor redelijk schappelijke prijzen. dus mijn idee is zo slecht nog niet :+ , maar ik ben het ook deels eens met de opmerking hier onder, maar voor de prijs van +-20euro die ik nu geef kan je nog wat proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door epicfailguy23 op 18-02-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:42
Ik denk dat je beter een andere stoel/rig kan kopen.
Ik heb ook deze playseat en alles beweegt mee.
Wanneer je met aluminium profielen gaat werken dan kun je ook met hoogte spelen.
Check anders dit topic: Rigs, cockpits en wheelstands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@epicfailguy23 met M6 draadeinden kom je tot een meter of twee wel weg :P

H Balk zou het mooist zijn als je die kan laten knikken, want TS wil de base inderdaad OP het schuine stukje (is een latere edit van TS, dat deel snapte ik namelijk eerder ook niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:44
Ik zou beginnen met een vlakke plaat onderaan, daarop verticaal een stuk koker, bv 100x100x3 of hoe groot er tussen de boutgaten past. Bovenop weer zo'n zelfde plaat. Als je 1 zijde van de koker in verstek zaagt kun je elke gewenste schuinte maken.

Wel 3 delen die aan elkaar gelast moeten worden. Als de rest aluminium is kan dit ook in aluminium.

Particulieren die bij ons aan de deur komen en denken dat dit voor €50,- kan helpen we direct uit hun droom.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 11:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Voormalig CNC zetter meldt zich :P Wel een beetje laat want er is al precies uitgelegd waarom dit niet lukt met een V-matrijs.

Ik vind de oplossing van @guido66 wel pragmatisch. Twee plaatjes met een stukje koker ertussen. Degelijk en simpel.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:13

Illusion

(the art of)

Misschien kan je met alu- 40x40 profiel iets in elkaar klussen? Schuine bovenkant zou kunnen dmv flex scharnieren, maar die zijn dan wel relatief prijzig. Kubusje is makkelijker. Profiel zelf is ca 14€ de meter met een paar euro per hoekstukje.
https://www.aluxprofiel.n...tructieprofiel-4040/a3619

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:54
Ook ik ben laat maar je zou het kunnen (laten) 3d printen!

Printen met 5mm dikte PETG moet stevig genoeg zijn. Past nog net binnen de marges van een i3 printer, die is dan wel 12+ uur zoet maar de materiaalkosten zijn nihil. Eventueel is er vooraf aan de binnenzijde nog versteviging aan te brengen en de opening kan ook gesloten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1cDcNORJNqFpafRiI9vO92jyAQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7rvKujFZFYGLeQVoVPXMLjUf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:14

Zyk

Met een paar flinke ribben in de hoeken wordt een en ander ook nog stijf qua constructie. Dan ben je een heel eind. Zonder ribben zal je heel veel wanddikte moeten toevoegen om stijfte te krijgen, en daarmee wordt je printtijd nou niet echt korter…

Ik dacht zelf meer aan MK profielen. Dat is in de werktuigbouw de gangbare oplossing voor constructies waar “gewoon” een paar onderdelen op de juiste plek opgehangen moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik vraag me af of de TS (@c-nan ) uiteindelijk niet beter af / goedkoper uit gaat zijn met een volledig andere RIG / PlaySeat? Ik heb hier thuis een simpele PlaySeat Trophy staan en heb nog geen enkel probleem ervaren met een willekeurige DD Wheelbase.

:o

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 24-02-2025 22:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1