Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 13:33
Beste tweakers,

ik maak graag even gebruik van jullie kennis en vaardigheden.

Mijn situatie is als volgt: nieuwbouw huis, 3 verdiepingen.
Glasvezel (odido, 2000mbit) komt binnen in de meterkast > Ont > Zyxel 56 > 4 kabels.

1. Thin client met home automation
2. Linksys atlas 6 ax2000 (woonkamer, main station)
3. Linksys atlas 6 ax2000 (slaapkamer)
4. Linksys atlas 6 ax2000 (zolder)

De dekking is in principe goed maar sites laden traag, soms helemaal niet, af en toe vervelende lag met online gamen, ook via de kabel, ik heb zelf het idee dat dit komt omdat zowel de atlas als de zyxel niet in bridge modus te zetten zijn. Dus dubbele NAT, DHCP server etc.

Zou het een idee zijn om de zyxel te vervangen met een router die wel gewoon in bridge modus te zetten is of wat raden jullie aan? Dank alvast <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:03

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Sites die traag laden en lag komt niet door een dubbele nat. Maar ik zou sws wel de zyxel vervangen met een ding wat wel in bridge kan zodat je maar 1 dhcp etc hebt.

Maar nogmaals de lag etc kan daar niet door komen.

[ Voor 56% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-02-2025 14:37 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:36:
Sites die traag laden en lag komt niet door een dubbele nat. Maar ik zou sws wel de zyxel vervangen met een ding wat wel in bridge kan zodat je maar 1 dhcp etc hebt.
Maar wat lost dat wel op dan? ;) Want een dubbele NAT is alleen onhandig als je zaken wilt forwarden. Voor normaal internetgebruik is het geen probleem.

Nu kan daar mogelijk de crux zitten: Games willen vaak graag UPNP gebruiken om dynamisch poorten te forwarden. Dat gaat met een dubbele nat natuurlijk niet lukken. Nou ben ik daar helemaal geen fan van, want je geeft je netwerksecurity volledig uit handen aan game developers (en andere software op je netwerk).

Plat gezegd: Dubbele NAT is niet onoverkomelijk maar een enkele NAT is makkelijker.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:33
@SeanCattery
in een ander topic las ik dat je DoS moet uitzetten, dan is de lag weg.
(DoS als in DDoS)

[ Voor 26% gewijzigd door EverLast2002 op 17-02-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens een trace route gedraaid? Wellicht zit de bottleneck wel buiten jouw netwerk en moet je je ISP contacten voor een oplossing.

Ander iets kan bijv. DNS lookup zijn die traag is. Welke DNS servers gebruik je? Heb je al eens een andere geprobeerd? Of zelf wat lokaals opzetten?

Gebruik je uitsluitend wifi? Of ook bekabelde aansluitingen? Merk je daar nog verschil in? Indien wifi, zit je op 2.4 of 5ghz?

Wanneer je direct op je odido gateway een device aansluit, heb je dan de vertraging ook?

Kortom, je hebt nog wel wat zaken te testen/uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:57

Marc H

- - Is wakker - -

Als je al een router hebt in je netwerk, waarom dan vervangen door een andere router? Als je dan toch gaat vervangen vervang ze dan door een fatsoenlijk accespoint of switch. Welke voor jou geschikt is, dat is afhankelijk van waarvoor je ze wil gebruiken.

Router op router is vaak vragen om problemen als je het simpel wil houden. (Lees: geen verstand van netwerken hebt.)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:24
SeanCattery schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:35:
De dekking is in principe goed maar sites laden traag, soms helemaal niet, af en toe vervelende lag met online gamen, ook via de kabel, ik heb zelf het idee dat dit komt omdat zowel de atlas als de zyxel niet in bridge modus te zetten zijn. Dus dubbele NAT, DHCP server etc.

Zou het een idee zijn om de zyxel te vervangen met een router die wel gewoon in bridge modus te zetten is of wat raden jullie aan?
Om uit te sluiten of dat het probleem is kan je natuurlijk ook eerst de Linksys devices instellen als alleen access point, dus zonder DHCP etc, maar in principe zou dat allemaal niet zo veel invloed moeten hebben op je snelheid.

Belangrijkste is om te controleren of de inkomende lijn überhaupt wel top is. Hoe is de verbinding met Zyxel direct? Zowel WiFi als bedraad?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
Christoxz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Om uit te sluiten of dat het probleem is kan je natuurlijk ook eerst de Linksys devices instellen als alleen access point, dus zonder DHCP etc, maar in principe zou dat allemaal niet zo veel invloed moeten hebben op je snelheid.

Belangrijkste is om te controleren of de inkomende lijn überhaupt wel top is. Hoe is de verbinding met Zyxel direct? Zowel WiFi als bedraad?
De linksys en de zyxel ondersteunen geen accesspoint modus oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:24
SeanCattery schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:00:
[...]

De linksys en de zyxel ondersteunen geen accesspoint modus oid
Kan mij niet voorstellen dat je DHCP niet uit kan zetten.

Anyway, stekker er uit, en alleen testen met de Zyxel actief. Kan je in iederegeval stapgewijs gaan testen waar de bottle neck vandaan komt.

Zijn de klachten er ook met alleen Zyxel, dan weet je dat het aan de Zyxel ligt, of zelfs dieper.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
SeanCattery schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:35:
Glasvezel (odido, 2000mbit) komt binnen in de meterkast > Ont > Zyxel 56 > 4 kabels.

1. Thin client met home automation
2. Linksys atlas 6 ax2000 (woonkamer, main station)
3. Linksys atlas 6 ax2000 (slaapkamer)
4. Linksys atlas 6 ax2000 (zolder)
3 en 4 moet je verbinden met 2, niet met de Zyxel.

Je hebt nu best kans dat 3 en 4 draadloos met 2 praten ipv via de UTP-kabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
Ik ben eigenlijk ook niet zo tevreden over de Linksys pods, veel gedoe bij wisselen van verdieping met verbinding verlies etc.

Kunnen jullie een alternatief aanraden voor zowel een modem als een wifi mesh systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:03

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

SeanCattery schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:45:
Ik ben eigenlijk ook niet zo tevreden over de Linksys pods, veel gedoe bij wisselen van verdieping met verbinding verlies etc.

Kunnen jullie een alternatief aanraden voor zowel een modem als een wifi mesh systeem?
Waarom wifi mesh? Als je al overal kabels naartoe hebt gewoon losse AP's pakken (unifi bijv) (Die kan ook Mesh maar dat heb ik gewoon uitstaan, nergens voor nodig als ik naar elk AP kabels heb liggen)

[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-02-2025 19:05 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Krijg ook het idee dat je dit best werkend zou moeten kunnen krijgen.
Wat staat er op de onderkant van de voet? Want model AX2000 kom ik zo 1,2,3 niet tegen.

Een MX2000 wel en die kan (volgens de screenshots in dit artikel) wel in Bridge mode:

https://support.linksys.com/kb/article/148-en/
Zie Connection Type

En zoals eerder genoemd op de Zyxel DDOS protection uitzetten en zyxel herstarten

Verder kun je op je Cisco devices kijken of DFS je voordeel biedt of juist nadeel
Experimenteren met zendvermogen te regelen op je AP's kan verbetering brengen in je dekking en handoff en daarmee voorkomen dat clients te lang blijven hangen op een AP die te ver weg is..

[ Voor 25% gewijzigd door akimosan op 17-02-2025 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeanCattery
Dank voor alle hulp!

Ik heb de linksys mx2000's gereset. Vervolgens per unit verbinding gemaakt via een netwerkkabel naar een laptop.

Aanvankelijk kom je niet op de setup/admin pagina uit van de unit maar op een pagina waar je de Linksys app moet downloaden. Dankzij een Reddit pagina hier omheen kunnen werken.

Vervolgens alle drie de pods in bridge modus gezet en ze dezelfde ssid en wifi wachtwoord gegeven.

En eigenlijk werkt nu alles als een zonnetje. De printer is ineens vanaf ieder mobiel apparaat te vinden, goede wifi dekking en snelheid door het hele huis, Sonos apparatuur is ineens zichtbaar in home assistant, geen enkele lag meer in cs2 en een ping van 10, etc etc

Ik ben blij :)

@CrankyGamerOG en @akimosan in het bijzonder bedankt voor de hulp!
Pagina: 1