Hoe maak ik mijn mechanische ventilatie slim?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroengijselaar
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-05 21:40
Hallo allemaal,

Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met het automatiseren van mijn huis, en dat gaat best goed. Maar nu loop ik vast bij het slim maken van mijn mechanische ventilatie. Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb een paar Shelly 1's, een Shelly Dimmer 2 en een Shelly 0-10v liggen, maar ik weet niet hoe en of ik deze hiervoor kan gebruiken. Kan iemand me hierbij helpen?

Ik heb een kWh-meter op de stekker aangesloten, en die laat nooit meer dan 8w zien, dus het lijkt erop dat de relais momenteel niks doen..

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTAqh-D_DHu0MklfgLsjgjTwrSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9KNzMlVplN3ObdbZFtpKHYb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hctnaagmcsb_pJkWj_e6ap4USJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnRkosrf71o5v1bIj5B8yCzb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bN1jksdgLwO9CF8BXXJTGpymMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJWFxpTrLny1zcPzPCXJFWUK.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:36

Sebazzz

3dp

Je kan kijken of er voor je ventilatie iets vergelijkbaars is als ithowifi. Of als je mechanische ventilatie al op leeftijd is, kan je het vervangen door een zuiniger model wat wél te automatiseren is - al dan niet via een 3rd party module.

En daarna kan je los :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7UDPbsAOIh4hUK1W-S3mC74mp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCPB3LkDQmJk4h19FHicTzzy.png?f=fotoalbum_large

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroengijselaar
Ik heb inderdaad gekeken of er iets vergelijkbaars is. Helaas nog niks tegen gekomen, ook met Google Lens eens gezocht en weinig resultaat. Qua verbruik valt deze redelijk mee en voor een leek ziet het er niet ingewikkeld uit qua bedrading. Dus zou het graag eens willen proberen als mensen ideeën hebben!

Jij bent inderdaad goed los gegaan - haha :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is dit er al een met een DC motor?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je kunt deze unit niet aansturen met 0-10V zo te zien. Hij heeft wel een gebruikelijke aansturing met een driestandenschakelaar.

Over ventilatie met een driestandenschakelaar smart maken staat het forum vol :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:51
Wat bedoel je met slim maken?
Aan het schema te zien heb je een ventilator met 3 snelheden en een uit stand.
Met 3 shelly relais kan je een automatisering maken die de 3 snelheden resp. inschakelen. Dat moet dan wel in de juiste volgorde zoals dat ook met een handschakelaar gaat.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroengijselaar
DukeBox schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:22:
Is dit er al een met een DC motor?
Ik ben het gaan nakijken, het lijkt om een AC motor te gaan. Geloof dat een DC nog wel wat zuiniger is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is er überhaupt een (meerstanden)schakelaar aan dit ding aangesloten, gezien de drie draden die erheen gaan?

Als je 8 Watt meet, is dat de lage of "niet-thuis-stand" en ventileer je altijd te weinig.

Standen 2 en 3 kosten 17 respectievelijk 53 Watt (volgens het plaatje) en maken het interessanter om deze pre-2000(-ish) box te vervangen door een nieuw exemplaar op gelijkstroom met aansturing op basis van luchtvochtigheid.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 15-02-2025 12:32 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroengijselaar
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:26:
Wat bedoel je met slim maken?
Aan het schema te zien heb je een ventilator met 3 snelheden en een uit stand.
Met 3 shelly relais kan je een automatisering maken die de 3 snelheden resp. inschakelen. Dat moet dan wel in de juiste volgorde zoals dat ook met een handschakelaar gaat.
Ik wil hem uiteindelijk schakelen op andere apparaten via Home Assistant. Dat wanneer de lamp aan gaat in de badkamer en luchtvochtigheid boven x level komt hij een stand harder gaat. Momenteel heb ik geen schakelaars in de woning (woon hier nog niet lang), dus de ventilatie staat altijd op de laagste stand.

Heb je enig idee hoe ik dit zou kunnen doen met Shelly's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroengijselaar
CodeCaster schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:30:
Is er überhaupt een (meerstanden)schakelaar aan dit ding aangesloten, gezien de drie draden die erheen gaan?

Als je 8 Watt meet, is dat de lage of "niet-thuis-stand" en ventileer je altijd te weinig.

Standen 2 en 3 kosten 17 respectievelijk 53 Watt (volgens het plaatje) en maken het interessanter om deze pre-2000(-ish) box te vervangen door een nieuw exemplaar op gelijkstroom met aansturing op basis van luchtvochtigheid.
Nope, zit nergens een schakelaar. Hier was ik al bang voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jeroengijselaar schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Nope, zit nergens een schakelaar. Hier was ik al bang voor :)
Met Shelly-schakelaars kun je dan wel de andere standen gaan aansluiten, door naar keuze spanning op de poort voor stand 2 of 3 te zetten (volgens mij niet gelijktijdig, of misschien ontdek je dan wel een stand 4 die al dan niet rook gaat geven).

De zwarte blokjes zijn aanloopcondensatoren voor het inschakelen van de motor, geen relais.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 22:51
jeroengijselaar schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:32:
[...]

Ik wil hem uiteindelijk schakelen op andere apparaten via Home Assistant. Dat wanneer de lamp aan gaat in de badkamer en luchtvochtigheid boven x level komt hij een stand harder gaat. Momenteel heb ik geen schakelaars in de woning (woon hier nog niet lang), dus de ventilatie staat altijd op de laagste stand.

Heb je enig idee hoe ik dit zou kunnen doen met Shelly's?
Op de plaats van de schakelaars in het schema zet je elk een shelly relais. Dat is een kwestie van goed uitzoeken van welke draden waar naartoe. Maak daar eerst een tekening van.
Bij de automatisering in HA moet je er voor zorgen dat niet allebei de relais zijn ingeschakeld. Beste is om daar een paar seconde vertraging tussen te programmeren.
Je kan de automatisering eerst testen met een paar lampen. Dan is er geen risico dat je de ventilator opblaast.

Hier is een topic wat over hetzelfde gaat:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1925132
Misschien vind je daar een uitvoeriger uitleg of inspiratie.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

jeroengijselaar schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Ik ben het gaan nakijken, het lijkt om een AC motor te gaan. Geloof dat een DC nog wel wat zuiniger is..
Dan zou ik hem meteen vervangen, met smart (koppeling) functie ingebouwd. Die verdien je met een paar jaar al terug en dan ga ik er vanuit dat je huidige nog niet versleten is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroengijselaar
Goedemorgen allemaal, bedankt voor alle input. Ik ga een nieuwe DC box kopen, heb er al 1 gevonden waar een smart aansturing makkelijk te doen is!
Pagina: 1