Vloer- en bodemisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-isolatie
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-03 22:09
Wij zijn bezig met alles omtrent vloerverwarming en daarbij willen wij ook juist isoleren. Onze kruipruimte is wat laag (35-38 cm). Er zijn meerdere bedrijven met meerdere isolatie mogelijkheden langsgekomen.

Uiteindelijk zijn de mogelijkheden onder de vloer:
-Parels
-Vlokken
-Tonzon

Bij alle drie heb ik niet helemaal het juiste gevoel. Is dit genoeg voor vloerverwarming, zonder dat het grootste gedeelte de vloer in trekt?

Of moet ik toch kijken naar isolatie voor boven de vloer? Zoja? Ik zie zoveel mogelijkheden, wat wordt aangeraden en welke dikte?

Heb natuurlijk al wat partijen gesproken en het en der ingelezen, maar blijf het moeilijk vinden, daar de meeste voor eigen parochie preken.

Kortom waar doe ik goed aan? Kan ook natuurlijk beide doen, maar is dat dan niet te veel van het goede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Boven de vloer gaat lastig worden, daar kom je niet zo snel aan een rc van +-5. Wat je wel minimaal wil hebben met vloerverwarming. Parels en vlokken zijn onzin, dat isoleert je bodem, niet je vloer. Dus je vloer koelt nog doodleuk af met de ventilatie in de kruipruimte.

Tonzon is in dit geval de beste optie als je het niet zelf wil doen. Maar zelf ben ik ook niet zo onder de indruk van folies met een beetje (niet gebakken) lucht. Mijn voorkeur gaat naar PIR, met 10cm zit je al wel lekker. Als je geen claustrofobie en/of arachnofobie hebt, kun je het ook zelf doen met 10cm PIR platen.. :9 Ik had wel iets meer ruimte (40-45cm, met stukken langs de muren van 30-35), maar moest zwemmen in vlokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yspn5l9qu593Zbw8eI0R65WSoGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jnvbk7Qe8d0kiuDW6JfKnvXE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-isolatie
Ons was verteld door de partij die met het optie voor parels kwam, dat zij de ventilatie vanaf de kruipruimte zouden dichten. Zodat er boven de parels een stilstaande lucht zou komen, wat net als bij de Tonzon zou zorgen voor de isolatie.

Jij zegt dus gewoon pir platen? Moet even kijken of dat mogelijk is. En dan alsnog parels/vlokken of wel een bodemfolie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:43
Heb je hier al gekeken voordat je dit topic opende?
Is erg veel te vinden.
https://gathering.tweaker...ist_messages/1497335/last

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

K-isolatie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:18:
Ons was verteld door de partij die met het optie voor parels kwam, dat zij de ventilatie vanaf de kruipruimte zouden dichten. Zodat er boven de parels een stilstaande lucht zou komen, wat net als bij de Tonzon zou zorgen voor de isolatie.

Jij zegt dus gewoon pir platen? Moet even kijken of dat mogelijk is. En dan alsnog parels/vlokken of wel een bodemfolie?
Hoe het zit met gesloten ventilatie weet ik niet. Maar lijkt me minder wenselijk. Volgens mij zorgt zo'n grote ruimte met lucht ook via bepaalde wegen voor stromingen, dus hoe dat vervolgens in elkaar zit.

Geen vlokken of iets, gewoon een bodemfolie idd. Wij hadden helaas de pech dat er vorige bewoners al bezig waren geweest met vlokken. Zelfs toen ik de ventilatiegaten tijdelijk ging dichten, koelde de vloer nog best snel af. Dat is een stuk minder geworden met platen onder de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:11
Als er bodemparels liggen en er komt geen vocht meer doorheen dan zou je de ventilatie van de kruipruimte kunnen dichten mits er geen gasleiding ligt.
Maar nogmaals, je wil je vloer isoleren, niet je bodem. er moet dus materiaal tegen je vloer, niet op je bodem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-isolatie
En voor vloerisolatie is de enige optie om er zelf onder te kruipen? Of zijn er bedrijven of methoden voor vloerisolatie die wel samen gaan met een lage kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:52
Ik denk dat veel bedrijven daar niet onder kruipen. Vooral de grotere bedrijven niet. Er zijn bepaalde richtlijnen voor, maar die weet ik niet precies. Zelfde voor hoe groot je kruipruimte opening moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als er een bedrijf tonzon adviseerde, gok ik dat zij dus hebben gekeken en bereid zijn er onder te kruipen? Als ik moest kiezen tussen bodemisolatie of tonzon/PIF, dan zou ik wel voor PIF of tonzon gaan. Maar de idealist in mij martelt liever zichzelf 2 weken in de kruipruimte om het met bewezen materialen aan te pakken. Je doet het maar 1x, dus die ene keer kan je beter goed aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-isolatie
Ja klopt Tonzon zouden ze wel willen doen, maar mijn gevoel bij Tonzon is niet denderend. Ook omdat het bij kennissen kapot is gevreten door muizen (niet dat we last van muizen hebben). Maar bedoelde meer dat er geen bedrijven zijn die beginnen aan PIR platen in een kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 20:26
Als de kruipruimte toch niet zo hoog is kan je het ook helemaal vol laten blazen met vlokken of parels.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41
K-isolatie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:30:
Maar bedoelde meer dat er geen bedrijven zijn die beginnen aan PIR platen in een kruipruimte?
Nee, dat kan ook echt totaal niet uit; veel te arbeidsintensief.

Uitbesteden met Tonzon kan je ook nog gebruik maken van ISDE.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een bedrijf zal niet zo snel zo'n klusje willen doen met pir. Misschien is er iemand die wel met PIF werkt? Daar zou ik persoonlijk iets meer vertrouwen in hebben dan tonzon. Vooral gezien je daar met een kleine beschadiging niet een hele deel isolatie om zeep werkt. En dan vragen voor PIF 80/floor 45/rd 4.5. De meeste zullen waarschijnlijk de dunnere aanbieden met een rd van 3.5.
Pagina: 1