• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 19:41
Ik woon nu in jaar in ons verduurzaamde huis (woonde er ook voor de verbouwing). Het gasverbuik is ontzettend afgenomen, en de aanvoer temp staat op max 34 graden.

Hele woning vloerverwarming.

verbruik 1 mrt-tot en met nu 1074 m3 en ongeveer 770 voor verwarming. De rest voor warm water. (liefhebbers van douchen/bad hier in huis) (jaren 50, vrijstaand, 130m2)

Er zijn al veel topics over te vinden. Maar hoe bepalen jullie of een installateur 'goed' is. Want aansluiten is 1. Maar het goed inregelen is 2.

Ik heb er enkele gebeld, en het was vaak we werken met merk X en Y, altijd goed. Oh zo'n huis, dan zou ik die nemen etc. Maar ik heb het idee dat het veelal is zoals met CV ketels. Installeren, lekker fabrieksinstellingen laten en door naar volgende klus.

[ Voor 4% gewijzigd door meermarco op 13-02-2025 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-05 18:50
meermarco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:40:
Ik woon nu in jaar in ons verduurzaamde huis (woonde er ook voor de verbouwing). Het gasverbuik is ontzettend afgenomen, en de aanvoer temp staat op max 34 graden.

Hele woning vloerverwarming.

verbruik 1 mrt-tot en met nu 1074 m3 en ongeveer 770 voor verwarming. De rest voor warm water. (liefhebbers van douchen/bad hier in huis) (jaren 50, vrijstaand, 130m2)

Er zijn al veel topics over te vinden. Maar hoe bepalen jullie of een installateur 'goed' is. Want aansluiten is 1. Maar het goed inregelen is 2.

Ik heb er enkele gebeld, en het was vaak we werken met merk X en Y, altijd goed. Oh zo'n huis, dan zou ik die nemen etc. Maar ik heb het idee dat het veelal is zoals met CV ketels. Installeren, lekker fabrieksinstellingen laten en door naar volgende klus.
Met VVW in een dergelijk huis heb je geen buffer nodig. Dan heb je alleen de flow door de CV in te stellen en de stooklijn. Dat kun je prima zelf finetunen, vooral die laatste daar moet je toch zowel koude dagen, als milde dagen voor gehad hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:19

silverball

De wagen voor moderne mensen

Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Met VVW in een dergelijk huis heb je geen buffer nodig. Dan heb je alleen de flow door de CV in te stellen en de stooklijn. Dat kun je prima zelf finetunen, vooral die laatste daar moet je toch zowel koude dagen, als milde dagen voor gehad hebben.
Inderdaad. Dus anders gewoon zoeken op goede reviews, zorgen dat diegene niet een te zware unit aan je verkoopt (koevlaasformule toepassen!), zorgen dat er niet beknibbeld wordt op leidingdiameters, niet overal knietjes gebruikt en de installatie niet extreem ingewikkeld maakt met zoneregeling, grote buffers, circulatiepompen en dergelijke zaken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

• meermarco
silverball schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Inderdaad. Dus anders gewoon zoeken op goede reviews, zorgen dat diegene niet een te zware unit aan je verkoopt (koevlaasformule toepassen!), zorgen dat er niet beknibbeld wordt op leidingdiameters, niet overal knietjes gebruikt en de installatie niet extreem ingewikkeld maakt met zoneregeling, grote buffers, circulatiepompen en dergelijke zaken.
De diameter van de vloerleidingen kan ik niks meer aan doen. En de 2 verdeelunits met pomp (1 boven 1 beneden) zitten er ook al. Maar julli zeggen dus: een buffer is niet nodig, doordat ik vloerverwarming overal heb.

Dan toch maar bellen en eens langs laten komen. Hopelijk valt het mee qua kundigheid

• silverball

silverball

Wat is de diameter dan van de vloerverwarming? Als het gewoon 14x2 of 16x2 is, is dat prima. Groter mag ook.
Je verdeler met pomp zal je wel moeten laten vervangen, (of ombouwen indien mogelijk), dat is gewoon zonde van het rendement. Verkeerde zuinigheid. Ook de aanvoerleidingen richting de verdeler moeten potent genoeg zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 13-02-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
meermarco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:04:
[...]

De diameter van de vloerleidingen kan ik niks meer aan doen. En de 2 verdeelunits met pomp (1 boven 1 beneden) zitten er ook al. Maar julli zeggen dus: een buffer is niet nodig, doordat ik vloerverwarming overal heb.

Dan toch maar bellen en eens langs laten komen. Hopelijk valt het mee qua kundigheid
Ja die verdelers moeten idd aangepast of vervangen worden. Dat had de installateur van de VVW moeten vragen wat ie moest installeren.
Vandaag de dag klakkeloos met pomp installeren is gekkigheid.
Als ik overal VVW had zou ik zelfs met een gasketel de VVWpompen er niet tussen willen hebben. Een moderne gasketel kan prima water van 35gr maken, 25gr retour, weg met je mengcirquit, extra pomp dient nergens voor.

• Icebear1079
Maar goed. Voor het volledige verhaal ffe dit topic scannen:

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Er zijn ook mensen die de verdelerpomp er tussen laten zitten en toch een goed rendement halen. Maar dat is qua inregelen dan weer lastiger. Bovenstaand topic helpt je verder.

• meermarco
Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Ja die verdelers moeten idd aangepast of vervangen worden. Dat had de installateur van de VVW moeten vragen wat ie moest installeren.
Vandaag de dag klakkeloos met pomp installeren is gekkigheid.
Als ik overal VVW had zou ik zelfs met een gasketel de VVWpompen er niet tussen willen hebben. Een moderne gasketel kan prima water van 35gr maken, 25gr retour, weg met je mengcirquit, extra pomp dient nergens voor.
Ik had specifiek gevraagd, werkt deze ook voor LTV en in de toekomst een warmtepomp. Zeiden ze doodleuk: Ja dan moet je deze hebben, kan evt ook koelen tzt. Echt WTF

• silverball

silverball

meermarco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:53:
[...]

Ik had specifiek gevraagd, werkt deze ook voor LTV en in de toekomst een warmtepomp. Zeiden ze doodleuk: Ja dan moet je deze hebben, kan evt ook koelen tzt. Echt WTF
Ik zag laatst ook eentje langskomen op reddit met een "LTV verdeler met pomp" die ook aangeraden werd door een installateur. (Voor een installatie waar de warmtepomp al aanwezig was, geen overgangssituatie met HT oid !) Na ombouwen bleek de flow toch onvoldoende. Uiteindelijk samen de handleiding opgesnord en toen bleek er iets te staan "Eventueel tijdelijk te gebruiken als LTV verdeler na ombouw".

Anyway de warmtepomp had een heel hoog energieverbruik en gaf sporadisch een flow-storing. Met vervangen van de verdelers was dit opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 13-02-2025 16:07 ]

• Icebear1079
meermarco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:53:
[...]

Ach joh, je wil niet weten. Ik heb hier ook moeten praten als brugman om op 60 m2 van 6 naar 8 groepen te gaan. Meer kon niet volgens de VVW man, want dan gingen de leidingen geluid maken. Tja, misschien moet je dan de pomp wat zachter zetten dacht ik. (of dus helemaal geen pomp installeren)
Dat zijn gewoon mannen die zijn gemaakt om meters te maken.

• meermarco
Waardeloos want zo'n verdeler kost ook geld.Geen idee hoeveel het kost o het pompgedeelte er weer uit te halen. Maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

@meermarco Door de zure appel heen bijten en verdelers in z'n geheel (laten?) vervangen.
Lees dit maar eens door

[ Voor 70% gewijzigd door silverball op 14-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
silverball schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:06:
Wat is de diameter dan van de vloerverwarming? Als het gewoon 14x2 of 16x2 is, is dat prima. Groter mag ook.
Je verdeler met pomp zal je wel moeten laten vervangen, (of ombouwen indien mogelijk), dat is gewoon zonde van het rendement. Verkeerde zuinigheid. Ook de aanvoerleidingen richting de verdeler moeten potent genoeg zijn.
Even nagekeken in de factuur. Het is 14x2. Ik heb VEEL groepen gevraagd en graag niet te lang. BEgreep dat het rond de 70 meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

meermarco schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Even nagekeken in de factuur. Het is 14x2. Ik heb VEEL groepen gevraagd en graag niet te lang. BEgreep dat het rond de 70 meter is.
In principe kan dat prima, hoewel 16x2 natuurlijk beter had geweest. Je kan berekenen hoeveel liter per minuut je doorheen kan krijgen, waarschijnlijk 1 a 1,5 , en hoeveel liter je totaal in je systeem kwijt kan voor een defrost; waarschijnlijk zit dat wel goed.

Voorbeeld:
aroTHERM topic
De no.1 taak van de WP is om warmteverlies van je huis te compenseren.
Defrost is een dubbel-dip: de WP heeft geen tijd om warmte verlies te compenseren maar slurpt dan energie uit je huis.

Stel:
- huis heeft 3kW nodig bij 2°C = 0,5kW per 10 min (een dag van 8m3 gas)
- vochtig weer, 1 defrost/uur
- defrost slurpt ca 0,5kW uit het huis
- stel volledige defrost cyclus kost 10 min (inkakken, ontdooien, optoeren)
- daarna inhalen van 0,5kW opgeslurp plus 0,5kW niet geproduceerd
De WP moet dus 4kW kunnen leveren.
Als de WP daarvoor op zijn tenen loopt, is de volgende defrost in opbouw

Voor de defrost energie moet er 55 liter water >15°C @9-20 l/min in het CV systeem beschikbaar zijn.
Maar ...
- in een geregeld ventiel systeem is dit veelal niet beschikbaar.
- een mengverdeler compartimenteert en beperkt deze beschikbaarheid
Door deze beperkingen werkt een serie-buffer niet
Dan is een parallel buffer noodzakelijk (en toenemende complexiteit door een extra pomp)

Als voorbeeld, ME heeft daar mooie grafieken van:
[Afbeelding]
Mocht je geen grote parallelbuffer willen, en dat wil je waarschijnlijk niet, moet je dan wel echt die verdelers aanpakken.

Pagina: 1