Smart maken woning

Pagina: 1
Acties:

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:57
Goedemorgen,

Ik zie door de bomen het bos niet echt meer.
In onze nieuwbouwhuis zijn we voornemens met name met Philips Hue te gaan werken.
Daarnaast verwachten we via de hovenier met In-lite te gaan werken in de tuin.
Verder wil ik binnen een en ander slimmer maken door gebruik te gaan maken van bijv. Shelly.
Idem met bijv Speakers/Sonos bijvoorbeeld.

Wat ik daarna het liefst wil is bijvoorbeeld een tweetal tablets (mag gewoon via Wifi) waar ik al deze zaken eenvoudig in 1 app kan bedienen (dus niet in de afzonderlijke apps).
Welke app zou nou al deze items allemaal aan moeten kunnen of hoe kan ik dit het handigste aanvliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
In-lite ken ik niet, maar Philips Hue en Shelly kun je koppelen in de Google Home, Apple Homekit of Samsung Smartthings. Misschien bezit je al hardware die dit mogelijk maakt.

Je kunt ook kijken naar een systeem als Homey (nu onderdeel van LG) of HomeAssistant.

[ Voor 72% gewijzigd door CappieL op 13-02-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een al wat ouder artikel, maar eigenlijk nog steeds actueel: review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Ik zat inderdaad al wat te kijken naar Homey, maar ik zie nergens (ook in de link van Gizz) niet goed wat daarmee nou precies compatible is. Dus maw of met name In Lite daar in te besturen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In-lite zelf geeft aan dat ze Matter ondersteunen en laten daarbij zowel het Homey als HA logo zien. Maar hoe dat dan koppelt durf ik niet te zeggen, zou je aan Homey gebruikers kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Persoonlijk zou ik nooit voor een systeem als hue kiezen, het enige wat die garanderen is dat het met hue devices werkt en die zijn nog duur ook.
Neem gewoon HA daar kun je alles mee aansturen en er is veel support voor beschikbaar (ook op tweakers) en open source.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Ben(V) schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:03:
Persoonlijk zou ik nooit voor een systeem als hue kiezen, het enige wat die garanderen is dat het met hue devices werkt en die zijn nog duur ook.
Neem gewoon HA daar kun je alles mee aansturen en er is veel support voor beschikbaar (ook op tweakers) en open source.
Wat zou jij als kwalitatief alternatief kiezen voor de binnenverlichting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Als je voor HA kiest met een Zigbee dongle kun je alle Zigbee lampen gebruiken die je wilt.
Die van Ikea zijn bijvoorbeeld vele malen goedkopere dan die hue dingen en beiden worden gewoon in China gemaakt dus kwalitatief zit er weinig verschil in.

Ik zou in ieder geval niet kiezen voor wifi devices, wifi is echt niet geschikt voor automatisering.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:00
Je kunt prima Hue gebruiken zonder je te laten opsluiten in het Hue ecosysteem, Ik gebruik een reeks van Wifi en Zigbee devices (o.a. Philips Hue), en knoop het met Home Assistant en Zigbee2MQTT aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Kortom je doet precies wat ik al zei, je gebruik HA voor de integratie en niet zo'n hue bridge die alleen maar hue devices kan besturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:15

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ben(V) schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:36:
Die van Ikea zijn bijvoorbeeld vele malen goedkopere dan die hue dingen en beiden worden gewoon in China gemaakt dus kwalitatief zit er weinig verschil in.
Daarmee sla je het wel erg plat. De ene lamp is de andere niet:

Dat gezegd hebbende: ik heb een Tradfri GU10-spot vervangen door een Hue in de hoop dat 'ie langer meeging - en dat was niet het geval. Hij ging zelfs bedroevend kort mee (waardoor garantie geen enkel probleem was). Maar goed, een discussie over merken die Zigbee-lampen maken is een discussie over (de kwaliteit binnen) een techniek, terwijl @Sincere1983 nog kijkt naar de vraag "welk platform".

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-05 19:53
Hier hetzelfde verhaal. Wil wel beginnen met smart maken van mijn huis, maar er is zoveel aanbod dat de juiste combinatie vinden vanuit niets nog aardig lastig is.

Ondanks dat Home Assistant overal als favoriet wordt aangegeven, ben ik zelf niet heel los binnen de IT en begint het mij allemaal al te duizelen als ik de topic bekijk. Voor mij moet het gewoon werken en redelijk simpel te bedienen en snappen zijn. Vandaar dat ik nu een voorkeur voor de Homey Pro heb als hub, mede omdat ik het ook via smartphone op afstand wil bedienen en geen jaarlijks abonnement hoef zoals Home Assistant.

Heb ook maar een simpele tussenwoning uit 1912 in de randstad van 110 m2 waarbij ik wil beginnen met verlichting, rookmelders en een camera en eventueel wil uitbouwen met gordijnen en waar ik daarna tegenaan loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
HomeAssistant is leuk als je er een beetje een hobby van wil maken.
Ik heb best wel wat ervaring met computers en programmeren, maar het kostte mij toch wel wat tijd om het systeem te doorgronden en er een beetje wegwijs in te geraken.
Hangt natuurlijk wel van af wat je allemaal wil automatiseren, alleen maar een lamp aan en uit met een bewegingssensor is niet heel moeilijk, maar plug en play is het niet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Home assistant is volledig Opensource en heeft helemaal geen jaarlijks abonnement.

En ik snap dat als je het Home Assistant topic leest dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Home Assistant is namelijk heel simpel maar ook heel krachtig.
Dus de ervaren tweaker kunnen er op los gaan, maar ook voor de beginnende gebruiker is het echt prima te doen.

Koop een kant en klare oplossing met home Assistant voor geïnstalleerd en een Zigbee dongle dat is volkomen plug en play.
Zelf heb ik deze gekocht:
https://www.hashop.nl/HAs...-N4000-met-Home-Assistant

En het is echt heel simpel om bijvoorbeeld een lamp te koppelen.
Zet de lamp in de koppelmode en laat HA zoeken naar nieuwe devices, hij zal hem vinden en daarna kun je hem besturen met heel simpel te maken scenario's.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 16-02-2025 11:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ben(V) schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:55:
Home assistant is volledig Opensource en heeft helemaal geen jaarlijks abonnement.

En ik snap dat als je het Home Assistant topic leest dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Home Assistant is namelijk heel simpel maar ook heel krachtig.
Dus de ervaren tweaker kunnen er op los gaan, maar ook voor de beginnende gebruiker is het echt prima te doen.

Koop een kant en klare oplossing met home Assistant voor geïnstalleerd en een Zigbee dongle dat is volkomen plug en play.
Zelf heb ik deze gekocht:
https://www.hashop.nl/HAs...-N4000-met-Home-Assistant
De doorsnee Nederlander kan echt niets met Home Assistant helaas. Dan ben je echt een stuk beter af met een Homey.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je nu al door de bomen het bos niet meer ziet is Home Assistant géén optie. Klaar. Daar heb je echt veel tijd en doorzettingsvermogen voor nodig. Daarnaast moet je het leuk vinden.

De Homey Pro is dan een stuk geschikter, het is allemaal wat visueler en neemt je meer bij de hand.

Maar maak ook even een overzicht van wát je nou allemaal aan smart hardware wil:

- Zonnepanelen uitlezen?
- Warmtepomp uitlezen/besturen?
- Thermostaat?
- Lampen?
- Zonwering (Rolluiken/screens)?
- Audio / speakers?
- Robotstofzuiger(s)?
- Etc etc etc.

Bedenk ook een beetje wat je smart wil maken. Ik was voornemens om lampen bedienen mooi in home assistant te integreren, maar in de praktijk heb ik een aantal Hue sensoren en automatische schemas ingesteld die 75% in de licht behoefte voorziet. Voor de andere 25% gebruiken we de fysieke Philips Hue dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sincere1983 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:18:
Goedemorgen,

Ik zie door de bomen het bos niet echt meer.
In onze nieuwbouwhuis zijn we voornemens met name met Philips Hue te gaan werken.
Daarnaast verwachten we via de hovenier met In-lite te gaan werken in de tuin.
Verder wil ik binnen een en ander slimmer maken door gebruik te gaan maken van bijv. Shelly.
Idem met bijv Speakers/Sonos bijvoorbeeld.

Wat ik daarna het liefst wil is bijvoorbeeld een tweetal tablets (mag gewoon via Wifi) waar ik al deze zaken eenvoudig in 1 app kan bedienen (dus niet in de afzonderlijke apps).
Welke app zou nou al deze items allemaal aan moeten kunnen of hoe kan ik dit het handigste aanvliegen?
Ik zou hier kijken eerst: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Voor mij persoonlijk:
Alles aangestuurd via Home Assistant op een virtuele machine inclusief automatiseringen.

Qua merken heb ik het huis opgedeeld - niet overal hoeft een dure Hue te hangen zeg maar. (op de WC? :P )

Woonkamer - Hue (beste kleuren) + Hue dimmer switches
slaapkamer hoofdverlichting allemaal GU10/E27 lampen van IKEA en de simpele switches
LED strips > Ali
Slimme stekkers - Blitzwolf/Girier (Tuya)
Sensoren - ligt eraan welk doel, maar voor luchtkwaliteit de VINDSTYRKA van IKEA, en voor deur/raam sensoren de goedkoopste die ik kon vinden bij Ali (Aqara)
uitzondering is de bewegingssensor op de WC/Badkamer, die is van IKEA, maar wil ik vervangen voor een Human presence sensor.

Dit alles gekoppeld via Z2M en een https://smlight.tech/product/slzb-06/ (voorheen via deConz)

Zijn er in totaal 108 nu.
Op fabrikant
IKEA of Sweden: 60
Philips: 15
_TZ3000_okaz9tjs: 10
LUMI: 7
Signify Netherlands B.V.: 6
_TZ3000_g5xawfcq: 4
_TZ3210_up3pngle: 2
_TZ3210_y5rtzkmc: 2
_TZE200_zl1kmjqx: 1
_TZ3210_0zabbfax: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

JukeboxBill schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:42:
HomeAssistant is leuk als je er een beetje een hobby van wil maken.
Ik heb best wel wat ervaring met computers en programmeren, maar het kostte mij toch wel wat tijd om het systeem te doorgronden en er een beetje wegwijs in te geraken.
Hangt natuurlijk wel van af wat je allemaal wil automatiseren, alleen maar een lamp aan en uit met een bewegingssensor is niet heel moeilijk, maar plug en play is het niet.
Kan het zijn dat het al weer even geleden is dat je met HA gewerkt hebt?
Want ik heb HA op een Raspberry Pi draaien. Koop een nieuwe Zigbee schakelaar: in enkele minuten toegevoegd. Ik zette een Brother printer neer: werd probleemloos herkend. Versterker, tv, Shield: hetzelfde.
En zo heb ik nog wat dingen die zonder gedoe herkend worden door HA.

Het grotere probleem is bedenken wat je wanneer wil schakelen en waarom, zeker als je met meerdere mensen in huis bent. Vergelijk dat met een thermostaat of als je je water via een boiler verwarmt: daar moet even goed over nagedacht worden. En ja, het maken van statements is soms niet makkelijk. Maar zelfs ik (met mijn programmeer-deuk) kom daar uit. En anders is er de community van Tweakers, HA of kan een AI je de goede kant op duwen :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Pietervs schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Kan het zijn dat het al weer even geleden is dat je met HA gewerkt hebt?
Ik heb HA nu 2 jaar draaien en heb met de gewone dingen geen moeite meer. Gaandeweg ook wel wat buiten de gebaande paden gegaan. Onlangs nog wat card_mods gemaakt.
Want ik heb HA op een Raspberry Pi draaien. Koop een nieuwe Zigbee schakelaar: in enkele minuten toegevoegd. Ik zette een Brother printer neer: werd probleemloos herkend. Versterker, tv, Shield: hetzelfde.
En zo heb ik nog wat dingen die zonder gedoe herkend worden door HA.
Als je voor de eerste keer HA hebt geïnstalleerd dan kom je echt niet verder voordat je de nodige basiskennis hebt opgedaan.
Alleen al de pagina vinden waar je HA kan laten zoeken naar een nieuw device is niet intuïtief en vereist wat leeswerk.
Het grotere probleem is bedenken wat je wanneer wil schakelen en waarom, zeker als je met meerdere mensen in huis bent. Vergelijk dat met een thermostaat of als je je water via een boiler verwarmt: daar moet even goed over nagedacht worden. En ja, het maken van statements is soms niet makkelijk. Maar zelfs ik (met mijn programmeer-deuk) kom daar uit. En anders is er de community van Tweakers, HA of kan een AI je de goede kant op duwen :)
Daar heb ik ook een hoop van geleerd, maar dat kost een hoop tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:29
Ik heb nu een aantal jaren home automation. Fibraro, Domoticz, Home Assistant en Homey gehad. Nu weer op Homey na een lange tijd Home Assistant.

Wil je lekker hobbyen en meer bezig zijn dan is Home Assistant helemaal top. Maar dat hangt wel af van hoeveel tijd je er in wilt steken. Ik heb mensen op Homey gezien en die hadden na een week alles voor elkaar, daarna zijn ze (ivm overname LG) overgestapt op Home Assistant en zijn ze langer bezig geweest om alles te regelen, de leercurve is hoger maar het eindresultaat is dat je meer kan.

Dus wil je gewoon lekker aan de gang: Homey! Wil je meer knutselen en het tot op de puntjes uitwerken: Home Assistant.

Overigens lees ik Tablets gebruiken.. Mijn advies: zorg er voor dat je fysieke knoppen of automatisering hebt. Ga er niet vanuit dat je alles vanaf je telefoon of tablet bestuurt. Die dingen heb je namelijk niet altijd bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
De leercurve is echt niet hoger.
Simpele automatisering in HA is echt heel simpel en zeker als je een device koop met HA kant en klaar geïnstalleerd.

Het probleem is dat HA heel veel kan en dat de moeilijke dingen uiteraard een steilere leercurve hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
We hebben overal ook fysieke schakelaars, dus dat komt goed.
Homey Pro had ik mijn oog al op laten vallen, maar ik twijfel of In-Lite hier op werkt. Dat lees ik zo gauw nergens.
Ben overigens ook echt niet thuis in programmeren etc.
Vandaar dat ik zoek naar een dummie proof versie. Ben wel technisch onderlegt en handig met computrrs, maar programmeren is echt een no go.

[ Voor 35% gewijzigd door Sincere1983 op 16-02-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

JukeboxBill schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Als je voor de eerste keer HA hebt geïnstalleerd dan kom je echt niet verder voordat je de nodige basiskennis hebt opgedaan.
Alleen al de pagina vinden waar je HA kan laten zoeken naar een nieuw device is niet intuïtief en vereist wat leeswerk.

[...]

Daar heb ik ook een hoop van geleerd, maar dat kost een hoop tijd.
Ik ben het met je eens dat er een leercurve is hoor.
Maar ik moet zeggen dat die me aardig meegevallen is.

Ik vond die bij Domoticz bijvoorbeeld een stuk steiler, lees: moeilijker. Daar waren dingen waar ik niet uit kwam.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Sincere1983 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:03:
We hebben overal ook fysieke schakelaars, dus dat komt goed.
Homey Pro had ik mijn oog al op laten vallen, maar ik twijfel of In-Lite hier op werkt. Dat lees ik zo gauw nergens.
Ben overigens ook echt niet thuis in programmeren etc.
Vandaar dat ik zoek naar een dummie proof versie. Ben wel technisch onderlegt en handig met computrrs, maar programmeren is echt een no go.
Je hoeft helemaal niets te programmeren in Home Assistant, alles is te doen met menu's.
Alleen kunt je het ook via programmering doen voor mensen die dat leuk vinden of iets heel bijzonders willen.
En verder is er een wereld van blueprint op het internet te vinden die anderen maken en beschikbaar stellen aan de liefhebbers.

Bij Homey ben je afhankelijk van de leverancier van Homey voor support voor allerlei devices bij een Opensource product zoals Home Assistant worden die heel snel door liefhebbers gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 16-02-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Bestaan er eigenlijk leveranciers die exact hetzelfde doen dan Shelly?
Heb wat moeite met die naam namelijk (en mn vriendin nog meer vermoed ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sincere1983 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:26:
Is dit nu serieus? Dan plak je er toch een sticker op?

Heb je liever een Gerda switch? :+

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-02-2025 14:35 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 09:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sincere1983 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:03:
Heb je deze reactie gemist?
Septillion schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:26:
In-lite zelf geeft aan dat ze Matter ondersteunen en laten daarbij zowel het Homey als HA logo zien.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Sincere1983 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:26:
Shelly is voornamelijk wifi en bluetooth voor de draadloze verbinding.
Dan zal je naar Zwave of Zigbee apparaten moeten kijken. Daar heb je merken zoals Aqara, Fibaro en nog wat.
Shelly is wel heel sterk in relais modules, maar als je iets op basis van HomeAssistant gaat bouwen kan je van alles met elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 21:16

Fua

@Sincere1983
Ik kan uit je topic-start niet helemaal ophalen, wat je smart wilt maken en wat je smart vindt.

Wat je smart kan maken is al een paar keer genoemd, maar ik ben benieuwd wat jullie van "smart" verwachten.
Is het dat je op een scherm (tablet, telefoon) een lamp van kleur kan veranderen en deze aan en uit kan zetten? Of is het dat je huis op basis van je agenda gaat bepalen wanneer de verwarming aanmoet en weet dat het jullie een romantische avond willen en de verlichting daarop aanpast, de muziek zachtjes aanzet, de gordijnen dicht doet, de deurbel uitzet en zorgt dat er eerder die dag is stofgezogen en gedweild.

Op youtube zijn een aantal mensen die regelmatig iets doen met huis-automatisering.
Mijn favorieten zijn:
- https://youtube.com/@smarthomesolver?si=B9RptNCCF56ib5tM
https://youtube.com/@everythingsmarthome?si=el2pVKb7xYMcdOF4
https://youtube.com/@paulhibbert?si=fYWn4f6nj8AQOt5L
https://youtube.com/@homeautomationguy?si=LSOa7QNv5SgyW2Op

Een advies wat ik je ongevraagd ga geven. Zorg dat je je apparaten lokaal en via een open api kan aansturen. Anders kan een producent op ieder moment stoppen met ondersteuning of je voor het gebruik laten betalen. Hiervan zijn in de afgelopen jaren voldoende voorbeelden te vinden.

PS: ik ben fan van het idee achter en de uitwerking van Home Assistant.

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Gizz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Heb je deze reactie gemist?

[...]
Dat zou dan positief zijn en dus betekenen dat Homey inmiddels wel In-Lite kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
JukeboxBill schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:52:
[...]

Shelly is voornamelijk wifi en bluetooth voor de draadloze verbinding.
Dan zal je naar Zwave of Zigbee apparaten moeten kijken. Daar heb je merken zoals Aqara, Fibaro en nog wat.
Shelly is wel heel sterk in relais modules, maar als je iets op basis van HomeAssistant gaat bouwen kan je van alles met elkaar gebruiken.
Duidelijk, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Fua schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:55:
@Sincere1983
Ik kan uit je topic-start niet helemaal ophalen, wat je smart wilt maken en wat je smart vindt.

Wat je smart kan maken is al een paar keer genoemd, maar ik ben benieuwd wat jullie van "smart" verwachten.
Is het dat je op een scherm (tablet, telefoon) een lamp van kleur kan veranderen en deze aan en uit kan zetten? Of is het dat je huis op basis van je agenda gaat bepalen wanneer de verwarming aanmoet en weet dat het jullie een romantische avond willen en de verlichting daarop aanpast, de muziek zachtjes aanzet, de gordijnen dicht doet, de deurbel uitzet en zorgt dat er eerder die dag is stofgezogen en gedweild.

Op youtube zijn een aantal mensen die regelmatig iets doen met huis-automatisering.
Mijn favorieten zijn:
- https://youtube.com/@smarthomesolver?si=B9RptNCCF56ib5tM
https://youtube.com/@everythingsmarthome?si=el2pVKb7xYMcdOF4
https://youtube.com/@paulhibbert?si=fYWn4f6nj8AQOt5L
https://youtube.com/@homeautomationguy?si=LSOa7QNv5SgyW2Op

Een advies wat ik je ongevraagd ga geven. Zorg dat je je apparaten lokaal en via een open api kan aansturen. Anders kan een producent op ieder moment stoppen met ondersteuning of je voor het gebruik laten betalen. Hiervan zijn in de afgelopen jaren voldoende voorbeelden te vinden.

PS: ik ben fan van het idee achter en de uitwerking van Home Assistant.
Ik ben zelf niet direct handig in dit soort dingen, het moet dus voor mij vrij dummyproof op te zetten zijn.

Het hoeft niet zo te zijn dat het een intelligent systeem word.
Ik wil er vooral verlichting binnen/buiten in bedienen. Wat informatie van zonnepanelen, wtw, warmtepomp, energieverbruik zichtbaar hebben, wasmachine/droger status, gordijnen bedienen, koffieapparaat bedienen (weet niet of dit kan met de Jura wifi module), muziek/tv bedienen. Als ik dat kan verwezenlijken ben ik al dik tevreden

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:52

Dennis1812

Amateur prutser

@Sincere1983 ik heb enkel Android telefoons en tablets. Misschien goed voor mijn verdere post.

Ik gebruik Google Home als platform. Waar wij erg tevreden over zijn. Enige apparaat wat ik er niet in heb gekregen is de Ring deurbel. Die heeft dus zijn eigen app.
Verder zit erin:
- alle Philips Hue verlichting. Aan/uit zetten en sterkte licht bepalen gaat prima ermee. Ook hebben wij wel slim schakelmateriaal. het instellen van het schakelmateriaal hebben we wel met de Hue app gedaan. Kan mij alleen niet heugen wanneer ik de Hue app voor het laatst open had. Gaat nu met de home app of de knoppen.
- roborock stofzuiger
- Philips TV
- Siemens volautomaat, vaatwas en wasmachine
- elektrisch kacheltje die van zichzelf met een Tuya app zou werken, gaat goed op home
- veel slimme stekkers van allerhande merken (Lidl, Hue, karwei, action, tapo van alles). Dat is gewoon aan of uit natuurlijk. Werkt goed.
- 4 Toshiba aircos
- Denon soundbar
- 2 cameras (van Google)
- paar Google Home speakers
Nieuwe thermostaat is onderweg.
Dit alles werkt prima. Je hebt in home fijne functies om favoriete apparaten in te stellen. Die zie je als eerste dan op een tabblad.
Of per kamer.

Ik heb er weinig te klagen over. Stembesturing gaat 9/10 keer ook gewoon goed. En soms via telefoon of tablet.
Zo snapt een oppas het wat beter.
Ik gebruik vaatwas/wasmachine en koffiemachine wifi functies zelden. Maargoed. Dat ligt niet aan home denk ik.

Home assistent is leuk als je ook wat kan programmeren en meer de technische kant wil rommelen.
Google Home is klik en klaar. Maar kan je ook niet iets bijbouwen voor functies die jij zou willen maar die er niet zijn.
What you see is what you get.

Ik gebruik veel de routines binnen Google. Zoals verlichting aan/elektrische deken aan/uit op bepaalde tijden. Dat soort zaken. Dat werkt erg fijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 21:48
Sincere1983 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Ik ben zelf niet direct handig in dit soort dingen, het moet dus voor mij vrij dummyproof op te zetten zijn.

Het hoeft niet zo te zijn dat het een intelligent systeem word.
Ik wil er vooral verlichting binnen/buiten in bedienen. Wat informatie van zonnepanelen, wtw, warmtepomp, energieverbruik zichtbaar hebben, wasmachine/droger status, gordijnen bedienen, koffieapparaat bedienen (weet niet of dit kan met de Jura wifi module), muziek/tv bedienen. Als ik dat kan verwezenlijken ben ik al dik tevreden
Als je zelf als idee had een tablet hiervoor te gebruiken zou ik het lekker simpel houden. Kies voor je verlichting een fabrikant waar je tevreden mee bent, of dat nou Hue of Ikea is maakt niet uit. Daar pak je de bridge van, en je zet de app op de tablet. Zelfde met de andere dingen: gebruik gewoon de app van de fabrikant, zet die op de tablet. Dan kun je op de tablet het homescreen wel aanpassen met widget en knoppen die die apps bieden. Als je weinig zin hebt om vanalles uit te zoeken, kun je beste gewoon bij de basis blijven en gebruiken wat de fabrikant je aanbied. Met een tablet ben je immers heel flexibel.
Pagina: 1