Waarom zijn in NL de Nederlandse toetsenborden uit de mode?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-06 21:01
Er is een officiële Nederlandse toetsenbord indeling. Alleen bijna iedereen hier heeft de US indeling en configureert het als US International binnen Windows.

Hoe is dit ontstaan? Ik heb een Nederlands toetsenbord gekocht en het is veel makkelijker t.o.v. US International. Je hebt een aparte trema toets, wat een dode toets is: je tikt die en dan de 'e' en je krijgt 'ë'
Met US International kun je iets vergelijkbaars doen, maar daar moet je de dubbele aanhalingstekens toets voor gebruiken. En als je ooit echt een dubbel aanhalingsteken wilt tikken moet je twee toetsaanslagen doen (nl nog een spatie omdat het een dode toets is onder US International). Terwijl het Nederlandse toetsenbord een aparte toets voor het dubbele aanhalingsteken heeft en je dus aan 1 toetsaanslag genoeg hebt. En je kunt net zo makkelijke é, è enz typen als met US International.

Dus hoe kan het dan in andere landen zij hun toetsenbord wel nog hebben (denk aan Frankrijk, België, Duitsland) en wij niet? Het Nederlandse toetsenbord is handiger en sneller dan een US met US International.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb altijd een hekel gehad aan het Nederlandse toetsenbord omdat het, net zoals het Duitse en waarschijnlijk ook Franse toetsenbord, een halve linkershift heeft die moeilijk bereikbaar is. Zeker als je, zoals ik, 10-vingers typen hebt geleerd vroeger waarbij je je hand zo weinig mogelijk verplaatst. Ik heb specifiek dat design altijd een enorme misser gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door brama op 12-02-2025 18:05 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30

franssie

Save the albatross

@SAICRJMPM welke heb je gekocht? Ben wel benieuwd - heb ze in geen jaren meer gezien.
Ik was er nooit fan van, maar leuk dat ze er nog zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Omdat het voordeel van Nederlands toetsenbord beetje gerommel in de marge is, en je dus bijbehorende nadelen hebt? Als in, ja je kan net iets sneller een trema gebruiken. Echter in de Nederlandse taal gebruiken we die helemaal niet zoveel. Het enkele aanhalingsteken kost weer wat meer moeite bijvoorbeeld.

Uiteindelijk is gewoon het US International keyboard populairste geworden hier, dus iedereen is het gewend, en de verschillen met een Nederlands toetsenbord zijn toch behoorlijk (als in, elke speciaal teken is zo ongeveer verhuisd, al lijkt Apple weer een tussenvorm te hebben). Terwijl onder de streep de verschillen miniem zijn: Ja alles is verhuisd dus kost behoorlijke moeite eraan te wennen, met at best hele beperkte voordelen. Dat bijvoorbeeld haakjes van shift+9/0 naar shift + 7/8 gaan moet je aan wennen, en het lever natuurlijk nul voordeel op verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:30
Ik heb nooit aan US international kunnen wennen. Vrij irritant als je dubbele aanhalingstekens wil en ze komen niet meteen. Tegenwoordig valt het mee maar bij vorige Windows-versies kwam het Nederlandse toetsenbord met VS internationaal telkens weer terug als standaard. Bijzondere tekens altijd via de alt codes gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:17

bonzz.netninja

Niente baffi

franssie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:07:
@SAICRJMPM welke heb je gekocht? Ben wel benieuwd - heb ze in geen jaren meer gezien.
Als je ff niet oplet krijg je gewoon een NL toetsenbord als je een macbook koopt...

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb hier nogal last van met onze internationale IT partner....

Die had een zooi NL laptops afgestuurd zonder mijn goedkeuring, was een snelle discussie wel.

Weg met die zooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:30

franssie

Save the albatross

bonzz.netninja schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:12:
[...]

Als je ff niet oplet krijg je gewoon een NL toetsenbord als je een macbook koopt...
Ik zal eens mijn oude mechanische Mac toetsenbord opgraven, ben nu wel benieuwd welke indeling die heeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 16:48

AzzKickah

06-CENSORED

Ik ben rond m'n 7e/8e levensjaar in aanraking gekomen met computers maar de eerste keer dat ik in mijn leven een NL toetsenbord zag was toch al zeker ver op middelbare school. Dus jah, waarom zou je dan jezelf gaan dwingen aan iets anders te gaan wennen wat je verder toch never nooit ergens ziet?

Zodra je dan op een ander device wat moet doen zit jij weer met een toetsenbord waar je juist niet gewend aan bent.

[ Voor 18% gewijzigd door AzzKickah op 12-02-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
[...]

Dat is mij als werknemer ook een keer gebeurd. Kreeg ongevraagd een iBook, en dat ding had inderdaad een Nederlandse toetsenbordindeling. Erger nog, het was letterlijk 1 maand voordat apple overstapte van PowerPC naar intel (ja, lang geleden), dus het was voor de tijd ook nog eens een bizar traag ding met weinig geheugen. Maar ik dwaal af... het Nederlande toetsenbord was gewoon nog een extra klap in het gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 15:34

Sméagol

Master of Mayhem

Yup, ben ook US int gewend, en vind dat beter dan NL indeling. Ik vind net als hierboven ook die halve enters niet fijn, en al die dead keys vind ik juist prachtig omdat ik dan geen alt codes hoef te onthouden. Ik gebruik met regelmaat accenten. Ik vind de verschillende brackets naast elkaar ook handiger.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:17

bonzz.netninja

Niente baffi

brama schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:20:
[...]

Dat is mij als werknemer ook een keer gebeurd. Kreeg ongevraagd een iBook, en dat ding had inderdaad een Nederlandse toetsenbordindeling. Erger nog, het was letterlijk 1 maand voordat apple overstapte van PowerPC naar intel (ja, lang geleden), dus het was voor de tijd ook nog eens een bizar traag ding met weinig geheugen. Maar ik dwaal af... het Nederlande toetsenbord was gewoon nog een extra klap in het gezicht.
Ja nog steeds hoor. Je moet expliciet US kiezen helaas. Ik zit nu met een NL toetsenbord want daar was de korting veel groter op :) Dus sjah...we blijven zuunig he.

Alt codes onthouden hoef je trouwens nooit meer

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
AzzKickah schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:16:
Ik ben rond m'n 7e/8e levensjaar in aanraking gekomen met computers maar de eerste keer dat ik in mijn leven een NL toetsenbord zag was toch al zeker ver op middelbare school. Dus jah, waarom zou je dan jezelf gaan dwingen aan iets anders te gaan wennen wat je verder toch never nooit ergens ziet?

Zodra je dan op een ander device wat moet doen zit jij weer met een toetsenbord waar je juist niet gewend aan bent.
Ik heb oprecht nog nooit van m'n leven een NL toetsenbord gezien... :X

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:00:
Er is een officiële Nederlandse toetsenbord indeling. Alleen bijna iedereen hier heeft de US indeling en configureert het als US International binnen Windows.

Hoe is dit ontstaan? Ik heb een Nederlands toetsenbord gekocht en het is veel makkelijker t.o.v. US International. Je hebt een aparte trema toets, wat een dode toets is: je tikt die en dan de 'e' en je krijgt 'ë'
Met US International kun je iets vergelijkbaars doen, maar daar moet je de dubbele aanhalingstekens toets voor gebruiken. En als je ooit echt een dubbel aanhalingsteken wilt tikken moet je twee toetsaanslagen doen (nl nog een spatie omdat het een dode toets is onder US International). Terwijl het Nederlandse toetsenbord een aparte toets voor het dubbele aanhalingsteken heeft en je dus aan 1 toetsaanslag genoeg hebt. En je kunt net zo makkelijke é, è enz typen als met US International.

Dus hoe kan het dan in andere landen zij hun toetsenbord wel nog hebben (denk aan Frankrijk, België, Duitsland) en wij niet? Het Nederlandse toetsenbord is handiger en sneller dan een US met US International.
Zeker prive typ ik meer in het Engels dan in het Nederlands, vanaf m'n pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAICRJMPM
franssie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:07:
Bij Informatique. Volgens mij hebben ze er nog een paar. Ze zetten er wel waarschuwing bij dat het Nederlandse lay-out is. Maar dat wilde ik net.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SAICRJMPM
[...]

De Apple Nederlandse toetsenborden zijn geen toetsenborden volgende de officiële Nederlandse indeling. Het is een Apple fantasie NL layout. Een echt Nederlands toetsenbord krijg je nooit werkend onder MacOS omdat er geen lay-out in de settings voor is. Want als je Nederlands kiest krijg je de Apple variant want niet de officiële Nederlandse variant is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gadver nederlandse toetsenborden. Met zo’n opstaande enter knop. Elke keer als ik ergens kom met zo’n toetsenbord zoek ik een andere op.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

brama schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:04:
Ik heb altijd een hekel gehad aan het Nederlandse toetsenbord omdat het, net zoals het Duitse en waarschijnlijk ook Franse toetsenbord, een halve linkershift heeft die moeilijk bereikbaar is. Zeker als je, zoals ik, 10-vingers typen hebt geleerd vroeger waarbij je je hand zo weinig mogelijk verplaatst. Ik heb specifiek dat design altijd een enorme misser gevonden.
Dat is niet het verschil tussen NL en US keymap, maar tussen ISO (grote enter, kleine linkershift) en ANSI (platte enter, grote linkershift) fysieke layout.

Je kunt beide keymaps op beide layouts krijgen/instellen. Ik heb een beetje een zwak voor US indeling op ISO fwiw, heb een mooie grote 2nd gen IBM Model M ermee :P

Er zijn trouwens meer layouts die op sommige vlakken een middenweg bieden. Ik typ dit op een Focus bord met typische Alps 'big-ass enter' layout met inderdaad een forse enter, maar ook een vol linkershift. Gelukkig ook een vol backspace (bij veel big-ass enters is het maar half zo groot :X )
SAICRJMPM schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:00:
Dat is gewoon een keuze. Jij kunt net zo goed kiezen voor de NL keymap als dat beter voor jou werkt. Zeker als je blind kunt typen maakt het niets uit wat fysiek op de toetsen gedrukt is - exact wat iedereen doet die een exotischer keymap gebruikt (denk: Dvorak e.d.)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:06:
[...]

Dat is niet het verschil tussen NL en US keymap, maar tussen ISO (grote enter, kleine linkershift) en ANSI (platte enter, grote linkershift) fysieke layout.

Je kunt beide keymaps op beide layouts krijgen/instellen. Ik heb een beetje een zwak voor US indeling op ISO fwiw, heb een mooie grote 2nd gen IBM Model M ermee :P
Ah, weer wat geleerd. Ik heb nooit NL layout toetsenborden gezien die niet ISO waren dan.

Mijn Model M (zat ooit bij een RS 6000 systeem en heeft een ingebouwde luidspreker!) heeft de ANSI layout. Maar helaas geen 'windows toetsen' wat toch wel een gemis is, want handig als extra modifier toetsen. Kom altijd toetsen tekort voor meer shortcuts.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:18

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn smartphone toetsenbord springt regelmatig om naar een NL indeling. Heel irritant.

Op werk vroeger in een computerwinkel wel regelmatig een azerty mogen ontvangen, die werd dus voor reparatie altijd in internationaal ingesteld zodat we normaal konden typen. Voor we terug leverden altijd even terug op Azerty stand.
Geef mij maar QWERTYUIOP. Internationale indeling US.
En waarom? Zo ben ik het aangeleerd en zo kan ik erg snel blind typen (wat op mijn werk soms van levensbelang kan zijn). Dus dat afleren en een totaal nieuw systeem inleren zonder noodzaak hiertoe? Nee dank.

We bannen alles van Amerika wat mij betreft, behalve de toetsenbord indeling.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• SAICRJMPM
Ik snap als je eenmaal US International gewend bent je niet meer terug wil. Vergt wat aanpassingen in je automatisch blinde typen. Maar ooit zijn we in Nederland wel dat aanpassingstraject doorgegaan van NL layout naar US layout. Waarom? Je kunt wel zeggen die linker shift is kleiner, dat was onhandig. Nee, dat was niet onhandig als je het gewend was want je muscle memory weet niet beter en tikt het altijd goed aan

Dus waarom? Waarom zijn we met zijn alleen ooit in Nederland een aanpassingstraject aangegaan om te wennen aan de US indeling die qua speciale tekens als ( ) * ^@ echt totaal anders is. En geen voordeel heeft t.o.v. NL, alleen maar een nadeel zoals ik in de beginpost schreef. De voordelen die men nu noemt is alleen maar omdat je dat nu gewend bent.

Waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:15
SAICRJMPM schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 05:26:
Ik snap als je eenmaal US International gewend bent je niet meer terug wil. Vergt wat aanpassingen in je automatisch blinde typen. Maar ooit zijn we in Nederland wel dat aanpassingstraject doorgegaan van NL layout naar US layout. Waarom? Je kunt wel zeggen die linker shift is kleiner, dat was onhandig. Nee, dat was niet onhandig als je het gewend was want je muscle memory weet niet beter en tikt het altijd goed aan

Dus waarom? Waarom zijn we met zijn alleen ooit in Nederland een aanpassingstraject aangegaan om te wennen aan de US indeling die qua speciale tekens als ( ) * ^@ echt totaal anders is. En geen voordeel heeft t.o.v. NL, alleen maar een nadeel zoals ik in de beginpost schreef. De voordelen die men nu noemt is alleen maar omdat je dat nu gewend bent.

Waarom?
Is dat ook echt zo? Ik kan me voorstellen dat oudere computers met een ingebouwd toetsenbord niet zomaar een aparte versie voor NL en dus een Nederlands toetsenbord hadden? Zelf vroeger een C64 en 2 Amiga's gehad (als kind), maar zou niet meer weten wat daar de toetsenbordindeling van was. Kan me alleen maar moeilijk voorstellen dat de Nederlandse markt groot genoeg was om het toetsenbord daarvoor aan te passen. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de US indeling gewoon altijd standaard was en de NL indeling nooit is aangeslagen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13

lordsnow

I know nothing

De vraag moet waarschijnlijk zijn, niet waarom is de NL indeling uit de mode maar waarom is het nooit in de mode geweest. Volgens mij is de NL indeling nooit echt de standaard geweest hier. Ja, het was er wel. Maar bijna niemand gebruikte het. Je zag het, in mijn ervaring, alleen heel soms in het bedrijfsleven. Dan spreken we over jaren 80 en 90.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13

lordsnow

I know nothing

Snowdog schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 05:39:
[...]

Is dat ook echt zo? Ik kan me voorstellen dat oudere computers met een ingebouwd toetsenbord niet zomaar een aparte versie voor NL en dus een Nederlands toetsenbord hadden? Zelf vroeger een C64 en 2 Amiga's gehad (als kind), maar zou niet meer weten wat daar de toetsenbordindeling van was. Kan me alleen maar moeilijk voorstellen dat de Nederlandse markt groot genoeg was om het toetsenbord daarvoor aan te passen. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de US indeling gewoon altijd standaard was en de NL indeling nooit is aangeslagen?
De vroege home computers hadden een eigen indeling, maar soms wel met landafhankelijke toetsen. Dat wil zeggen, de layout bleef hetzelfde maar sommige toetsen waren anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Snowdog schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 05:39:
[...]

PS/2's waren destijds zakelijk vrij dominant aanwezig, en volgens mij hadden die wel standaard een NL keyboard.

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De paar keer dat ik een NL tegen kom vind ik niet zo erg. In het verleden een aantal Franse en Belgische collega's gezet die nog wel eens langskwamen bij IT en die indelingen snap ik echt niet.

Cijfers zitten al achter een shift toets.

Ik denk dus niet dat NL toetsenborden niet populair zijn geworden omdat ze onhandig zijn maar omdat ze zo dichtbij US international liggen dat het weinig uitmaakt en het dan net zo makkelijk is om iets met US toetsenbord te bestellen. Azerty laptops waren altijd langer onderweg (ook wanneer niet in NL besteld)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 02:40:
We bannen alles van Amerika wat mij betreft, behalve de toetsenbord indeling.
offtopic:
En decimaal teken naar een punt ipv een komma, zodat CSV ook gewoon werkt hier zonder gezeik.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

Waarom?
Marge. Het is goedkoper om 10.000 toetsenborden te maken voor de halve wereld dan 500 voor alleen de Nederlandse markt. Dus kochten bedrijven goedkope toetsenborden in ipv de Nederlandse standaard te gebruiken omdat het niet heel veel scheelt. En dan gaan er dus mensen meer op werken, raken ze gewend en willen ze geen andere indeling meer.

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Sissors schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:39:
[...]

offtopic:
En decimaal teken naar een punt ipv een komma, zodat CSV ook gewoon werkt hier zonder gezeik.
Maar hun 1000tallen worden gescheiden door een , dus dan krijg je ander CSV gezeik. Misschien gewoon helemaal van CSV afstappen?

blup

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 08:09
Zojuist ontdekt dat ik op werk dus een Nederlands toetsenbord heb. Het valt me bij toetsenborden wel eens op dat de Shift en Enter er anders uit zien, maar wist niet dat deze andere vormgeving bepaalt of iets US of NLD is. Op beide toetsenborden kan ik met 10 vingers blind typen, dat maakt voor mij dus geen verschil.
Weer wat geleerd ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasmeer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 09:45
Even ter illustratie US vs EU:

Afbeeldingslocatie: https://pbs-prod.linustechtips.com/monthly_2021_03/image.png.c08716f876dd22a621ce3d3fecdc63c1.png

Mijn Logitech MX Key(s) hebben een EU indeling. Mijn Lenovo werklaptop een US indeling (maar wel met een extra €-icoontje bij de '5').
Zelf maakt het mij niet enorm veel uit en pas ik mij aan.

Als die US layout ook verkoopt in de EU, waarom zou je dan als fabrikant nog verschillende variaties maken? Toetsenborden zijn hotter dan ooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 17:23
J.oris schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:01:
Het valt me bij toetsenborden wel eens op dat de Shift en Enter er anders uit zien, maar wist niet dat deze andere vormgeving bepaalt of iets US of NLD is.
Dat doet het ook niet, de shift & enter verschil is het verschil tussen ANSI & ISO (Zie post hier boven)
Waarbij NLD layout dan wel (eigenlijk) altijd ISO is, maar betekent niet dat ISO altijd NLD is.
Zo is het weer heel gangbaar dat US Layout beschikbaar is in ISO & ANSI. Dat is een smaak geval.

Maar als je toetsenbord de zelfde indeling heeft als http://kbdlayout.info/KBDNE/ , dan is het inderdaad Nederlands.

[ Voor 7% gewijzigd door Christoxz op 13-02-2025 08:20 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

sebasmeer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:14:

[Afbeelding]

Mijn Logitech MX Key(s) hebben een EU indeling. Mijn Lenovo werklaptop een US indeling (maar wel met een extra €-icoontje bij de '5').

Als die US layout ook verkoopt in de EU, waarom zou je dan als fabrikant nog verschillende variaties maken? Toetsenborden zijn hotter dan ooit.
Ah super dank je! Dit maakt het voor mij ineens duidelijk waarom ik bij sommige toetsenborden er moeite mee hebt: ANSI is de beste layout, ISO moet dood :+

Ik ben een blindtieper en de shift moet op de juiste plek zitten. Al meer dan 20 jaar op een Microsoft Internet Keyboard Pro, de beste ooit: nieuws: Microsoft Internet Keyboard review

Reddit bevestigt dit ook :o https://www.reddit.com/r/...yboard_pro/?show=original

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Sissors
  • Niet online
Bezulba schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:57:
[...]

Maar hun 1000tallen worden gescheiden door een , dus dan krijg je ander CSV gezeik. Misschien gewoon helemaal van CSV afstappen?
Duizendtal scheider kan je veel makkelijker zonder dan decimaal scheider. En los van CSV, een punt is gewoon de standaard in de complete wetenschappelijke wereld, dus laten we dat maar gewoon accepteren :P

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 13:52

Waarom?
Waarom? Waarschijnlijk dezelfde reden als met veel andere Amerikaanse dingen... Nederland neemt graag alles over van de VS: muziek, films, series, gewoontes, voedsel, fastfood ketens. NL is gewoon een beetje verliefd op de VS en wilt graag mee doen met de grote jongen. Als je kijkt naar Duitsland of Frankrijk doen die dat veel minder en behouden meer hun eigen identiteit. Maar Nederland importeert als sinds de 2e helft vorige eeuw graag alles wat uit de VS komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

segil schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Waarom? Waarschijnlijk dezelfde reden als met veel andere Amerikaanse dingen... Nederland neemt graag alles over van de VS: muziek, films, series, gewoontes, voedsel, fastfood ketens. NL is gewoon een beetje verliefd op de VS en wilt graag mee doen met de grote jongen. Als je kijkt naar Duitsland of Frankrijk doen die dat veel minder en behouden meer hun eigen identiteit. Maar Nederland importeert als sinds de 2e helft vorige eeuw graag alles wat uit de VS komt.
Alhoewel jouw opmerking deels klopt, is dit gewoon puur een centen kwestie waar wij nog meer van houden dan van de VS. Wij kunnen goedkoper toetsenborden inkopen met een Amerikaanse indeling dus doen we dat. Zelfde met de films en series, wij hebben niet de markt om op dat niveau zelf onze films/series te produceren, dus kopen we ze goedkoper in en plakken er ondertiteling onder en hoppa, makkelijk verdient.

blup

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
OK ik kom er achter dat mijn toetsenbord (Apple) dus Nederlands is. En mijn laptop toetsenbord is Amerikaans. Het maakt inderdaad niets uit, het is maar net wat je gewend bent.

Ik heb trouwens de indruk dat in veel andere landen men liever de lokale toetsenborden gebruikt.

Het blijft natuurlijk gek. Het zou ook kunnen dat voordat de PC bestond al met Amerikaanse toetsenindeling werkten? Maar ja je had wel guldenteken nodig en accenten. Geen idde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:47
Let op er zijn dus twee layouts van het US-internationale toetsenbord:
  • ANSI (deze vindt bijna iedereen het fijnste)
  • ISO
(het verschil zit in de grote van de shift- en enterknop, en de plaats van de backslash)

Daarnaast zijn er ook andere toetsenbord-indelingen specifiek voor een taal. Zo zijn er Duitse (quertz) toetsenborden en ook Belgisch/Franse (arzerty) toetsenborden. Er bestaan ook 'Nederlandse' toetsenbord indelingen. Hierop zit bijvoorbeeld een letter 'ij'. Maar ik kan er niets van vinden behalve een oude typemachine op wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/...che-schrijfmachine-06.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door BovenHond op 13-02-2025 09:01 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:27
sebasmeer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:14:

[Afbeelding]

Heel verhelderend plaatje, maar nou valt bij mij op (logitech), dat de rechtertoets bij de enter niet de # toets is, maar een extra \ toets, zoals die ook bij de linkershift zit.

En dan nog op de TS: ik heb voor mijn eerste PC een Nederlands toetsenbord gebruikt en de computer daarna een US (nog zonder €en eigenlijk nooit moeite gehad met de overstap. Vraag me nu wel af, of we toen een toets hadden voor de ƒ.

edit: over munt-symbolen gesproken, ik heb me in 2002 zo aangeleerd dat de Euro onder ALT+0128 zit, dit ik zelden Alt Gr+5 gebruik

[ Voor 18% gewijzigd door celshof op 13-02-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:37
Sendak239 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:08:
Ik heb nooit aan US international kunnen wennen. Vrij irritant als je dubbele aanhalingstekens wil en ze komen niet meteen. Tegenwoordig valt het mee maar bij vorige Windows-versies kwam het Nederlandse toetsenbord met VS internationaal telkens weer terug als standaard. Bijzondere tekens altijd via de alt codes gedaan.
https://github.com/thomasfaingnaert/win-us-intl-altgr

Een alternatieve layout voor windows zoals ie bij veel linux distros ook geleverd word.

De quotes zijn alleen dead-keys als je de alt-gr indrukt, en anders verschijnen ze meteen. Beste van 2 werelden

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je kunt dead keys uitschakelen bij US int, waardoor je nadeel voor US int wegvalt. Ik gebruik zelf nauwelijks letters met accenten, dus kan het prima zonder de deadkeys.

Laat ik de vraag daarmee dan ook omdraaien; waarom zouden we een Nederlandse indeling moeten willen?

Dat er een indeling is voor talen met veel accenten, helemaal prima, voor cyrilisch, ook helemaal prima. Snap ik helemaal. Ik snap alleen niet waarom dat in Nederland gebruikt zou moeten worden. Want zo vaak gebruiken we die accenten ook helemaal niet. En nog specifieker, waarom specifiek een layout voor Nederlands? Waarom zouden we niet meeliften op het schaalvoordeel van US int en het voordeel van geen geneuzel dat je uit moet zoeken wat voor toetsenbordindeling een toetsenbord/laptop heeft? Zo kom ik er nu pas achter dat apple een eigen Nederlandse toetsenbord indeling heeft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Individiuele keuzes.

Waarom maak jij je druk om de keuzes van anderen? Kies gewoon wat voor jou het beste werkt.

Oslik blyat! Oslik!

• Sissors
  • Niet online
Kalentum schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:51:
OK ik kom er achter dat mijn toetsenbord (Apple) dus Nederlands is. En mijn laptop toetsenbord is Amerikaans. Het maakt inderdaad niets uit, het is maar net wat je gewend bent.

Ik heb trouwens de indruk dat in veel andere landen men liever de lokale toetsenborden gebruikt.

Het blijft natuurlijk gek. Het zou ook kunnen dat voordat de PC bestond al met Amerikaanse toetsenindeling werkten? Maar ja je had wel guldenteken nodig en accenten. Geen idde
Iemand schreef het wel eerder, maar Apple Nederlands toetsenbord zit dichter bij US intl dan bij een 'echt' Nederlands toetsenbord.

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 11:09
Een keer bij een werkgever gezeten die het tof vond alle US/Intl toetsenbord te vervangen voor Nederlandse omdat dat goedkoper was.
Een week later alles terug draaien was zeker goedkoper.

En ja dat was geen kleine speler in de buurt van Eindhoven die best hightech machines produceert zeg maar.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-06 08:28
Ik kan me nog herrineren dat ik van mijn ouders naar een typcursus moest toen ik 8 jaar oud was, en dat was op een electrische typmachine, met een nederlandse indeling .
Ik heb het nooit geleerd, het blind typen .. omdat jah ..hoe leer je een hyperactief kind dat niet stil kan zitten blind typen haha ??

Maargoed ,ik heb het uiteindelijk wel geleerd ..met dank aan de World of Warcraft chatbox .
Maar sinds ik naar een Engelstalig land ben verhuisd .. is het of een UK indeling of een US-International .. waar er weinig verschil is \ en @ zijn anders maar ja 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Metallize op 13-02-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 12:51
Motrax schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:41:
[...]
Ah super dank je! Dit maakt het voor mij ineens duidelijk waarom ik bij sommige toetsenborden er moeite mee hebt: ANSI is de beste layout, ISO moet dood :+

Ik ben een blindtieper en de shift moet op de juiste plek zitten. Al meer dan 20 jaar op een Microsoft Internet Keyboard Pro, de beste ooit: nieuws: Microsoft Internet Keyboard review

Reddit bevestigt dit ook :o https://www.reddit.com/r/...yboard_pro/?show=original
Tip: Ik gebruik het programmatje SharpKeys (staat in de MS Store, er zijn meer varianten en ze passen allemaal simpelweg het registry aan) om de linker backslash de functie van linker-Shift te geven, zodat het zo eigenlijk weer één Shift-toets wordt.

Met hetzelfde programma heb ik eens de F1-toets functieloos gemaakt omdat ik er bij dat toetsenbord steeds per ongeluk op drukte en hij verder toch geen functie had :)

• SAICRJMPM
nils7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:23:
Een keer bij een werkgever gezeten die het tof vond alle US/Intl toetsenbord te vervangen voor Nederlandse omdat dat goedkoper was.
Een week later alles terug draaien was zeker goedkoper.

En ja dat was geen kleine speler in de buurt van Eindhoven die best hightech machines produceert zeg maar.
Hoe lang geleden was dat? Die toetsenborden zijn heel moeilijk te krijgen nu. Ik moest goed zoeken voor ik er een vond die je nog kon kopen.

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 11:09
SAICRJMPM schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Hoe lang geleden was dat? Die toetsenborden zijn heel moeilijk te krijgen nu. Ik moest goed zoeken voor ik er een vond die je nog kon kopen.
Volgens mij 2013 dus al even geleden

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Je kunt wel zeggen die linker shift is kleiner, dat was onhandig. Nee, dat was niet onhandig als je het gewend was want je muscle memory weet niet beter en tikt het altijd goed aan
Het is niet alleen muscle memory, je kunt letterlijk niet de linker-shift gebruiken als die gehalveerd is en helemaal links zit, zonder je hand te verplaatsen. Dus ja, als je nooit hebt geleerd dat te doen, zou het niet zo'n probleem zijn inderdaad. Het grappige is nou net dat dat type-systeem juist heel erg wijdverbreid was vanwege de ergonomie, dus het is extra bizar dat ze dan toch ervoor gekozen hebben om die standaard links te laten liggen en zo'n raar ontwerp kozen.
in Nederland een aanpassingstraject aangegaan om te wennen aan de US indeling
Het is andersom. US indeling was de standaard toen de computers in opkomst waren. Je moest vroeger (jaren 80) al moeite doen om een NL indeling te krijgen. Dus dat zal je antwoord zijn. Toen we allemaal massaal aan de computers gingen, was US indeling de standaard (of UK als je een co. Daarvoor was het aantal mensen dat tikten extreem veel kleiner. Home computers hadden allemaal een afwijkende indeling, en computerterminals daarvoor ook, maar ook daar zal de ISO standaard wel niet echt de lakens uitgedeeld hebben, want doormidden gezaagde shifts kan ik mij daarvan niet herinneren. Ze bestaan vast, maar het zal zeker niet de meerderheid geweest zijn.

De C64:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlEiYBrdNbKWH1Sp3sOABA7B9AM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiIaNeXys6YmzekuysTdKpYV.png?f=fotoalbum_large

Het allerbeste toetsenbord ooit uit begin jaren 70:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYvjQJlolf8vAHgTv0ld439kOaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DlIKlOGogxkTDJkuGIViWJol.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door brama op 13-02-2025 19:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Naar aanleiding van dit topic en de link naar https://kbdlayout.info had ik zojuist een enorm brain=blown moment.

Rechter alt (alt gr) is ctrl + alt. Dus het euroteken kan met 2 toetsen ipv 3?
², ³, ½, ¾, ©: het kan allemaal direct... Hoeveel tijd heb ik verprutst met zoeken in speciale tekens, ongelooflijk!

• brama
  • Niet online
Sjaakmeister schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:17:
Naar aanleiding van dit topic en de link naar https://kbdlayout.info had ik zojuist een enorm brain=blown moment.

², ³, ½, ¾, ©: het kan allemaal direct... Hoeveel tijd heb ik verprutst met zoeken in speciale tekens, ongelooflijk!
Onder linux gebruik ik dat inderdaad ook, daar heet het een compose key. Je kan zelf meestal wel de combinatie verzinnen en het werkt! Alt codes onthouden heb ik nooit gedaan, dit werkt veel makkelijker.
Je zou de rechter windows toets zelfs ook nog wel als een trema-toets kunnen instellen voor een nog iets snellere aanslag, maar zo vaak gebruik ik die ook eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik durf het haast niet te vragen, maar wat ik ook doe, ik krijg geen euro teken... Windows 11, US international, ISO. ctrl+alt + 5 of alt gr + 5 werken beiden niet...?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Motrax ALT-0128 doet het wel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Motrax schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 06:07:
[...]
Ik durf het haast niet te vragen, maar wat ik ook doe, ik krijg geen euro teken... Windows 11, US international, ISO. ctrl+alt + 5 of alt gr + 5 werken beiden niet...?
Staat je toetsenbord op US International? :+

Werkt bi mij prima nl. €€€€

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27

Duuuuuuuuuude 🤯. Dat wist ik ook niet.

Ik besef net ook op dat ik op mijn werk toetsenbord 2x een knop heb voor | \ (naast de enter, en naast de linker shift knop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Duke of Savage schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Duuuuuuuuuude 🤯. Dat wist ik ook niet.

Ik besef net ook op dat ik op mijn werk toetsenbord 2x een knop heb voor | \ (naast de enter, en naast de linker shift knop).
En werken die beide toetsen ook? Ik vraag me namelijk af welke toetsenbord indeling twee toetsen heeft met een \|. Wat heb je op je werk als toetsenbord indeling gekozen dan? Erg vreemd dat er een officiële indeling is die twee keer de toets \| heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
SAICRJMPM schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:56:
[...]

En werken die beide toetsen ook? Ik vraag me namelijk af welke toetsenbord indeling twee toetsen heeft met een \|. Wat heb je op je werk als toetsenbord indeling gekozen dan? Erg vreemd dat er een officiële indeling is die twee keer de toets \| heeft.
Koste wat moeite om hem terug te vinden op het internet:

Afbeeldingslocatie: https://laptopfactory.pl/userdata/public/gfx/21035/Logitech---Klawiatura-Bezprzewodowa--K270---uklad-PL-US--7.jpg

Geen idee hoe en wat, het is een toetsenbord van mijn werk dat ik zelf niet gekozen heb :P
Beide toetsen werken precies het zelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Duke of Savage op 21-02-2025 13:27 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
En hier het allerbeste toetsenbord ooit: :P

Afbeeldingslocatie: http://xahlee.info/kbd/i3/IBM_Model_M_keyboard_de254.jpg

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Duke of Savage schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:26:
[...]

[Afbeelding]

Geen idee hoe en wat, het is een toetsenbord van mijn werk dat ik zelf niet gekozen heb :P
Interessant. Welk land zou een toetsenbord indeling gestandaardiseerd hebben met dezelfde toets twee keer? Heel apart dit. Ik vraag me af wat er door dat landelijke standaardisatie body gedacht werd toen ze dit besloten tot hun standaard te verheffen.

En in de settings op je werk wat is de gekozen toetsenbord indeling? US International?

[ Voor 5% gewijzigd door SAICRJMPM op 21-02-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ze beiden :*) Ik heb een aantal jaar geleden voor een 'hackweek' (iedereen mag een weekje lang aan een eigen hack werken) op werk daadwerkelijk op zo'n oude terminal geprogrammeerd. Viel ... toch een beetje tegen :D De ctrl en esc positie zijn fantastisch als vim gebruiker, maar het ding heeft geen tab toets, en functietoetsen gebruik ik stiekem ook best veel om van tab te wisselen binnen de editor. Maar de grootste remmende factor was toch wel het magere 80x24 scherm, waarbij dan ook nog 2 regels opgesnoept werden door editor tabs en terminal tabs (gnu screen). Toch, grappig dat het nog wel technisch gezien kan!

De IBM gebruik ik nooit eigenlijk. Niet alleen omdat 'ie zeer rumoerig is, maar ik mis hier de extra windows toetsen die ik gebruik om nog meer combinatie-shortcuts te hebben. Alhoewel daar wel aan te wennen zou zijn.

Het toetsenbord wat ik daadwerkelijk gebruik is een Ducky mechanisch toetsenbord met Cherry Blue toetsen. Ook licht gehorig (maar niet te vergelijken met de model M), lekker lichte aanslag en fantastische click feedback. Helaas zijn ze wel niet zo degelijk als die model M toetsen en moet je toch regelmatig wel eens een toets vervangen. Meestal omdat ze na verloop van tijd dubbele aanslagen gaan registeren.

Toetsenborden waar ik het langst mee gedaan heb zonder ooit de fout in te gaan zijn simpele membraantoetsenborden. Die hebben het eeuwige leven en zijn lekker stil, maar het tikt toch niet zo lekker.

[ Voor 6% gewijzigd door brama op 21-02-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor mij persoonlijk heel simpel; bijna ieder toetsenbord is beschikbaar in de US ANSI layout (kleine enter, grote shift), veel toetsenborden in de US ISO layout (hoge enter, kleine shift), maar niet zo gek veel in de Nederlandse layout.

Tenzij je een heel specifieke reden hebt om alleen in het Nederlands te typen en bereid bent om daar extra geld voor uit te geven of je keuze te beperken is het gewoon niet praktisch.

Dus over de tijd heen raak je meer gewend aan de US layout en dan kun je net zo goed die kopen. Ik heb geen behoefte aan een Nederlands toetsenbord enkel en alleen omdat ik Nederlander ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 21-02-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SAICRJMPM schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:07:
[...]

Interessant. Welk land zou een toetsenbord indeling gestandaardiseerd hebben met dezelfde toets twee keer? Heel apart dit. Ik vraag me af wat er door dat landelijke standaardisatie body gedacht werd toen ze dit besloten tot hun standaard te verheffen.
Waarom zou er een standaardisatie club achter moeten zitten? Kan me voorstellen dat zo'n indeling gewoon door een bedrijf wordt bedacht en na gebleken populariteit zoveel wordt gekopieerd dat het een defacto standaard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:49

sll

[...]

En in de settings op je werk wat is de gekozen toetsenbord indeling? US International?
Dit is dus een ISO-toetsenbord. Helaas is het ISO-type tegenwoordig standaard in Nederland en Europa. ANSI of andere zijn lastig te verkrijgen. Kijk maar eens in een gemiddelde (web)shop: bijna allemaal ISO. Het is een internationale standaard, dus waarschijnlijk is er als compromis uitgekomen dat 2 dezelfde toetsen noodzakelijk waren :?

Ik heb dit ook nooit begrepen. Ik las ooit op een internetpagina (en ik ben het ermee eens): voor die 2 precies dezelfde toetsen met de backslash zijn de 2 belangrijkste toetsen op een toetsenbord kleiner gemaakt: de linker-shift en de enter...

Windows installeert ook nog eens standaard US International met zo'n toetsenbord in Nederland. Ikzelf maak er altijd direct US van (lekker met de Alt-codes stoeien, maar beter dan de aanhalingsteken-toets als halve dead-key, kan daar nooit aan wennen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:07

SomerenV

It's something!

Ik moest even kijken wat ik heb voor indeling, maar blijkt Nederlands te zijn. Heb er eigenlijk nooit echt op gelet, maar ook nooit issues mee gehad. Gaat om de Logitech MX Keys S, die overigens wel verkocht wordt als Qwerty US, wat het dus schijnbaar is niet. De NL-layout is trouwens eerder een EU-layout als ik Google Afbeeldingen moet geloven, alleen zit er dan verschil in de land-specifieke knopjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYDIi2-j-gAKHUILzftmr-v-qLM=/i/2005908740.jpeg

[ Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 21-02-2025 15:02 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 00:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Hier op het werk hebben we toetsenborden die bij de HP workstations geleverd waren, en die hebben exact dezelfde indeling

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Waarom zou er een standaardisatie club achter moeten zitten? Kan me voorstellen dat zo'n indeling gewoon door een bedrijf wordt bedacht en na gebleken populariteit zoveel wordt gekopieerd dat het een defacto standaard wordt.
Omdat je niet zomaar een toetsenbord indeling kan verzinnen. Het zal onder geen enkel OS werken. Want welke lay-out ga je opgeven voor de settings van het toetsenbord waarvan de fabrikant zelf de indeling verzonnen heeft?

Een echt Nederlands toetsenbord overigens kun je never nooit werkend krijgen onder MacOS. Omdat je de echte NL lay-out daar niet kunt selecteren. Ja, je kunt wel voor Nederlands kiezen maar dat is de Apple fantasie lay-out van Nederland. Die totaal afwijkt van de echte standaard die Windows wel ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
sll schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Dit is dus een ISO-toetsenbord. Helaas is het ISO-type tegenwoordig standaard in Nederland en Europa. ANSI of andere zijn lastig te verkrijgen. Kijk maar eens in een gemiddelde (web)shop: bijna allemaal ISO. Het is een internationale standaard, dus waarschijnlijk is er als compromis uitgekomen dat 2 dezelfde toetsen noodzakelijk waren :?

Ik heb dit ook nooit begrepen. Ik las ooit op een internetpagina (en ik ben het ermee eens): voor die 2 precies dezelfde toetsen met de backslash zijn de 2 belangrijkste toetsen op een toetsenbord kleiner gemaakt: de linker-shift en de enter...

Windows installeert ook nog eens standaard US International met zo'n toetsenbord in Nederland. Ikzelf maak er altijd direct US van (lekker met de Alt-codes stoeien, maar beter dan de aanhalingsteken-toets als halve dead-key, kan daar nooit aan wennen).
Daarom snap ik niet dat wij het NL toetsenbord niet gebruiken hier. Die heeft een aparte trema toets als dead key en de aanhalingstekens toetsen zijn geen dead key. Beste van twee werelden. Objectief beter dan de US standaard. En toch zijn wij het enige land dat niet zijn eigen standaard gebruikt. In België, Frankrijk, UK, Duitsland enz gebruikt men gewoon hun eigen toetsenborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
SomerenV schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:01:
Ik moest even kijken wat ik heb voor indeling, maar blijkt Nederlands te zijn. Heb er eigenlijk nooit echt op gelet, maar ook nooit issues mee gehad. Gaat om de Logitech MX Keys S, die overigens wel verkocht wordt als Qwerty US, wat het dus schijnbaar is niet. De NL-layout is trouwens eerder een EU-layout als ik Google Afbeeldingen moet geloven, alleen zit er dan verschil in de land-specifieke knopjes.

[Afbeelding]
Dit is niet de NL lay-out. Die is echt totaal anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

SAICRJMPM schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:28:
[...]

Dit is niet de NL lay-out. Die is echt totaal anders
Oh :+ Ik dacht dat een verticale Enter en kleiner linker Shift gelijk stond aan Nederlandse layout. Dan heb ik geen flauw idee wat wel of niet Nederlands is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
SomerenV schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Oh :+ Ik dacht dat een verticale Enter en kleiner linker Shift gelijk stond aan Nederlandse layout. Dan heb ik geen flauw idee wat wel of niet Nederlands is :+
Ik zie dat je toetsenbord zowel Mac als Windows toetsen heeft. Ik neem dus aan er is een switch die het toetsenbord vertelt in welke modus hij werkt? Hoe weet het toetsenbord anders welke USB HID usage code het naar de computer moet sturen als je de Command/Alt key indrukt? Die van de GUI key (Windows of Command toetsen) of die van de Alt key (Alt of Option toetsen). In Windows mode moet hij een Alt code sturen als je die Command/Alt toets indrukt. In Mac mode de GUI HID usage code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij Dell/Lenovo kan je Nederlandse toetsenborden bestellen, ook andere talen als je wilt. Logitech en andere bedrijven doen het inderdaad niet.
Ik zou het niet doen vanwege de afgekorte shiftknop en de onmogelijke plek naast de Z en als je dan de Z in hoofdletter moet doen blind, vind ik zelf een drama. Ook is de "grotere" shiftknop fijn vanwege o.a. met pink inhouden van de shift en dan kan je dus nog de andere toetsen bereiken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
[...]

[Afbeelding]

Dat is dus deze :
uitvoering: Logitech Wireless Keyboard K270 (Qwerty US)

Heb 'm zelf thuis ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:44

defiant

Moderator General Chat
De toetsen die ik naast alpha numeriek het meeste gebruik zijn de shift en de enter, de grote enter van ISO voelde voor mij altijd wat natuurlijk dan de kleine enter van ANSI. Alleen is het jammer dat ISO dan weer een kleinere linker shift heeft. Blijkbaar bestaat daar wel een variant van met 2 grote shiften links en rechts: ANSISO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyeLw1vk_Kdkr6SBG0HML6wkVOs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IRMtamGnuQjneOZ65STgNRj1.png?f=user_large

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SAICRJMPM schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Ik zie dat je toetsenbord zowel Mac als Windows toetsen heeft. Ik neem dus aan er is een switch die het toetsenbord vertelt in welke modus hij werkt? Hoe weet het toetsenbord anders welke USB HID usage code het naar de computer moet sturen als je de Command/Alt key indrukt? Die van de GUI key (Windows of Command toetsen) of die van de Alt key (Alt of Option toetsen). In Windows mode moet hij een Alt code sturen als je die Command/Alt toets indrukt. In Mac mode de GUI HID usage code.
Dat gaat via de Logitech software. Standaard (althans als je 'm via de USB dongle aansluit, via bluetooth heb ik nog niet geprobeerd) functioneert ie in Mac modus. Op zich werkt dat wel, de cmd/alt knop wordt dan de start knop, linker opt is alt, rechter opt is alt gr. Je mist dus enkel de rechter ctrl.

Meest irritante daarvan is nog wel dat ie in Mac modus dus de ` naast de shift heeft zitten, wat echt een onhandige plek is. Maar zodra je de logitech software installeert is dat probleem weg, want dan staat ie standaard in windows modus.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SAICRJMPM schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:22:
[...]

Omdat je niet zomaar een toetsenbord indeling kan verzinnen. Het zal onder geen enkel OS werken. Want welke lay-out ga je opgeven voor de settings van het toetsenbord waarvan de fabrikant zelf de indeling verzonnen heeft?

Een echt Nederlands toetsenbord overigens kun je never nooit werkend krijgen onder MacOS. Omdat je de echte NL lay-out daar niet kunt selecteren. Ja, je kunt wel voor Nederlands kiezen maar dat is de Apple fantasie lay-out van Nederland. Die totaal afwijkt van de echte standaard die Windows wel ondersteunt.
Gelukkig hoef ik je niet tegen te spreken want dat doe je zelf al :D

Hint: Eerst zeg je dat een fabrikant niet zomaar een eigen toetsenbord indeling kan verzinnen. Dan zeg je dat Apple z'n eigen Nederlandse toetsenbord indeling heeft verzonnen. Wat is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Gelukkig hoef ik je niet tegen te spreken want dat doe je zelf al :D

Hint: Eerst zeg je dat een fabrikant niet zomaar een eigen toetsenbord indeling kan verzinnen. Dan zeg je dat Apple z'n eigen Nederlandse toetsenbord indeling heeft verzonnen. Wat is het nou?
Apple kan het omdat die NL setting alleen werkt met Apple’s eigen NL toetsenborden. Ze zijn dus in full control. Onder Windows zal de toets links van de 1 niet tonen wat op het Apple NL toetsenbord staat. En bijna geen enkel speciaal teken zal werken als je in Windows, NL als indeling selecteert voor je NL Apple toetsenbord. Omdat het een fake NL toetsenbord is dat alleen onder Apple 100% werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SAICRJMPM schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Apple kan het omdat die NL setting alleen werkt met Apple’s eigen NL toetsenborden. Ze zijn dus in full control. Onder Windows zal de toets links van de 1 niet tonen wat op het Apple NL toetsenbord staat. En bijna geen enkel speciaal teken zal werken als je in Windows, NL als indeling selecteert voor je NL Apple toetsenbord. Omdat het een fake NL toetsenbord is dat alleen onder Apple 100% werkt.
Precies. Dus een bedrijf kan gewoon zelf een indeling verzinnen zolang ze ook de software support maar regelen. Daar is geen standaardisatiecommissie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ik heb nog even rond zitten zoeken naar de verschillen maar wat ik eerder liet zien lijkt toch echt een NL layout te zijn, althans qua Enter en Shift. Dat is namelijk wat ik vind als ik zoek op de verschillen. Als dat het niet is ben ik heel benieuwd wat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:41

Hermes-3040

Θεος

[...]

[Afbeelding]

Toen ik deze afbeelding zag, had ik pas door dat ik altijd een toetsenbord heb gebruikt met de “\ |” knop bij de linker shift. Maar ik merk eigenlijk nooit het verschil tussen een NL toetsenbord en een US toetsenbord... Ik vind het ook dikke prima om steeds te wisselen tussen de beide indelingen, ik heb het ook nog nooit gemerkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41

Bestla

M/M -> V/F

Op mijn Lenovo L540 met LinuxMint een US keyboard, op mijn Samsung A52 een Scandinavisch keyboard voor de Æ, Ø, Å

Naar mijn weten altijd een US keyboard gehad bij eerdere PC's vanaf 1986.

[ Voor 33% gewijzigd door Bestla op 22-02-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:24

Jebus4life

BE User

Blij dat het niet enkel in België is dat het rommelen is met toetsenborden. Veel toetsenborden worden niet uitgebracht in Belgische Azerty maar enkel in Franse Azerty (Belgisch markt is natuurlijk verwaarloosbaar klein)

(identiek ook aan de NL/US verschillen als ik het zo hoor. Leestekens die anders staan)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Ik heb inmiddels meer onderzoek verricht en ik heb een goed idee waarom in Nederland het Nederlandse toetsenbord nooit de standaard is geworden (zoals in onze omringende landen hun toetsenbord wel de standaard is geworden). Hier de gevonden aanwijzingen:

1) Ik heb een IBM PC's Gebruikershandboek gekocht uit 1983, in het Nederlands. Daaruit blijkt het Nederlands toetsenbord werd toen nog niet ondersteund door DOS (wel US, UK, Frans, Duits, Italiaans, Spaans). De eerste PC's in Nederland hadden een US toetsenbord. De early adaptors (bedrijven en gebruikers) hadden dus US toetsenborden

2) Ik heb op de Delpher website Nederlandse kranten doorzocht op de tekst 'Nederlands toetsenbord'. De eerste PC advertentie waarin de advertentie zegt 'Nederlandse toetsenbord' is uit 1984, voor een HP150 PC (met touch screen gek genoeg!), die MS-DOS draaide (wel een aangepaste versie en die niet 100% IBM compatible was, zegt Wikipedia). Dus het was wel een beetje een vreemde eend. De advertentie zegt zelfs: "de enige met een Nederlands toetsenbord'.

3) De volgende advertentie die niet voor die HP150 is en die over 'Nederlands toetsenbord' praat, is er pas in 1987! Het is voor een IBM PC. Hij draaide PC-DOS 3.3. Dit is nu net de allereerste DOS versie met meer uitgebreide Internationale support (KEYB commando kwam toen).

Dit alles overziend kunnen we zeggen dat - m.u.v. van die niet 100% IBM kloon uit 1984 van HP - de eerste Nederlandse toetsenborden pas in 1987 kwamen. Maar op dit moment waren velen al gewend aan de US lay-out. En het lijkt dat klonen altijd wel aan de US layout vasthielden getuige onderstaande oude forum post uit 1996:

"Het makkelijkst vind ik persoonlijk een physiek Amerikaans toetsenboord (dat wat bij vrijwel alle klonen zit)"

Forum post uit 1998:

"Deden we ook al toen die afgrijselijke IBM keyboards een jaar of 10 geleden zomaar ineens opdoken als "Nederlands toetsenbord" (daarvoor had ik nog nooit een toetsenbord gezien met die layout)"

De schrijver hiervan zat goed in de buurt: het was 11 jaar terug - geredeneerd vanuit 1998 - dat IBM met zijn eerste NL toetsenbord kwam.

Meeste mensen kochten geen IBM lijkt me en dan bleef je nog lang US toetsenborden krijgen via de klonen en zo zijn wij daar zo gewend aan geraakt dat een Nederlands toetsenbord hier nooit aangeslagen is. Als de eerste IBM PC net als in Frankrijk en Duitsland en UK met een toetsenbord voor ons land was uitgekomen, hadden we nu met zijn allen op een Nederlands toetsenbord zitten tikken (want de klonen zouden dan gevolgd zijn als IBM het al deed vanaf dag 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

De Aldi had met zijn computers soms ook Nederlandse toetsenbord layout. Volgens mij ben ik pas later overgeschakeld, want ik moest later altijd wennen dat de aanhalingstekens pas na 2 tikken kwamen.

Overigens is de kleine shift versus grote shift niet zozeer het verschil tussen wel of niet Nederlands toetsenbord, dat staat er los van.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
MsG schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:51:
De Aldi had met zijn computers soms ook Nederlandse toetsenbord layout. Volgens mij ben ik pas later overgeschakeld, want ik moest later altijd wennen dat de aanhalingstekens pas na 2 tikken kwamen.

Overigens is de kleine shift versus grote shift niet zozeer het verschil tussen wel of niet Nederlands toetsenbord, dat staat er los van.
Klopt bij een NL toetsenbord heb je aparte trema toets rechts van de 'P' en is de @ de toets links van de 1 en krijg je met rechter Alt + 4 het karakter ' 1/4'. De '(' is boven de 8 en niet boven de 9. Enz enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Bij Windows 98 SE of XP of iets dergelijks was het Nederlandse toetsenbord tezamen met US international ingesteld als je hem op Nederlands had, waardoor hij regelmatig verkeerd stond, en de apenstaart dan een " werd. Met ALT Shift of Ctrl Shift zette je dit dan weer goed, dan wisselde je tussen de verschillende ingestelde toetsenborden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
MsG schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:02:
Bij Windows 98 SE of XP of iets dergelijks was het Nederlandse toetsenbord tezamen met US international ingesteld als je hem op Nederlands had, waardoor hij regelmatig verkeerd stond, en de apenstaart dan een " werd. Met ALT Shift of Ctrl Shift zette je dit dan weer goed, dan wisselde je tussen de verschillende ingestelde toetsenborden.
Als je anno nu Windows installeert doet Windows nog steeds denk ik Nederlands als toetsenbord layout samen met US International. Of is het nu alleen nog maar US International wat ze default doen bij een NL installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik kom hem nooit meer tegen bij een nieuwe installatie (je ziet zodra je meer dan 1 toetsenbord hebt ingesteld ook zo'n wisselaar altijd, en die zie ik ook. Misschien dat het bij vaste pc's nog wel zo is, maar bij laptops in ieder geval niet. Misschien kan Windows tegenwoordig daarvan goed genoeg uitlezen welke toetsenbordindeling het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52
De ‘fat return’ en de halve shift zijn voor mij genoeg om alles wat met de ISO indeling te maken heeft te ontwijken.

Elke keer als ik zo’n toetsenbord onder m’n vingers krijg is het ellende. Ja ik weet het, kwestie van wennen… maar waarom zou ik? Er is niks mis met ANSI + US Intl. Zo vaak typ ik nou ook weer geen trema’s…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-05 12:31
Computergeschiedenis, ascii, de US keymap, de ontwikkeling van programmeertalen, het gaat allemaal hand in hand. Ik programmeer veel en dan ben je met een nederlandse keymap (of welke keymap met dode toetsen dan ook) gewoon gehandicapt. Voor speciale tekens gebruik ik een compose key[1], dat geeft in principe oneindig flexibiliteit voor het typen van vreemde symbolen zolang je de combinatie weet. <compose> = e is bijvoorbeeld een €, <compose> < = voegt een ≤ in en <compose> " e een ë.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Compose_key

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU_NV2BIltLPD_NtMStN5pXklrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sJmYW9NeE7f1JqTNw2mGA69.jpg?f=fotoalbum_large

O-)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 24-02-2025 10:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

brama schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:04:
En het feit dat alle symbolen op een andere plaats zitten. Als je aan het programmeren bent en je bent gewend dat je dollarteken boven SHIFT+4 zit, dan krijg je op een NL toetsenbord ineens iets heel anders.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stoney3K schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:50:
[...]

En het feit dat alle symbolen op een andere plaats zitten. Als je aan het programmeren bent en je bent gewend dat je dollarteken boven SHIFT+4 zit, dan krijg je op een NL toetsenbord ineens iets heel anders.
Stel toetsenbord in software in conform eigen voorkeuren en negeer wat er toevallig op de toetsen gedrukt staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmAchternaam
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-06 14:13
[...]

[Afbeelding]
NL indeling… helaas. Maar werkt nog wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MYoiAPjzcqcv0wKUCKCJ89uFEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99DzhVHQpUca3XqoYyzngbQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
HarmAchternaam schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Niet onder MacOS. Als je daar Nederlands als layout selecteert krijg je niet bijvoorbeeld '(' te zien als je Shift+8 typed. Wel als je dit onder Windows doet met de NL layout. Dit is omdat Apple niet de officiële NL layout gebruikt.

Eigenlijk pleegt Apple fraude door hun NL toetsenborden zo te noemen. Zou me niks verbazen als we in Amerika waren we een miljoenen schadevergoeding konden verwachten als we een NL toetsenbord daar gekocht hadden van Apple (via class action law suits). Maar ze komen gewoon met deze "fraude" al jaren weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
HarmAchternaam schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Zelfs de enter hebben ze onmogelijk gemaakt om te bereiken met je vingers op asdf jkl; - kan toch niet anders dan dat de ontwerper van deze layout een paar keer te vaak een klassieke model M tegen zijn voorhoofd heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:09
hoezo onbereikbaar? rechts van de JKL heb ik respectievelijk: dubbele punt/puntkomma, aanhalingsteken, pipe/backslash en enter. Pipe/backslash kan ik nog bij met mijn pink. Dat is waar bij de model M dus de enter toets begint.

overigens ben ik van mening dat de meeste mensen veel te vaak een enter gebruiken. in een tekstverwerker correspondeert dit meestal met een nieuwe alinea, niet met een nieuwe regel.

edit: negeer mijn opmerking, ik zie nu dat je het andere toetsenbord bedoelt waar de enter nóg verder weg zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Lothlórien op 24-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Lothlórien schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:46:
Dat is waar bij de model M dus de enter toets begint.
Niet bij die van HarmAchternaam, anders inderdaad is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:49
Ben vanaf kinds af aan (90s) niks anders gewend dan US international layouts, dus volgens mij is er niks opeens 'uit de mode'. Mss in het bedrijfsleven een ander verhaal? Geen idee.

Doe mij maar standaardizatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Nou ik ben inmiddels op zoek naar een wat goedkoper draadloos toetsenbord, maar wat een drama: veel ISO layouts en als je op de productfoto's een keer ANSI hebt, ontvang je doodleuk weer een ISO layout. Dikke min }:|

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-04 19:52
Hoy. Als belg heb ik leren typen in azerty. Mijn eerste jaren UGent ben ik gedwongen naar qwerty en dan nog eens terug gedwongen naar azerty. Dan heb ik nog 10 jaar professioneel gecode in azerty. Dat had ik op die tijd helemaal in de vingers, maar heb altijd gevonden dat coden beter ging in qwerty.
5 jaar geleden teruggekeerd naar qwerty. Die overgang was pittig, maar 5 jaar later heb ik nog steeds de zelfde mening, dat coden beter gaat in qwerty. (azerty in Vlaanderen is een accident van de geschiedenis natuurlijk)

Eén ding waar ik 5 jaar geleden over van mijn stoel viel (ook al omdat ik 20 jaar Linux gebruik) is dat er verschil zit op US qwerty international tussen Windows en Linux. Heeft me destijds naar EurKey geleid.
https://eurkey.steffen.bruentjen.eu/
Wikipedia: EurKEY
En sinds ben ik de verspreider van de blijde boodschap, ik zou geen andere layout meer willen. Omdat alle nadelen van US international qwerty, zoal "dead keys" als quote en tilde met ander gedrag, helemaal weg zijn.

Nu heb ook nog een vraag, de reden dat ik hier terecht kwam is dat ik aan het shoppen ben voor een persoonlijke laptop en dus nood heb aan een ANSI US qwerty international. Natuurlijk moet ik gaan shoppen in de Nederlandse uitvoeringen.

Klopt het dat alle recente HP laptops in Nederland met "ANSI US qwerty international" worden geleverd? Ik heb de indruk van wel, maar het lijkt moeilijk het bevestigd te zien en het laatste wat ik wil is een ISO of Nederlands qwerty te kopen.

[ Voor 1% gewijzigd door tokker op 04-04-2025 08:48 . Reden: tekstfouten ]

Pagina: 1 2 Laatste