Oud pannendak van binnenuit isoleren. Wel of geen dampfolie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
Hallo allen,

Ik ben van plan het schuine dak in mijn badkamer te voorzien van een dakraam en wil daarnaast de rest ook extra isoleren en netjes afwerken.

Mijn huis is uit 1978, heeft een pannendak en er zijn dakplaten gebruikt waar aan de buitenkant alleen maar ±2cm piepschuim op zit. Dat doet dus vrijwel niets qua isolatie.

Nu dacht ik dat het een goed idee zou zijn om aan de binnenkant tegen de dakplaten pir-platen te schroeven die al afgewerkt zijn met groen gips. Nu weet ik allen niet of ik nu juist wèl of niet iets moet met dampfolie.
Ik wil er natuurlijk niet over 10 jaar achter komen dat het hele dak rot is omdat het vocht niet weg kon of juist gevangen wordt op een verkeerde plek.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken of waar ik hier meer informatie over kan vinden? De meeste sites die ik tegen ben gekomen gaan uit van nieuwere daken waar al echt isolatie in zit.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Bart© op 18-02-2025 13:42)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-06 16:27
@Bart© Stel je vraag in dit topic: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!
Hier zitten er een aantal die hier veel over weten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnicron1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 16:51
Ik heb hetzelfde gedaan. Dak hier is ca 20 cm dik aan isolatie, maar dan met piepschuim en dateert van 1989.
Toch heb ik in het dakbeschot 5 cm dikke PIR platen gemonteerd, alleen ik de dak kapel is binnen en buiten een membraam geplaatst. en daarop is aan de binnen zijde 10cm dikke PIT geplaatst. et een alu foli aan beide zijdes. Wel ervoor zorgen dat het beschot enigzins kan ventileren, dus ca 1 a 1/5 cm ventilatie laten onstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06 15:21
"De meeste sites die ik tegen ben gekomen gaan uit van nieuwere daken waar al echt isolatie in zit."

Je geeft aan dat er bij jou 2cm piepschuim zit, toch? Dat is dus ook isolatie.
M.a.w. je loopt het risico je dakbeschot op te sluiten tussen de isolatie. Daarnaast is een badkamer erg vochtig, waar je ook rekening mee moet houden.

Heb je het topic voor zolder isolatie al gevonden? Daar zullen vast ook badkamers tussen zitten.
Normaliter werk je dampdicht af, en als er al isolatie zit werk je met klimaatfolie en kies je ook een isolatiemateriaal dat meer doorlatend is (dus geen PIR).

Iemand die kan bevestigen of dat voor badkamers ook geldt ivm vele vocht?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
pentaw1nz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:10:
"De meeste sites die ik tegen ben gekomen gaan uit van nieuwere daken waar al echt isolatie in zit."

Je geeft aan dat er bij jou 2cm piepschuim zit, toch? Dat is dus ook isolatie.
M.a.w. je loopt het risico je dakbeschot op te sluiten tussen de isolatie. Daarnaast is een badkamer erg vochtig, waar je ook rekening mee moet houden.

Heb je het topic voor zolder isolatie al gevonden? Daar zullen vast ook badkamers tussen zitten.
Normaliter werk je dampdicht af, en als er al isolatie zit werk je met klimaatfolie en kies je ook een isolatiemateriaal dat meer doorlatend is (dus geen PIR).

Iemand die kan bevestigen of dat voor badkamers ook geldt ivm vele vocht?
Wat je zegt is juist echter geven de meeste klimaatfolieproducenten aan dat hun product niet in een badkamer verwerkt mag worden. dus dat blijft een lastige. Als er van boven je badakmerplafond een connectie is met de ruimte boven het plafond van andere kamers dan zou je dampdicht folie kunnen nemen, eventueel vocht in de constructie kan dan nog naar de naastgelegen ruimte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zou je schematisch de opbouw van je dak (van buiten naar binnen) kunnen achterhalen en hier posten?

Dus iets in deze volgorde:

Pannen -> panlatten / tengels -> onderdak (welk materiaal) -> Isolatie EPS -> Dampscherm -> Dakvloer -> Kepers.

Als je dat weet te achterhalen is het advies wat makkelijker.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-06 16:27
@Bart© Stel je vraag in dit topic: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
tlpeter schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:32:
Thanks
Pagina: 1