Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliG
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-04 13:56
Goedenavond,

Tijdens de verbouwing hebben wij een WTW installatie geplaatst (HRC-500 EcoMax) met CO2 sensoren. Iemand is langs geweest om de installatie in te regelen door het debiet in elk vertrek gemeten. Inmiddels lopen wij tegen het probleem aan dat de installatie op vervelende momenten (lees: midden in de nacht) op de hoogste stand begint af te zuigen. Valt dit alleen toe te wijzen aan de de CO2 sensoren die in de slaapkamers hangen? En zo ja, zijn er manieren om het systeem minder gevoelig in te richten? Nu is mijn gedachte vooral om de CO2 sensoren uit te zetten, maar dat is ook weer zonde van de investering.

Groeten,

Eli

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 17:51
Eli, ik zit te denken aan een ontwerpfout.

Normaal zuig je af in de keuken, toilet en badkamer en blaas je in in de slaapkamers en in de "andere hoek" van de kamer ten opzichte van de keuken. Je wilt namelijk geurtjes en vocht wegzuigen en de warmte daarvan gebruiken om andere ruimtes te verwarmen, en vooral ventileren met verse lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
Je probleem is niet een te actieve installatie, maar dat je blijkbaar geluidsoverlast ervaart.
De CO2 sensoren sturen de installatie zo te horen op de juiste manier aan: de luchtkwaliteit in de slaapkamer verslechtert waardoor er meer ventilatie nodig is.

Ik zou kijken of je dempers kunt plaatsen in de kanalen (of is het de unit zelf die je hoort, dan wellicht een geluidswerende omkasting bouwen). Steek je licht eens op in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic Mogelijk kan er nog het e.e.a. verbeterd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij slaapt produceer je idd een hoop CO2, dus dat kan prima :)

Waar ervaar je het geluid van, komt dat van de centrale unit of van de ventielen? En indien de ventielen: komt het van de aanzuig of outlets?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 11:40
Gebruik je toevallig de vaatwasser 's nachts?
Als die van ons open klapt dan schakelt de WTW hoger vanwege de waterdamp die een sensor tript. Al is dat relatief kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
pascaldv schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:08:
Gebruik je toevallig de vaatwasser 's nachts?
Als die van ons open klapt dan schakelt de WTW hoger vanwege de waterdamp die een sensor tript. Al is dat relatief kort.
Mijn IKEA vaatwasser kan dat ook, maar die functie heb ik via het menu uitgezet. De vrijkomende stoom is niet zo fijn voor de onderkant van je blad en je ladefronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:00:
Als jij slaapt produceer je idd een hoop CO2, dus dat kan prima :)
Het ligt er ook helemaal aan waar je ligt en waar je sensor hangt. In mijn geval hangt de sensor heel laag en dichtbij mijn bed, zeg maar op lichtknopje-hoogte. En ja, daar lig ik nog geen 50cm vanaf.

Deze specifieke sensor heb ik dus 1 tikje hoger gezet in ppm; blijft alsnog binnen "alle veilige waarden" maar scheelt me wel 90% van de keren dat de WTW midden in de nacht aanslaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliG
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-04 13:56
Dank voor de moeite om een reactie te schrijven en de adviezen! Ik ga kijken of de PPM van de sensoren in de slaapkamer een tikje hoger kan zetten, dat lijkt mij de meest geschikte oplossing voor nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk ook of je de ongebruikte in / outlets van je WTW zelf kunt isoleren met geluidsdemping. Bij bijvoorbeeld Duco mechanische ventilatie kan dat standaard, leveren ze zelf ook (maar gewoon plaat van de bouwmarkt op maat snijden is stuk goedkoper :P)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Je zou ook de inregeling kunnen (laten) aanpassen. De laagste stand is waarschijnlijk te laag, anders zou de sensor niet afgaan. De hoge stand waar de unit dan op draait nadat de sensor afgaat is dan weer te hoog. Kwestie dus van die lage stand iets hoger kalibreren, zodat de unit niet naar hoog hoeft op te schakelen.
Pagina: 1