Afwerken zolder nieuwbouwwoning; wat doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:05
Rond september krijgen wij de sleutel van onze hoekwoning, nieuwbouw. Erg spannend! We zijn al volop bezig met offertes vragen voor renovlies/stucwerk, vloeren en voor de keuken zodat we straks bij de oplevering efficiënt door kunnen.

De zolder willen wij ook meteen aanpakken. Ik had eerst het idee om de zolder af te werken zoals in dit topic: Afwerken zolder van OSB platen.

Met 4AK platen afwerken en vervolgens laten spuiten en gaatjes dichtmaken.

Echter, van onze aannemer kreeg ik vandaag bericht dat de zolder zal worden 'afgewerkt' op deze wijze:
''de dakconstructie van de schuine daken voorzien van verlijmde houtvezelplaat (wit gelakte plaat).''

Volgens mij is dat anders dan van het topic waar ik naar refereerde..

Kan iemand mij hier over adviseren? Kan ik bijv. direct stucwerk aanbrengen op die verlijmde houtvezelplaat? Of is het voldoende direct te spuiten en gaatjes te kitten/vullen?
Of is het toch beter en nodig om eerst 4AK platen te plaatsen?

Bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:47
Zo te lezen is de plaat al wit gelakt en hoef je er denk ik niets meer aan te doen, waarom zou je deze dan alsnog willen spuiten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Bram131 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:01:
Zo te lezen is de plaat al wit gelakt en hoef je er denk ik niets meer aan te doen, waarom zou je deze dan alsnog willen spuiten? :)
We willen van de zolder een logeerkamer maken, dus we willen het plafond/ schuine delen strak hebben. Vandaar de gedachte van bijv. spuiten of stucwerk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:13
Cheezborger schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:08:
[...]

We willen van de zolder een logeerkamer maken, dus we willen het plafond/ schuine delen strak hebben. Vandaar de gedachte van bijv. spuiten of stucwerk..
Dat zijn van die platen die aan de binnenzijde wit zijn, beetje lelijke tint dus die moet je lakken (niet latex..). En dan houd je die strips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAzRk7KinaeDIy5RMrCkjJF-88g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/azDAskG7AbhCaFCBWBqLYQw7.jpg?f=user_large

Die kun je dus (op volgorde van effort:)
1. Lakken, maar dan houd je die naadstrips
2. Stucplaat er tegen en dat stucen, maar dat is veel werk en waar de stucplaat de gordingen raakt wordt het lelijk denk ik
3. Rachels op de balken, daarop stucplaat en dat stucen. Dat is het strakste, maar kost een hoop ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat Muldert zegt. Behalve dat seriematige nieuwbouwwoningen vaak geen gordingen hebben maar een zelfdragend dakelement.

Ik vind zelf die naadjes prima voor een zolder. Heb zelf maar 1 naad per kamer en de andere naad zit op de scheidingsmuur. Alleen als je een iets chiquere afwerking wenst kun je het stucen. De plaat zelf is echt superglad, houd daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Cheesy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:34:
Wat Muldert zegt. Behalve dat seriematige nieuwbouwwoningen vaak geen gordingen hebben maar een zelfdragend dakelement.

Ik vind zelf die naadjes prima voor een zolder. Heb zelf maar 1 naad per kamer en de andere naad zit op de scheidingsmuur. Alleen als je een iets chiquere afwerking wenst kun je het stucen. De plaat zelf is echt superglad, houd daar rekening mee.
Bedankt voor de nuttige informatie. Ook @Muldert. Wij hebben inderdaad geen gordingen.

Heb jij nog iets gedaan qua afwerking met lakken of behang of heb je het gewoon helemaal zo gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Cheesy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:34:

Ja wij hebben zelf nog wel gordingen, wist niet dat dat tegenwoordig zo ongebruikelijk was.
Cheezborger schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor de nuttige informatie. Ook @Muldert. Wij hebben inderdaad geen gordingen.

Heb jij nog iets gedaan qua afwerking met lakken of behang of heb je het gewoon helemaal zo gelaten?
Die foto is niet van ons, maar de situatie is wel vergelijkbaar.
Wij hebben alles wit gelakt (inclusief gordingen en de balkdragers) en dat is wel echt strak hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33
Wij hebben ook soortgelijke schuine wanden met zelfdragende dakelementen.

Voor de eerste verdieping hebben we overal tengels tegenaan geplakt/gespijkerd en daar weer gips tegenaan
gezet.Het gips hebben we verder met glasvlies behangen en geschilderd naar de goede kleur.

Op zolder hebben we het zo gelaten.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Cheezborger schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:42:
[...]

Ik kan even geen betere foto vinden, maar de dakplaten (en knieschotten) zijn onbehandeld. Alle plinten en afdeklatjes zijn geverfd met RAL9010 en wijken qua tint iets af, wat voor mij acceptabel genoeg is. Het kunststof afdekstripje zie je ook nog net (wijkt ook iets af qua tint).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnPWEta5FQSV_y3kPXXocLELU8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DT0HmxYPzZmKmZM1AHPnPo1Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 10-02-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
Cheesy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Ik kan even geen betere foto vinden, maar de dakplaten (en knieschotten) zijn onbehandeld. Alle plinten en afdeklatjes zijn geverfd met RAL9010 en wijken qua tint iets af, wat voor mij acceptabel genoeg is. Het kunststof afdekstripje zie je ook nog net (wijkt ook iets af qua tint).
[Afbeelding]
Waarschijnlijk was RAL 9003 of RAL 9016 perfect geweest.
Zo'n ral strookje halen met wittinten bij de bouwmarkt is vaak wel handig als je wil matchen qua kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Waarschijnlijk was RAL 9003 of RAL 9016 perfect geweest.
Zo'n ral strookje halen met wittinten bij de bouwmarkt is vaak wel handig als je wil matchen qua kleur.
Goede tip, alleen ons hele huis is binnen en buiten 9010 en op zolder dus gewoon doorgekwast. Is inderdaad een optie. Volgende vraag is waar leg je de overgang (kozijnen, trap, etc ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
Cheesy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Goede tip, alleen ons hele huis is binnen en buiten 9010 en op zolder dus gewoon doorgekwast. Is inderdaad een optie. Volgende vraag is waar leg je de overgang (kozijnen, trap, etc ;))
Altijd een lastige kwestie. :P

Tegen een leuke contrastkleur misschien?

Bij ons was ook alles 9010, tot ik vorig jaar een nieuw stukje architraaf/plint moest schilderen.
Ik had een pot 9010 gekocht, en de kleur bleek totaal anders. (veel te wit)

De oude verf van 10 jaar oud was in de loop der tijd vergeeld.

Heb dat nieuwe stukje geschilderd in 9010, en nu moet ik de rest van het huis nog doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Bedankt voor de reacties. We laten de zolder na het klein beetje stucwerk van de betonwanden in zijn geheel spuiten voor een paar honderd euro. De stukadoor kon dat gewoon opnemen in de offerte.

Het is een mooie meevaller (financieel en praktisch gezien) dat we niet zelf aan de slag hoeven met gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Cheezborger schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:05:
Bedankt voor de reacties. We laten de zolder na het klein beetje stucwerk van de betonwanden in zijn geheel spuiten voor een paar honderd euro. De stukadoor kon dat gewoon opnemen in de offerte.

Het is een mooie meevaller (financieel en praktisch gezien) dat we niet zelf aan de slag hoeven met gipsplaten.
Ben wel benieuwd wat ze dan met de kunststof afdekstrips doen, meespuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Cheesy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Ben wel benieuwd wat ze dan met de kunststof afdekstrips doen, meespuiten?
Ik denk dat ik het zelf even ga kitten of iets in die trant. Maar die spuiten ze gewoon mee.
Ik las op reddit nog een tip over strips verwijderen, muurvuller en dan spuiten. Maar ik stoor me niet zo aan die strips. Het is maar een logeerkamer die we een paar keer per jaar gebruiken.

Met een nieuwbouwwoning heb je genoeg zaken die meer aandacht verdienen. Zo'n zolder luxe afwerken met gipsplaten of andere zaken kan altijd later nog. :)
Misschien dat we ooit nog voor een dakkapel gaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Cheezborger op 12-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Cheezborger schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:05:

Let er dan dus op dat ze met lak spuiten en niet met latex. Is flink duurder volgens mij, maar latex op die vezelplaten is echt vragen om scheuren en afbladderen.
Pagina: 1