Afwerken zolder van OSB platen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 15:03
We krijgen binnenkort onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Het gaat om projectbouw en het is voor ons recent precies duidelijk geworden hoe de zolder afgewerkt word.
Het lijkt er op dat het OSB platen blijven met afwerklatten (zitten er op de foto nog niet op) enz over die kieren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csf6hKf4khCY9RO5p6mAjgZIXiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtkOEJzc5WFUOzN4cWXYo6Hs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Psg6bzxcxYvwo8FoHUQYjYFM_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXIQdEnPDNdgoIdjpUcCJVej.jpg?f=fotoalbum_large

Nu willen we in tegenstelling stelling tot ons huidige huis de zolder direct strak af (laten) werken.
Ze laten het denk ik voor OSB best netjes achter maar dit is toch niet helemaal de look die we willen houden.

Er komt nog een extra dakkapel van 6 meter op.

Nu is mijn vraag. Hoe maken we de zolder nu het beste netjes af?

Gips:
Zowel de werk uitvoerder als een aannemer vriend adviseerden om er gelijk gyproc (gipsplaten) tegen aan te gooien.
Maar als ik het goed begrijp moet je dan nog steeds de naden dicht zetten, stucen en schilderen om het netjes te krijgen. (De werkuitvoerder kwam nog wel met de tip om te vragen op de dakkapel mensen ook gelijk het gips boven wilden takelen)

Renovlies:
Een bekende schilder adviseerde om het met Renovlies af te (laten) werken.
Zie dat veel partijen hier gelijk een combinatie aanbieden van renovlies en dan gelijk schilderen.

Direct schilderen?:
Er zijn mensen die schilderen op OSB zonder gips of renovlies. Maar lees daar wisselende ervaringen over.

Wandpanelen?
Zelf gokte ik dat het ook wel handig kon zijn om er gewoon direct wat dunne wandpanelen op te "plakken" in de juiste kleur en afwerking (simpel wit is ok). Maar kan hier eigenlijk heel weinig over vinden.

Iets anders?

Wat zouden jullie adviseren?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Renovlies direct over OSB zie ik niet helemaal goedkomen, OSB schilderen ook niet. Ik zou het dichtgipsen. Je kan er nog voor kiezen om gipsplaten met afgeronde kant te nemen en de naden niet dicht te smeren, is misschien voor een zolder strak genoeg voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Voor extra isolatie tegen kou EN warmte, nog een keer gipsplaat erover zou ik doen. En dan stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

De tip van de aannemer zou ik ook gelijk doen, laat het gips vooral naar boven hijsen want je praat hier over flinke gewichten.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Anders gewoon plaat voor plaat met zijn 2en naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:23
12mm Gipsplaten afgeschuinde kanten schroeven, gaas plakken, dichtsmeren en texen

En naar boven tillen wil ook wel. Heb ca 160m2 gipsplaat opgehaald bij de bouwmarkt en terwijl we bezig gingen naar de 1e respectievelijk 2e verdieping getild. Op enig moment lag er een stapel van 1500kg gipsplaat in m'n woonkamer :+

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 12-05-2023 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:29
De OSB is al een waarborg voor de stevigheid dus de meerwaarde van 12-gipsplaat zie ik niet.

Ik zou 9,5-stucplaat erop (laten) schieten i.p.v. gipsplaat (9,5 dan wel 12) zodat je direct kan stuccen. Kan je altijd later nog in andere kleuren afwerken (in tegen stelling tot wandpanelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 14:51
Je kunt ook gipsplaten van 9,5mm ertegen schroeven, schroefgaten dichtzetten en over de ronde kanten aftimmerlatten zetten. Dan hoef je niet alle naden netjes te filleren.

Persoonlijk zou ik het nu in 1x goed doen, alles filleren (of stucen).

Gisplaten omhoog laten takelen met de kraan als de mannen van de dakkapel komen. Voor een stukje vlaai/taart doen ze dat wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:16
Waar je ook voor kiest. Ik zou vragen of ze de afwerklatten achterwege willen laten. Scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Bedankt voor alle tips zo snel!
Duidelijk dat iedereen gips adviseert en optakelen door het dakkapel gaat voor een vlaai zou natuurlijk top zijn.
Zie nog wel heel veel verschillende opties om tot een vlak geschilderd resultaat te komen (en de daar bij passende gipsplaat soorten). Zal daar nog even iets verder in duiken.

In 1 keer goed doen was deze keer ook ons plan deze keer.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
wortest schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:29:
De OSB is al een waarborg voor de stevigheid dus de meerwaarde van 12-gipsplaat zie ik niet.

Ik zou 9,5-stucplaat erop (laten) schieten i.p.v. gipsplaat (9,5 dan wel 12) zodat je direct kan stuccen. Kan je altijd later nog in andere kleuren afwerken (in tegen stelling tot wandpanelen.)
Als je het laat stuccen wel, maar waarom zou je. Een 4AK-gipsplaat is veel sneller/goedkoper. Als je een goeie nadensmeerder hebt zie je geen verschil met stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Kurma schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Als je het laat stuccen wel, maar waarom zou je. Een 4AK-gipsplaat is veel sneller/goedkoper. Als je een goeie nadensmeerder hebt zie je geen verschil met stucwerk.
Dat klinkt heel goed. Dan zou een plaat van een paar mm dikker natuurlijk prima zijn.
Vond het al zo zonde als je als een redelijk recht vlak hebt dan iets plats erop maken en dan ook nog helemaal stucken.

Zal even verder zoeken op AK gipsplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ice-T106 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:34:
Bedankt voor alle tips zo snel!
Duidelijk dat iedereen gips adviseert en optakelen door het dakkapel gaat voor een vlaai zou natuurlijk top zijn.
Zie nog wel heel veel verschillende opties om tot een vlak geschilderd resultaat te komen (en de daar bij passende gipsplaat soorten). Zal daar nog even iets verder in duiken.

In 1 keer goed doen was deze keer ook ons plan deze keer.
4 AK gipsplaat. Dichtsmeren met voegenvuller en je kunt verven. Bij zo'n strak opgeleverde nieuwbouwwzolder is stuccen naar mijn mening echt overbodig.

Hele knappe jongen die het verschil gaat zien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je het zelf gaat doen, sjef een liftje (voor 100-150 op MP kopen en verkopen) en een bandschroefmachine. Scheelt veel gedonder.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:23
4AK is wel veel duurder dan normale AK. Mogelijk niet nodig als de max lengte korter is dan 3m. En anders betekent de aansluiting bij de kopse kanten ook niet meteen drama.
Boudewijn schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:33:
Als je het zelf gaat doen, sjef een liftje (voor 100-150 op MP kopen en verkopen) en een bandschroefmachine. Scheelt veel gedonder.
Had zo'n liftje van MP, maar die kon geen verticale platen tillen :?

Los daarvan is met 2 personen de platen er tegenaan knallen het makkelijkst en snelst. Wel met schroefautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rukapul schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:43:

Had zo'n liftje van MP, maar die kon geen verticale platen tillen :?

Los daarvan is met 2 personen de platen er tegenaan knallen het makkelijkst en snelst. Wel met schroefautomaat.
Goed punt ja, geen idee of die er wel zijn.

Met twee is sowieso relaxed.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ligt er helemaal aan hoe strak het moet zijn. Wat vind je "in 1x goed" voor een zolder? Dat zal afhangen van wat je ermee gaat doen. Je kunt OSB best schilderen, maar dan wordt het natuurlijk niet meer dan "geschilderd OSB" en niet ineens mooi glad. Maar OSB moet je gewoon behandelen als hout. Het is dus niet een kwestie van even texen. Het zal ietsje goedkoper zijn misschien, maar ik denk dat gewoon simpel gipsen en texen niet eens heel veel meer werk is.

Ik heb voor mijn kantoor een paar stukken muur met van die PVC wandbekleding gedaan. Is inderdaad niet meer dan vastplakken en ik ben er heel blij mee. Maar voor zo'n grote zolder gaat dat echt wel een stukje duurder worden dan gipsen. Het is wel echt heel makkelijk. Meer dan een schaar, een mesje en kit heb je niet nodig. (Al heb ik wel gesmokkeld door het spul met de afkortzaag op lengte te maken, geeft wel veel van dat fijne PVC zaagsel.)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ice-T106
Was meer werk dan ik dacht en aardig wat uitbesteed. Maar ik moet zeggen dat ik erg tevreden met AK platen als basis. Bedankt voor de tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVHk3Iq0DM5yYx5RObSEs_CMUgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gen8CjRMq3Bt2fSg5kcF5gII.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
ice-T106 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:37:
Was meer werk dan ik dacht en aardig wat uitbesteed. Maar ik moet zeggen dat ik erg tevreden met AK platen als basis. Bedankt voor de tips!

[Afbeelding]
Erg strak geworden!

De (4-AK?) gipsplaten heb je op het OSB-laten schroeven en daarna laten stucen?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Kwam in dit geval wel redelijk goed uit met 2AK platen, maar dat hang van je kamer af natuurlijk.
Daarna de naden dicht stucen en daarna spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Burning_Tyre schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Erg strak geworden!

De (4-AK?) gipsplaten heb je op het OSB-laten schroeven en daarna laten stucen?
Als je gaat stucen kan je beter stucplaat nemen, dat werkt een stukje makkelijker. En door de osb heb je de extra stevigheid van 12,5 mm toch niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Als je gaat stucen kan je beter stucplaat nemen, dat werkt een stukje makkelijker. En door de osb heb je de extra stevigheid van 12,5 mm toch niet nodig.
Is stucplaat ook een goed idee als de deze vastschroeft op een ondergrond zoals OSB of spaanplaat/mdf(nieuwbouw zolderplaten)?
Ik meen dat er tussen de naden een paddestoel moet kunnen ontstaan, dat kan alleen als je deze vastschroeft op een regelwerk..?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:55
Mooi!

[ Voor 98% gewijzigd door betaplayer op 24-01-2024 13:45 ]

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Burning_Tyre Goede vraag

Die padestoel is met name om de platen onderling te verbinden waar geen ondersteuning is en stijfheid te genereren, een schroefje extra werkt in dit geval ook omdat die ondersteuning en stijfheid uit de osb te halen is.
Het is vooral makkelijk vanwege het formaat. 40x200 cm is bv een stuk makkelijker de trap op te brengen dan 300x60 cm net zoals alleen werken makkelijker is. Veder kan je het gewoon het zelfde stucen als gewone gipsplaten als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Burning_Tyre schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Is stucplaat ook een goed idee als de deze vastschroeft op een ondergrond zoals OSB of spaanplaat/mdf(nieuwbouw zolderplaten)?
Ik meen dat er tussen de naden een paddestoel moet kunnen ontstaan, dat kan alleen als je deze vastschroeft op een regelwerk..?
Hier zit het allemaal op powerplex geschroefd hoor! Ik zou het zelf trouwens lijmen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1