Aminofoam bij isolatie spouw verstandig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 23:21
Goedendag,

Wij worden bijna eigenaar van onze 2 onder 1 kapper uit 1981.

Om het gasverbruik te minderen zijn we aan het kijken welke mogelijkheden we hebben qua isolatie en waar mogelijk ook rekening te houden met het milieu/natuur.

Nu hebben we een offerte ontvangen voor isolatie van de zolder en spouwmuur. Voor de zolder hebben ze in eerste instantie een offerte uitgebracht voor icynene pur. Aangezien daar uiteindelijk ook geslapen gaat worden voelt dit niet fijn maar ook totaal niet milieuvriendelijk natuurlijk. Hiervoor hebben ze een nieuwe offerte voor grasvezel uitgebracht en dat is prima.

Voor de spouwmuur, waarvan na inspectie bleek, dat deze maar 6 cm breed is, is de enige optie Isofam/Aminofoam omdat er al restjes isolatie aanwezig zouden zijn.

Nu vraag ik me af of dit niet gevaarlijk is en/of er geen andere opties zijn zonder de complete spouw eerst leeg te halen? Al dat schuim voelt ergens niet helemaal goed, maar als dat de enige optie is en absoluut veilig dan kunnen we het alsnog overwegen.

Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:56

timovd

Voorsprong door techniek

Ken je het algemene topic al? Spouwmuurisolatie Supafil of parels
(zit in een ander subforum)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat ik met jouw wensen zou doen is de muur aan de binnenkant isoleren met houtwol, gemalen spijkerbroeken, celluose, vlas oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-06 19:38
Al dat schuim is UF schuim volgens mij met bijbehorende twijfels over levensduur en veiligheid. Het zou dan verbeterd zijn maar ik kan niet vinden hoe. Tegelijkertijd is het wel goedgekeurd voor subsidie maar ik weet niet wat dat zegt over functie en veiligheid? Ik had dit ook graag gedaan maar heb het voorlopig even gelaten. Zeer benieuwd naar meer info.

In plaats daarvan kijk ik nu naar de binnenzijde isoleren met voorzetwandjes. Heeft ook nadelen en is meer gedoe maar je haalt wel met gemak hogere rd waardes dan wat spouw isolatie zou kunnen doen. En er zijn opties wat betreft het materiaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
Die spouw, wat win je ermee, is het huidige spul uitgezakt?

Dak lekker isoleren met glaswol of een ander dampopen isolatiemateriaal, afwerken met klimaatfolie, regelwerk en gipskartonplaat.

Als je erbij kunt de vloerisolatie opdikken, houten borstweringen openmaken en de 2cm EPS eruit, 6cm PIR terug.
Verder heb je een 2/1 kap, samen met de buurman de tussenwoning spouw afdekken onder de pannen, daar waait ook heel veel weg.

Die bedrijfjes komen maar wat graag met subsidie langs om je hele huis te voorzien van giftig isolatiemateriaal. Veel kan je ook gewoon zelf, vang je dan alleen geen subsidie voor in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:07
Als milieuvriendelijk mee speelt neem dan houtvezel ipv glaswol.

Aminofoam kan prima in een spouw maar de milieuvriendelijkheid ervan is twijfelachtig. Daarnaast is aminofoam inblazen in een spouw waar nog oud materiaal inzit ook russische roulette.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
No Hands schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:53:
Als milieuvriendelijk mee speelt neem dan houtvezel ipv glaswol.

Aminofoam kan prima in een spouw maar de milieuvriendelijkheid ervan is twijfelachtig. Daarnaast is aminofoam inblazen in een spouw waar nog oud materiaal inzit ook russische roulette.
Zou wat dat betreft parels beter zijn of zelfs nog slechter?

Ik blijf toch huiverig voor al dat spul.

Met 2 maatregelen kost ons het dak isoleren met grasvezel (Gramitherm) ons netto €1650,-. Dat kost het normaal alleen aan materiaal al bijna.

Sowieso willen we ook hr++ glas ipv het standaard dubbel glas, dus 2 subsidie maatregelen gaan we sowieso krijgen.

De spouwmuur dan toch nog maar eens goed over nadenken. Op lange termijn is er van het spul zo weinig bekend, dat vind ik echt een nadeel naast dan natuurlijk ook de belasting van het milieu. Anderzijds hoef je ook minder verwarming te gebruiken wat dan wel weer iets beter is voor het milieu, maar natuurlijk niet in contrast staat met de vervulling van het schuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
onnaj schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Zou wat dat betreft parels beter zijn of zelfs nog slechter?

Ik blijf toch huiverig voor al dat spul.

Met 2 maatregelen kost ons het dak isoleren met grasvezel (Gramitherm) ons netto €1650,-. Dat kost het normaal alleen aan materiaal al bijna.

Sowieso willen we ook hr++ glas ipv het standaard dubbel glas, dus 2 subsidie maatregelen gaan we sowieso krijgen.

De spouwmuur dan toch nog maar eens goed over nadenken. Op lange termijn is er van het spul zo weinig bekend, dat vind ik echt een nadeel naast dan natuurlijk ook de belasting van het milieu. Anderzijds hoef je ook minder verwarming te gebruiken wat dan wel weer iets beter is voor het milieu, maar natuurlijk niet in contrast staat met de vervulling van het schuim.
parels kun je zeker niet inblazen als er nog restanten van wat anders in zit. Eerst spouw schoon en leeg en dan pas inblazen, ik zou zelf alleen supafill oid willen. geen schuim en geen parels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58
@No Hands waarom geen parels?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
No Hands schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:48:
[...]

parels kun je zeker niet inblazen als er nog restanten van wat anders in zit. Eerst spouw schoon en leeg en dan pas inblazen, ik zou zelf alleen supafill oid willen. geen schuim en geen parels.
Vraag me alleen af of spouw leeg halen niet ontzettend duur is? Dan is de terugverdientijd wel heel lang, maar natuurlijk wel een mooi stukje extra comfort wat je terugkrijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Omdat, ondanks dat er een kleefstof bij zit, die dingen altijd via gaten en kieren in de buitenwereld terecht komen omdat er geen bedrijf is wat voor het vullen eerst controleert of de spouw wel dicht is overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
onnaj schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:57:
[...]

Vraag me alleen af of spouw leeg halen niet ontzettend duur is? Dan is de terugverdientijd wel heel lang, maar natuurlijk wel een mooi stukje extra comfort wat je terugkrijgt
Het gaat niet om terugverdientijd alleen. het gaat om comfort, energiebesparing, de wereld beter achterlaten, etc.
je weet nog niet eens wat dat leeghalen kost, dat het duur is is een aanname. Ja, terugverdienen kost misschien 2 of 3 jaar langer. Maakt dat echt zoveel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
EPS isolatiekorrels vind je idd na 15 jaar nog steeds overal terug. Bij mijn ouders liepen de mieren ermee door de tuin, hadden blijkbaar een gaatje gevonden waardoor ze het uit de spouw konden halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58
No Hands schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:33:
[...]

Omdat, ondanks dat er een kleefstof bij zit, die dingen altijd via gaten en kieren in de buitenwereld terecht komen omdat er geen bedrijf is wat voor het vullen eerst controleert of de spouw wel dicht is overal.
Deze snap ik heel goed.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:41
_JGC_ schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:39:
EPS isolatiekorrels vind je idd na 15 jaar nog steeds overal terug. Bij mijn ouders liepen de mieren ermee door de tuin, hadden blijkbaar een gaatje gevonden waardoor ze het uit de spouw konden halen.
Niet alleen korrels, hoor.
Hier zitten ze in de XPS platen onder de betonnen garagevloer. Moet er nog een keer een vorstrand omheen zetten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
[...]Vraag me alleen af of spouw leeg halen niet ontzettend duur is? Dan is de terugverdientijd wel heel lang, maar natuurlijk wel een mooi stukje extra comfort wat je terugkrijgt.
Als het te duur is, kan je mss beter de gevel wegnemen, dikke isolatie plaatsen en afwerken met dunne afwerklaag (steenstrips, pleister, ... net wat je mooi vind). Maar vraag eerst enkele offerte's, voor je gokt dat het te duur is.

Vergelijk ook eens de isolatiewaarde van die grasvezel met glasvezel en rotswol; ik heb 18cm glaswol in mijn dak gestopt, als je nog dikker moet gaan om voldoende te isoleren is een wat beter isolerend materiaal wellicht toch even goed (en verlies je binnen minder ruimte). Zou jammer zijn dat je om ruimtegebrek minder isoleert als er goeie alternatieven zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door naftebakje op 10-02-2025 12:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:37

thof

FP ProMod
[...]

Toevallige afgelopen week een partij hier over de vloer gehad, hier een gevulde spouw waarbij het huidige materiaal aan het vergaan is waardoor hij niet meer helemaal gevuld is. Leeghalen zou nodig zijn voordat er iets ander in kan, parels deed deze partij uberhaupt niet meer. Leeghalen mag in mijn geval niet, omdat de spouw doorloopt met de buren. Dan zou ook de vulling bij de buren gedeeltelijk verdwijnen. Ander materiaal er bij in was ook geen optie. Dan zou aan de binnenkant isoleren de enige optie zijn :X

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

onnaj schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:18:
Goedendag,

Wij worden bijna eigenaar van onze 2 onder 1 kapper uit 1981.

Om het gasverbruik te minderen zijn we aan het kijken welke mogelijkheden we hebben qua isolatie en waar mogelijk ook rekening te houden met het milieu/natuur.

Nu hebben we een offerte ontvangen voor isolatie van de zolder en spouwmuur. Voor de zolder hebben ze in eerste instantie een offerte uitgebracht voor icynene pur. Aangezien daar uiteindelijk ook geslapen gaat worden voelt dit niet fijn maar ook totaal niet milieuvriendelijk natuurlijk. Hiervoor hebben ze een nieuwe offerte voor grasvezel uitgebracht en dat is prima.

Voor de spouwmuur, waarvan na inspectie bleek, dat deze maar 6 cm breed is, is de enige optie Isofam/Aminofoam omdat er al restjes isolatie aanwezig zouden zijn.

Nu vraag ik me af of dit niet gevaarlijk is en/of er geen andere opties zijn zonder de complete spouw eerst leeg te halen? Al dat schuim voelt ergens niet helemaal goed, maar als dat de enige optie is en absoluut veilig dan kunnen we het alsnog overwegen.

Dank voor jullie reacties!
Er is 1 uitzondering waarbij Aminofoam ( Aminotherm ) niet kan met bestaande isolatie in de spouw. Ik meende een bepaald type UF schuim.

Verder hier ervaringsdeskundige met aminotherm als navulling in mijn bestaande spouwmuur met steenwol in een woning uit 1978. Hier had ik 4cm in de kopse kant vrij en een zijmuur 11cm. Ik kan zelf niet echt de besparing terug zien doordat ik meerdere veranderingen in korte tijd heb gedaan maar een buurman zag zijn gasverbruik met 50% zakken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:05
Was de spouwmuur van de buurman leeg of was de isolatie (deels) vergaan / verzakt @mkleinman ? Ik heb hier zelf glaswol in de spouwmuur zitten maar heb op meerdere plekken via kieren langs de kozijnen met een endoscoop lege plekken gevonden in de spouw. Twijfel over een logische vervolgstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onnaj
Ik ga toch eens vragen wat het zou gaan kosten om de oude isolatie te verwijderen.

Dat foam gaat het hem waarschijnlijk niet worden, heb daar te weinig vertrouwen wat het qua gezondheid gaat doen en ook gezien het milieu aspect. Van parels hoor je inderdaad dat die continue rondom het huis gevonden worden. Mijn broer had daar ook al last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:55

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Hier is alles nageïsoleerd met Aminotherm, smalle spouw (4cm) In een eerder stadium (jaren '80 of zo) heeft de vorige bewoner er UF schuim in laten spuiten. Aangezien dat verbrokkeld was is voor deze methode gekozen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik er (was gepland) eps met steenstrips omheen heb gezet. Een van de voordelen van een product als Aminotherm is dat het een goede kierdichting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Jan Workum schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:24:
Hier is alles nageïsoleerd met Aminotherm, smalle spouw (4cm) In een eerder stadium (jaren '80 of zo) heeft de vorige bewoner er UF schuim in laten spuiten. Aangezien dat verbrokkeld was is voor deze methode gekozen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik er (was gepland) eps met steenstrips omheen heb gezet. Een van de voordelen van een product als Aminotherm is dat het een goede kierdichting heeft.
Heb je dat lang geleden laten doen? Ik vraag me ook echt af of het gezondheidstechnisch eigenlijk ook niet net zo slecht is als pur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-06 13:37
Wij hebben in ons huis uit 1979 afgelopen jaar ook over UF schuim zitten denken om de isolatie waarde te verbeteren. In de spouw zit vanaf de bouw een dun laagje glas- of steenwol, wat vast zit aan het binnenblad en er dus niet uit te verwijderen is. Meerdere partijen langs gehad, en alle varianten gehoord. "Ja hoor, dat kunnen we prima vol spuiten, dat werkt perfect". "Nee de spouw is te smal om nog iets bij te spuiten". "Tja, op zich kan het, maar als het mijn huis was zou ik het niet doen".

Uiteindelijk besloten dat de mogelijke winst qua isolatie waarde voor ons niet opweegt tegen de risico's van vocht problemen etc. Dus wij laten onze spouw nog mooi even zoals die is, dan maar iets minder geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

onnaj schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:39:
[...]

Heb je dat lang geleden laten doen? Ik vraag me ook echt af of het gezondheidstechnisch eigenlijk ook niet net zo slecht is als pur?
In 2022, het schuim bevat 70% water wat vervolgens wel uit de gevel moet verdampen. Geen schadelijke gassen of dampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-06 19:38
Jan Workum schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:01:
[...]

In 2022, het schuim bevat 70% water wat vervolgens wel uit de gevel moet verdampen. Geen schadelijke gassen of dampen.
Ja dat staat in de folder maar het blijft UF schuim. Het schijnt wel verbeterd te zijn mbt krimpen en uitstoot van formaldehyde en verkeerd mengen dus wellicht is het prima, maar echt duidelijk vind ik het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

DPeters schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:17:
[...]

Ja dat staat in de folder maar het blijft UF schuim. Het schijnt wel verbeterd te zijn mbt krimpen en uitstoot van formaldehyde en verkeerd mengen dus wellicht is het prima, maar echt duidelijk vind ik het niet.
Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan, heb wat in een potje laten spuiten en bewaard. Niets te ruiken, al zegt dat niet alles, en het voelt (nog steeds) stevig aan. Als ik er maar enigszins aan had getwijfeld was het hier niet in de spouw gekomen. De keuze is uiteraard geheel aan jezelf. Als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onnaj
Wij gaan het in ieder geval niet doen. Toch niet voldoende vertrouwen in wat het het de gezondheid doet, milieutechnisch en dan ook nog wat het evt met vocht in de schouw gaat doen.

HR++ komt er sowieso en dakisolatie ook en dan voelen we wel hoe comfortabel het is en wat het met gas/stroomverbruik doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
onnaj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:22:
Wij gaan het in ieder geval niet doen. Toch niet voldoende vertrouwen in wat het het de gezondheid doet, milieutechnisch en dan ook nog wat het evt met vocht in de schouw gaat doen.

HR++ komt er sowieso en dakisolatie ook en dan voelen we wel hoe comfortabel het is en wat het met gas/stroomverbruik doet
Jaren 80 bouwstijl is met enorme ramen toch? Volgens mij gaat HR++ (ga wel voor warmedge spacers) daar een flinke verbetering geven.

Ik heb bij mijn 1978 huis vnml de vloer, ramen, dak en inpandige halfsteens berging aangepakt, is makkelijk warm te stoken en gasverbruik is laag. 800 kuub nu tegen 3300 kuub van vorige eigenaar :X. Ben de zolder nog wat aan het afwerken en de overloop gaat er nogmaals uit, die heb ik 15 jaar geleden niet goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
_JGC_ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Jaren 80 bouwstijl is met enorme ramen toch? Volgens mij gaat HR++ (ga wel voor warmedge spacers) daar een flinke verbetering geven.

Ik heb bij mijn 1978 huis vnml de vloer, ramen, dak en inpandige halfsteens berging aangepakt, is makkelijk warm te stoken en gasverbruik is laag. 800 kuub nu tegen 3300 kuub van vorige eigenaar :X. Ben de zolder nog wat aan het afwerken en de overloop gaat er nogmaals uit, die heb ik 15 jaar geleden niet goed gedaan.
Ja een van de dingen waarvoor we gevallen zijn is het vele licht in huis. Dus met andere ramen valt er veel te winnen.

We gaan nu zeer waarschijnlijk ook de complete vloerverwarming beneden aanpakken, dat i.c.m. deels verwarmen door warmtepomp en isolatiemaatregelen dan denk ik en hoop ik ook echt een heel stuk lager uit te komen. De huidige bewoners zaten ook op iets van 2500 m3 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
onnaj schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:44:
[...]

Ja een van de dingen waarvoor we gevallen zijn is het vele licht in huis. Dus met andere ramen valt er veel te winnen.

We gaan nu zeer waarschijnlijk ook de complete vloerverwarming beneden aanpakken, dat i.c.m. deels verwarmen door warmtepomp en isolatiemaatregelen dan denk ik en hoop ik ook echt een heel stuk lager uit te komen. De huidige bewoners zaten ook op iets van 2500 m3 per jaar.
offtopic:
Als je maar zo'n laag mogelijke U-waarde voor het glas kiest dan kan dit positief uitpakken voor het comfort en de energiebesparing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:48
Ik quote even een bericht van mij. Gevel gereinigd, gevuld met aminotherm en opvolgend geïmpregneerd. April 2021 uitgevoerd.

Periode gaat van augustus tot augustus.
2019-2020: 1148m3 graaddag 0,364m3
2020-2021: 1178m3 graaddag 0,352m3
2021-2022: 791m3 graaddag 0.251m3

[ Voor 16% gewijzigd door Deef_K op 26-02-2025 22:56 ]

Pagina: 1