Schimmel schuur underlayment

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-06 21:01
Beste Tweakers,

Wij wonen circa een jaar in onze woning. Toen wij nog bezig waren met de verbouwing kwamen we erachter dat er een lekkage was in onze schuur. Kort samengevat: dak beter op afschot laten brengen, nieuw underlayment en dakleer opnieuw laten branden. Sinds geen lekkage gelukkig.

Nu zie ik dat wij aardige schimmel hebben gekregen op underlayment, zie foto’s. Dakdekker naar laten kijken (want die was hier toch bezig). Mijn vermoedens werden bevestigd: het condenseert aan de binnenkant van onze schuur op het underlayment.

In de schuur wanden zit isolatiemateriaal, alleen op het dak helaas niet.. dakleer is op underlayment gebrand. Hierdoor condenseert het ivm koud dak. Ons schuur was al geïsoleerd met ventilatie roosters onderaan in de deur en 2x hoog in de wanden. De dakdekker heeft gelijk ook maar 2x een ventilatiepijp ingebrand op het dak voor betere ventilatie, want het voelde nog vochtig aan. Hij was immers al bezig met andere werkzaamheden bij ons.

Ik zal de schimmel verwijderen met schimmelverwijderaar van Bison. Of hebben jullie andere tips voor deze oppervlakte (8m2)?

Daarnaast wil ik graag van de schimmel af of voorkomen na verwijderen. Hebben jullie hiervoor tips nog wat ik kan doen? Dakleer is al nieuw en wil het liefst zo houden.

Hoor graag van jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5CQpk_Ons7SmVXnriWh8qSD--Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvQ1folWcFRM2eekywJQewOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMzTkshK99VVfyqWYdj_aiCBEE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK8pcR0DG37gpisWYrALit5J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkCA94WuFekXv96TcWJcqH05KfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg6RnaYatAj2cnE47XAkyFWX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YNaRh70jt8MtAtfyEfImer1WT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0Sb5sbU5bqveH3fBJf7FJ9T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 16:17
Dan zou ik de klus rigoureus aanpakken. Dakleer er af, isolatie er op, nieuw dakleer op EPDM er op. Opvallend dat jouw schuur geïsoleerde wanden heeft, maar geen geïsoleerd dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
@chielmi dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar het dakleer is net 1 jaar oud, dus ik maak voorlopig liever niet nog een keer de kosten.

Heb je eventueel suggesties zonder dat het dakleer eraf moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:35
Schoonmaken en vervolgens wellicht van binnenuit isoleren?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 16:17
Van binnenuit isoleren geeft kans op vochtproblemen tussen isolatiemateriaal en underlayment. Misschien kan het, maar je zult je goed moeten laten voorlichten voor wat betreft de juiste materialen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Van binnenuit isoleren op een plat koud dak heeft risico’s, na een Google search was dit ook mijn conclusie. Het is wel mogelijk, maar vraag mij of, of we dit niet beter kunnen uitbesteden.

Iemand toevallig ervaring met goede partijen die hier wat in zouden kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

JS0180 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:28:
Van binnenuit isoleren op een plat koud dak heeft risico’s, na een Google search was dit ook mijn conclusie. Het is wel mogelijk, maar vraag mij of, of we dit niet beter kunnen uitbesteden.

Iemand toevallig ervaring met goede partijen die hier wat in zouden kunnen betekenen?
Als je kosten gaat maken kun je beter het hele dak opnieuw laten doen, en dan deze keer fatsoenlijk. Deze constructie (dakleer over underlayment) zie je wel vaker bij schuurtjes en overkappingen maar het wordt eigenlijk altijd gedoe met schimmel.
De enige oplossing die wél werkt is een fatsoenlijk dak, dat hoeft niet meteen 10 centimeter aan isolatie te zijn maar isolatie tussen het dakleer en OSB is wel de enige manier om niet weer hetzelfde probleem te krijgen.
Isoleren van binnen heeft weinig nut, het enige dat je dan doet is zorgen dat je de schimmel niet meer ziet zitten. Ik heb genoeg schuurtjes afgebroken waar dat was gedaan en de underlayment helemaal zwart was van de schimmel, dat moet je gewoon echt niet willen.

Dus als je het zelf kunt en daarmee denkt de schimmel tijdelijk tegen te houden, helemaal prima. Maar als je iemand gaat inhuren dan zou ik dat doen voor een fatsoenlijke oplossing en niet een pleister plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Exact mijn ervaring met dakbedekking gelijk op underlayment branden.
Schimmel eerst groen later zwart.
Nu is dat bij mij in een open houthok dus dat boeit niet echt.

Voor het hok dat ik vorig jaar gemaakt heb voor de sloep heb ik een bitumen glasvlies pirplaat gebruikt.
Dat hoeft niet heel dik een paar cm is genoeg om schimmel te voorkomen.

Dat dak is na afgelopen dampe vochtige koude periode nog mooi schoon.
Ik zie alleen een hoop condens op de hemelwaterafvoerpijp die door dat hok naar beneden loopt.

Vocht condenseert nu eenmaal op de koudste plek.

Mischien is het een optie om gewoon isolatie op de dakbedekking te plaatsen.
Een cm of 5 xps met ballast of gewoon pir bitumen glasvlies erop schroeven en nog een laag dakbedekking.
De huidige dient dan als dampscherm.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat @Ronald.42 zegt, paar plaatjes dun XPS halen en op je dakbedekking leggen met wat ballast erop. Dan is de kou van het dak en zal condenseren wegzijn.

je kunt het ook van binnen isoleren met dampopen materiaal en dan afwerken met klimaatfolie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:57
XPS platen erop lijmen en dan ballast erop leggen, bijv. een groen dak. Dan krijg je enn omgekeerd dak zoals hier Omgekeerd warm dak met XPS-isolatieplaten zelf leggen

Maar dat heeft alleen zin als je blijft ventileren en zorgt dat het binnen warmer blijft dan buiten (bijv. minimaal 15 graden).

[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 08-02-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:58
Niet geïsoleerd en niet verwarmd is de oorzaak.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
De oorzaak is dat het in het schuurtje overdag wat opwarmt door zon op dat lekkere bitumen dakje. dan komt de nachtkou die dat dak heel koud maakt en dan condenseert de warme vochtige lucht die binnenin het schuurtje zit tegen dat dak. Als daar een paar cm isolatie op het dak gebracht wordt is dat al over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
De optie met xps platen en ballast klinkt simpel. Dus xps platen, verlijmen(?) en ballast er op.

Wat is de meest eenvoudige ballast voor zo een dak met xps platen er op? Dakgrind of tegels bijvoorbeeld? Waar dien ik rekening mee te houden?

Ik zat er aan te denken om het volgende te doen:

- schoonmaken met schimmelverwijderaar van Bison oid.
- wellicht drogen met heteluchtfohn zodat het een keer echt goed droog is? Iemand ervaring hiermee?
- zorgen voor isolatie op het dak. XPS platen en ballast dmv dakgrind/tegels bijvoorbeeld.

Als tussenstap na het drogen met föhn kan ik ook een ventilator plaatsen met vochtmeting. Zou een eenvoudige manier zijn om vocht weg te zuigen en wellicht dat dit al voldoende is? Scheelt een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
JS0180 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:09:
De optie met xps platen en ballast klinkt simpel. Dus xps platen, verlijmen(?) en ballast er op.

Wat is de meest eenvoudige ballast voor zo een dak met xps platen er op? Dakgrind of tegels bijvoorbeeld? Waar dien ik rekening mee te houden?

Ik zat er aan te denken om het volgende te doen:

- schoonmaken met schimmelverwijderaar van Bison oid.
- wellicht drogen met heteluchtfohn zodat het een keer echt goed droog is? Iemand ervaring hiermee?
- zorgen voor isolatie op het dak. XPS platen en ballast dmv dakgrind/tegels bijvoorbeeld.

Als tussenstap na het drogen met föhn kan ik ook een ventilator plaatsen met vochtmeting. Zou een eenvoudige manier zijn om vocht weg te zuigen en wellicht dat dit al voldoende is? Scheelt een hoop werk.
Ja, xps p je dak, hoeft je niet te lijmen en wat tegels erop. Als je het helemaal mooi wil kun je nog een stuk dakbedekking erop leggen dan ziet het er niet gek uit als de buren uit hun zolderraam kijken.

Dan ventilatortje in je schuur en wachten op een zonnige dag dat het wat opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Ik heb vandaag de schimmel geprobeerd te verwijderen uit de houten platen/underlayment. Helaas blijft dit toch hardnekkiger dan ik dacht.. ik heb zep mould & mildew stain remover gebruikt, maar zonder resultaat. Zelfde spul werkte goed in mijn badkamer overigens.

Hebben jullie tips om dit te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:57
Gaat de schimmel niet weg, of het hout wat is aangetast door de schimmel? Want die vlekken die krijg je er nooit meer helemaal uit.
In principe groeit dat spul helemaal het hout in en ga je dus alleen het oppervlakkige (gevaarlijke) spul weghalen. Dat is geen probleem, want als je de oorzaak van schimmelgroei wegneemt zit het ongevaarlijk in het hout opgesloten.
Dus alles aan de oppervlakte hard weg boenen, behandelen met schimmelwerende middelen en dan goed laten drogen en niet meer nat laten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dit is heel normaal.

En het komt door nachtelijke uitstraling een orizontaal vlak wordt dan veel kouder dan zijn omgeving (de warmte wordt als het ware de ruimte (het heelal in gezogen. heldere winterdagen zijn hierin het ergst. dit is eigenlijk znder uitzondering een estetisch probleem.

Aan de buiten kant isoleren (2cm is genoeg) is een oplossingen behandelen (bv met verf) en dan afentoe schoonmaken is een andere
van binnen isoleren kan ook (bv met klimaatfolie en dampopen isolatie. een plafond aanbrengen werkt ookdat geeft net genoeg buffer dat de warmere/vochtigere lucht niet meer makkelijk langs het koude vlak kunnen stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Caelorum schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:42:
Gaat de schimmel niet weg, of het hout wat is aangetast door de schimmel? Want die vlekken die krijg je er nooit meer helemaal uit.
In principe groeit dat spul helemaal het hout in en ga je dus alleen het oppervlakkige (gevaarlijke) spul weghalen. Dat is geen probleem, want als je de oorzaak van schimmelgroei wegneemt zit het ongevaarlijk in het hout opgesloten.
Dus alles aan de oppervlakte hard weg boenen, behandelen met schimmelwerende middelen en dan goed laten drogen en niet meer nat laten worden.
De zwarte vlekken van de schimmel op het hout verdwijnen niet. Volgens de gebruiksaanwijzing is het enkel het goedje sprayen op de oppervlakte en laten intrekken. Ik ben gewend dat die vlekken dan verdwijnen, nu blijven ze evengoed zichtbaar op het hout. Ik kan dus moeilijk inschatten of het wel of geen effect heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
twain4me schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:11:
dit is heel normaal.

En het komt door nachtelijke uitstraling een orizontaal vlak wordt dan veel kouder dan zijn omgeving (de warmte wordt als het ware de ruimte (het heelal in gezogen. heldere winterdagen zijn hierin het ergst. dit is eigenlijk znder uitzondering een estetisch probleem.

Aan de buiten kant isoleren (2cm is genoeg) is een oplossingen behandelen (bv met verf) en dan afentoe schoonmaken is een andere
van binnen isoleren kan ook (bv met klimaatfolie en dampopen isolatie. een plafond aanbrengen werkt ookdat geeft net genoeg buffer dat de warmere/vochtigere lucht niet meer makkelijk langs het koude vlak kunnen stromen.
Ik heb eerst geprobeerd om de schimmel te verwijderen, zie post hierboven. Volgende stap is isoleren van buitenaf met xps platen en verzwaren met dakgrind. Hopelijk ben ik er dan vanaf.

Ik wil alleen zeker weten dat de schimmel effectief is gedood/verwijderd. De donkere vlekken bleven op het hout zichtbaar wat mij zorgen baarde.

Hoe kan ik effectief meten of de behandeling effect heeft gehad? Wachten en de schimmel goed in de gaten houden op uitbreiding staat al op het lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JS0180 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb eerst geprobeerd om de schimmel te verwijderen, zie post hierboven. Volgende stap is isoleren van buitenaf met xps platen en verzwaren met dakgrind. Hopelijk ben ik er dan vanaf.

Ik wil alleen zeker weten dat de schimmel effectief is gedood/verwijderd. De donkere vlekken bleven op het hout zichtbaar wat mij zorgen baarde.

Hoe kan ik effectief meten of de behandeling effect heeft gehad? Wachten en de schimmel goed in de gaten houden op uitbreiding staat al op het lijstje :)
Dood is het al snel , daar hoeft het alleen maar droog voor te worden (dus isoleren in jouw geval) de verkleuring is lastiger, die blijf je vaak wel zien schimmel en weerplekken reiniger oid kan wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 09:39

H-W

XPS kan je los op de dak leggen, dat hoeft niet verlijmd te worden. En een daktuin telt niet als ballastlaag, bij regen zeker voldoende zwaar maar in een droge periode zeker niet. Tegels of grind erop en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Hi,

Nog een aantal vragen voor we overgaan tot uitvoeren.

- hoeveel cm (dikte isolatie) xps platen heb ik nodig? Is dit ergens uit te rekenen?
- mijn dak loopt op afschot, lijkt mij dat ik hier rekening mee houd tov de dakrand en de dikte van de xps platen en laag dakgrind?
- voor de ventilatiepijpen op het dak zal ik hoogst waarschijnlijk met een isolatiemes de platen op maat moeten snijden. Hoe kan ik een koude brug hier het beste voorkomen?
- de dakranden kunnen waarschijnlijk niet geïsoleerd worden met de platen, is dit een probleem?
- hoeveel dakgrind heb ik nodig om de platen op z’n plek te houden? Is dit ergens te berekenen?
- als laatste wil ik natuurlijk de afwatering zoveel mogelijk intact houden, tips hoe ik hiermee het beste rekening kan houden?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:02
Wij hebben dit ook helaas. Het beste is dit oplossen uiteraard maar wat je nog kan overwegen. Ik spuit zelf in het najaar het hele dak in met dit spul: https://www.moosefarg.nl/product/anti-schimmel-hout/
Kost 2 tientjes, mengen met water en dan met zo'n spuit (op druk brengen) het dakje inspuiten.

Het lost het probleem natuurlijk niet op, maar ons dak was ook net nieuw. Hiermee kan je het dak behoorlijk wat jaren rekken. Wij zaten met hetzelfde probleem: ik vind het niet erg om te vervangen, maar het lag er allemaal net 1 jaar op.

Ik vervang het wel als het echt op is of doorrot. Die 2 tientjes en dat half uurtje werk per jaar accepteer ik voor nu, en inmiddels doe ik dit al 5 jaar en is er amper schimmel te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
ID-College schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:00:
Wij hebben dit ook helaas. Het beste is dit oplossen uiteraard maar wat je nog kan overwegen. Ik spuit zelf in het najaar het hele dak in met dit spul: https://www.moosefarg.nl/product/anti-schimmel-hout/
Kost 2 tientjes, mengen met water en dan met zo'n spuit (op druk brengen) het dakje inspuiten.

Het lost het probleem natuurlijk niet op, maar ons dak was ook net nieuw. Hiermee kan je het dak behoorlijk wat jaren rekken. Wij zaten met hetzelfde probleem: ik vind het niet erg om te vervangen, maar het lag er allemaal net 1 jaar op.

Ik vervang het wel als het echt op is of doorrot. Die 2 tientjes en dat half uurtje werk per jaar accepteer ik voor nu, en inmiddels doe ik dit al 5 jaar en is er amper schimmel te zien..
Goeie tip! Ik zal een poging wagen om de schimmel met dit spul te doden. Het is al met al een kostenpost en tijdrovend klusje voor een schuurtje. Makkelijk in gebruik zo te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
JS0180 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Goeie tip! Ik zal een poging wagen om de schimmel met dit spul te doden. Het is al met al een kostenpost en tijdrovend klusje voor een schuurtje. Makkelijk in gebruik zo te lezen :)
Wel rekening om mee te houden: schimmel wat echt in je hout zit krijg je er niet echt meer uit als het te lang erin zit (althans, hier niet).. Ik spuit het jaarlijks in rond september (als het nog niet te vochtig is buiten) en dan wordt het ook niet erger. Je moet wel egaal inspuiten en niets vergeten, anders zie je het volgende jaar precies waar je niet bent geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
ID-College schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Wel rekening om mee te houden: schimmel wat echt in je hout zit krijg je er niet echt meer uit als het te lang erin zit (althans, hier niet).. Ik spuit het jaarlijks in rond september (als het nog niet te vochtig is buiten) en dan wordt het ook niet erger. Je moet wel egaal inspuiten en niets vergeten, anders zie je het volgende jaar precies waar je niet bent geweest :+
maak jij nog gebruik van een voor of na behandeling met lijnolie zeep? Ik lees dit net op de website.

Ik zal het in voor- en najaar maar gebruiken, voor de zekerheid tweemaal om mee te beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
JS0180 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:52:
[...]

maak jij nog gebruik van een voor of na behandeling met lijnolie zeep? Ik lees dit net op de website.

Ik zal het in voor- en najaar maar gebruiken, voor de zekerheid tweemaal om mee te beginnen :)
Nee, want in principe is het dak toch afgeschreven. Ik steek er niet teveel moeite in daarom. In het voorjaar doe ik niet, dan breekt de zomer aan en dan is het amper vochtig buiten. Misschien wel een dag, maar niet zoals in de herfst/winter waar het continue nat/vochtig is.

Daarom doe ik het ook in september: dan trekt het lekker in voordat het kouder/vochtiger wordt buiten. Behandelen en andere dingen doe ik niet.

Je kan het wel door de verf mengen volgens mij, dus dan zou je t moeten schilderen. Heb daar zelf geen zin in, maar dat zou je kunnen overwegen. In de basis zit het niet al goed dus al het andere wat je eraan doet zal wel helpen, maar de oorzaak van het probleem neemt het niet weg. Dan moet je gewoon alles goed doen. Dat komt wel met een heel ander kostplaatje uiteraard, dus ik wil met weinig effort het verlengen. En dat lukt al 5 jaar prima, en denk dat ik hier zo nog 5 jaar mee kan doorgaan.. Dat vind ik t wel waard..

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 26-02-2025 10:59 ]

Pagina: 1