Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-08 11:04
Ik heb een wat lastige vraag over het meenemen van mijn aflossingsvrije hypotheek. Eentje van voor 2012. De belastingdienst telefoon kon mij daar geen antwoord op geven...

Casus even met wat makkelijkere getallen is;

In 2012 een eigen woningschuld van 150k. Dit als aflossingsvrije hypotheek (met daar weer een beleggingsproduct aangekoppeld die aan het einde van de looptijd zou uitkeren, maar dat terzijde). Over de gehele hypotheek kreeg ik renteaftrek.

In 2017 nieuw huis gekocht, oude verkocht. Nieuwe hypotheek 200k. Hiervan 90k aflossingsvrij en 110k lineair. Over de gehele hypotheek renteaftrek.

In 2025 nieuw huis, oude verkocht. Nieuwe hypotheek 300k. Hiervan 150k aflossingsvrij en 150k lineair.
Mag ik dan over de gehele 150k aflossingsvrij hypotheekrente aftrek krijgen (uiteraard niet voor de volle 30 jaar, maar wat er nog aan jaren over is)? Of heb ik door de stap in 2017, dat ik aflossingsvrij had verlaagd naar 90k, een deel aan renteaftrek op aflossingsvrij weggegooid?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Mijn hypotheekadviseur kon hier niks over zeggen ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 21:02
De Belastingdienst moet het antwoord geven.
Bel nogmaals de belastingtelefoon. Die zullen waarschijnlijk weer geen antwoord kunnen geven, maar de belastinginspecteur kan dit wel. Vraag om teruggebeld te worden door de belastinginspecteur met het antwoord.

En als het mag de renteaftrek over de volledige 150.000 aflossingsvrij vraag dan een schriftelijke bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:22
Jouw adviseur moet dit ook kunnen beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:23
KookSpook schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:41:
Ik heb een wat lastige vraag over het meenemen van mijn aflossingsvrije hypotheek. Eentje van voor 2012. De belastingdienst telefoon kon mij daar geen antwoord op geven...

Casus even met wat makkelijkere getallen is;

In 2012 een eigen woningschuld van 150k. Dit als aflossingsvrije hypotheek (met daar weer een beleggingsproduct aangekoppeld die aan het einde van de looptijd zou uitkeren, maar dat terzijde). Over de gehele hypotheek kreeg ik renteaftrek.

In 2017 nieuw huis gekocht, oude verkocht. Nieuwe hypotheek 200k. Hiervan 90k aflossingsvrij en 110k lineair. Over de gehele hypotheek renteaftrek.

In 2025 nieuw huis, oude verkocht. Nieuwe hypotheek 300k. Hiervan 150k aflossingsvrij en 150k lineair.
Mag ik dan over de gehele 150k aflossingsvrij hypotheekrente aftrek krijgen (uiteraard niet voor de volle 30 jaar, maar wat er nog aan jaren over is)? Of heb ik door de stap in 2017, dat ik aflossingsvrij had verlaagd naar 90k, een deel aan renteaftrek op aflossingsvrij weggegooid?
Ik zou het een pleitbaarstandpunt vinden dat zolang je totale hypotheekschuld niet onder de 150k is gezakt, je recht hebt op hypotheekrenteaftrek over een 150k aflossingsvrije hypotheek.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:01
Aangezien je alleen je huidige aflossingsvrije hypotheek mee mag nemen voor de hypotheekaftrek is het niet zo moeilijk toch......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-09 19:01
Je kunt het antwoord uit dit artikel afleiden. Het feit dat je in 2017 een gedeelte van de bestaande EWS hebt omgezet naar een annuïteiten hypotheek betekent niet dat er voor dat gedeelte geen sprake meer is van een bestaande EWS. Wel zal het bedrag lager zijn dan 150, omdat je op het annuïteiten gedeelte dat tot de bestaande EWS werd gerekend hebt afgelost.

Ik vind het wel bijzonder dat je adviseur dit niet weet en jij dan vervolgens zelf op zoek moet naar informatie. Tenzij het stukje fiscale advies geen onderdeel was van de opdracht/overeenkomst, zou ik hier persoonlijk niet blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
KookSpook schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:41:
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Mijn hypotheekadviseur kon hier niks over zeggen ;w
Vreemd. Zo lastig zijn deze regels niet. Het mag niet en dit is ook makkelijk terug te vinden op de website van de Belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/koopwoning/content/hypotheekrenteaftrek-bij-oversluiten-hypotheek

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:01
Mag ook hopen dat ie je over de bijleenregeling wel de goede info gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-08 11:04
Niet meer eerder gereageerd, was een beetje druk met het huis aankopen en het geregel hierom heen. Dank voor ieders reacties. Even een update voor als iemand in dezelfde situatie zit;

Met de belastingdienst 2x gesproken. Belastingdienst geeft aan dat het weer terugzetten van mijn lineaire deel naar aflossingsvrij mag met behoud van je HRA. Wel met inachtneming, dat wat er reeds is afgelost tijdens de lineaire periode, ook verlaagd moet zijn op je hernieuwde aflossingsvrije deel. Wat op zich ook wel logisch is.

Mijn hypotheekadviseur kon/wilde geen duidelijk standpunt hierin nemen. Toch altijd jammer dat je een hypotheek altijd via een "adviseur" moet afsluiten.

TweakGP; EWS, bijleenregeling etc is mij allemaal bekend. Alleen deze specifieke aflossingsvrije vraag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:18

Herman

FP ProMod
MaltheseFalcon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Vreemd. Zo lastig zijn deze regels niet. Het mag niet en dit is ook makkelijk terug te vinden op de website van de Belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/koopwoning/content/hypotheekrenteaftrek-bij-oversluiten-hypotheek
Wellicht goed om de volgende keer even het gedeelte uit de bron te quoten wat volgens jou je conclusie ondersteund? Wat je beweert lees ik namelijk niet terug in de bron :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
KookSpook schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:43:
Niet meer eerder gereageerd, was een beetje druk met het huis aankopen en het geregel hierom heen. Dank voor ieders reacties. Even een update voor als iemand in dezelfde situatie zit;

Met de belastingdienst 2x gesproken. Belastingdienst geeft aan dat het weer terugzetten van mijn lineaire deel naar aflossingsvrij mag met behoud van je HRA. Wel met inachtneming, dat wat er reeds is afgelost tijdens de lineaire periode, ook verlaagd moet zijn op je hernieuwde aflossingsvrije deel. Wat op zich ook wel logisch is.

Mijn hypotheekadviseur kon/wilde geen duidelijk standpunt hierin nemen. Toch altijd jammer dat je een hypotheek altijd via een "adviseur" moet afsluiten.

TweakGP; EWS, bijleenregeling etc is mij allemaal bekend. Alleen deze specifieke aflossingsvrije vraag niet.
Je kan de hypotheek ook zelf afsluiten/oversluiten via een execution only aanbieder. Kost je circa 500-900 aan afsluitkosten.
Pagina: 1