Het grote "Wat is dit nog waard-topic" invoeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41
Er zijn tal van topics over aankoop advies. Ik ben benieuwd of er een mogelijkheid is om een topic open te houden voor verkoopadvies?

Tag alvast @Bolletje, @br00ky , @Intergalactic ,@Blaat

Ik ben regelmatig op zoek naar informatie wat iets nog waard is. Zij het een component of een compleet systeem. Met N.t.b. als prijsstelling in V&A kom je de meest uiteenlopende reacties tegen.

Is het een idee om een topic aan te houden waar een indicatie gegeven kan woorden voor de waarde van een tweedehands artikel, zolang het relevantie heeft met computer/technologie?
Uiteraard met disclaimers zoals momentopname en geen slow-chat of flaming.

Zou zelf een enorm voordeel zien in een dergelijk topic. Ben benieuwd!

[ Voor 94% gewijzigd door Source90 op 05-02-2025 16:25 . Reden: Prematuur op enter gedrukt na wijzigen titel ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap het nut, ik mis alleen de noodzaak. Het is prima mogelijk om met Marktplaats, ebay en de PW een educated guess te doen. Naast dat grote topics om verschillende redenen niet worden toegejuicht zal dat een dumpplek worden waar mensen zonder eigen inzet een systeem dumpen om te laten taxeren. Er zal altijd verschil van mening zijn tussen reageerders waardoor het weinig zal opleveren behalve een groot topic zonder discussiewaarde. En laten we discussiewaarde nou net hoog in het vaandel hebben staan :).

Ik ben tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 10:54

Thomg

Aww yiss

We kunnen misschien eisen dat mensen eerst zelf met een indicatie moeten komen + bronnen, alhoewel ik me wel afvraag hoeveel extra werk dat oplevert voor moderators voor gebruikers die denken "teveel moeite, delete".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

br00ky schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:21:
Er zal altijd verschil van mening zijn tussen reageerders waardoor het weinig zal opleveren behalve een groot topic zonder discussiewaarde.
Brings back memories :P

Ik weet niet hoeveel delen van het 'grote hoeveel is dit nog waard topic' ik heb gerund jaren terug, om hardware te taxeren. Daar ging veel tijd inzitten, en we hadden destijds (gelukkig) de regel dat een paar aangewezen personen de taxaties deden.
Maar vaak genoeg anderen die zich ermee gingen bemoeien, of prijzen gingen noemen die verre van realistisch waren. Dat maakte het op en duur echt te moeizaam, en al helemaal niet lekker te modereren.

Het grootste probleem van die topics was ook dat iedereen met halve info op de proppen kwam. Of je een waarde kon hangen aan een 3Ghz systeem met 16gb geheugen en een 4Mb videokaart. Met zoveel info kreeg je gewoon een Xje als waarde, want als je niet eens de moeite neemt om dingen compleet en correct te typen, dan is het voor degene die de waarde bepalen ook niet meer leuk om te doen.

En dat werd erger en erger, en toen is daar jaren en jaren geleden de stekker uitgetrokken, omdat zo'n topic gewoon steeds minder en minder bestaansrecht had.

Er is toen een prima guide geschreven, en hoewel antiek nog steeds in grote lijnen bruikbaar: Howto: prijsbepaling (oude) hardware
Ik heb geen idee of alle linkjes nog kloppen, maar het idee is duidelijk.

Nu 15 jaar na dato weer een groot topic openen... ik zie het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41
br00ky schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:21:
Ik snap het nut, ik mis alleen de noodzaak. Het is prima mogelijk om met Marktplaats, ebay en de PW een educated guess te doen. Naast dat grote topics om verschillende redenen niet worden toegejuicht zal dat een dumpplek worden waar mensen zonder eigen inzet een systeem dumpen om te laten taxeren. Er zal altijd verschil van mening zijn tussen reageerders waardoor het weinig zal opleveren behalve een groot topic zonder discussiewaarde. En laten we discussiewaarde nou net hoog in het vaandel hebben staan :).

Ik ben tegen.
Ik ben zeker voorstander van een goede discussie en ook een onderbouwde/duidelijke vraagstelling per bericht (en niet zoals Thomg ook aangeeft een "wat levert dit op" zonder staat/ouderdom/etc te benoemen.

Indien dit topic levensvatbaar is, lijkt mij een minimale vereiste wel een opzetje met exacte product / type / staat van product / garantie ja of nee / accessoires aanwezig / doos aanwezig.

Waar het bij mij voornamelijk spaak loopt is het vinden van een realistische prijs, afgezet tegen de vervangers/opvolgers. Zeker bij de enigszins niche markt van DIY pc componenten.

*knip* je hoeft hiervoor geen lijst te tonen, daar gaat de discussie hier niet over

De discussie die ik zou willen voeren is of dit te koop gezet moet worden in zijn geheel, beter los of wellicht zelfs dat het rendabel is om er wat geld tegenaan te gooien en een kast en koeling aan te schaffen om het als PC compleet te verkopen. Zeker met losse componenten moet je maar net hebben dat iemand er naar opzoek is. En wat vraag je er dan voor. Neem je de GPU schaarste mee, hoeveel procent zou ik lager in moeten zetten omdat het vorige generatie is (CPU/GPU en DDR4), wellicht schat ik de waarde veel lager in, etc.

Echter, als het al beproefd en getest is (zij het 15 jaar geleden), begrijp ik uiteraard ook als een dergelijk topic niet nogmaals het leven hoeft te zien.

[ Voor 79% gewijzigd door br00ky op 06-02-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 17:48
Adhv marktplaats is het toch makkelijk?

Goedkoopste vergelijkbare is gauw te vinden, de duurste ook. Wat het meest voorkomt zal een gemiddelde prijs zijn.

Aan de verkoper de taak om te bepalen of je het snel kwijt wil (goedkoopste), wat geduld hebt (gemiddelde prijs) of voor de hoofdprijs gaat wat niet altijd lukt en lang duurt.
Pagina: 1