Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:04
We zijn bezig met ons huis te verbouwen, maar aan ventilatie heb ik eerlijk gezegd te weinig aandacht besteed. Het betreft een vrijstaande woning uit 1975, plattegrond staat onder aan deze post.

Nu we bezig zijn met nieuwe kozijnen, en dus een keuze moeten maken over wel of geen ventilatieroosters, wil ik dit topic eigenlijk helemaal uitdenken en uitwerken maar ik merk dat ik mijn hoofd er over breek en blijf switchen tussen de verschillende opties.

De bovenverdieping is al verbouwd en daar zit nu alleen een afzuigpunt in de badkamer (buisventilator, rood gemarkeerd) die handmatig aan en uit gezet kan worden. Naloop zit er op maar dat heeft de aannemer van de badkamer niet (goed) aangesloten. Tussen de bovenverdieping en zolder zit een houten dek dus daar kan ik nog wel afzuig-/inblaaskanalen door maken.

De benedenverdieping moet nog verbouwd worden dus we kunnen daar nog wel iets realiseren m.b.t. ventilatie. Het grootste probleem voorzie ik in leidingen naar zolder krijgen, hoewel er een koof op de werkkamer is (blauw gemarkeerd) waar o.a. gas- en waterleidingen vanuit de meterkast door naar zolder gaan. Ik heb alleen geen idee of er nog andere leidingen op die plek in het dek zitten.

Wat ik overweeg:
  • Type C: MV box met evt. extra afzuigpunt boven het trapgat en zorgen dat verse aanvoer via de ramen binnenkomt. Dit moet dan met roosters boven de ramen (beneden) of PADK beslag (boven) gedaan worden. Roosters boven de ramen vind ik lelijk en ik weet niet of PADK wel voldoende toevoer biedt?
  • Type D: WTW/balansventilatie aanleggen zodra beneden verbouwd wordt en dan geen roosters in de ramen zetten. Is wel de meest ingrijpende manier en de vraag of dit technisch uitvoerbaar is en rendabel is aangezien ons oude huis vast en zeker niet kierdicht is. Verlaagd plafond is dan wel een eis op de volledige benedenverdieping.
    Deze vorm van ventilatie vergt wat meer rekenwerk, maar kan ik evt. ook uitbesteden zag ik.
Wat zouden jullie doen of aanraden? Wellicht andere opties waar ik nog niet over heb nagedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0spFbBfX8lubhXpLoB9O9P0FUY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1KALJNbmLdMtZP3RuynrVTCS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV23wIiwsgOKIURGehdztOtp63w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pmk13CZ2bGL484eg8DPG0hym.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:44
Kierdichtheid is geen vereiste voor balansventilatie. Er wordt evenveel aan- als afgevoerd, dus zal het huis geen over- of onderdruk hebben.
Bij type C krijg je wel infiltratie door lekken vanwege de onderdruk. Dat is geen grote ramp. Het zijn gewoon extra ventilatieroostertjes en als het teveel tocht stop je ze dicht.
Kieren zorgen voor warmteverlies, vooral in het dak, maar een ventilatiesysteem heeft er niet veel last van.

Ik zou me in jouw geval laten leiden door de kwaliteit van de lucht bij normaal gebruik en niet door rentabiliteit. Als balansventilatie met zowel aan- als afvoer in alle kamers niet mogelijk is zou je kunnen kiezen voor aanvoer in de woonkamer en slaapkamers, en afzuiging uit keuken, WC en badkamer. Dat kan ook CO2- en vochtgestuurd.

Als het een te grote kostenpost wordt kun je gewoon vraaggestuurd ventileren door raampjes open te zetten en te sluiten, net als in 1975. Het is wat meer werk en minder comfortabel, maar ook niet het einde van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 12:22
100% gaan voor Balansventilatie.
Ik heb het bij een (grote) renovatie na veel twijfelen niet gedaan en heb er elke dag spijt van.

Ja, het is meer moeite met alle leidingen wegwerken, maar het verschil in comfort en energieverlies is het dubbel waard.

Nu zit ik in een verder top geisoleerd huis en waait de ijskoude lucht gewoon via de roosters naar binnen.
De mechanische ventilatie die ik heb is zowel vocht als CO2 gestuurd. Dat zal vast iets helpen, maar feit blijft dat er elk uur een enorme hoeveelheid warme lucht rechtstreeks naar buiten gekieperd wordt.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat voor vloeren/plafonds hebben we het over?

(Wij hebben kanaalplaten en daar moet een constructieve oplossing gezocht worden. Voor de buizen die erdoor moeten, vandaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
basfromasd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:36:
Ik zou me in jouw geval laten leiden door de kwaliteit van de lucht bij normaal gebruik en niet door rentabiliteit. Als balansventilatie met zowel aan- als afvoer in alle kamers niet mogelijk is zou je kunnen kiezen voor aanvoer in de woonkamer en slaapkamers, en afzuiging uit keuken, WC en badkamer. Dat kan ook CO2- en vochtgestuurd.

Als het een te grote kostenpost wordt kun je gewoon vraaggestuurd ventileren door raampjes open te zetten en te sluiten, net als in 1975. Het is wat meer werk en minder comfortabel, maar ook niet het einde van de wereld.
Ik proef dat balansventilatie de voorkeur geniet, dat heeft op papier denk ik ook mijn voorkeur. Er zit nu ook geen afzuiging in het toilet en de keuken, wel aanvoer via een rooster boven het raam. Als ik in de keuken dus afzuiging ga aanleggen moet ik toch een kanaal van boven naar beneden zien te krijgen en kan ik net zo goed ook inblaas regelen in de woonkamer. Slaapkamers kan ik direct naar de zolder wel organiseren.
pagani schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:45:
Wat voor vloeren/plafonds hebben we het over?

(Wij hebben kanaalplaten en daar moet een constructieve oplossing gezocht worden. Voor de buizen die erdoor moeten, vandaar)
Plafond van de benedenverdieping is vziw normaal beton, geen kanaalplaat. Ik gok dat ik dus alleen rekening hoef te houden met evt. wapening als ik van de werkkamer naar de meterkast laat boren
Plafond van de eerste verdieping is gipsplaat en de vloer van de zolder is OSB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:01
Wij hebben bij de verbouwing gekozen voor type C en nooit spijt van gehad. Tuurlijk, je hebt wat warmteverlies door de roosters maar ach, anders had je op meerdere plekken verlaagde plafonds en/of koven moeten monteren voor aan- en afvoer van buizen voor je WTW. (Waardoor er mogelijk ook nog geluid doorsijpelt tussen de kamers en/of verdiepingen?) Van tocht hebben wij geen last iig. Het stroomt gewoon prima door. Als het koud is in de winter zet je ze wat meer dicht en in de zomer lekker open. Zo erg is het allemaal niet hoor en je moet ook een beetje praktisch blijven denken. Overigens hebben we een L/W all-electric zonder enorm verbruik in een nageïsoleerde '72 hoekwoning dus het is prima te doen (in onze situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 13:16
Hoe ga je verwarmen?
indien je voor type C + roosters in ramen gaat; houd rekening met koudeval en invloed van wind (tochtgevoel).
Bij radiatoren onder ramen kun je dit "maskeren". Bij lage temperatuur verwarming zal dit waarschijnlijk van invloed zijn.

Indien je type D doet, en je zonder roosters kunt heb je hier geen last van en was voor ons de reden om dit alsnog door te voeren (ondanks de kostbare en ingrijpende ingrepen). Verdienmodel is er niet voor ons, puur comfort.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 18:48

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook voor type D gekozen. Ja het is gaaf, de uitslag in de warmteverlies berekening gaf hier de doorslag. Het rendeert hier harder dan menig andere maatregel als je de uitgaven een beetje beperkt kan houden.
Zonder WTW: 7100 kwh warmteverlies per jaar
Met WTW: 4400 kwh warmteverlies per jaar
Procentueel scheelt nogal bij een voor de rest goed geisoleerd huis. De WP kon meteen ook een maatje kleiner.

Daarnaast:
  • Ook mentaal scheelt het. Als nu de WTW staat te loeien na een douchebeurt, vind ik dat helemaal prima terwijl ik vroeger de euro's naar buiten zag vliegen :P
  • Het comfort was al genoemd. Heerlijk zonder koudeval bij de grote raampartijen. Ik heb nu triple glas wat de koudeval enorm reduceert. En daar moet je dan een gat in maken voor roosters bij type C :/
  • De vuiligheid in de filters verhogen de WAF enorm :)
Maar eerlijkheidshalve: het was ook het ingewikkelste stukje van de verbouwing om met de buizen in alle ruimte te komen. Bij ons is het gelukt met alleen verlaagde plafonds in de overlopen op de hogere verdiepingen en boven toilet op BG. In de woonkamer wilde ik graag op de volledige 3m hoogte houden. Hier is dat wel aardig gelukt maar dat kan niet overal zonder grote consessies.

Dus als het kan: zeker doen. Er valt veel te besparen door zelf te klussen en er is een mooi topic hier op GoT.

[ Voor 50% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2025 14:22 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Thanks allen. Deze gemengde reacties laten me niet minder twijfelen, maar aangezien de benedenverdieping nog verbouwd gaat worden denk ik dat type D wel moet gaan lukken. De elektra wordt ook nog aangepakt dus dat gaat sowieso achter een verlaagd plafond gestopt worden. Het plafond is nu 2,65 hoog dus het zou wel mooi zijn als we daar 2,50 van over kunnen houden.

Verder komt er vloerverwarming beneden en ik zie het wel gebeuren dat we (de roosters boven) de ramen in de winter maar weinig open zullen zetten. Dus dat werkt niet in het voordeel van type C.

Ik heb in ieder geval een CO2 meter gekocht om te kijken hoe dit in de verschillende kamers op en neer gaat door de dag heen.

@Wuursj hoeveel cm het je je plafond moeten verlagen om de buizen (rond of rechthoekig?) kwijt te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 18:48

Wuursj

want worst is al bezet

[b]Basfr in "Ventilatie verbouwing huis 1975"
@Wuursj hoeveel cm het je je plafond moeten verlagen om de buizen (rond of rechthoekig?) kwijt te kunnen?
Ik splits meteen bij de wtw en kon daardoor weg komen met 15cm ronde pijp. Anders zou het met 16cm moeten. Met rechthoekig zou het nog met wat minder kunnen.

Ik kom op de krapste verdieping zo op 2.6 meter hoogte in de slaapkamers (=volgens nieuwste bouwbesluit) en 2.45 meter hoogte in bakdkamer en overloop. Vond ik te doen.

Het is boven die overlopen wel best druk in het plafond :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeIIfc4Gr6Agxl7daMRAQip2v-Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yKxv90CubCKiNFowTlz2FZJl.png?f=fotoalbum_medium

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Denk dat de overtuiging voor type D ondertussen wel helder is, maar hier ook +2 die erg blij zijn met type D in een woning uit 71. Geen tocht, geen kou, amper fijnstof (0-5ppm ipv 2-15) en CO2 waarden van 400-700ppm.

We hebben hier een heel mooi topic met alle nodige info:Centrale balansventilatie

Via de werkkamer zou je een koof kunnen maken voor afvoerkanalen in de keuken en wc. Via de grote slaapkamer zou je een koof kunnen maken voor de aanvoer in de woonkamer, doe er nog een starre demper tussen om overspraak te voorkomen. Beetje zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ-WuUZvCOlPORouEVSIMhollK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lg4R8Tk3cI8xOvWvAQ4DNs8I.jpg?f=fotoalbum_large
Hier hebben we da aanvoer van 2 slaapkamers via de wand gedaan + naar beneden in de woonkamer. Met één koof het gros van de ruimtes voorzien. Verder hebben we handig gebruik gemaakt van de knieschotten, geen verlaagde plafonds nodig gehad.

Onze F7 filter na een maand in gebruik te zijn..:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFSUS-PhNQ2lSZOs8cyHRIAxz5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85NOlN09TRU1zqWiplQk6wgB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 05-02-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
ik zou ook sterk overwegen de opzet iets anders te maken. Je hoeft niet per se aan te voeren in de woonkamer. Je kunt ook type D doen waarbij je aanvoert in de slaapkamers en afvoer doet via natte ruimtes/keuken/woonkamer. desnoods 1 extra inblaas in het trappenhuis als de balans niet uitkomt. Dit scheelt je veel kanalen naar 1 extra verdieping leggen.

het mooie van zo'n opzet is dat je automatisch soort zone-regeling hebt zonder kleppen of co2-sensoren :9

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 05-02-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Fr33z schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:14:
ik zou ook sterk overwegen de opzet iets anders te maken. Je hoeft niet per se aan te voeren in de woonkamer. Je kunt ook type D doen waarbij je aanvoert in de slaapkamers en afvoer doet via natte ruimtes/keuken/woonkamer. desnoods 1 extra inblaas in het trappenhuis als de balans niet uitkomt. Dit scheelt je veel kanalen naar 1 extra verdieping leggen.

het mooie van zo'n opzet is dat je automatisch soort zone-regeling hebt zonder kleppen of co2-sensoren :9
Als dat werkt zou dat een relatief makkelijke optie zijn, dan kan ik met een koof vanuit de meterkast naar het toilet en de keuken. Wellicht begrijp ik het nog niet 100%, maar in bovenstaand geval zuig je vuile lucht uit de woonkamer weg via de keuken, maar voer je geen verse lucht aan. Krijg je in de woonkamer dan niet een onderdruk situatie?

Ik zal eens een berekening doen en die delen in het centrale wtw topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
hangt natuurlijk wel wat van je indeling af. Maar in het algemeen kun je stellen dat inblazen in de slaapvertrekken/trappenhuis en afzuigen in bijv. wc/badkamer/keuken en/of open woonkamer wel zorgt voor verspreiding van verse lucht. Je krijgt dan dat de verse lucht eerst in de slaapkamers is en door de afzuiging op de begane grond ook onder de deuren door gaat, de trap af komt en dan de woonkamer bereikt. Je hebt daarmee automatisch bereikt dat je alleen daar ventileert waar nodig. Want snachts ben je over het algemeen niet in de woonkamer en heb je direct verse lucht in de slaapkamer dus. En overdag ben je wel in je woonkamer maar niet in je slaapkamer, de verse lucht die daar wordt ingeblazen blijft dus wel 'vers' en komt daarna in de woonkamer. Het principe is heel leuk. Bij Zehnder laten ze het zo zien op de website: https://www.zehnder.nl/nl...ingen/overflow-technology

Afbeeldingslocatie: https://www.zehnder.nl/fileadmin/_processed_/2/b/csm_huis_overflow_tech_c189a5c689.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
Interessant @Fr33z! Het lijkt in ieder geval steeds duidelijker te worden dat er meerdere mogelijkheden zijn om wtw te realiseren waarbij ik ook de indruk krijg dat niet elke optie perfect is maar wel goed genoeg. Zeker in vergelijking met niet ventileren of ventileren volgens type A/B/C.

We gaan waarschijnlijk pas over een jaar of 2 verbouwen dus we hebben nog tijd om alles tot in detail uit te zoeken, maar ik durf denk ik wel roosters in de nieuwe ramen achterwege te laten.
Pagina: 1