Ik zit met een zelfde probleem als @
Gheleleveld . Ook SMA met BYD.
Heb al heel wat berichtenverkeer met de SMA-service.com er op zitten, maar kom niet echt verder. Ik heb de indruk dat er telkens iemand anders een volgend bericht leest, zonder eens even grondig terug te kijken welke info er allemaal al is uitgewisseld. Bovendien wordt er regelmatig geen antwoord gegeven op hele concrete vragen.
Even in het kort het verhaal.
Eerst de geschiedenis:
We hebben in 2003 ons dak vol gelegd met Kyocera panelen van 125 Wp. Dat waren 6 strings (3 Oost en 3 West) elk met een eigen SMA2100TL omvormer.
Omdat we met SMA gestart waren en die omvormers in elk geval tot vorig jaar nooit problemen hadden gegeven, leek het logisch om met dat merk verder te gaan.
Vorig jaar heb ik een 3-fasige SMA EV-charger geplaatst, zodat ik zo veel mogelijk kon gaan laden met PV-overschot. Daarvoor is ook een SMA home-manager geplaatst. En omdat onze oude omvormers nog geen LAN-aansluiting hadden, heb ik achter de omvormers ook nog een SMA-energy meter geplaatst, zodat de Home manager (die zelf alleen de uitwisseling met het net meet) ook info zou krijgen over de PV-opbrengst.
Dat ging ook allemaal niet zonder problemen, want er bleek een speciaal type (LAN-)switch nodig te zijn om de apparaten met elkaar te laten communiceren. Maar goed, uiteindelijk aan de praat gekregen en het werkt naar tevredenheid.
Nu in April een BYD HVS 7,7 kWh aangeschaft in combinatie met een hybride omvormer van SMA, die zelfs zonder 50Hz van het net, nog stroom aan huis kan blijven leveren. Ik heb daarvoor voorlopig alleen even een "Noodstopcontact" gemonteerd. De omvormer is een SMA-STP 5.0 3SE. Ik gebruik die overigens alleen tbv de batterij. Er is geen PV-string aan gekoppeld. Maar dat moet zo, zonder PV, kunnen.
De installatie was geen probleem, hoewel ik de CAN-bus verbinding aan beide apparaten een beetje knullig vind. Feitelijk zijn naar mijn mening de adertjes van een LAN-kabel een beetje dun tov de klemmen aan beide apparaten. Maar goed dat kon met een paar ader-eindhulzen wel worden opgelost. Alles doorgemeten en klopt allemaal. Aan BYD zijde zijn zelfs twee aansluitmogelijkheden (ook een met een RJ45-stekker). Beide al geprobeerd, maar dat geeft geen verschil.
De inbedrijfstelling geeft echter problemen.
Hoewel ik niet direct de omvormer en batterij in Sunny Portal zichtbaar kreeg, leek het systeem toch 2 dagen te werken, want via mijn home wizard kon ik zien, dat het verbruik uit het net 's nachts nul was. Bovendien zag ik de eerste dag en avond aan het knipperen (snel en langzaam) van de witte LED op de BYD dat die geladen en ontladen werd.
Na twee dagen stopte het echter en nu loop ik tegen allerlei problemen aan. De batterij is nagenoeg leeg (SOC=1%). Als ik de laptop aan de batterij hang, kan ik zien dat de afzonderlijke cellen allemaal nog wel net boven de 3V zitten, maar het houdt niet over.
Op één of andere manier denk ik dat de communicatie tussen de STP 5.0 en de overige SMA componenten niet goed functioneert en ook de uitwisseling via de CAN-bus naar en van de BYD lijkt niet goed te verlopen.
Ik heb log-files van de BYD naar EFT-systems in Duitsland (Europese vertegenwoordiger van BYD) gestuurd en zij zeggen dat alles in orde lijkt, behalve dan dat de SOC erg laag is. Dat weet ik ook wel, maar omdat het systeem niet werkt krijg ik ook de batterij niet bijgeladen.
Ik zal jullie eerst even een paar screenshots van Sunny Portal tonen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ldGv0Jzjlfd7iSSJo3zueEV1.jpg?f=user_large)
Ik heb eerst nog wat geknoeid met (installateurs)passwords, omdat die allemaal hetzelfde moeten zijn van alle aangesloten SMA-componenten. Het is me niet duidelijk of ook het password van Sunny Portal identiek moet zijn. SMA beantwoord die vraag niet en het lukt me overigens ook niet om dat password aan te passen.
In de logfile van Sunny Portal, zie ik o.a. de volgende berichten:
- Herstellen wachtwoord mislukt: Apparaat: .......... (Sunny Home Manager)
- Communicatie onderbroken (STP 5.0 3SE)
- Communicatiefout accusysteem (STP 5.0 3SE)
- Lage laadtoestand: autom. laden uit het stroomnet (STP 5.0 3SE)
- Aan startvoorwaarden accutest niet voldaan (STP 5.0 3SE)
Tevens nog: met de 360°-app van SMA kan ik geen verbinding maken met de STP 5.0 SE.
Ik krijg deze melding:
Kan iemand me verder helpen met info over in welke richting ik moet zoeken?
Of is er evt. een SMA-deskundige bij mij in de buurt (Twente) die me verder kan helpen?