Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 20:24
Hi All,

In mijn recent aangekochte woning heb ik een groepenkast met automaten die ik nog niet eerder heb gezien. Ik vind de automaten ook redelijk breed en zo heb je natuurlijk de groepenkast snel vol zitten. Daarnaast zitten er 2 3-fase aardlekschakelaars in en ik weet niet zo goed of dit tegenwoordig nog mag richting de 1 fase automaten?

Ik twijfel dus enorm of ik niet e.e.a moet gaan vervangen. Daarbij komt ook nog eens dat ik een krachtgroep nodig heb voor de nieuwe kookplaat (maar dan gaat de huidige kookgroep wel weg natuurlijk) en op een later moment nog een groep met kwh meter voor een laadpaal (die spullen heb ik al, en ook een extra kast heb ik al)

Het vervangen van het spul kan ik wel zelf, en het scheelt natuurlijk dat de kast redelijk voor geconfigureerd wordt opgestuurd. Ook mis ik nu natuurlijk een hoofdschakelaar. Wat zeggen jullie, vervangen of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG4q_d_-G9RYN9HsupBSBlJ0Gqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMANanyzsAtLxfHdQzuaD8dt.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tribunus op 01-02-2025 08:08)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ouwe frut, vervangen. Aardlekschakelaars zijn van het type AC wat niet meer conform hedendaagse standaarden is. Zie ook info

En daarnaast zijn het naar huidige maatstaven ook grote componenten waardoor je geen uitbreidingsruimte hebt. Ik zou bij Sander Vunderink / Elektramat een kant-en-klare kast met nette A-merk (Eaton / ABB / Hager / Schneider, GEEN Emat/Chint meuk) componenten bestellen.

De oude kast kun je nog in z'n geheel op Marktplaats gooien, krijg je nog wel een paar tientjes voor is mijn ervaring (altijd wel mensen die nog wat extra automaten van bepaalde serie zoeken of voordelig een lege behuizing nodig hebben).

Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2025 22:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je toch iets gaat wijzigen zou ik dit oudje inderdaad vervangen. Dan voldoe je weer aan de norm en kun je alles netjes uniform maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ouwe frut, vervangen. Aardlekschakelaars zijn van het type AC wat niet meer conform hedendaagse standaarden is. Zie ook info

En daarnaast zijn het naar huidige maatstaven ook grote componenten waardoor je geen uitbreidingsruimte hebt. Ik zou bij Sander Vunderink / Elektramat een kant-en-klare kast met nette A-merk (Eaton / ABB / Hager / Schneider, GEEN Emat/Chint meuk) componenten bestellen.

De oude kast kun je nog in z'n geheel op Marktplaats gooien, krijg je nog wel een paar tientjes voor is mijn ervaring (altijd wel mensen die nog wat extra automaten van bepaalde serie zoeken of voordelig een lege behuizing nodig hebben).

Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2025 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
Dank voor de antwoorden, dan gaan we het spul toch maar vervangen. Ik heb bij Elektrmat een groepenkast bij elkaar geklikt met eaton spullen er in. Enige wat ik jammer vind is dat deze geen 1 positie aardlekautomaten hebben, dan had jk waarschijnlijk net genoeg gehad aan de huidige kast met de uitbreiding voor de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:13

reiker

dan jij!

Als je een ander merk ook okee vindt; ABB heeft aardlekautomaten van 1 unit breed. :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
reiker schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:43:
Als je een ander merk ook okee vindt; ABB heeft aardlekautomaten van 1 unit breed. :)
Ik heb het idee dat de abb kast groter is dan de huidige holec, correct me if im wrong. Kan natuurlijk ook alleen de automaten etc doen met abb en de kast van eaton bijv.

Zal eens kijken waar ik op uit kan komen, thanks voor her idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:13

reiker

dan jij!

Tribunus schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Ik heb het idee dat de abb kast groter is dan de huidige holec, correct me if im wrong. Kan natuurlijk ook alleen de automaten etc doen met abb en de kast van eaton bijv.

Zal eens kijken waar ik op uit kan komen, thanks voor her idee!
Excuus, dat bedoelde ik idd. Een kast die in jouw situatie goed past en dan met de ABB aardlekautomaten omdat die lekker compact zijn. Maar als je graag alles van hetzelfde merk wilt, is het inderdaad beetje puzzelwerk om te zien of het allemaal past :) Succes!

Zo gezegd, zo gedaan.

Pagina: 1