WTW slim maken advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-05 12:26
Hier mijn eerste poging om iets automatiseren :)

Ik ben al een tijd aan het twijfelen wat nou de beste oplossing is voor mij.
twijfel al lang tussen HA en Homey pro, of heb ik genoeg aan Apple home of google.
En ben er nog niet helemaal uit.

Even kort wat ik nu heb en daarna mijn eerste wens voor automatisering.

In huis tot nu:
  • Philips Hue bridge en lampen,
  • Google Home devices (meerdere)
  • Ikea lampen (aangesloten op philips Hue)
  • Switchbot Pro meters (Co2, temp en vochtmeter)
  • Switchbot Hub
  • Brell buiten screens met Hub en versterker (USB)
  • Homewizard P1 en Watermeter
  • Aantal smartplugs en sensoren van Tuya met Smart life
Heb weinig geatomatiseerd, behalve dat de lichten uit gaan als alle iphones uit huis zijn, (kinderen vergeten vaak het licht uit te doen)

Nu heb ik een wens om het volgende te automatiseren maar weet niet of ik dat met huidige setup zou kunnen doen. of wat ik minimaal nodig heb. (Hoop of wat advies)

Situatie:
Ik zou graag de WTW (een Brink HR 400) slim willen maken. Deze is heel dom en heeft 3 standen. Maar de schakelaar zit in de meterkast, (Vraag niet waarom, het was al zo toen we hier kwamen wonen)

Op pagina 6 staat een schema van de schakelaar,
https://www.brinkclimates...enovent-hr-400-611094.pdf

Volgens mij kan ik deze vervangen door een Fibaro GBS-224 of zijn er betere oplossingen?

Vervolgens zou ik graag co2 sensoren in de slaapkamers willen plaatsen en een vochtmeter in de badkamer.
Als deze boven een bepaalde waarde komen dan moet de WTW op een hogere stand gezet gaan worden en weer lager als de vocht of Co2 weer daalt.

Ik ben bereid om andere Sensoren te kopen en een digitale schakelaar. Maar de WTW vervangen is me te duur.

Zou bovenstaande mogelijk zijn zonder Home Assistent of Homey Pro?

Ik snap dat er waarschijlijk geen kant en klaar antwoord is.
Maar hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:32
Met een driestandenschakelaar kan je met een Shelly dubbel relais de verschillende standen laten schakelen.

Dit is al een aantal keren voorbij gekomen in het smart home forum. Zie bijv. mijn post van niet zo lang terug:
link0007 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Ik heb de module ingebouwd in de wtw unit zelf. Dat is misschien voor jou ook handig.

Als je niet comfortabel bent rondom elektrische installaties/schakelingen, laat het dan door een professional uitvoeren. Ik zie dat jouw unit bijv op zwakstroom staat ipv 230v zoals bij mij. Daar moet je dus even goed naar kijken wat werkt.

Voor de Shelly kan je ook zonder home assistant werken, met de Shelly app. Die is best goed.

[ Voor 24% gewijzigd door link0007 op 31-01-2025 17:30 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:48
Ik heb een Homey pro 2019 en heb mijn Brink elan en renovent “slim” gemaakt.
Elan met een fibaro dubbele slimme module door de standen voor free cooling en ax fan stand te schakelen. Deze zijn in de brink zelf op een bepaalde waarde in te stellen. Zo heb je dus 3 standen, normaal, free cooling en max fan.
Deze fibaro kan met 220Vac gevoed worden en dan de 24Vdc van de brink schakelen.
De renovent wtw heeft een Shelly PM2 om de 3 standen te schakelen.
Dit wordt geschakeld door een luchtkwaliteit flow die zijn waarden krijgt van een Aithtings view luchtkwaliteit meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Elac op 31-01-2025 23:54 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Sorry, voor de late reactie, Heb een griep te pakken.

Als ik het goed begrijp kan ik een Shelly PM2 gen 3 gebruiken om de 3 standen schakelaar te vervangen/naast laten draaien.

Moet ik nog wel even kijken/zoeken waar ik de voeding vandaan kan pakken.
Als ik me van de week wat beter voel zal ik hem even opmaken en meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Plaats de module bij de ventilatie :) Daar heb je ook gewoon al een N en komen dus de draden van de schakelaar ook uit.

Want de voeding MOET dezelfde zijn als de box.

[edit]En nu opende ik de handleiding toch nog even, dit is geen standaard 3-standen schakelaar als de meeste gebruiken. Deze is volledig op zwakstroom, deze ga je niet met een Shelly 2PM kunnen sturen. Hier heb je een iets nodig dat een dry contact heeft en liefst dus 3. Kant en klaar weet ik die niet zo...

[ Voor 48% gewijzigd door Septillion op 03-02-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Septillion schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:13:
Plaats de module bij de ventilatie :) Daar heb je ook gewoon al een N en komen dus de draden van de schakelaar ook uit.

Want de voeding MOET dezelfde zijn als de box.

[edit]En nu opende ik de handleiding toch nog even, dit is geen standaard 3-standen schakelaar als de meeste gebruiken. Deze is volledig op zwakstroom, deze ga je niet met een Shelly 2PM kunnen sturen. Hier heb je een iets nodig dat een dry contact heeft en liefst dus 3. Kant en klaar weet ik die niet zo...
Gelukkig nog niets besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Elac schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:52:
Ik heb een Homey pro 2019 en heb mijn Brink elan en renovent “slim” gemaakt.
Elan met een fibaro dubbele slimme module door de standen voor free cooling en ax fan stand te schakelen. Deze zijn in de brink zelf op een bepaalde waarde in te stellen. Zo heb je dus 3 standen, normaal, free cooling en max fan.
Deze fibaro kan met 220Vac gevoed worden en dan de 24Vdc van de brink schakelen.
De renovent wtw heeft een Shelly PM2 om de 3 standen te schakelen.
Dit wordt geschakeld door een luchtkwaliteit flow die zijn waarden krijgt van een Aithtings view luchtkwaliteit meter.
Hoi Elac,
Zou je me wat meer op weg kunnen helpen?

Als ik het goed lees heb je de renovent geschakeld met een Shelly PM2.
maar is jou Brink Renovant 24v? zoals die van mij.

Gr,
Casper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
@casper4253 ik heb de Shelly achter de 3 standenschakelaar in de badkamer geplaatst.
Is inderdaad 24Vdc maar daar werkt de 2PM ook op.
Ik heb deze
https://www.robbshop.nl/shelly-qubino-wave-2pm-z-wave-800
Hier een voorbeeld hoe dat kan
https://www.robbshop.nl/d...wave-badkamer-ventilatie#

[ Voor 39% gewijzigd door Elac op 04-02-2025 13:25 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Elac Heb jij dezelfde box? Want ik zie 0 specs voor signaallijnen of waar je 24V weg kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Elac schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:20:
@casper4253 ik heb de Shelly achter de 3 standenschakelaar in de badkamer geplaatst.
Is inderdaad 24Vdc maar daar werkt de 2PM ook op.
Ik heb deze
https://www.robbshop.nl/shelly-qubino-wave-2pm-z-wave-800
Hier een voorbeeld hoe dat kan
https://www.robbshop.nl/d...wave-badkamer-ventilatie#
Dankje wel, Ik had dat article al een keer gezien, maar mijn WTW heeft geen Perilex stekker, Met andere woorden het schakeld via 24V and geen 220v.
Het is ook geen 0-10 regeling.

Maar denk wel dan een FGS-224 kan werken, door L en N op 220v aan te sluiten en dan gebruik ik "IN, Q1 en Q1 om the 24/v te schakelen. of klopt mijn theorie niet?
en kan dat zelfde ook met een PM2?

Sorry voor de vele vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 11:24
Ik heb zelf nagenoeg dezelfde unit hangen. Hier heb ik een Meross switch tussen gehangen en die kunnen we op allerlei manieren bedienen. HA, iDevices, Hue Switches. Werkt top.

De link is overigens een voorbeeld hoor maar het model is vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
Mijn unit heeft ook geen perilex maar gewoon een 4 draads telefoon snoertje wat naar de wtw unit gaat waarvan 3 gebruikt op de 3 standen schakelaar. 24v op de P en 1 ader voor stand 2 en een voor 3. Stand 1 is beide spanningsloos. Ik gebruik de fysieke schakelaar eigenlijk nooit want alles wordt via de homey geschakeld op basis van aanwezigheid, temperatuur en luchtkwaliteit.
Ga ff een foto van het schema van de brink voor je maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Elac schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:36:
Mijn unit heeft ook geen perilex maar gewoon een 4 draads telefoon snoertje wat naar de wtw unit gaat waarvan 3 gebruikt op de 3 standen schakelaar. 24v op de P en 1 ader voor stand 2 en een voor 3. Stand 1 is beide spanningsloos. Ik gebruik de fysieke schakelaar eigenlijk nooit want alles wordt via de homey geschakeld op basis van aanwezigheid, temperatuur en luchtkwaliteit.
Ga ff een foto van het schema van de brink voor je maken.
Top, Dankje wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Electromonkey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:46:
Ik heb zelf nagenoeg dezelfde unit hangen. Hier heb ik een Meross switch tussen gehangen en die kunnen we op allerlei manieren bedienen. HA, iDevices, Hue Switches. Werkt top.

De link is overigens een voorbeeld hoor maar het model is vergelijkbaar.
Weet je ook welk model je hebt? Die in de link zal niet gaan werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Ik heb zelf een Brink Renovent 400, ik weet niet of die helemaal hetzelfde zijn.
Ik heb 2 manieren om hem "smart" te maken. 1e is via een Shelly 2.5 die ik op de 3-standen schakelaar gezet heb (achter de Perilex stekker). Even zoeken op tweakers en je kan daar veel over vinden.
Recentelijk heb ik een ebusd apparaat gekocht en de WTW daar op aangesloten. Dit is iets meer werk met opzetten (juiste docker config en renovent ebusd config vinden), maar het is wel makkelijker te gebruiken en geeft veeeeel meer data in HA 😀 . Daarnaast is dat ook vriendelijker als je gaat verhuizen, 2 draadjes los en je bent klaar ipv een Shelly uitbouwen.

Persoonlijk zou ik kijken of je een modbus/ebus aansluiting hebt (groen klein blokje waar 2 draadjes in kunnen) en daar voor gaan.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Foto’s Brink renovent wtw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7VX7wqRzEszmmS4Xu2xi4RSCFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSp6CzJsTC5NQhzZ8L28zlFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYD1eIlCCHW3gIM7NZgYkC1EGOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlKS65LGUAtLsnJE6VyWnIao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spKADHfxiLkEPRPlO1CGvM1k4n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdkdgfmQLzJC7nFAzJy8M3uZ.jpg?f=fotoalbum_large

De renovent is de voorloper van jouw wtw, denk dat de sturing van de schakelaar niet veel veranderd is maar voor de zekerheid wel even de schema’s vergelijken. Waarschijnlijk de ader die op het P contact is aangesloten. Dat is ook je 24V voeding voor de 2PM, hoeft geen aparte voeding te zijn.
De 2PM kan gewoon achter je 3 standen schakelaar in de meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door Elac op 04-02-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
daxy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:51:
Ik heb zelf een Brink Renovent 400, ik weet niet of die helemaal hetzelfde zijn.
Ik heb 2 manieren om hem "smart" te maken. 1e is via een Shelly 2.5 die ik op de 3-standen schakelaar gezet heb (achter de Perilex stekker). Even zoeken op tweakers en je kan daar veel over vinden.
Recentelijk heb ik een ebusd apparaat gekocht en de WTW daar op aangesloten. Dit is iets meer werk met opzetten (juiste docker config en renovent ebusd config vinden), maar het is wel makkelijker te gebruiken en geeft veeeeel meer data in HA 😀 . Daarnaast is dat ook vriendelijker als je gaat verhuizen, 2 draadjes los en je bent klaar ipv een Shelly uitbouwen.

Persoonlijk zou ik kijken of je een modbus/ebus aansluiting hebt (groen klein blokje waar 2 draadjes in kunnen) en daar voor gaan.
Denk dat jij een andere hebt,
Ik heb geen periflex stekker,
de WTW is van 2003, https://www.brinkclimates...enovent-hr-400-611094.pdf
ben bang dat de ebusd aansluiting er niet op zit. maar Zal hem voor de zekerheid nog een keer openmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Elac schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:02:
Foto’s Brink renovent wtw
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De renovent is de voorloper van jouw wtw, denk dat de sturing van de schakelaar niet veel veranderd is maar voor de zekerheid wel even de schema’s vergelijken. Waarschijnlijk de ader die op het P contact is aangesloten. Dat is ook je 24V voeding voor de 2PM, hoeft geen aparte voeding te zijn.
De 2PM kan gewoon achter je 3 standen schakelaar in de meterkast.
Denk dat die van jouw wat nieuwer is. Maar de kabel kleuren en de schakeling is hetzelfde.
Ik ga straks even de spanning meten. even kijken hoeveel spanning er op de kabels staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
casper4253 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Denk dat die van jouw wat nieuwer is. Maar de kabel kleuren en de schakeling is hetzelfde.
Ik ga straks even de spanning meten. even kijken hoeveel spanning er op de kabels staan.
Ik meet geen spanning op de draden en connectoren.
Ik denk dat ze alleen maar schakelen, (Maar als je een foto kan maken hoe je het hebt aangesloten dan kan ik nog een keer kijken.

Ondertussen wat ander informatie gevonden en denk dat een FIBARO FGS-224 kan werken,.
Brink Renovent HR slim maken
https://forum.athom.com/d...or-automating-ventilation

Maar dan moet ik denk ik wel een Home Assistant of Homey Pro gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Die van mij is inderdaad van 2007.
Als je geen spanning meer zijn het inderdaad alleen contacten. Is trouwens wel 24V gelijkspanning.
Je zult dan inderdaad een voeding daar heen moeten brengen of de fibaro in de unit zelf plaatsen, dat scheelt een kabel trekken.
HA of Homey heb je denk ik wel nodig, heb zelf een Homey pro 2019.
Weet niet of het zonder kan, misschien methode wifi versie.
Als je een Homey of HA aanschaft zou ik voor zwave of zigbee gaan en niet voor wifi.

[ Voor 28% gewijzigd door Elac op 06-02-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Dankje wel voor je hulp.
Ik denk dat een Fibaro dual switch de beste optie is.

Maar eerst even beslising nemem of ik HA of Homey will gaan gebruiken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• casper4253
Het is uitendelijk gelukt met een Shelly Uni Plus.

Iedereen bedankt voor het advies en hulp

:)
Pagina: 1