Geveldoorvoer afzuigkap keuken - welk materiaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akoster92
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-05 15:26
Dit weekend wil ik een geveldoorvoer realiseren voor de afzuigkap in de keuken. Alles is verder klaar, ik moet alleen nog een kanaal realiseren vanaf de afzuigkap door het gat in de gevel.

Ik ben van plan om vanaf de afzuigkap eerst een stukje flexibele buis te gebruiken tegen eventueel geluidsoverlast door resonantie. Dan verder met spirobuis over de bovenkastjes heen, vervolgens horizontaal verder door de gevel naar buiten. Alles in 125mm, groter past helaas niet.

Mijn vraag: Kan ik voor het laatste stuk buis dat door gevel heen gaat ook gewoon spirobuis gebruiken? Ik ben een beetje bang voor het realiseren van een eventuele koudebrug en daarmee een risico op condensatie op/in mijn bovenkasten.

Ik zie bij de bouwmarkt ook wel uitschuifbare geveldoorvoeren van kunststof, waarmee je volgens mij minder risico op condensatie hebt vanwege de hogere temperatuurweerstand. Echter lees ik her en der ook weer dat kunststof/PVC niet geschikt is voor dit doeleinde. Erg verwarrend allemaal.

Ik was in ieder geval van plan om de buis fysiek te isoleren van de koude gevel d.m.v. compriband en purschuim, en heb ook al een terugslagklep (thermobox) in huis om in de buis te schuiven op het niveau van de spouwisolatie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Een terugslagklep (Je favoriete afzuigkap terugklagklep) kan helpen tegen geluid en tocht van buiten. De genoemde Naber is van kunststof, dus zorgt niet zo snel voor een koudebrug als bij een spirobuis.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:13
Ik heb van dat geïsoleerde spiro gebruikt. als dat kunststof niet gelijk na je kap komt kan dat wat mij betreft prima. mijn Aeroboy afzuigkap heeft ook een stukje kunststof buis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ik zou geen flexibele buis gebruiken, dat creëert net extra weerstand (dus geluid).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akoster92
Dank voor jullie reacties.

Misschien goed om te specificeren: Ik ben met de thermobox van Naber niet bang voor tocht/koudeval, maar ben benieuwd of het staal van de spirobuis zelf een koudebrug kan veroorzaken (van buiten naar net binnen de gevel) waardoor er alsnog condens kan ontstaan dichtbij de gevel.

Misschien denk ik veel te moeilijk hoor :9
timovd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:08:
Een terugslagklep (Je favoriete afzuigkap terugklagklep) kan helpen tegen geluid en tocht van buiten. De genoemde Naber is van kunststof, dus zorgt niet zo snel voor een koudebrug als bij een spirobuis.
Mooi topic overigens! Had ik nog niet gezien.

[ Voor 50% gewijzigd door Akoster92 op 31-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 23:39

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb een 150mm spirobuis erdoorheen geduwd. Tot op heden geen last van condensvorming.. Is wel rondom afgepurt.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akoster92
AMDFreak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:33:
Ik heb een 150mm spirobuis erdoorheen geduwd. Tot op heden geen last van condensvorming.. Is wel rondom afgepurt.
Top, dat geeft vertrouwen!
Pagina: 1