Garagedeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-07 21:39
Beste tweakers,

Met het idee gekomen om de garagedeur slim te maken. Maar ik kan niet helemaal vinden wat ik zoek. De motor van de garagedeur kan ik doormiddel van een pulschakelaar open/dicht sturen. Maar ik kan geen slimme puls schakelaar online vinden.

Ik had gehoopt iets van Somfy, Zigbee of gewoon wifi te vinden, maar dat is dus niet gelukt.

Hebben jullie misschien alternatieven?

Dat is de handleiding van de garagedeur motor:
(https://www.parkeerappara...20GA203-GA403_NL_logo.pdf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-07 21:52

MJV

Heb hier laatst ook naar zitten kijken, omdat ik mijn electrische deur eigenlijk niet meer van afstandsbedienbaar wil maken met de oude afstandsbediening.

Ik overwoog om een switchbot switch op de bekabelde bediening aan te gaan monteren.

Of dat nu zo handig is weet ik niet, dus ik lees ook vooral even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07 21:29
Klik aan Klik uit, rolluikschakelaar?
Dan heb je , dacht ik, twee potentiaal vrije contacten die je kunt sturen.

Maar zigbee en Somfy hebben dergelijke schakelaars ook in hun gamma, dus je vraag is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:12
Ik heb het opgelost met een ESP32 die verbonden is met een relais en het loopdeurcontact van de garagedeur. Vervolgens heb ik met Node-RED een Apple HomeKit bridge opgezet zodat ik de ESP32 via Apple Home en Siri kan bedienen. Helaas geen kant en klare oplossing....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
Ramon 73 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:42:
Klik aan Klik uit, rolluikschakelaar?
Dan heb je , dacht ik, twee potentiaal vrije contacten die je kunt sturen.

Maar zigbee en Somfy hebben dergelijke schakelaars ook in hun gamma, dus je vraag is mij onduidelijk.
Maar dat is het probleem. De garagedeur heeft één contact voor beide acties (naar boven en naar beneden) en die schakelaars die jij noemt sturen of de motor aan, of werken met verschillende schakelacties voor de deur naar boven en naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wemos d1 mini met een relais aangesloten over de pulse pinnen van de motor interface.

Op de rail waar de sectionaal poort over loopt tijdens open en sluiten 2 zigbee door sensors gemaakt en een magneetje aan een van de loop wieltjes.
Indien deur dicht door sensor 1 closed
Indien deur helemaal open sensor 2 open (in z2m de status op reversed ingesteld)

Wemos wordt gevoed uit de motor interface

Relais aangesloten volgens 6.5 in jouw handleiding op pin 20 en 21.

Zie zo in jouw handleiding niet waar je de voeding van de wemos vanaf kan halen op jouw motor interface.

[ Voor 19% gewijzigd door bgrr op 30-01-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 22:10
Vorig jaar onze Novoferm garagedeur “slim” gemaakt met een simpel Meross systeem. Kwestie van kijken of je de juiste draadjes en aansluiting hebt, in je netwerk hangen en koppelen aan je Google Home, Apple of ander home automation systeem. (Of via de Meross app zelf.)

Deze Meross heb ik destijds besteld.

In een oud topic staat nog wat informatie over aansluitingsmogelijkheden. De motor en aansturing van Parkeerapparatuur zal misschien wat anders zijn, maar is vast ook een kwestie van juiste draadjes maken/verbinden.

[ Voor 65% gewijzigd door Martensupport op 30-01-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik gebruik een iSmartgate die ik aanstuur via apple Homekit en Home Assistant (kan ook via de oem software en app). Zo heb ik ook een ‘knop’ in apple carplay als ik thuiskom en de poort wil bedienen uit de auto.

Is wat duurder maar heeft als voordeel dat hij een sensor heeft die de stand (open of dicht) van de poort leest. Ik heb twee garagepoorten en kan die met één iSmartgate bedienen.

Ik heb daarnaast een ip cam in de garage ophangen zodat ik ook beeld heb als ik de poort op afstand sluit. Wel zo veilig. Die cam kun je in de oem app ook koppelen zodat het beeld direct zichtbaar is als je de poort bedient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Ik heb weer een andere oplossing :-)
Een Shelly mini gen 3 waarbij automatisch een actie getriggerd wordt als hij aangezet wordt. De actie zeer de output dan na 1 seconde weer uit. Zo heb je dus een puls van een seconde.
Doordat het in de Shelly zelf is ingesteld kan ik hem in home assistant gewoon als een switch gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Shelly uni werkt ook perfect.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Antonl91 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:31:
Beste tweakers,

Met het idee gekomen om de garagedeur slim te maken. Maar ik kan niet helemaal vinden wat ik zoek. De motor van de garagedeur kan ik doormiddel van een pulschakelaar open/dicht sturen. Maar ik kan geen slimme puls schakelaar online vinden.

Ik had gehoopt iets van Somfy, Zigbee of gewoon wifi te vinden, maar dat is dus niet gelukt.

Hebben jullie misschien alternatieven?

Dat is de handleiding van de garagedeur motor:
(https://www.parkeerappara...20GA203-GA403_NL_logo.pdf)
Ideaal zo'n schakelaar. Zet er een Shelly1 tussen en je bent klaar. Heb ik hier ook en werkt perfect.

Mocht je nog willen weten of de deur open / dicht is kan je er nog een zigbee deur schakelaar bij zetten en dan ben je helemaal klaar.

Op tweakers komen garagedeur aansturen met Shelly regelmatig voorbij. Shelly kost iets van 12 euro en je bestaande schakelaar blijft gewoon werken.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 31-01-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
rens-br schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:43:
[...]

Ideaal zo'n schakelaar. Zet er een Shelly1 tussen en je bent klaar. Heb ik hier ook en werkt perfect.

Mocht je nog willen weten of de deur open / dicht is kan je er nog een zigbee deur schakelaar bij zetten en dan ben je helemaal klaar.

Op tweakers komen garagedeur aansturen met Shelly regelmatig voorbij. Shelly kost iets van 12 euro en je bestaande schakelaar blijft gewoon werken.
Bedankt allemaal! Denk dat ik mij ga focussen inderdaad op een Shelly, samen met een Tapo camera, dan heb ik dus geen status, maar kan ik gewoon zien of de deur dicht is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07 21:29
Antonl91 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Maar dat is het probleem. De garagedeur heeft één contact voor beide acties (naar boven en naar beneden) en die schakelaars die jij noemt sturen of de motor aan, of werken met verschillende schakelacties voor de deur naar boven en naar beneden.
Deels klopt je redenatie. Ik ken niet alle producten even goed, maar de kaku 70017-02_ASUN-650 heeft 2 potentiaalvrij contacten (gemeenschappelijke common). Met de ON actie stuur je contact 1 en met de OFF actie stuur je contact 2. Zodra de ON actie (of de OFF actie) gezonden wordt, gaat het bijhorende contact even dicht (1-2 sec).

Ik neem aan dat jouw garagedeur bij de eerste puls van dicht naar open gaat (indien de deur dicht was) en de volgende puls laat de garagedeur van open naar dicht gaan.

Indien dat klopt, dan zend je alleen ON acties naar de schakelaar (of je zendt OFF, als het andere contact is aangesloten). Je gebruikt in jouw situatie dus maar 1 contact, niet beide.

Zie manual bladzijde 8: https://klikaanklikuit.nl...50_KAKU_MANUAL-02-NEW.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:14
Ik gebruik een Remootio, ook met een deursensor, vergelijkbaar met iSmartgate. Ook met HA integratie.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien is een 'Camberlain' oplossing middels Apple Home-Kit al slim genoeg voor de TS?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Ramon 73 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Deels klopt je redenatie. Ik ken niet alle producten even goed, maar de kaku 70017-02_ASUN-650 heeft 2 potentiaalvrij contacten (gemeenschappelijke common). Met de ON actie stuur je contact 1 en met de OFF actie stuur je contact 2. Zodra de ON actie (of de OFF actie) gezonden wordt, gaat het bijhorende contact even dicht (1-2 sec).

Ik neem aan dat jouw garagedeur bij de eerste puls van dicht naar open gaat (indien de deur dicht was) en de volgende puls laat de garagedeur van open naar dicht gaan.

Indien dat klopt, dan zend je alleen ON acties naar de schakelaar (of je zendt OFF, als het andere contact is aangesloten). Je gebruikt in jouw situatie dus maar 1 contact, niet beide.

Zie manual bladzijde 8: https://klikaanklikuit.nl...50_KAKU_MANUAL-02-NEW.pdf
Van de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24ZsZQMJWxunpqC4CTJHnqKQp_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sRWiTkltXYVWZ0CojHdW8jGx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuz_082RZtXEWZ25mc1EWqy_VDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7OMztFCdKFG5KeckBKlqlHRD.png?f=fotoalbum_large

Het probleem is als ik de droogcontacten gebruik voor het aansturen van een motor van een rolluik is dat ik niet weet hoelang die contacten actief zijn. Met de Shelly zoals ik begrijp kan ik het contact na bijv 1 seconden weer resetten en dus kan ik daarna direct weer een commando geven.

Van wat ik hier lees en wat ik in gedachten heb voldoet de shelly aan mijn wensen dus die heb ik vandaag besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
MJV schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:37:
Heb hier laatst ook naar zitten kijken, omdat ik mijn electrische deur eigenlijk niet meer van afstandsbedienbaar wil maken met de oude afstandsbediening.

Ik overwoog om een switchbot switch op de bekabelde bediening aan te gaan monteren.

Of dat nu zo handig is weet ik niet, dus ik lees ook vooral even mee.
Ik heb net de shelly 1 gen 3 ingesteld. Letterlijk 3 minuten mee bezig geweest, maar lijkt precies te doen wat ik wil. Het is een smart schakelaar en in het menu zit een timer die ik op twee seconden heb gezet, dus als ik een commando geen vanaf de telefoon dan word het contact gemaakt en na 2 seconden gaat het automatisch weer uit.

Heel simpel en precies wat ik zocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
Tym schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:42:
Ik heb weer een andere oplossing :-)
Een Shelly mini gen 3 waarbij automatisch een actie getriggerd wordt als hij aangezet wordt. De actie zeer de output dan na 1 seconde weer uit. Zo heb je dus een puls van een seconde.
Doordat het in de Shelly zelf is ingesteld kan ik hem in home assistant gewoon als een switch gebruiken
Bedankt! Het is uiteindelijk gelukt en is inderdaad precies wat ik zocht. Uiteindelijk ook nog de goedkoopste oplossing, wil alleen nog even wachten met het installeren van deze shelly tot ik een camera in de garage heb hangen die naar de deur gericht.
Pagina: 1