Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamjam
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-01 17:46
Ik kan via mijn werkgever mijn duo studieschuld afbetalen met IKB studieschuld aflossen.

Wat het voordeel is als mijn IKB inzet voor mijn huidige studieschuld 2000 euro. Wat is de rekensom?

Over 2 jaar kom ik in aanmerking voor kwijtschelding.

Heb je een andere oplossing graag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat is een ikb?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:01
Minstens zo off topic als de vraag wat een ikb is;
Heeft het zin om er Dan aan bij te dragen

2000 ikb uitbetalen betekent grofweg 1000 pleuros op de rekening. Dat loop je zegmaar mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

Individueel Keuze Budget.
Dit is volgens mij een extraatje voor ambtenaren, hiermee kunnen ze oa met bruto loon de studieschuld aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Beetje vage vraag tenzij ik hem verkeerd begrijp. Het voordeel ten opzichte van wat…? En wat is je doel eigenlijk; die €2000 resterende schuld in één keer aflossen met je IKB?

Je opmerking dat je over 2 jaar voor kwijtschelding in aanmerking komt suggereert dat je zonder extra af te lossen die €2000 niet geheel gaat terugbetalen. Puur wiskundig gesteld levert versneld aflossen je dan onder de streep geen voordeel op lijkt me. De maandbedragen die je dit en volgend jaar betaalt laten omzetten van bruto naar netto via je IKB levert wel een voordeeltje op. Maar die rekensom is niet te maken met deze summiere informatie.

En de vraag “heb je een andere oplossing graag”. Een andere oplossing voor wat precies? :/ Je vraagt om een oplossing zonder eerst het probleem te beschrijven.

[ Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 30-01-2025 02:24 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 01:07:
[...]

Dit is volgens mij een extraatje voor ambtenaren, hiermee kunnen ze oa met bruto loon de studieschuld aflossen.
Niet alleen voor ambtenaren :) Aardig wat bedrijven, veelal met CAO, kennen het. Meeste mensen laten het uitbetalen. Je studieschuld aflossen via IKB is volgens mij niets meer dan wat anders bekend staat als een bruto-netto regeling, wat in principe ook kan op bijvoorbeeld een (prestatie)bonus/13e maand en niet perse een IKB vereist. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jamjam schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:37:
Tenzij de schuld al bijna nul is zal het waarschijnlijk gunstiger zijn om te laten kwijtschelden.

Door je IKB in te zetten voor je studieschuld mag de werkgever dat netto inzetten.

De rekensom kan aardig complex worden.
Laat je het IKB uitbetalen, dan moet je daar belasting over betalen. Dat is 37,5% of 49,5%, afhankelijk van de schaal. Maar, DUO bepaald je draagkracht op basis van een peiljaar. Mocht je het IKB hebben laten uitbetalen in een peiljaar, dan gaat je inkomen omhoog en kan je aflossing ook omhoog. Dat kan tot 12%/30% zijn van het extra inkomen.
Valt het allemaal tegen dan hou je netto ~€700 over.

Stel dat je nog €5000 studieschuld over zou hebben en 2x IKB inzet om af te lossen en €1000 regulier aflost, dan sta je op 0.
Alternatief is dat je die 2 jaar regulier aflost, dan betaal je dus €2000 aan DUO (uit je netto inkomen) en daarna wordt er €3000 kwijtgescholden.
Het verschil is dat je dan €1000 netto extra kwijt bent, dan kun je het IKB uit laten betalen, wat waarschijnlijk ruim €2000 netto oplevert voor 2 jaar.

Het grootste punt is hoeveel moet je dadelijk nog gaan aflossen/hoeveel wordt er kwijtgescholden. Als je peiljaar salaris een stuk hoger wordt kunnen de aflossingen ook ineens omhoog vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 22:11
Jamjam schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:37:

Heb je een andere oplossing graag
Hier graag wat meer context, zodat wij je vraag beter begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Heel simpel,
Als je je studieschuld met ik kan laten uitbetalen zal DUO je studieschuld niet kwijtschelden, je verdient teveel. Anders past het niet in 2 jaar IKB.
Of heb je een gigantische hypotheek / veel kinderalimentatie etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 15:39
[...]

Extratje is een groot woord, het is een flexibel inzetbaar budget waar veel organisaties gebruik van maken (onder een andere naam) Het is X% van het jaarsalaris en bestaat vaak uit o.a. vakantiegeld, eindejaarsuitkering en soms ook verlofdagen.

Geeft de medewerker de mogelijkheid dat budget in te zetten waar en wanneer hij dat nodig heeft en soms ook fiscaal vriendelijk inzetbaar voor zaken.

@Jamjam Volgens mij is de rekensom, maar dat moet je even checken in de voorwaarden bij jou werkgever dat je een bruto/netto bedrag kan inzetten om af te lossen.

Kan ook zijn dat dat niet het geval is binnen jou organisatie kan en dan kom je dus globaal 50% netto gebruiken voor die aflossing.

De rekensom die je uiteindelijk moet maken is of de inzet van de IKB opweegt tegenover de maandlasten tot aan het moment van kwijtschelding, en in hoeverre je huidige inkomen ook nog voorziet in kwijtschelding.

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 30-01-2025 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 100% gewijzigd door Herman op 30-01-2025 07:50 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Toevallig ben ik dit bij onze Finance afdeling ook na aan het vragen. Er is schijnbaar wel een rekentooltje beschikbaar waarmee je een proefberekening kan maken: https://public.flourish.studio/visualisation/20855992/
(Rekentooltje kwam ik tegen via https://dub.uu.nl/nl/nieu...erkgever-kan-steeds-vaker )

[ Voor 22% gewijzigd door Lanfear89 op 30-01-2025 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als ik de wat karige ts begrijp, is de studieschuld nu 2.000 euro. Dat kun je ineens afbetalen vanuit je IKB, en dan is je voordeel het belastingtarief waar je normaliter onder valt. En dan niet het incidentele tarief van ~50% voor onregelmatige uitkeringen, maar het tarief dat je betaalt na aangifte. Zeg dat het afbetalen je dan 1000 tot 1200 euro kost.

Als je niet je IKB inzet, betaal je nog 24 maanden je maandbedrag en zou de rest worden kwijtgescholden. Je moet dus 24 maandtermijnen afzetten tegen die 1200 euro van hiervoor.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Zie ik het nu verkeerd maar volgens mij is het via IKB (CAO rijk vermoed ik) een fiscaal vriendelijke doel. Je betaald dus geen belasting over de maximaal 2k IKB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

De verplichte aflossing valt ook binnen die 2000. Ik zou er dus sowieso gebruik van maken, eventueel deels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat je het IKB kunt doen, wat je nu betaald aan je studieschuld (Wat de restschuld is), en ook hoeveel er kwijtgescholden wordt.

Als je met 2000 euro de volledige schuld aflost, en dus geen betalingen meer hoeft te doen dan levert dat direct geld op. Als het alleen een verlaging is van het bedrag dat kwijtgescholden gaat worden levert het niks op.

Als je het uit laat keren als salaris zul je inderdaad belasting moeten betalen, en heeft het mogelijk invloed op je draagkracht en wat je moet betalen.

Een andere optie neem ik aan is dat je er gewoon vakantiedagen van koopt, dan heb je extra vrije tijd.

Je zult dus gewoon alle opties naast elkaar moeten zetten, en kijken wat het oplevert ( in geld en in andere zaken, zoals vakantiedagen )

Wat @Zenix zegt is ook wel interessant, als je je normale betalingen ook uit het IKB kunt doen is dat sowieso een belastingvrije uitkering, dus sowieso interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 30-01-2025 10:19 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:26
Het is best wel simpel: IKB kun je 2k vanuit inzetten om je studieschuld af te lossen. Dit dien je te onderbouwen, middels afschrijvingen of overzicht vanuit DUO. Of dit een verplichte of vrijwillige aflossing is maakt niet uit, je kunt altijd het bedrag wat je aflost netto door je WG (Rijk schat ik in in dit geval) laten uitkeren. Dit is in principe altijd gunstig dan bruto betalen.

Echter, als je (aanvullend) terwijl over 2 jaar je schuld wordt kwijtgescholden, zou ik niet (aanvullend) aflossen maar alleen mijn verplichte deel. De rest loos je toch al en kun je dus beter bruto laten uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Extraatje niet zo zeer. Werkgevers hebben allerlei verschillende arbeidsvoorwaarden zoals bijvoorbeeld een 13e maand, 8% vakantiegeld, bovenwettelijk verlof, winstdeling etc.

Als ambtenaar heb je dat allemaal niet maar krijg je een IKB. Dan kun je zelf beslissen wat je ermee doet. Bijvoorbeeld maandelijks wat extra salaris, verlof kopen, opsparen voor 13e maand, fietsregeling etc. En nu dus ook studieschuld aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. In IKB zit ook bovenwettelijk verlof, vakantiegeld en dertiende maand. Gewoon dingen waar je recht op hebt dus helemaal geen ‘extraatje voor ambtenaren’.

Daarnaast is de invulling van het IKB niet overal gelijk, en kent het meerdere doelen. Bijvoorbeeld een belastingvoordeel voor de aanschaf van een fiets, extra verlof kopen, vakbondcontributie of inderdaad soms versneld aflossen van een studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:00

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Jamjam

Zie ook We Are Borg in "Duo studieschuld terug betalen"

Een paar regels en vragen is geen goede topicstart op tweakers. We verwachten een bepaalde mate van eigen inzet ipv “wat is de rekensom”.

Ivm het gebrek aan eigen inzet gaat dit topic met hetzelfde onderwerp weer dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.