Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-09 16:39
Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraag over de overdracht van klanten en de integratie van een zelfstandig ondernemer binnen onze onderneming.

Een vriend van mij, die momenteel een eenmanszaak heeft, wil bij ons in dienst treden en tegelijkertijd zijn klanten aan ons overdragen. Dit betreft geen verkoop, maar eerder een overgang waarbij wij zijn klanten overnemen en hij hen blijft ondersteunen vanuit onze organisatie. Hij heeft momenteel enkele contracten met zijn klanten.

Kunnen jullie mij adviseren over hoe we dit juridisch en praktisch het beste kunnen aanpakken? Welke stappen moeten we nemen, welke documenten of overeenkomsten zijn hiervoor nodig, en waar moeten we specifiek op letten bij deze overgang?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Een bedrijfsjurist raadplegen.
Edit: die zal je niet hebben bedenk ik mij, je zult op zoek moeten gaan naar een jurist met ervaring/expertise in zakelijke contracten c.q. contractenrecht.

[ Voor 72% gewijzigd door True op 29-01-2025 23:51 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Juridisch gezien is het makkelijkste om die klanten te laten weten dat de dienstverlening vanuit de ZZP-onderneming stopt, en dat er samengewerkt wordt met <nieuwe partij> om met een passend aanbod te komen.
Nieuwe werkgever kan dan de klanten die dit willen overnemen en een nieuw contract laten tekenen.

Ik weet niet wat voor bedrijven het zijn, maar de kans dat er een aantal klanten naar een derde partij stappen is altijd aanwezig in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in PFSL, vandaar dat ik 'm verplaats.A

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oon schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:54:
Juridisch gezien is het makkelijkste om die klanten te laten weten dat de dienstverlening vanuit de ZZP-onderneming stopt, en dat er samengewerkt wordt met <nieuwe partij> om met een passend aanbod te komen.
Nieuwe werkgever kan dan de klanten die dit willen overnemen en een nieuw contract laten tekenen.

Ik weet niet wat voor bedrijven het zijn, maar de kans dat er een aantal klanten naar een derde partij stappen is altijd aanwezig in dit geval.
Dit ja. Gewoon een nieuw aanbod doen. Waar een deel van de klanten gebruik zal maken en een deel niet. Als ze willen komen ze wel, als ze niet willen gaan ze toch wel weg.

En mogelijk is er een deel dat wijst op het oude contract. Alleen daar nadenken over maatwerk. Die hebben geen contract met de nieuwe werkgever. Contracten overdragen kan wel als men meewerkt. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289 BW artikel 6:159.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Walkingshadown schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:20:
Hij heeft momenteel enkele contracten met zijn klanten.
Vraag 1:
Welke rechten hebben deze klanten? Mochten zij iets verwachten of was het meer een mantel overeenkomst waaronder werkzaamheden werden uitgevoerd?

Als de klanten geen rechten hadden, dan vloeit er ook geen verplichting uit die gedonder kan geven.
Hadden ze bijvoorbeeld een strippenkaart dan zal die wel afgekocht of opgemaakt moeten worden. Je kunt niet (zomaar) factureren vanuit het ene bedrijf en de kosten (loon/...) in het andere bedrijf hebben.

En meestal gaat dit heel pragmatisch. Dus Jantje gaat naar z'n klant, vertelt dat hij overstapt. Of ze door willen met Jantje? Ja -> nieuw contractje met nieuwe partij, Nee -> helaas, afronden.

En je doet eigenlijk 'vrijblijvend' een aanbieding vanuit de nieuwe organisatie met vergelijkbare voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Walkingshadown schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:20:
(...)

Kunnen jullie mij adviseren over hoe we dit juridisch en praktisch het beste kunnen aanpakken? (...)
Wellicht goed om het fiscale aspect ook even mee te nemen en uit te sluiten dat hier fiscaal niks gebeurt wat (voor een van de partijen) negatieve gevolgen kan hebben.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1