Mechanische ventilatie: welke Sonoff ZBmini?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-03 22:04
Hallo allemaal.

Zie plaatje. De switch wil ik vervangen door twee sonoff zbminis. Maar welke? Of is er een model waarmee ik nul-links-rechts kan schakelen? In dat geval heb ik maar één Zigbee apparaat nodig.
Suggesties voor een ander merk/type ook welkom.

Edit: nulalternatief: twee ZBMINI-L2’s lijken te voldoen: geen N nodig, dus een simpele verbinding L1 — zbmini — L2 zou de MEDIUM stand kunnen schakelen. En dan een tweede voor L1 — zbmini — L3 voor de HIGH stand.

Dank!

Groeten Pieter

P.S. ik ben bekend met dit topic, maar dat is voor mij veel te ingewikkeld en ik wil alleen L2 of L3 bijschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbBSfKBr-datlkdolLj19qajcuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIhkSyYSubOA11RD2IbcRrnb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Pieter274 op 29-01-2025 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:13
moet het per sé een zigbee apparaat zijn? Zo ja, kijk hier naar een versie met 2 Gang:
https://zigbee.blakadder.com/switches.html

Andere optie (WiFI) zou bijvoorbeeld een shelly plus 2 PM kunnen zijn. Zolang het apparaat maar 2 kanalen heeft moet dat prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:53

ManiacsHouse

Scheisse!

hpmkruit schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:48:
moet het per sé een zigbee apparaat zijn? Zo ja, kijk hier naar een versie met 2 Gang:

Andere optie (WiFI) zou bijvoorbeeld een shelly plus 2 PM kunnen zijn. Zolang het apparaat maar 2 kanalen heeft moet dat prima lukken.
Dit zijn toch schakelaars? Geen mechanische 'switch' ter vervanging van de schakelaar met 3 standen zoals ts waarschijnlijk nu in gebruik heeft. Je haalt (denk ik) het aansturen en het fysieke door elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 30-01-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 20:42
ManiacsHouse schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:57:
[...]

Dit zijn toch schakelaars? Geen mechanische 'switch' ter vervanging van de schakelaar met 3 standen zoals ts waarschijnlijk nu in gebruik heeft. Je haalt (denk ik) het aansturen en het fysieke door elkaar.
Met een schakelaar kan je dat dan toch schakelen? i.p.v. een handmatige (mechanische) switch, een Zigbee Switch/relay

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:53

ManiacsHouse

Scheisse!

Christoxz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Met een schakelaar kan je dat dan toch schakelen? i.p.v. een handmatige (mechanische) switch, een Zigbee Switch/relay
Je hebt gelijk. Ik haal het zelf door elkaar :X Ik was in de veronderstelling dat voorgestelde schakelaar puur een remote was. Maar het is een volwaardige schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 15:31
Je kan zoeken op Zigbee dry contact module. Deze hebben een potentiaal vrij wissel contact. Alleen hebben de meeste een Nul erbij voor de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
hpmkruit schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:48:
Dank voor de suggesties!
Mijn wensen zijn:
1. lokaal beheerd (dus niet via cloud)
2. ultra low power (dus geen 220V voeding en geen wifi)
3. geen knoopcelbatterijen
Dan is zigbee een oplossing die aan wensen 1 en 2 voldoet.

Eisen t.a.v. de switch:
4. no neutral

De zbmini/L2 heeft geen batterijen nodig en heeft no neutral. Vandaar dat ik daarop uitkwam.
Ook mooie suggestie, maar valt af op wens 1. Ik wil niet met tasmota aan de gang. Ook zal wifi meer energie verbruiken.

Er zijn verschillende implementaties.
A. Laat de 3-standen muurschakelaar intact
Dit is wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Alle schakeldraden van de mv komen samen in een lasdoos in de meterkast. Alle L1 (bruine) draden zitten in een 8-lasklem bijeen. Daar kan ik een extra L1 van aftappen, naar de Sonoff zbmini/L2 en door met zwart schakeldraad naar L2. Een tweede draad naar nog een Sonoff zbmini/L2 en naar L3. Schakel de Sonoff aan en de ventilator krijgt 220V op L2 of L3 en gaat verhogen.

Voordelen:
Eenvoudige montage
Voldoet aan alle eisen en wensen
Nadelen:
De bestaande 3-standen muurschakelaar is niet gesynchroniseerd met wat je in HA schakelt.
Als je zowel de Sonoff zbmini/L2 aanschakelt als de muurschakelaar op dezelfde stand krijgt de Sonoff van twee kanten 220V. Dat zou goed moeten gaan maar is ie niet op ontworpen.

B. Mooier: vervang de 3-standen muurschakelaar door een HA-schakelbare nieuwe schakelaar
Dat zou zo’n 2-gang schakelaar kunnen zijn.
Voordelen:
Synchronisatie tussen de muurschakelaar en HA
Nadelen:
Knoopcel

Het allermooiste zou een 3-standen muurschakelaar zijn waarbij maar 1 van de drie “aan” kan staan, oftewel als je er één indrukt gaan de overige twee vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
vincedd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:39:
Je kan zoeken op Zigbee dry contact module. Deze hebben een potentiaal vrij wissel contact. Alleen hebben de meeste een Nul erbij voor de voeding.
Dank! Weer wat geleerd. Een dry contact is dus een “echt” relais eigenlijk, waarbij de input stroom alleen gebruikt wordt om de lus van de output te sluiten. Dat zou kunnen werken. Ik heb weliswaar geen neutral in de 3-standen muurschakelaar, maar er zit een stopcontact naast waar ik N en L1 van kan pakken.

Dan zou het mooiste ook hier zijn een 3-standen model met schakelaars die niet tegelijk aan kunnen.

Zal eens gaan zoeken.

Edit: de dry contact modules zijn best groot en kunnen niet dienen als vervanger voor de 3-standen muurschakelaar. Ze zouden wel in de meterkast kunnen ipv de Sonoff zbmini/L2 maar ik zie daar niet zo de voordelen van. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

[ Voor 15% gewijzigd door Pieter274 op 31-01-2025 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter274
Nog een gedachte: zijn er ook zigbee apparaatjes die van twee draden de wel/niet verbonden status kunnen rapporteren aan HA? Zo ja dan zou ik de schakeldraden die uit de 3-standen muurschakelaar naar de meterkast lopen kunnen gebruiken om de status van die muurschakelaar beschikbaar te maken in HA en daarmee de zbmini’s synchroniseren met die muurschakelaar.
Ik kan natuurlijk sowieso een willekeurig device eraan hangen zoals een slimme lamp, maar wellicht zijn daar ook dedicated zigbee apparaatjes voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:13
Pieter274 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:44:
[...]

Dank voor de suggesties!
Mijn wensen zijn:
1. lokaal beheerd (dus niet via cloud)
2. ultra low power (dus geen 220V voeding en geen wifi)
3. geen knoopcelbatterijen
Dan is zigbee een oplossing die aan wensen 1 en 2 voldoet.

Eisen t.a.v. de switch:
4. no neutral

De zbmini/L2 heeft geen batterijen nodig en heeft no neutral. Vandaar dat ik daarop uitkwam.

[...]

Ook mooie suggestie, maar valt af op wens 1. Ik wil niet met tasmota aan de gang. Ook zal wifi meer energie verbruiken.

Er zijn verschillende implementaties.
A. Laat de 3-standen muurschakelaar intact
Dit is wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Alle schakeldraden van de mv komen samen in een lasdoos in de meterkast. Alle L1 (bruine) draden zitten in een 8-lasklem bijeen. Daar kan ik een extra L1 van aftappen, naar de Sonoff zbmini/L2 en door met zwart schakeldraad naar L2. Een tweede draad naar nog een Sonoff zbmini/L2 en naar L3. Schakel de Sonoff aan en de ventilator krijgt 220V op L2 of L3 en gaat verhogen.

Voordelen:
Eenvoudige montage
Voldoet aan alle eisen en wensen
Nadelen:
De bestaande 3-standen muurschakelaar is niet gesynchroniseerd met wat je in HA schakelt.
Als je zowel de Sonoff zbmini/L2 aanschakelt als de muurschakelaar op dezelfde stand krijgt de Sonoff van twee kanten 220V. Dat zou goed moeten gaan maar is ie niet op ontworpen.

B. Mooier: vervang de 3-standen muurschakelaar door een HA-schakelbare nieuwe schakelaar
Dat zou zo’n 2-gang schakelaar kunnen zijn.
Voordelen:
Synchronisatie tussen de muurschakelaar en HA
Nadelen:
Knoopcel

Het allermooiste zou een 3-standen muurschakelaar zijn waarbij maar 1 van de drie “aan” kan staan, oftewel als je er één indrukt gaan de overige twee vanzelf uit.
Je bent lekker bezig :). Nog een idee ter overweging: Je hoeft de switch niet in de muur / meterkast te hangen. Dit kan uiteraard ook bij de MV unit. Daar heb je ook de beschikking over 220v (geen geknoei met batterijen) én is er een nuldraad beschikbaar waardoor de keuze aan schakelaartjes groter wordt. Als er maar 1 uitgang gelijktijdig een signaal mag geven dan zoek je naar 'locking mode' of 'interlocking mode'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 15:31
Pieter274 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 01:03:
[...]

Edit: de dry contact modules zijn best groot en kunnen niet dienen als vervanger voor de 3-standen muurschakelaar. Ze zouden wel in de meterkast kunnen ipv de Sonoff zbmini/L2 maar ik zie daar niet zo de voordelen van. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Ik heb laatst deze gebruikt om mijn Zigbee rookmelders op mijn alarmsysteem aan te sluiten:
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Die dingen zijn misschien 3 cm hoog en passen wel in een inbouwdoos.
Pagina: 1