10 jaar oude PC vervangen - Budget ~1500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin Mol
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-07 20:21
Hallo allemaal!

Het is inmiddels 10 jaar geleden dat ik eenzelfde topic opende. De computer die toen gekocht was heeft het 10 jaar uitgehouden (exclusief een RAM upgrade & SSD die erbij gezet is). Terwijl ik dit schrijf voel ik de PC sputteren, jaren aan stof en hondenharen die vast gekoekt in de kast zitten. Ik wil nogmaals br00ky, QuZyX, mitsumark, mirno Thomg, ddGee, MK_ en Glenn023 bedanken voor alle hulp met het bouwen van een geweldig monster (zo voelde het voor mij althans).

Helaas is nu de tijd daar om afscheid te nemen en te kijken naar een upgrade. Ook windows 10 bereikt dit jaar de end of life support.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, hoewel dit minder zou zijn dan 10 jaar terug. Daarnaast voer ik werk gerelateerde taken uit, denk hierbij vooral aan Figma / Adobe. Video bewerking zal maximaal 1 keer in het jaar zijn. Daarnaast voer ik hobby-matige programmeer projecten uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk ongeveer 1500 euro, ik kijk vooral naar de BBG van de 1440p Desktop. Een absolute max is 2500 eur. De 4k versie van de BBG is een verleiding maar ik upgrade liever over 5 a 6 jaar opnieuw ipv na 10 jaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat ik mijn HDD en & SSD meeneem naar mijn nieuwe computer. Tenzij dit niet mogelijk is bij de nieuwe build.

HDD: uitvoering: WD Blue 3,5" (32MB cache, 7200rpm), 1TB
SSD1: uitvoering: Samsung 850 EVO 1TB
SSD2: Crucial MX100 van 1TB (Weet niet 100% zeker of dit de goede is)

Hoewel ik de kast mee kan nemen naar de nieuwe build, denk ik dat mijn vrouw iets mooiers wil. (uitvoering: Corsair Carbide Air 540 Zilver incl led)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik vooral de BBG 1440p nodig heb. Tijdens het opstellen van de lijst heb ik de behuizing niet meegenomen. Daarnaast leek de videokaart uit de BBG niet beschrijkbaar meer. Desondanks staat die er in deze lijst wel bij.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 45,90€ 45,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 96,78€ 96,78
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 688,04

Ik heb gehoord dat Nvidia in februari nieuwe videokaarten uitbrengt, is het waard om hier op te wachten?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Persoonlijk vind ik mijn huidige kast fijn, lekker ruim en alles makkelijk bereikbaar. Ik denk echt dat dit ook aan cooling wel beter is. Maar omdat ik niet ga overklokken, is het mogelijk overkill.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Aller eerst is het de vraag of ik 1 maand moet wachten op de nieuwe Nvidia kaarten. Zal dit voor bijvoorbeeld 10% increase brengen.

Passen mijn oude HDD en SSD op de nieuwe build.

Ik probeer het liefst rond/onder de 1500 EUR te blijven echter als er een upgrade is die 200 EUR kost en de PC veel sneller maak sta ik daar zeker voor open. Zo staat bijvoorbeeld deze kaart als upgrade in de BBG uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 maar er staat niet heel duidelijk bij of dit een paar procent (lees 2 a 3) is of een stuk meer (7 tot 10)

Mocht iemand nog een stylish witte behuizing weten/hebben, hoor ik dat graag. Ik weet dat smaken verschillen maar soms zijn de product afbeeldingen van kasten niet helemaal duidelijk in de pricewatch.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:34
Ik zou je toch wel de upgrade aanraden naar een RX7800XT videokaart, 7700 XT gaat ook wel maar je budget is ruim genoeg en de performanceverbetering is wel de moeite waard. De 1TB HDD zou ik echt afscheid van nemen. Die dingen wil je gewoon niet meer in je pc hebben tenzij uitsluitend als backup faciliteit gebruikt. Maar dan nog liever standaard niet in de kast en alleen aansluiten als je een backup wil uitvoeren. Verder heb ik niks op je lijst aan te merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Therazor op 29-01-2025 12:45 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

Aangezien je een aparte cpu koeler hebt kun je de 7600 boxed vervangen door de tray versie.
scheelt weer 15 euro.

7600 lijkt mij prima voor gaming, eventueel kun je voor de 7700 gaan, omdat die twee cores extra heeft. dit kan van pas komen bij taken/games die wat meer rekenkracht nodig hebben.
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray

De ryzen 9600 is nog niet uit, dus ik weet ook niet wat die gaat kostten, maar dat is wel een processor om in de gaten te houden.Dan heb je de nieuwste generatie (is wel even opletten met bios onderstening al kun je tegenwoorden flashen zonder cpu)
Ik heb gehoord dat Nvidia in februari nieuwe videokaarten uitbrengt, is het waard om hier op te wachten?
Wat mij betreft niet. Er is geen grote stap gemaakt ten opzichte van de RTX 4000 serie,en de meeste verbeteringen zitten in de "software".

Tel daarbij op dat er vaak een beperkt aanbod is bij nieuwe lancering, en de kaarten (bewust) met weinig geheugen worden uitgerust.

[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 29-01-2025 13:01 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:20
De cpu koeler die je hebt is opeens heel veel duurder geworden. Je kan iets besparen met een uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE

Ook goed verkrijgbaar op amazon: https://www.amazon.nl/s?k=peerless+assassin
Let op dat er een gewone en een SE variant is, vind zelf de niet SE mooier.

Je hebt al een matx moederbord, dus je zou kunnen kijken naar een MATX kast. Bijvoorbeeld:
Lian li A3 wit: uitvoering: Lian Li A3-mATX White
Zelfde met hout: uitvoering: Lian Li A3-mATX Wood Edition White
Jonsbo Z20: uitvoering: Jonsbo Z20 White. Hier te koop: https://www.caseking.de/e...andle-white/GEJP-009.html

[ Voor 43% gewijzigd door Logic Lion op 29-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin Mol
Allemaal bedankt voor de super snelle reacties. Ik kon niet snel een multi-quote functie vinden dus ik probeer het zo op te lossen.

@Therazor Je schreef het volgende
Ik zou je toch wel de upgrade aanraden naar een RX7800XT videokaart, 7700 XT gaat ook wel maar je budget is ruim genoeg en de performanceverbetering is wel de moeite waard. De 1TB HDD zou ik echt afscheid van nemen.
Duidelijk, het is een nuttige upgrade dus! Vond een HDD niet gebruiken een beetje zonde, maar het is wel oude meuk idd. Misschien beter om een fresh start te maken.

@mrc4nl Je schreef het volgende
Aangezien je een aparte cpu koeler hebt kun je de 7600 boxed vervangen door de tray versie.
scheelt weer 15 euro.
Ik heb in dit geval de BBG overgenomen, persoonlijk weet ik niet het verschil tussen de twee.
7600 lijkt mij prima voor gaming, eventueel kun je voor de 7700 gaan, omdat die twee cores extra heeft. dit kan van pas komen bij taken/games die wat meer rekenkracht nodig hebben.
Als leek lijkt dit mij een goede upgrade. Voor ongeveer 20 EUR 2 cores extra.

De ryzen 9600 waar je over spreekt, is van dit nieuwsbericht toch? Zo te zien heeft Tweakers nog niet de informatie over de releasedate, als dit 1 a 2 maanden is, is dat misschien net iets te lang.

@Logic Lion Je schreef het volgende:
Je hebt al een matx moederbord, dus je zou kunnen kijken naar een MATX kast.
Bedankt dat je dit opmerkt, als ik het goed lees en vergelijk met de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI die ook in de BBG genoemd wordt als upgrade is het verschil in USB poorten maar 1 extern. Rest van de tekst klinkt niet heel indrukwekkend maar kan het mis hebben.

Mijn vrouw vond idd de uitvoering: Lian Li A3-mATX White 'mooi apple achtig'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:20
Een ATX moederbord heeft voornamelijk meer pci-express sloten, maar als je alleen je GPU inprikt maakt het natuurlijk niet uit of je dan nog 1 of 4 sloten over hebt. En vaak dus gewoon meer van alles, m2 sloten / usb/ fan-headers.

Een kleinere kast vergt wel iets meer planning, je moet goed kijken naar alle maximale maten, dus controleer goed de pagina van lian-li zelf, daar staan mooie tabellen met alle maten. Voornamelijk de volgende twee zijn goed om rekening mee te houden:
- cpu koeler hoogte: 165mm max
- gpu lengte: 334mm en dan komt hij niet onder de voeding.
Mocht je nog gaan kijken naar een ander moederbord, dan is het handig als het bovenste pci-e slot in de eerste positie zit, dit betekend dat de slot naast het schroefgat zit (het moederbord dat je nu hebt geselecteerd heeft dit). Dit geeft je namelijk meer ruimte voor fans onder de GPU.
Houdt er ook rekening mee dat de A3 niet/nauwelijks ruimte heeft achter het moederbord, dus het wegwerken van kabels kan lastig zijn. Mocht je inspiratie zoeken, dan kun je hier heel veel voorbeelden vinden: https://www.reddit.com/r/mffpc/

Er zijn geen fans meegeleverd, dus je moet je ook apart aanschaffen, arctic levert prima fans voor weinig geld:
product: Arctic P12 PWM PST
Deze kun je ook aan elkaar doorlussen zodat je geen apart splitters hoeft te kopen.

Qua GPU kan het best de moeite zijn om nog even af te wachten tot ook de reviews van de 5070 er zijn. Dan kun je altijd nog beslissen wat je wilt halen, mogelijk is de oude generatie an ook goedkoper te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Logic Lion op 29-01-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

Kevin Mol schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:12:
Ik heb in dit geval de BBG overgenomen, persoonlijk weet ik niet het verschil tussen de twee.
Boxed, zit m al een beetje in de naam. Hier krijg je een mooie verpakking, en een koeler meegeleverd. Vaak ook nog iets van een sticker of ene boekje

Tray is een simpel klein kartonnen doosje. Zit alleen maar de cpu in.
de processor is verder identiek.

Op de een of andere manier verschillen de prijzen nogal. soms is de boxed goedkoper soms de tray.

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 29-01-2025 14:43 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin Mol
Bedankt allemaal voor het advies. Excuses voor de vertraging in reactie, mijn oude PC is hersendood sinds 2 dagen. Ik hoef alleen nog de stekker uit het stopcontact te halen.

Mogelijk is dit door mijn vrouw gebeurd die er een stuk stuk hout tegen aan liet vallen (onderzoek loopt nog hoe 'per ongeluk' dit was omdat de huidige kast erg lelijk is volgens haar). Daarom nu een reactie vanaf de laptop.

Ik denk dat ik voor een groter moederbord ga, namelijk de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI

Daarnaast denk ik ook dat ik 64GB aan RAM ga plaatsen ipv 32GB. Misschien een gek besluit maar het voelt beter om wat extra's te hebben, het budget is er immers. Bij mijn vorige PC had ik besloten het niet te doen.

De huidige lijst is alsvolgt:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 233,76€ 233,76
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 517,99€ 517,99
1BehuizingenFractal Design North XL - Mesh Chalk White€ 182,45€ 182,45
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 45,90€ 45,90
2Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 96,78€ 193,56
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.564,02

Bij mijn vorige PC heb ik het zelf met een vriend allemaal in elkaar gezet. Door een kapotte voeding (Leverde minder dan aangegeven) heeft de klus erg lang geduurd en een klein trauma achtergelaten. Deze keer ga ik alles bij Azerty bestellen en de montatie service afnemen. Enkel de uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 is niet bij Azerty te bestellen, hier hebben ze waarschijnlijk een prima vervanger voor.

Ik verwacht volgende week alles te bestellen, ik kon geen informatie vinden over de echte release date van de ryzen 9600 en gezien de huidige situatie is het tijd om mijn PC te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:27
Bij azerty kan je deze cpu + mobo combinatie nog aanklikken als combodeal voor €425 . Dat scheelt aanzienlijk met de losse prijzen a 309€ en 169€ en het is ook gemonteerd . Vwbt de cpu koeler heb je in de range 33€ - 36€ ( sorteren prijs oplopend + filter am5 ) eea aan geschikte jongens zoals de thermalright asassin 120 of de arctic freezer 36 waarbij ik zelf de laatste ( arctic 36 ) zou kiezen vamwege de 2 pushpull fans .

edit toevoeging;
Je geheugen zou ik op gewoon op 32gb houden ( 6000mhz cl30 )
https://azerty.nl/product/corsair-vengeance-geheugen/5991514
en sowieso geen 4x16gb dat schijnt niet lekker te schalen op ryzen.
Tegenwoordig heb je ook nog 2x24gb kits
https://azerty.nl/product...ance-rgb-geheugen/8740475
mocht je dat een gerust gevoel geven alleen qua prijs is dan een 2x32gb interessanter ~200€
https://azerty.nl/product...eance-grey-retail/5775787

[ Voor 40% gewijzigd door nuffy op 01-02-2025 20:53 ]

Pagina: 1