Nieuw tot Home Assistant; Plug en Play opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vork
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-07 16:08
Hallo allemaal.

Ik heb onlangs een huis gekocht en die ben ik aan het renoveren. Ik heb een CV laten plaatsen (Intergas Xtreme 36 in combinatie met Intergas Comfort Touch thermostaat) en die wil ik graag uitlezen door middel van een app, om zo het gas verbruik zo efficiënt mogelijk te kunnen afstellen. Ik wil ook dat mijn vloerverwarming pomp automatisch uitgaat wanneer de CV niet verwarmt, dit om te voorkomen afgekoeld water rondgepompt gaat worden wat de vloer afkoelt. Daarbij wil ik ook stroom- en waterverbruik kunnen inzien via dezelfde app en verlichting kunnen automatiseren.

Ik ben er per toeval achter gekomen dat Home Assistant, smart home en thuis automatisering überhaupt een ding was. Ik heb al jaren een Synology NAS (DS1515+) voor enkel extern toegang tot opslag. Ik ben verder totaal geen IT guru met betrekking tot schrijven, coderen, scripten of installeren van source of iets dergelijk dus ik heb met behulp van YouTube het voor elkaar gekregen om Home Assistent te installeren via Docker en met de Home Assistant Android app verbinding te maken met de Home Assistant op mijn NAS. Verder heb ik nog niets kunnen doen in verband met een tekort aan kennis en instances / sensoren.

Dus, ik een P1-naar-USB kabel gekocht. Aangesloten op mijn NAS maar DSM ziet de USB kabel niet. Wat blijkt, DSM 7 ondersteund geen externe USB apparaten meer of zoiets. Bug? Feature? Geen idee. Dus online op zoek gegaan, en ik moet de drivers zelf gaan schrijven of scripten, en dan houd het bij mij al op.

Wat nu. Nu heb ik besloten wireless te gaan. Wi-Fi is gewoon betrouwbaar tegenwoordig en zo hou ik USB poorten over op m'n NAS voor andere doeleinden. Allemaal prima, maar ik ben pro-open source ivm privacy, dus wat zijn mijn mogelijkheden? Wat heb ik nodig? Wat kan ik wel of niet gebruiken?

Het liefste plug ik een open source apparaat in m'n slimme enter P1 poort (ik weet niet precies welke slimme meter ik heb, ik zal deze post zo snel mogelijk updaten daarmee) en op m'n analoge water meter en dat Home Assistant deze oppikt.

Is dit überhaupt mogelijk?

Ik heb rondgekeken naar apparaten maar ik zie door de bomen het bos gewoon niet meer. Er is zó veel te krijgen en ik weet gewoon niet wat ik moet hebben of waar ik moet beginnen. Wat is ESP32? CC2531? CC2652RB? Ik heb de kennis (nog) niet om een wel overwogen keuze te kunnen wat bij mij past. Ik wil best de P1 dongle ophangen van HomeWizard, maar is deze open source? Geen idee. Welke Home Assistant integraties kan ik het beste gebruiken? Wat is überhaupt compatibel met Home Assistant? Geen idee.

Tuurlijk, gaande weg leert men, maar ik wil het eigenlijk gelijk goed doen met behulp van wat experts (jullie). In plaats van weken / maanden de (juiste?) software en hardware aan de praat proberen te krijgen...

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:42
Je bent al aardig op de goede weg als je Home Assistant via Docker aan de praat hebt gekregen.

Die Homewizard is helemaal prima om mee te beginnen. Hij heeft een lokale api en kan dus direct door Home Assistant benaderd worden, goed voor de privacy dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
P1 wifi van homewizard en de watermeter is prima te doen.

Deze hebben een eigen app via homewizard, maar zitten op je wifi netwerk
En home assistant pikt deze dan automatisch al op.

En ik maak al redelijk wat met esp32 in esphome. Ook erg leuk om te doen.
zie mijn V&A

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vork
Knielen schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:19:
Je bent al aardig op de goede weg als je Home Assistant via Docker aan de praat hebt gekregen.

Die Homewizard is helemaal prima om mee te beginnen. Hij heeft een lokale api en kan dus direct door Home Assistant benaderd worden, goed voor de privacy dus.
Bedankt voor de aardige woorden!

Mag ik vragen waarom een lokale API positief is voor de privacy?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:55:
P1 wifi van homewizard en de watermeter is prima te doen.

Deze hebben een eigen app via homewizard, maar zitten op je wifi netwerk
En home assistant pikt deze dan automatisch al op.

En ik maak al redelijk wat met esp32 in esphome. Ook erg leuk om te doen.
zie mijn V&A
Moet ik de app van HomeWizard ergens installeren voordat het bruikbaar is in Home Assistant?

Mag ik vragen wat ESP32 en ESPHome zijn precies zijn? Ik zie dat her en der voorbij komen maar geen flauw idee wat het inhoud en / of kan. Het lijkt een PCB te zijn wat geprogrammeerd worden? Zo ja, wat is er anders aan dan bijv. een kant en klaar off-the-shelf apparaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met de (mobiele) app van homewizard meld je deze 2 apparaten aan op je wifi netwerk.
Lijkt me wel essentieel, anders ziet HA (home assistant) ze ook niet.

Ik stel voor om je eens te verdiepen in esphome
https://esphome.io/

Zo heb ik een komplete waterontharder uitlezing gemaakt, clack reader V4 (ik plaats alle code ook op github)
Ingangetje telt de pulsen van de flowmeter
uitgangetje, stuurt een relais aan
een ina3221 erop om de motorstroom te lezen (en om te zetten naar een wijziging in de cyclus vd waterontharder voor de simulatie
TOF sensor voor de zoutafstand
Printjes maken met easyeda (gratis software van jlcpcb, waar je het laat ontwikkelen eventueel incl SMD componenten)

En bijvoorbeeld een m5stack Atom s3 lite met RS485 base om de Brink WTW flair uit te lezen via modbus.
Maar daar kan je ook een LG warmtepomp mee uitlezen en aansturen
Of een itho ventilatie unit (die modbus heeft)

Dat ga je niet vinden "kant en klaar" (is ook een saai woord)

Ik maak veel gebruik van m5stack. (Atom s3 lite) in mijn projectjes
ESP in een behuizing en lekker snel
Uitbreidbaar met sensoren zoals temp, humidity, time of flight, eenvoudig met een m5stack grove kabeltje (50, 100 of 200 cm)

Soms is iets niet standaard ondersteund in esphome.
Dan kan je er een stukje code in C++ aan hangen om het toch voor elkaar te krijgen in esphome
Maar dat gaat voor nu denk ik wat ver.
Maar als "verzinnen" je ding is, kun je hier best wat tijd mee verspillen ;)
Zo hangt er ook een atom in mijn Mitsubishi Electric warmtepomp en een in mijn MHI airco

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
De SynoCommunity bouwt de usb drivers voor alle Synology architecturen dus die hoef je niet zelf te bouwen.
Zie:
https://synocommunity.com/package/synokernel-usbserial
En handig deze tools:
https://synocommunity.com/package/synocli-kernel

Overigens heeft DSM nog steeds voor de meest gangbare usb chips de drivers gewoon aan boord, je moet zecalleen aan de kernel toevoegen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vork
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:43:
Met de (mobiele) app van homewizard meld je deze 2 apparaten aan op je wifi netwerk.
Lijkt me wel essentieel, anders ziet HA (home assistant) ze ook niet.

Ik stel voor om je eens te verdiepen in esphome
https://esphome.io/

Zo heb ik een komplete waterontharder uitlezing gemaakt, clack reader V4 (ik plaats alle code ook op github)
Ingangetje telt de pulsen van de flowmeter
uitgangetje, stuurt een relais aan
een ina3221 erop om de motorstroom te lezen (en om te zetten naar een wijziging in de cyclus vd waterontharder voor de simulatie
TOF sensor voor de zoutafstand
Printjes maken met easyeda (gratis software van jlcpcb, waar je het laat ontwikkelen eventueel incl SMD componenten)

En bijvoorbeeld een m5stack Atom s3 lite met RS485 base om de Brink WTW flair uit te lezen via modbus.
Maar daar kan je ook een LG warmtepomp mee uitlezen en aansturen
Of een itho ventilatie unit (die modbus heeft)

Dat ga je niet vinden "kant en klaar" (is ook een saai woord)

Ik maak veel gebruik van m5stack. (Atom s3 lite) in mijn projectjes
ESP in een behuizing en lekker snel
Uitbreidbaar met sensoren zoals temp, humidity, time of flight, eenvoudig met een m5stack grove kabeltje (50, 100 of 200 cm)

Soms is iets niet standaard ondersteund in esphome.
Dan kan je er een stukje code in C++ aan hangen om het toch voor elkaar te krijgen in esphome
Maar dat gaat voor nu denk ik wat ver.
Maar als "verzinnen" je ding is, kun je hier best wat tijd mee verspillen ;)
Zo hangt er ook een atom in mijn Mitsubishi Electric warmtepomp en een in mijn MHI airco
Bedankt voor de informatie. Heel interessant. Gaat voor nu inderdaad wat te ver voor mijn kennisniveau.

Wat zou de makkelijkste manier zijn om mijn vloerverwarming pomp uit te laten gaan als mijn CV stopt met verwarmen? Sowieso Wi-Fi stopcontact verbinden met HA lijkt me, en dan? Binnen HA?
Ben(V) schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:17:
De SynoCommunity bouwt de usb drivers voor alle Synology architecturen dus die hoef je niet zelf te bouwen.
Zie:
https://synocommunity.com/package/synokernel-usbserial
En handig deze tools:
https://synocommunity.com/package/synocli-kernel

Overigens heeft DSM nog steeds voor de meest gangbare usb chips de drivers gewoon aan boord, je moet zecalleen aan de kernel toevoegen
Jij ook bedankt voor deze nuttige informatie. Hier kan ik evt. wel wat mee. Is het een kwestie van de SPKs installeren en gaan of komt er meer bij kijken om de P1 USB door HA te laten zien?

[ Voor 84% gewijzigd door Vork op 28-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een wifi smartplug van sonoff kan je schakelen

Maar ik zou er een m5stack switchd aan hangen met een kmeter iso voor de temperatuur inschakeling
Dan heb je geen HA nodig (mocht het ooit crashen, maar alles via de esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vork
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:37:
Een wifi smartplug van sonoff kan je schakelen

Maar ik zou er een m5stack switchd aan hangen met een kmeter iso voor de temperatuur inschakeling
Dan heb je geen HA nodig (mocht het ooit crashen, maar alles via de esp
Ik wil eigenlijk dat de pomp met de CV uitgaat, als je het op temperatuur doet kan ik net zo goed een normale pomp schakelaar tussen zetten, dan gaat die veel te laat uit. Ideaal zou zijn dubbele instelling, dus losse instellingen / temperaturen voor aan en uit in plaats van één temperatuur voor aan en uit.

Kan een Sonoff Wi-Fi plug met de CV in- en uitgeschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 20:39
Als je een Intergas Gateway aanschaft dan kun je die via de "Intergas Incomfort/Intouch LAN2RF gateway" integratie in Home Assistant opnemen. Dan kun je een aantal zaken van de CV-ketel rechtstreeks monitoren en ook de thermostaat regelen via HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7K-RQIpt8qdTrpXQQnvVUiUcUZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TY3DMQx27C073Ko24RT2Hgw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0j6ToABS2kWACPwYsaNxecxxMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqdfrw8zk6CYasE4Jsb0ZpNY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGm2USVAtrvf3kBUlkc0042JOZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsSVXmWrIOzcHRzOiladb3ok.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben er nog niet mee aan de slag gegaan, maar het zal zeker mogelijkheden tot automatisering hebben.

Verder heb ik ook een aantal temperatuursensoren aan de ketel gehangen m.b.v. ESP32 bordjes (Google is je vriend), die je vervolgens ook weer in HA kan monitoren / programmeren met ESPHome Builder.
Mijn eerste project:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BStYR9e5kE4Sl0OhWS0b1xLh4vs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3drvJtTvnsC4umLe8oAdUJh8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vork
Masimo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:33:
Als je een Intergas Gateway aanschaft dan kun je die via de "Intergas Incomfort/Intouch LAN2RF gateway" integratie in Home Assistant opnemen. Dan kun je een aantal zaken van de CV-ketel rechtstreeks monitoren en ook de thermostaat regelen via HA.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben er nog niet mee aan de slag gegaan, maar het zal zeker mogelijkheden tot automatisering hebben.

Verder heb ik ook een aantal temperatuursensoren aan de ketel gehangen m.b.v. ESP32 bordjes (Google is je vriend), die je vervolgens ook weer in HA kan monitoren / programmeren met ESPHome Builder.
Mijn eerste project:

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip! Ik heb de gateway al, omdat ik van buitenaf de temperatuur wilde kunnen instellen met de app. Ik zal er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:44
De CC2531 en CC2652RB zijn zigbee sticks, die gebruik je om bijvoorbeeld zigbee lampen, stekkerdozen, gordijnen enz. mee te bedienen of om sensoren uit te lezen.
Daarbij valt de CC2531 al af vanwege het geringe aantal zigbee devices wat kan worden gepaired en de manier waarop je hier een update op moet flashen. Maar, deze heb je dus niet nodig om je P1 uit te lezen.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vork schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:26:

Jij ook bedankt voor deze nuttige informatie. Hier kan ik evt. wel wat mee. Is het een kwestie van de SPKs installeren en gaan of komt er meer bij kijken om de P1 USB door HA te laten zien?
Het ene package bevat de drivers en het andere package bevat tools om ze operationeel te maken.
Hier vind je veel info:
https://github.com/SynoCommunity/spksrc/wiki

Ik gebruikte zelf een dongle van Sonoff voor Zigbee, als je dat doet moet je wel de P versie kopen daar zijn usb drivers voor, de E versie geeft problemen op Synology.
Inmiddels ben ik overgestapt op een mini pc voor alleen HA maar met dezelfde Dongle.

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 29-01-2025 09:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vork
Ben(V) schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Het ene package bevat de drivers en het andere package bevat tools om ze operationeel te maken.
Hier vind je veel info:
https://github.com/SynoCommunity/spksrc/wiki

Ik gebruikte zelf een dongle van Sonoff voor Zigbee, als je dat doet moet je wel de P versie kopen daar zijn usb drivers voor, de E versie geeft problemen op Synology.
Inmiddels ben ik overgestapt op een mini pc voor alleen HA maar met dezelfde Dongle.
Heel eerlijk, dit gaat mij net een stap te ver. Ik ben CLI ondetussen redelijk gewend, maar dit is net wat ingewikkeld.

Ik kwam deze tegen, dit is meer mijn niveau tutorial:

https://mariushosting.com...add-usb-support-on-dsm-7/

Zou dit in mijn geval moeten werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarschijnlijk wel.
Dit maakt ook gebruik van het SynoCommunity package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:00
Vork schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Ik wil eigenlijk dat de pomp met de CV uitgaat, als je het op temperatuur doet kan ik net zo goed een normale pomp schakelaar tussen zetten, dan gaat die veel te laat uit. Ideaal zou zijn dubbele instelling, dus losse instellingen / temperaturen voor aan en uit in plaats van één temperatuur voor aan en uit.

Kan een Sonoff Wi-Fi plug met de CV in- en uitgeschakeld worden?
Ik denk dat je veels te moeilijk aan het denken bent. Wat je beschrijft is een hysterese en de goedkope pompschakelaars hebben dat al.

Daarnaast snap ik niet hoe je vloer zou afkoelen als je een paar minuten nadat de cv uitgaat nog wat water rondpompt. Zoiets fundamenteels zou ik nooit via HA gaan regelen. Tenslotte zal je cv water nooit kouder moeten zijn dan kamertemperatuur, dus typisch gevalletje high risk low reward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vork
Probydoby schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:30:
Daarnaast snap ik niet hoe je vloer zou afkoelen als je een paar minuten nadat de cv uitgaat nog wat water rondpompt.
Na een paar minuten niet nee, maar als de CV een paar uur geen water opwarmt en de vloerverwarming pomp draait 24/7, dan verpompt de vloerverwarming pomp op den duur koeler water rond met als gevolg dat de vloer sneller afkoelt waardoor de temperatuur in de kamer sneller daalt waardoor de CV sneller aan moet. Het is een vicieuze cirkel.
Tenslotte zal je cv water nooit kouder moeten zijn dan kamertemperatuur
Klopt. Maar de vloer moet veel warmer zijn dan kamer temperatuur om een ruimte warmte te kunnen afgeven in de ruimte. Als die warmte wordt afgevoerd omdat de pomp kamertemperatuur water blijft verpompen, releatief gezien tot de vloer koud water, koelt je kamer ook sneller af.
en de goedkope pompschakelaars hebben dat al.
Pomp schakelaars zijn leuk, maar die kun je over het algemeen maar op een temperatuur afstellen. Hierdoor moet je een overweging nemen, te laat aan, als je wilt dat de pomp snel uitgaat, of te laat uit, als je wilt dat de pomp snel aangaat. Niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou toch voor de eerder genoemde HomeWizard oplossing gaan. De p1-meter en watermeter kosten samen 80 euro, maar dan heb je wel een app waar je een heel mooi overzicht in hebt, en zolang je beide apparaten voorziet van voeding (P1-meter kan dat bij nieuwe meters vanuit de P1-poort, watermeter moet je met een USB-C kabel voeden) heb je een semi-realtime API om dingen uit te lezen.

In Home Assistant is het dan een kwestie van 'configure' klikken als de apparaten gedetecteerd worden, of even onder integrations op HomeWizard zoeken. Dan hoef je geen USB kabel werkend te krijgen of met ESP32 te rommelen, het werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoov
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-03 08:09
Je zal moeten zorgen dat je in HA kan zien of je CV aan het verwarmen is.

Dan kan je icm een stekkerschakelaar op de pomp oid een heel simpele automatisering maken:

Als CV verwarmt, schakel schakelaar aan
Als CV stopt, wacht xx minuten, schakel schakelaar uit

Op die manier pomp je nooit koud water rond.

Je zou het ook temperatuurafhankelijk kunnen schakelen maar dan moet je zorgen dat je de temperatuur van je water ziet in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vork schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:49:
@Vork Je denk echt verkeerd.

Het water in het systeem is altijd warmer of net zo warm als de vloer, nooit kouder.
Waar zou dat water zijn warmte dan kwijt kunnen raken?
Dat wordt bij de verdeler gewoon rondgepompt.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 04-02-2025 10:55 ]

Pagina: 1