Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-04 20:23
Mijn vraag
...
Wij zijn zoekende naar een nieuwe Jura koffiemachine. Onze oude J9.3 Impressa doet het weliswaar nog prima, maar de display (het display?) heeft het begeven. Na 12 jaar dagelijks gebruik weet ik alles wel zo'n beetje blindelings te vinden, dus we kunnen onszelf nog steeds redelijk bedruipen. Het bloed kruipt echter toch waar het niet gaan kan en zijn in de weer geweest met oriëntatie naar een nieuwe. En daar gaat het fout. We hebben ontdekt dat er 2 verschillende soorten Jura zijn. Zwitserse en Portugese. Beiden zijn behoorlijk aan de prijs. Maar... in Duitsland zijn ze beiden aanmerkelijk goedkoper.
Het woord gaat dat Duitsche toestellen niet voor service en garantie bij Jura Nederland in Zoetermeer in aanmerking komen.
Verder zijn wij een beetje in de ankers geschoten, v.w.b. de Portugese versies. Waarom gaat een Zwitsers merk haar naam te grabbel gooien door haar producten in Portugal te laten maken?
Wat is wijsheid?
We willen in geen geval een touchscreen. Dit omdat we liever vertrouwen op de versies met aparte knopjes, zoals we dat nu hebben.

Roept u maar.

Beste antwoord (via Stoyanov op 28-01-2025 19:32)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Stoyanov schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:12:
Het woord gaat dat Duitsche toestellen niet voor service en garantie bij Jura Nederland in Zoetermeer in aanmerking komen.
Waar komt deze onwaarheid vandaan? Als je een Jura machine uit een ander land importeert naar Nederland, dan krijg je gewoon 25 maanden garantie bij Jura Nederland mits je de aankoopfactuur hebt.

Zie ook punt 7 hier: https://nl.jura.com/nl/ko...arden/garantievoorwaarden
Verder zijn wij een beetje in de ankers geschoten, v.w.b. de Portugese versies. Waarom gaat een Zwitsers merk haar naam te grabbel gooien door haar producten in Portugal te laten maken?
Wat is wijsheid?
Daar moet je zelf een afweging in maken. Alles machines t/m de E8 zouden in Portugal worden gefabriceerd. Alleen de absurd dure modellen zoals de Z10 worden daadwerkelijk in Zwitserland gefabriceerd.

Beide fabrieken zijn overigens dezelfde ODM en veel onderdelen uit een E8 en bijv. Z10 zijn uitwisselbaar. Het idee dat Portugese productie 'de naam te grabbel gooit' is ongefundeerd. Het is een aanname zonder bewijs dat deze machines minder goed zouden zijn. Er wordt daar geproduceerd vanwege de lagere lonen, de onderdelen zijn gewoon van hoge kwaliteit.

M'n ouders hebben een eerste generatie E8 die inmiddels al jaaaaren heel wat koffies eruit knalt. Dat is natuurlijk geen bewijs, maar het is gewoon een oerdegelijke machine. Eenmalig gereviseerd omdat er 15.000 koppen mee gezet waren.
We willen in geen geval een touchscreen. Dit omdat we liever vertrouwen op de versies met aparte knopjes, zoals we dat nu hebben.
Daar ben ik het mee eens. Ik vind touch screen een vreselijk concept op een volautomaat. Je wil gewoon degelijke, betrouwbare knoppen met een touch-loos scherm. Dat werkt bij mijn eigen E6 ook perfect.
Roept u maar.
Ik zou me 1. Niet druk maken om een aanschaf in Duitsland en 2. Niet druk maken om een machine uit Portugese fabriek.

Bedenk goed welke features je graag gebruikt. Als je vooral zwarte koffie drinkt dan is een E4/E6 echt al zeer goed. Wil je melkspecialiteiten en vind je het veelvuldig reinigen van een apparaat niet erg, dat is de E8 een mooie optie. Ik vind zelf de melkbereidingen niet echt goed uit een volautomaat en heb dus een E6 aangeshaft met een losse melkopschuimer ernaast.

Edit: En ja, mijn Jura E6 EC komt ook uit Duitsland :) Deze was tijdens Mediamarkt Duitsland BTW vrije dagen echt véél goedkoper dan in de benelux.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 28-01-2025 19:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:15
Lijkt me simpel. In Nederland een Zwitserse Jura met knoppen en Zoetermeerse service kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38
sparepart kopen (nieuwe display) en die inbouwen?

als het bloed echt kruipt waar het niet kan gaan is dat je optie

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Stoyanov schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:12:
Waar komt deze onwaarheid vandaan? Als je een Jura machine uit een ander land importeert naar Nederland, dan krijg je gewoon 25 maanden garantie bij Jura Nederland mits je de aankoopfactuur hebt.

Wat is wijsheid?
Daar moet je zelf een afweging in maken. Alles machines t/m de E8 zouden in Portugal worden gefabriceerd. Alleen de absurd dure modellen zoals de Z10 worden daadwerkelijk in Zwitserland gefabriceerd.

Beide fabrieken zijn overigens dezelfde ODM en veel onderdelen uit een E8 en bijv. Z10 zijn uitwisselbaar. Het idee dat Portugese productie 'de naam te grabbel gooit' is ongefundeerd. Het is een aanname zonder bewijs dat deze machines minder goed zouden zijn. Er wordt daar geproduceerd vanwege de lagere lonen, de onderdelen zijn gewoon van hoge kwaliteit.

M'n ouders hebben een eerste generatie E8 die inmiddels al jaaaaren heel wat koffies eruit knalt. Dat is natuurlijk geen bewijs, maar het is gewoon een oerdegelijke machine. Eenmalig gereviseerd omdat er 15.000 koppen mee gezet waren.
Daar ben ik het mee eens. Ik vind touch screen een vreselijk concept op een volautomaat. Je wil gewoon degelijke, betrouwbare knoppen met een touch-loos scherm. Dat werkt bij mijn eigen E6 ook perfect.
Roept u maar.
Ik zou me 1. Niet druk maken om een aanschaf in Duitsland en 2. Niet druk maken om een machine uit Portugese fabriek.

Bedenk goed welke features je graag gebruikt. Als je vooral zwarte koffie drinkt dan is een E4/E6 echt al zeer goed. Wil je melkspecialiteiten en vind je het veelvuldig reinigen van een apparaat niet erg, dat is de E8 een mooie optie. Ik vind zelf de melkbereidingen niet echt goed uit een volautomaat en heb dus een E6 aangeshaft met een losse melkopschuimer ernaast.

Edit: En ja, mijn Jura E6 EC komt ook uit Duitsland :) Deze was tijdens Mediamarkt Duitsland BTW vrije dagen echt véél goedkoper dan in de benelux.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 28-01-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Zwelgje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:28:
sparepart kopen (nieuwe display) en die inbouwen?

als het bloed echt kruipt waar het niet kan gaan is dat je optie
Is nergens (meer) verkrijgbaar. Heel tijdje mee bezig geweest en de moed inmiddels opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 17:57
Made in Portugal
E4, E6, E8

Made in Switzerland
S8, J8, Z10

Hier sinds 5 jaar een E8 zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
stin00 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:28:
[...]

[...]

[...]

[...]

OK.
Maar.... wie zegt mij dat de garantiebepalingen in Duitsland hetzelfde zijn als in NL?
Jura Zoetermeer behoudt zich het recht voor om de garantie uit te voeren naar de maatstaven/bepalingen van het land waarin de machine gekocht is.
Wat betreft de BTW dagen in Duitsland; die zijn nu bezig. De E6 scheelt ruim 325 euro met NL.
Het enige wat ons nog tegenhoudt zijn die garantiebepalingen.
Het zou ons niet verbazen als er een anaconda onder het gras zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dit onderwerp (garantie vanuit het buitenland in NL met Jura) is al meermaals in: Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 voorbij gekomen. Als je even zoekt op Jura en garantie vind je het wel.
Tipje van de sluier: wat @stin00 zegt.

Alleen zou ik ook een E8 EB overwegen als je een E6 overweegt, voor het prijsverschil (tijdens de kortingsmomenten: ~€150) zou ik voor de E8 EB gaan:
https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
https://www.idealo.de/pre...uct/6127949_-e6-jura.html

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dfijma schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:23:
Lijkt me simpel. In Nederland een Zwitserse Jura met knoppen en Zoetermeerse service kopen.
En waarom vind je dat? Voelt voor mij wat ongefundeerd . Zoals al eerder gemeld wordt het meeste van Jura sowieso al niet (meer) in Zwitserland gemaakt ;)

Dat je geen garantie/service hebt is kennelijk ook niet kloppend.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
True schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:07:
Dit onderwerp (garantie vanuit het buitenland in NL met Jura) is al meermaals in: Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 voorbij gekomen. Als je even zoekt op Jura en garantie vind je het wel.
Tipje van de sluier: wat @stin00 zegt.

Alleen zou ik ook een E8 EB overwegen als je een E6 overweegt, voor het prijsverschil (tijdens de kortingsmomenten: ~€150) zou ik voor de E8 EB gaan:
https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
https://www.idealo.de/pre...uct/6127949_-e6-jura.html
Dat heb ik gedaan, maar de voorwaarden laten (mijns inziens) ruimte voor speculatie over. Ik snap het in ieder geval niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Stoyanov schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Is nergens (meer) verkrijgbaar. Heel tijdje mee bezig geweest en de moed inmiddels opgegeven.
FYI:

https://seceha.com/produk...3-j9-4-display-austausch/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Stoyanov schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:58:
[...]
OK.
Maar.... wie zegt mij dat de garantiebepalingen in Duitsland hetzelfde zijn als in NL?
Jura Zoetermeer behoudt zich het recht voor om de garantie uit te voeren naar de maatstaven/bepalingen van het land waarin de machine gekocht is.
Wat betreft de BTW dagen in Duitsland; die zijn nu bezig. De E6 scheelt ruim 325 euro met NL.
Het enige wat ons nog tegenhoudt zijn die garantiebepalingen.
Het zou ons niet verbazen als er een anaconda onder het gras zit...
Ja je krijgt gewoon 25 maanden garantie in Nederland omdat Jura achter hun product staat :) Maar bel Jura Nederland even op morgen, ze hebben echt een bijzonder goede klantenservice. Ik heb er één keer naar gebeld met een technische vraag en ze zijn echt zeer behulpzaam.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 29-01-2025 22:48 ]

Pagina: 1