[PV] Opbrengst valt tegen (twee liggingen)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 14:49
Hi!

Er zijn hier onlangs zonnepanelen geplaatst, echter valt het resultaat best tegen.

- Solis Hybride omvormer
- 11x Jinko Solar 440W

Er liggen 5 panelen op het schuine dak, en 6 op de onlangs geplaatste uitbouw.
Tuin op het zuid-westen. Er staan bij de buren wel een aantal hoge bomen, dat gezegd hebbende.

Onlangs zijn van de 2 afzonderlijke strings 1 string van gemaakt, maar op een zonnige dag zoals gisteren kom ik uit op 6KWH opwekking, terwijl een vriend van mij dezelfde ligging heeft qua tuin met een centrale omvormer en 10x 410 WP (wel alles op het schuine dak), op zulke dagen 8-10 KWH opbrengst heeft.

Komt deze opwekking een beetje overeen met de realiteit?

Het gaat dan wel niet om plaatsing maar details zijn belangrijk. Zie Tips bij openen vragentopic zonnepanelen voor welke details ook hier handig zijn om te weten. Graag deze post aanvullen.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 28-01-2025 17:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:53
2 sets zonnepanelen met een verschillende ligging op dezelfde string is niet handig.
De panelen die meer zon ontvangen worden kwa opbrengst geremd door de panelen die minder zon krijgen.
Voor afzonderlijke strings is het aantal panelen per string wel weer laag.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Dus beter alle 11 op een string aan te laten sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Bryanvdhoef schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:24:
Dus beter alle 11 op een string aan te laten sluiten?
Je schrijf in je startpost dat dit al is gedaan. Mijn tip: kijk het eens een jaar aan wat de totale opbrengst is en vergelijk het dan nog eens of post hier de vraag opnieuw. In deze tijd van het jaar is niet de beste tijd om te vergelijken vanwege de lage zonnestand en korte dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Excuus, ik bedoelde inderdaad op 2 strings.

Vergelijken als in met die vriend van mij bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:46
Eens. Op dit moment van het jaar maakt de plek van de panelen denk ik heel veel uit. Als jij ergens een gebouw heeft en je vriend niet dan heb jij daar misschien net wel schaduw van en dat maakt nu veel uit. Beter wachten tot mei voor een goede vergelijking.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Thanks gaan we doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

hier kun je in schaduwvrije situatie een schatting maken van de maximale opbrengst op zekere dag.

Let op standaard coordinaten zijn in België. Die paar graden maakt nu uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
'Onlangs'

Je weet dat we in de allerslechtste maanden van elk jaar zitten? Wacht eens af tot april, mei als er weer voorjaarszon is op stervenskoude dagen. Dan ga je opbrengst zien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
No Hands schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:33:
'Onlangs'

Je weet dat we in de allerslechtste maanden van elk jaar zitten? Wacht eens af tot april, mei als er weer voorjaarszon is op stervenskoude dagen. Dan ga je opbrengst zien.
Het gaat hier om een vergelijking met een maat van mij die 3 straten verderop woont met dezelfde ligging. Waarbij zijn installatie vele malen hoger is qua opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Bryanvdhoef schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Het gaat hier om een vergelijking met een maat van mij die 3 straten verderop woont met dezelfde ligging. Waarbij zijn installatie vele malen hoger is qua opbrengst.
Ik heb deze bewering al zo vaak gehoord van mensen dat 'echt alles hetzelfde is' maar dat is dan toch vaak echt niet zo. Er zijn zo veel variabelen die bepalen wat er aan opbrengst gegenereerd wordt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1