Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoukkie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-03 14:44
Hoi Forummers, ik ben even op zoek naar wat inspiratie over het regelen van gezamenlijke lasten. Ik wil de komende tijd onze financiën beter in kaart brengen en ook waar mogelijk besparen en ben erg benieuwd hoe anderen dit aanpakken.

Mijn uitgangspunt: net met partner een woning gekocht en daarom het idee om toch eens een gezamenlijke rekening te openen. Lastenverdeling gaat op basis van inkomsten. Wat overblijft p.p. is eigen spaargeld. We hebben ook een kleine waar we voor willen sparen.

Nu hebben we voor ieder gezinslid een eigen rekening op een andere bank: ING, Knab en ASN. Maar het is natuurlijk ook jammer om teveel te betalen voor alle rekeningen.

Zomaar wat vragen waar ik mee zit, maar misschien hebben jullie nog andere aanvullingen/tips:

- Is het een goed idee om alle rekeningen bij één bank te centraliseren om kosten te besparen, of is het beter om verschillende banken te gebruiken?

- Heb je ervaring met banken die extra voordelen bieden voor gezinnen, zoals kortingen, extra sparen voor kinderen, of betere rentetarieven?

- Zijn er spaarrekeningen voor kinderen met hogere rentevoeten die jullie aanbevelen?

Ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelhofstede
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-04 10:18
Leuke vraag. Wij doen alle inkomsten, uitgaven en spaargeld van een gezamenlijke rekening. Voor de kinderen oriënteren we ons op een gratis online bankrekening, zonder bankpas. Als het goed is heb je dan ook 0 kosten en volgens mij hebben sommige van deze banken een redelijk rentetarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zelf vind het prettig om in iedergeval bij 2 verschillende banken geld te hebben staan. Dit voornamelijk vanwege de storingen met pin/internetbankieren etc.

Daarnaast kijk ik ook naar de voordelen, zoals bijv. Verzekeringen die collectieve korting krijgen en/of lagere hypotheekrente.

Wij hebben een gezamenlijke rabo rekening met daarbij een internetspaarrekening, vanaf deze rekening pinnen wij inprincipe niet. Vaste lasten gaan hier vanaf.

Vandaar uit gaat er potjes naar een aantal Bunqrekeningen (waaronder ook 2 persoonlijke), deze zijn door ons met 1 pinpas te “bedienen”.

Ipv achteraf te bekijken waar wij onze uitgaven doen is dit voor ons nu al gebudgetteerd. Resterende bedragen gaan daarna naar de internetspaarrekening.

Dit werkt niet voor iedereen, maar het geeft ons grip en overzicht.

De kinderen hebben bij rabo een rekening en daarop krijgen ze zakgeld en ontvangen ze eventuele eigen inkomen/verjaardagscentjes.

Sparen voor de kinderen doen wij apart van dit alles.

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 28-01-2025 12:15 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdoojp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:45
Hoi, wij hebben onlangs al onze inkomsten naar één rekening laten storten, en de vaste lasten worden direct van deze rekening afgeschreven. Daarnaast reserveren we elke maand een zakgeldbedrag voor persoonlijke uitgaven en die word gestort op een eigen rekening.

Ook spaar ik via Zilvervloot Sparen van SNS Bank voor mijn zoontje. Dit moet, voor zover ik weet, binnen het eerste levensjaar worden aangevraagd. Na 18 jaar ontvangt hij een extra percentage rente over het gespaarde bedrag. Er geldt wel een maximale inleg van 50 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:51
Hier komt alles op één rekening binnen (en gaat het er vanaf).
Voor de kids heb ik jaren geleden een beleggingsrekening geopend die op vol risico staat. Hiermee ondertussen al een zeer mooi rendement opgebouwd na 6 jaar.

De zilvervloot rekening die hier ook wordt aangegeven heb ik na een aantal maanden opgezegd. Het rendement was vrij laag in al die tijd en, de belangrijkste voor mij, de rekening zou automatisch op de naam van het kind komen bij het bereiken van 18 jaar. Dus stel je kind heeft bepaalde problemen dan komt er in één keer een flinke pot geld vrij op de verjaardag. Dat leek mij niet wenselijk. Was ook niks aan te veranderen volgens de SNS.

Mooi meegenomen is het rendement dat in jaar 1 al meer was dan de volledige 18 jaar bij de SNS. Kan ook verkeren natuurlijk maar 18 jaar is lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-06 22:55
Wij hebben 1 bank gezamenlijk waar alle maandelijkse betalingen mee gedaan worden. Vaste lasten, boodschappen etc.

De rest is via ieder een eigen bank rekening die ook van een andere bank is. ( in het geval van storingen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoukkie
Weirdoojp schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:13:
Hoi, wij hebben onlangs al onze inkomsten naar één rekening laten storten, en de vaste lasten worden direct van deze rekening afgeschreven. Daarnaast reserveren we elke maand een zakgeldbedrag voor persoonlijke uitgaven en die word gestort op een eigen rekening.

Ook spaar ik via Zilvervloot Sparen van SNS Bank voor mijn zoontje. Dit moet, voor zover ik weet, binnen het eerste levensjaar worden aangevraagd. Na 18 jaar ontvangt hij een extra percentage rente over het gespaarde bedrag. Er geldt wel een maximale inleg van 50 euro per maand.
Ah, ook wel meerdere rekeningen dus. Waarom heb je gekozen voor Zilvervloot en SNS voor je zoontje? Wij zijn rijkelijk te laat met het starten met sparen, dus binnen het eerste levensjaar aanvragen wordt 'm helaas niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:42
Hi,

Voordat iedereen je advies geeft.

Zijn jullie getrouwd, samenlevingscontract, partnerschap?
Wat ligt er eventueel vast bij de notaris hierover?

Is de woning 50% / 50% eigendomsverhouding gekocht?
Lastenverdeling op basis van inkomsten, ligt dat ook bij de notaris vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoukkie
Falcon schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:12:
Ik zelf vind het prettig om in iedergeval bij 2 verschillende banken geld te hebben staan. Dit voornamelijk vanwege de storingen met pin/internetbankieren etc.

Daarnaast kijk ik ook naar de voordelen, zoals bijv. Verzekeringen die collectieve korting krijgen en/of lagere hypotheekrente.

Wij hebben een gezamenlijke rabo rekening met daarbij een internetspaarrekening, vanaf deze rekening pinnen wij inprincipe niet. Vaste lasten gaan hier vanaf.

Vandaar uit gaat er potjes naar een aantal Bunqrekeningen (waaronder ook 2 persoonlijke), deze zijn door ons met 1 pinpas te “bedienen”.

Ipv achteraf te bekijken waar wij onze uitgaven doen is dit voor ons nu al gebudgetteerd. Resterende bedragen gaan daarna naar de internetspaarrekening.

Dit werkt niet voor iedereen, maar het geeft ons grip en overzicht.

De kinderen hebben bij rabo een rekening en daarop krijgen ze zakgeld en ontvangen ze eventuele eigen inkomen/verjaardagscentjes.

Sparen voor de kinderen doen wij apart van dit alles.
Dat van die storingen vind ik interessant en schuilt ook een beetje achter mijn vraag nu de geopolitiek zo onrustig is. Maar misschien is het een beetje offtopic... is het bijvoorbeeld handig om geld te spreiden over meerdere banken of misschien zelfs banken in verschillende landen (wat ook aantrekkelijk kan zijn qua rente). Of doe je dit puur en alleen als je echt veel vermogen hebt :+

Waarom heb je gekozen voor zoveel Bunqrekeningen? Ze doen iig wel aan onderhoud, zie ik op X ;)

Hoe spaar je apart voor de kinderen? Ik zag hieronder al wat rekeningen voorbijkomen en ben dus heel benieuwd, omdat we hier uiteindelijk wel forse bedragen op willen storten, wat aantrekkelijke opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoukkie
joke_name schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:22:
Hi,

Voordat iedereen je advies geeft.

Zijn jullie getrouwd, samenlevingscontract, partnerschap?
Wat ligt er eventueel vast bij de notaris hierover?

Is de woning 50% / 50% eigendomsverhouding gekocht?
Lastenverdeling op basis van inkomsten, ligt dat ook bij de notaris vast?
Samenleving (gekozen ivm onderneming); we verdelen kosten obv inkomsten; deze liggen ver uit elkaar.
Woning is 50/50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdoojp
Anoukkie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Ah, ook wel meerdere rekeningen dus. Waarom heb je gekozen voor Zilvervloot en SNS voor je zoontje? Wij zijn rijkelijk te laat met het starten met sparen, dus binnen het eerste levensjaar aanvragen wordt 'm helaas niet meer ;)
Ja meerdere rekeningen ook bij verschillende banken, just in case.

Zie dat de voorwaarden wel erg versoberd zijn, toen ik het afsloot bouwde je 1% per jaar op met een max van 10% tegenwoordig is de max maar 1% (https://www.snsbank.nl/pa...n/zilvervloot-sparen.html).

(Zilvervloot Sparen voor uw kind
Met Zilvervloot Sparen heeft u een spaarrekening geopend waarmee u elk jaar tot € 600 kunt sparen voor uw kind. Iedereen mag meesparen, dus ook opa’s en oma’s. Bovenop de jaarlijkse rente krijgt uw zoon een extra premie als u de rekening tot zijn 18e verjaardag laat doorlopen: 1% premie per spaarjaar, met een maximum van 10%.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Anoukkie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Samenleving (gekozen ivm onderneming); we verdelen kosten obv inkomsten; deze liggen ver uit elkaar.
Woning is 50/50
Blijft altijd een lastig iets, zeker als de inkomsten ver uit elkaar liggen! Het hangt ook heel erg van je eigen wereldbeeld af: de één zal beargumenteren dat je voor elkaar hebt gekozen en dat daarom alles op één hoop moet. Anderen kiezen voor een middenweg: kosten splitten (al dan niet naar rato). En weer een ander zal zeggen dat alles strikt gescheiden moet blijven, want er is bijv. al sprake van een hoop spaargeld bij één van de partners... of een onderneming.

Eigenlijk is er geen verkeerde keuze, zolang jullie je er allebei maar goed bij voelen!

Je geeft zelf aan een verdeling van kosten o.b.v. de inkomsten: als dat voor jullie goed voelt, dan is dat helemaal prima. Wel een goede om rekening mee te houden is misschien de hypotheek: de woning zal 50-50 van jullie zijn, neem ik aan. Mochten jullie onverhoopt over 10 jaar toch uit elkaar gaan, dan kan het nog wel eens voor ruzie zorgen als jij €20.000 hebt ingelegd, jouw partner €80.000... maar vervolgens is de verdeling bij de verkoop 50-50.

Het kan dus verstandig zijn om daar nu dus al afspraken over te maken. Dat kan zijn voor de hypotheek wel 50-50 betalen. Of juist al afspreken dat bij eventuele verkoop de opbrengst 20-80 wordt verdeeld. Een optie is ook gewoon alsnog: 50-50 verdelen, ongeacht wie hoeveel heeft ingelegd. Maar dat is dus wel iets wat je het beste nu kan vastleggen. :) Het huis is immers net gekocht en jullie onderlinge relatie is (als het goed is) helemaal op orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weirdoojp
Anoukkie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Woning is 50/50
Zou ook overwegen om bij notaris aantal dingen vast te leggen (bv bij overlijden van beide ouders waar kinderen naar toegaan, wie het vermogen gaat beheren etc.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Voor wat betreft de gezamenlijke rekeningen en het hebben van meerdere bankrekeningen: puur om kosten te besparen zou ik niet alles naar één rekening doen. Ik wil niet zeggen dat de bankkosten niet relevant zijn, maar vaak gaat het maar om enkele euro's per maand... en dat kan het prima waard zijn als het je helpt een goed overzicht te houden.

Een prettige manier van werken kan het volgende zijn:

1) Een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Ieder stort hier 1x per maand X op.

2) Een 'zakgeld rekening' voor jouzelf: dit is van jou en je spreekt met elkaar af dat je zelf bepaalt waar je het aan uitgeeft. Zelfs als je partner het 'stom' of 'nutteloos' vindt.

3) Een 'zakgeld rekening' voor je partner. Ook hier geldt weer: dit is van je partner. Het maakt niet uit of jij een uitgave stom vindt... dit is gewoon vrij om uit te geven. Als je partner flink minder verdient, kunnen jullie afspreken dat de meestverdienende partner evt. extra bijstort.

Die 'zakgeld rekening' is in mijn ogen iets wat bij veel mensen cruciaal is. Hoe vaak hoor je het wel niet dat partners ruzie krijgen met elkaar omdat de één vindt dat de ander een stomme, nutteloze uitgave doet? Met een 'zakgeld rekening' vang je dat volledig af: geef het uit aan datgene waar jij blij van wordt en klaar. Het is wel zaak dat die zakgeld rekeningen (redelijk) in evenwicht zijn. Als jij veel verdient en €2000 per maand vrij te besteden hebt, terwijl je partner weinig verdient en daardoor op €100 per maand uitkomt, dan krijg je alsnog scheve gezichten en snel ruzie.

Bovenop deze drie 'essentiële rekeningen' kun je nog denken aan een gezamenlijke spaarrekening voor gezamenlijke doelen + nog eigen losse individuele spaarrekeningen. Dit hangt dus weer van je wereldbeeld af en in hoeverre jullie zoveel mogelijk op één hoop willen doen of juist veel van elkaar apart willen houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoukkie
Uniciteit schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:09:

Die 'zakgeld rekening' is in mijn ogen iets wat bij veel mensen cruciaal is. Hoe vaak hoor je het wel niet dat partners ruzie krijgen met elkaar omdat de één vindt dat de ander een stomme, nutteloze uitgave doet? Met een 'zakgeld rekening' vang je dat volledig af: geef het uit aan datgene waar jij blij van wordt en klaar. Het is wel zaak dat die zakgeld rekeningen (redelijk) in evenwicht zijn. Als jij veel verdient en €2000 per maand vrij te besteden hebt, terwijl je partner weinig verdient en daardoor op €100 per maand uitkomt, dan krijg je alsnog scheve gezichten en snel ruzie.

Bovenop deze drie 'essentiële rekeningen' kun je nog denken aan een gezamenlijke spaarrekening voor gezamenlijke doelen + nog eigen losse individuele spaarrekeningen. Dit hangt dus weer van je wereldbeeld af en in hoeverre jullie zoveel mogelijk op één hoop willen doen of juist veel van elkaar apart willen houden. ;)
Zoals ik het lees (bij meerdere reacties) is het dus wel gebruikelijk om verschillende rekeningen en banken aan te houden. Daar was ik wel even benieuwd naar.

Wb. het zakgeld, dat ligt hier wel scheef, maar het hoogste inkomen zorgt dan wel weer voor meer inbreng bij gezamenlijke uitjes en vakanties enzo. Ik denk dat dit geen problemen hoeft op te gaan leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier gaat alles op een gezamenlijke en/of rekening en hier worden ook alle vaste lasten van betaald.
Bij dezelfde bank hebben we ook ons spaargeld staan en hebben we per kind (en nog eentje voor mijn neefje en nichtjes) aparte spaarrekeningen op onze eigen naam staan (de som van alle rekeningen is <100.000 euro, anders overwegen we wel een 2e bank).

De rede dat we een spaarrekening op onze eigen naam voor de kinderen (en neefje en nichtjes) hebben, is om te voorkomen dat we nu al schenken en ze vanaf 18 jaar een bedrag hebben + dat we niet weten wat de toekomst brengt en we misschien zelf nog wel een deel van het geld willen gebruiken (mooie wereldreis ofzo of een keer verhuizen/flink verbouwen).
Naar de spaarrekeningen van de kinderen gaat een vast bedrag per maand + kinderbijslag. Dit willen we (deels) gebruiken voor bijv. hun studiekosten. Doordat het op een aparte spaarrekening staat, rekenen we het ook niet automatisch mee als buffer e.d..

Daarnaast hebben we voor de kinderen een Zilvervloot rekening, waar ieder jaar op 1 januari 600 euro naar toe gaat. De rente was de afgelopen jaren niet heel hoog, maar waar kreeg je dat wel...
Het "leuke" aan de zilvervloot is dat je ieder jaar 1% extra rente opbouwt (met een max van 10%) die je over het eindbedrag ontvangt. Als we het 18 jaar laten staan, staat er straks een kleine 14.000 euro (even snel gerekend met 3% rente per jaar) op de rekening. Daar krijgen ze dan eenmalig 10% extra rente over, oftewel 1.400 euro. Hierdoor hebben ze een mooi startkapitaal op hun 18e van 15.400 euro per kind.

Wellicht dat we het voor de 18e wel stopzetten, om te voorkomen dat ze in 1x dit bedrag krijgen. Geen idee hoe het dan vervolgens zit met "schenkbelasting" en terugvorderen, aangezien je wel op naam van het kind spaart. Maar ik ga er van uit, dat ik mijn kinderen financieel verstandig opvoed en dat ze op hun 18e hopelijk goed en verstandig met geld kunnen omgaan.

De rede dat wij alles op 1 rekening hebben was voor mij/ons vrij simpel: We zijn getrouwd (gemeenschap van goederen), hebben kinderen en delen een huishouden. Ik heb in het begin harder aan mijn carrière kunnen werken dan mijn vrouw, waardoor ik (significant) meer ben gaan verdienen dan mijn vrouw. Maar wat heb ik aan 3.000 euro per maand "spaargeld" als mijn vrouw dat niet heeft?
Ik ben niet het type dat alleen (zonder vrouw en zonder kinderen) op vakantie gaat. Ook heb ik geen dure hobbies of grote uitgaven waar zij het pertinent niet mee eens is. Dus waarom zou ik nog "eigen spaargeld" willen hebben als we het vervolgens toch weer samen delen?
Daarnaast, mocht het ooit wel tot een scheiding komen (even afkloppen) dan maakt het ook niet uit, want gemeenschap van goederen... Leuk dat het dan op mijn naam staat, maar met een scheiding is toch echt de helft ook van haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

FreakNL

Well do ya punk?

Nog niet genoemd maar denk ook even aan het depositogarantiestelsel. Dus bij > 100k sowieso verdelen over meerdere banklicenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoukkie
FreakNL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:47:
Nog niet genoemd maar denk ook even aan het depositogarantiestelsel. Dus bij > 100k sowieso verdelen over meerdere banklicenties
Ja, dat is qua zakelijk sowieso interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:23

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Anoukkie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Zoals ik het lees (bij meerdere reacties) is het dus wel gebruikelijk om verschillende rekeningen en banken aan te houden. Daar was ik wel even benieuwd naar.

[...]
Denk eerlijk gezegd niet dat het Tweakers publiek representatief is en dan ook zeker niet de personen die reageren op een onderwerp als dit.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

FreakNL

Well do ya punk?

Anoukkie schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Ja, dat is qua zakelijk sowieso interessant.
Niet alleen zakelijk uiteraard
Pagina: 1