Advies nieuwe PC thuiswerkplek 34 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-03 21:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Het is in de eerste plaats een thuiswerkplek voor internet, email en tekstverwerking meerdere dagen per week. Optimale beeldkwaliteit is belangrijk omdat dit rustiger is voor mijn ogen en ik veel schermtijd heb. Mijn vrouw wil graag digitaal foto's bewerken en fotoalbums samenstellen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik zit nu rond de 2000, wat minder zou mooi zijn als dat kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee, zeker niet. Alles nu bijna 11 jaar oud.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Omdat mijn vrouw snel last heeft van beeldschermhoofdpijn (nu 60 hz 24 inch full HD werkt níet prettig voor haar) wil ik overstappen op een rustig, kleurvast beeldscherm met een snelle reactietijd en hoge dpi en hz. Moderne telefoons met hoge dpi en hz kan ze namelijk wel goed tegen. Dus ik hoop dat ze het op een goede monitor langer uithoudt zonder hoofdpijn. Ik heb al veel gekeken en onderzoek gedaan en ben na lang wikken en wegen uitgekomen op een mooie 34 inch nano-ips monitor. We hebben gekozen om een widescreen te gaan proberen, lichte kromming leek ons dan prettig werken. Low-end VA schermen leken me uiteindelijke niet prettig/scherp genoeg, oled is meer geschikt voor films en games (plus met de hele dag windows aan toch nog risico op inbranden lange termijn). Daarom uitgekomen op deze nano-ips. Het idee is een prachtige monitor voor de komende 10 jaar weer. Oh, 32 inch 4K wel overwogen, maar de kosten voor zowel monitor als syteem worden ons dan toch echt wel veel te hoog eigenlijk. Dus willen we tussen ergens een 'gewoon' 34 inch VA scherm en een duur 4k scherm in gaat zitten qua kwaliteit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb met mijn vorige computer die lang mee ging goede ervaringen met intel processor en geforce videokaart. Maar lees online dat AMD qua prijs kwaliteit momenteel voorop loopt. Of is 100 euro meer voor intel dan toch de moeite? Zeggen jullie het maar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Strakke, mooie computer op het bureau waar fijn en rustig mee te werken is en met uitstekende beeldkwaliteit. Toekomstbestendig, eventueel in staat om goed gewone games of AI te draaien. Ook in de toekomst. Het is belangrijk dat de hardware deze monitor makkelijk 'aan kan' zonder problemen. Niet teveel geluid, niet extreem onzuinig.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Okay, komt hij dan:
-Wat zijn de ervaringen met nano-ips? Ofwel, is dit een monitor keuze waar jullie blij van worden? Dit model komt uit 2023. Of moet ik toch net een nieuwer, goedkopere, betere, ander model, ander merk hebben voor betere prijs-kwaliteit verhouding? Ik vond het erg moeilijk uitkiezen. Maar heb hier wel een goed gevoel bij. Klopt dat?
-Als deze monitor fijn is en redelijk geprijst, kan dit systeem daar dan met 1440 resolutie makkelijk mee overweg?
-Ik heb nu een mini-atx kast en bord, dat bevalt uitstekend. Op zich zou een 'gewone' kast ook onder mijn bureau passen... ik twijfel ergens of de extra kosten het wel waard zijn. Wat vinden jullie?
-Ik heb ten opzichte van de best buy guide de videokaart wat goedkoper genomen omdat dit een grote kostenpost is en ik niet extreem ga gamen. Is dit ene verantwoorde keuze? Of kan er in de videokaart zo nog 100 euro af om bovenstaande systeem goed tot zijn recht te laten komen? In principe zou ik huidige games wel gewoon goed willen kunnen draaien zonder te hoge settings of eisen.
-Zijn er verder nog dingen waar ik op kan besparen om de kosten richting de 1800 of 1600 te krijgen?
-Hebben jullie nog tips voor een goedkope nieuwe USB stick om windows installatie op te zetten?
-Ik heb mijn vorige systeem in 2014 gebouwd samen met een vriend. Hardware lijkt me geen probleem. Hebben jullie nog tips voor bios-update of gaat dit na windowsinstallatie en internetaansluiting tegenwoordig vanzelf goed?
-Het enige van de hardware waar ik nog een beetje tegenop zie is de koelingscreme op de processor. Nog korte tips/trics waar ik op moet letten?
-Oh, nog een nabrander: eventueel nog tips voor handige bureaugadgets/speakers/toetsenbord/muis/toebehoren die aan te raden zijn?

Hieronder het concept-systeem, hartelijk bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Frank

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 228,99€ 228,99
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 152,95€ 152,95
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 430,99€ 430,99
1BehuizingenFractal Design Era 2 Grijs€ 215,95€ 215,95
1MonitorsLG UltraGear 34GN850P-B Zwart€ 511,99€ 511,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 52,95€ 52,95
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 173,05€ 173,05
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 123,90€ 123,90
Totaal€ 2.010,67

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Geheugen kan je misschien een paar tientjes op besparen (uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K zonder RGB bijv.), maar vooral kast en voeding zijn duur. Je hebt ook nog redelijk compacte kasten waar wel een normale ATX-voeding en soms ook een (weer paar tientjes goedkoper?) mATX-moederbord in past, bijv. uitvoering: Lian Li A3-mATX Black (zonder fans, bijv. aantal arctic of weer noctua erbij in dat geval).

Gamen en nano-IPS weet ik verder niet. Die ultrawide heeft niet heel hoge dpi/ppi, maar wel meer dan 24" FHD en misschien is Hz belangrijker?

BIOS-update zou ik wel doen (of je moet een heel vers bord krijgen met recente BIOS); bij jouw gekozen bord kan dat zonder CPU, maar dan moet je een (niet te grote) USB-stick hebben in de juiste poort. Als het al gewoon werkt met CPU, zet ik het updatebestand na OS-installatie op de EFI system partition van de SSD, want dat is ook FAT32, maar aangezien ik veel mensen dan nog altijd met USB-sticks bezig zie, vraag ik me af of dat bij Windows op de een of andere manier problemen geeft (ik gebruik Linux; kan ook dat mensen hier gewoon niet bij nadenken of vastzitten in oude gewoontes). Soms kan een updatetooltje vanuit Windows ook als je niet bang bent voor rare fratsen van dat OS :P

Koelpasta is veel over te vinden (ook tests voor paar graden verschil tussen materialen/methoden). Niet te veel maar vooral ook niet te weinig en gewoon een kloddertje in het midden is waarschijnlijk de makkelijkste methode. Als ik even googel lijkt noctua ook aanbevelingen te doen in de handleiding, soms 1 en soms 5 "dots", 4 kleintjes erbij in de hoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:03
Voor wat jullie doen lijkt me een videokaart overbodig, een CPU met een ingebouwde GPU voldoet voor eenvoudige fotobewerking, wat zo te zien het zwaarste is wat jullie van je PC vragen. Als je iets wilt wat in een klein kastje past kijk dan naar topic: Basis pc obv DeskMini x600

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 28-01-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
T.a.v. monitor:
- ik denk niet dat de gaming uitstraling met verlichting aan de achterzijde in overeenstemming is met de Era design behuizing.
- IPS met 8-bit + FRC is prima, nog beter is 10-bit.
- Ik vind zelf de verticale uitgangen aan de achterzijde lelijk, omdat de kabels dan ver uitsteken. Uitgangen aan de onderzijde zijn mooier. De voet van de monitor icm het gebogen scherm vraagt heel ruimte op het bureau, met name ook voldoende diepte.

Geheugen met RGB verlichting in een dichte behuizing is wellicht ook niet de bedoeling.
De Era Carbon is ook al rond de € 60 euro te koop geweest, dus de Era 2 is erg duur.
Bij het A620 moederbord is vooraf geen bios update nodig voor een 7700 cpu.

Wellicht alternatieven om te overwegen:
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245KF Tray€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI PRO B860M-A WIFI€ 197,-€ 197,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 412,99€ 412,99
1BehuizingenLian Li A3-mATX Black€ 68,99€ 68,99
1MonitorsDell G3223Q Zwart€ 563,12€ 563,12
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 49,90€ 49,90
2VentilatorsArctic F12 PWM PST Zwart, 120mm€ 6,09€ 12,18
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G640C32K€ 98,70€ 98,70
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 750 watt, Zwart€ 87,85€ 87,85
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 129,99€ 129,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.909,72
Dell 32" 4k 10-bit IPS monitor.
De nieuwste Intel cpu doet het goed in photoshop en videobewerking. De 245KF heeft 14cores, bespaart op interne gpu.
Een RTX4060Ti doet het goed in photoshop/videobewerking en is zuinig, AMD is vaak betere value in gaming.
https://www.pugetsystems....diting_Adobe_Premiere_Pro
Gaming op 4k heeft zowel met een RTX4060Ti als 7700XT beperkingen als je snelle shooters wilt spelen.
Goedkoper mATX moederbord, maar zeer recent met de nieuwste aansluitingen en wifi7.
Compacte mATX behuizing met 2x 12cm pwm fans voor de onderzijde. Sinds kort ook in Wood uitvoering, maar nog slecht leverbaar. https://lian-li.com/product/a3-matx/
Cpu-koeler met 7 heatpipes en dubbele fans.
Snel 6400CL32 geheugen met Intel XMP support.
Nieuwste modulaire ATX3.1 Gold voeding, schakelbaar naar semi-passief.
Zeer snelle PCIe4.0 SSD met cache (nuttig bij veel schrijven, zoals videobewerking). De Lexar heeft geen cache en is bijna net zo duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:20
Ik heb ten opzichte van de best buy guide de videokaart wat goedkoper genomen omdat dit een grote kostenpost is en ik niet extreem ga gamen. Is dit ene verantwoorde keuze? Of kan er in de videokaart zo nog 100 euro af om bovenstaande systeem goed tot zijn recht te laten komen? In principe zou ik huidige games wel gewoon goed willen kunnen draaien zonder te hoge settings of eisen.
Maar ga je uberhaupt gamen of niet? Want als je dat niet ziet gebeuren, zou ik gewoon geen dedicated videokaart nemen. Dat scheelt een hoop geld en een hoop elektriciteit en een hoop behuizing.

Een Deskmini X600 zoals @martyw aanraadt is dikke prima als basis computer. Die heeft verder geen moeite om een 1440p scherm aan te sturen. Dat kan iedere iGPU op socket AM4, AM5, 1700, 1851 moeiteloos.

Wil je iets meer op fotoshoppen mikken dan is een Intel 245K wel interessant. Ik zou dan gewoon de versie mét iGPU nemen en geen videokaart monteren.

1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245K Boxed€ 327,58€ 327,58
1MoederbordenASUS Prime H810M-A-CSM€ 134,75€ 134,75
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCrucial CT2K16G52C42U5€ 81,99€ 81,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 56,-€ 56,-
Totaal€ 861,48

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
youridv1 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Maar ga je uberhaupt gamen of niet? Want als je dat niet ziet gebeuren, zou ik gewoon geen dedicated videokaart nemen. Dat scheelt een hoop geld en een hoop elektriciteit en een hoop behuizing.

Een Deskmini X600 zoals @martyw aanraadt is dikke prima als basis computer. Die heeft verder geen moeite om een 1440p scherm aan te sturen. Dat kan iedere iGPU op socket AM4, AM5, 1700, 1851 moeiteloos.

Wil je iets meer op fotoshoppen mikken dan is een Intel 245K wel interessant. Ik zou dan gewoon de versie mét iGPU nemen en geen videokaart monteren.

1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245K Boxed€ 327,58€ 327,58
1MoederbordenASUS Prime H810M-A-CSM€ 134,75€ 134,75
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCrucial CT2K16G52C42U5€ 81,99€ 81,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 56,-€ 56,-
Totaal€ 861,48
De Intel Core Ultra 5 235 is wat zuiniger, heeft dezelfde GPU ingebouwd en presteert voor dit gebruik ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Ik heb de 245k ook overwogen, maar ik vind het prijsverschil van € 40,- best fors.
De 235 heeft hetzelfde aantal cores, maar de interne gpu is zwakker: 3 Xe-cores. De 245k heeft er vier, dus ik vind de 235 zo kort na introductie eigenlijk nog te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Woezik schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:46:
Ik heb de 245k ook overwogen, maar ik vind het prijsverschil van € 40,- best fors.
De 235 heeft hetzelfde aantal cores, maar de interne gpu is zwakker: 3 Xe-cores. De 245k heeft er vier, dus ik vind de 235 zo kort na introductie eigenlijk nog te duur.
Hij is idd duur, mijn voorstel voor TS is dan ook de Deskmini uit mijn eerste reactie, een non-K Intel zou mijn tweede keuze zijn. Maar @FrankyBjr : het is mij niet duidelijk wat je aan gaming performance verwacht, kun je dat wat helderder maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 15:52
Het is toch veel te luxe/ duur voor wat je nodig hebt? Ik heb hier een intel nuc i7 12e gen, met een 38"ultrawide Lg scherm, zo'n geintegreerde video kan grote schermen best aan.
Ernaast staat een intel nuc i3 13e gen, die voelt niks langzamer aan.

Als je teveel reviews leest en grafieken bekijkt, ga je teveel geld uitgeven.

Nuc komt tegenwoordig van Asus:
https://www.asus.com/nl/d...i-pcs/asus-nuc-14-pro-ai/

[ Voor 14% gewijzigd door pauldaytona op 30-01-2025 01:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankyBjr
Hoi allemaal,

Hartelijk bedankt voor jullie mooie adviezen. Natuurlijk klopt het dat het systeem dat ik heb uitgezocht zwaar overkill is voor wat we er hier nu mee gaan doen. Praktisch gesproken is het advies voor een Barebones daarom het meest 'optimaal'. Dat zou verstandelijk de beste keuze zijn voor ons...

Maar ergens wil je ook gewoon een lekker dik systeem hebben staan op je bureau met opties.
A. Voor het geval je er de komende jaren toch nog meer mee wilt doen dan nu (toch een leuke game of fotoshop bijvoorbeeld).
B. Omdat het gewoon lekker voelt om een dikkie bak te hebben staan in plaats van een basissyteem.

Luxeprobleem dus. Ik leg vanwege die toekomstige opties en het gevoel graag een paar honderd euro extra neer. Is dat decadent of snappen jullie het wel?

Al met al ben ik erg blij met het advies van Woezik. Dat sluit het beste aan bij wat ik wil. Tóch nog een 32 inch 4K monitor voor rond de 500 euro met de juiste specs, ik had hem zelf niet gevonden tussen alle opties. Denk dat dit me uiteindelijk toch beter past dan die andere en ben erg beniewd om 4K te ervaren. En de build zelf voelt als een volledige opgrade op alle fronten en dan nóg 100 euro goedkoper ook. Is dat niet waar Tweakers nou precies om gaat? Goedkoper en beter dan wat je zelf had bedacht? Bedankt man, ik ga bestellen!

Groetjes,

Frank

P.s.
Nog een paar kleine praktische vraagjes:
-Moet het moederbord uit de build van Woezik wel van tevoren worden geupgrade voor de intel processor of niet?
-Welke USB-stick zouden jullie adviseren voor het installeren van windows?
-Zijn er nog kabels die er niet standaard bijzitten die ik los bij moet bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De 245kf is de eerste cpu op de LGA1851 socket en van het moederbord is ook maar één bios versie uitgebracht: https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B860M-A-WIFI/support#cpu

In principe voldoet elke USB-stick van minimaal 8Gb: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Bij de monitor wordt een displayport kabel meegeleverd: https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires
Bij de cpu-koeler wordt koelpasta meegeleverd.

Dit zijn misschien nog wel leuke compacte speakers (3 kleuren): https://www.edifier.com/nl/p/computer-speakers/m60

[ Voor 10% gewijzigd door Woezik op 31-01-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
@Woezik bedankt voor de tips!

Nog een vraagje:

Zal denk ik ook een nieuwe windows licentie nodig hebben.

Ik zie dat retail en oem voor windows home niet veel meer uitmaakt. Dus liever retail denk ik maar.

Viel wel dat je moest kiezen voor Engels óf Nederlands. Klopt het dat dit in het systeem dan niet de wijzigen is op zo'n licentie?

Er is ook een multi-licentie, kan je die wel wijzigen? Er staat ook ES bij, maar Spaans wil ik zeker niet.

Nu ja, ik heb nu Engels, maar op zich wil je het naar Nederlands kunnen wijzigen als dat makkelijker is voor vrouw en/of kinders straks. Dus waarom niet allebei? Kan dat of moet ik toch kiezen?

En als ik het goed las is windows pro niet echt de moeite en volstaat home voor regulier gebruik. Klopt dat?

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Windows 11 Pro ondersteunt:
- Bitlocker versleuteling.
- Updates van W11 Pro kun je uitstellen.
- Remote Desktop
- Aanmaken van virtual machine
Ik heb ook gemerkt dat je met Pro wel rechtstreeks een system backup kunt maken naar een netwerkschijf. Met Home kan dat alleen naar een lokale schijf. Home voldoet dus meestal prima.

Een Retail licentie kun je meenemen naar een nieuw systeem. Een Oem licentie officieel alleen upgraden.
De taal kun je wijzigen onder instellingen.
Zie ook onder vraag en antwoord: https://www.productlicenties.nl/windows-11/11-home/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FrankyBjr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:48:
Al met al ben ik erg blij met het advies van Woezik. Dat sluit het beste aan bij wat ik wil. Tóch nog een 32 inch 4K monitor voor rond de 500 euro met de juiste specs, ik had hem zelf niet gevonden tussen alle opties. Denk dat dit me uiteindelijk toch beter past dan die andere en ben erg beniewd om 4K te ervaren. En
uitvoering: Dell UltraSharp U3223QE Zilver ook overwogen?
Als je toch niet gamed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:28
Edit: dubbel

[ Voor 128% gewijzigd door sahinasappelsap op 02-02-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
FrankyBjr schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:12:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Het is in de eerste plaats een thuiswerkplek voor internet, email en tekstverwerking meerdere dagen per week. Optimale beeldkwaliteit is belangrijk omdat dit rustiger is voor mijn ogen en ik veel schermtijd heb. Mijn vrouw wil graag digitaal foto's bewerken en fotoalbums samenstellen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik zit nu rond de 2000, wat minder zou mooi zijn als dat kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee, zeker niet. Alles nu bijna 11 jaar oud.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Omdat mijn vrouw snel last heeft van beeldschermhoofdpijn (nu 60 hz 24 inch full HD werkt níet prettig voor haar) wil ik overstappen op een rustig, kleurvast beeldscherm met een snelle reactietijd en hoge dpi en hz. Moderne telefoons met hoge dpi en hz kan ze namelijk wel goed tegen. Dus ik hoop dat ze het op een goede monitor langer uithoudt zonder hoofdpijn. Ik heb al veel gekeken en onderzoek gedaan en ben na lang wikken en wegen uitgekomen op een mooie 34 inch nano-ips monitor. We hebben gekozen om een widescreen te gaan proberen, lichte kromming leek ons dan prettig werken. Low-end VA schermen leken me uiteindelijke niet prettig/scherp genoeg, oled is meer geschikt voor films en games (plus met de hele dag windows aan toch nog risico op inbranden lange termijn). Daarom uitgekomen op deze nano-ips. Het idee is een prachtige monitor voor de komende 10 jaar weer. Oh, 32 inch 4K wel overwogen, maar de kosten voor zowel monitor als syteem worden ons dan toch echt wel veel te hoog eigenlijk. Dus willen we tussen ergens een 'gewoon' 34 inch VA scherm en een duur 4k scherm in gaat zitten qua kwaliteit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb met mijn vorige computer die lang mee ging goede ervaringen met intel processor en geforce videokaart. Maar lees online dat AMD qua prijs kwaliteit momenteel voorop loopt. Of is 100 euro meer voor intel dan toch de moeite? Zeggen jullie het maar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Strakke, mooie computer op het bureau waar fijn en rustig mee te werken is en met uitstekende beeldkwaliteit. Toekomstbestendig, eventueel in staat om goed gewone games of AI te draaien. Ook in de toekomst. Het is belangrijk dat de hardware deze monitor makkelijk 'aan kan' zonder problemen. Niet teveel geluid, niet extreem onzuinig.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Okay, komt hij dan:
-Wat zijn de ervaringen met nano-ips? Ofwel, is dit een monitor keuze waar jullie blij van worden? Dit model komt uit 2023. Of moet ik toch net een nieuwer, goedkopere, betere, ander model, ander merk hebben voor betere prijs-kwaliteit verhouding? Ik vond het erg moeilijk uitkiezen. Maar heb hier wel een goed gevoel bij. Klopt dat?
-Als deze monitor fijn is en redelijk geprijst, kan dit systeem daar dan met 1440 resolutie makkelijk mee overweg?
-Ik heb nu een mini-atx kast en bord, dat bevalt uitstekend. Op zich zou een 'gewone' kast ook onder mijn bureau passen... ik twijfel ergens of de extra kosten het wel waard zijn. Wat vinden jullie?
-Ik heb ten opzichte van de best buy guide de videokaart wat goedkoper genomen omdat dit een grote kostenpost is en ik niet extreem ga gamen. Is dit ene verantwoorde keuze? Of kan er in de videokaart zo nog 100 euro af om bovenstaande systeem goed tot zijn recht te laten komen? In principe zou ik huidige games wel gewoon goed willen kunnen draaien zonder te hoge settings of eisen.
-Zijn er verder nog dingen waar ik op kan besparen om de kosten richting de 1800 of 1600 te krijgen?
-Hebben jullie nog tips voor een goedkope nieuwe USB stick om windows installatie op te zetten?
-Ik heb mijn vorige systeem in 2014 gebouwd samen met een vriend. Hardware lijkt me geen probleem. Hebben jullie nog tips voor bios-update of gaat dit na windowsinstallatie en internetaansluiting tegenwoordig vanzelf goed?
-Het enige van de hardware waar ik nog een beetje tegenop zie is de koelingscreme op de processor. Nog korte tips/trics waar ik op moet letten?
-Oh, nog een nabrander: eventueel nog tips voor handige bureaugadgets/speakers/toetsenbord/muis/toebehoren die aan te raden zijn?

Hieronder het concept-systeem, hartelijk bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Frank

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 228,99€ 228,99
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 152,95€ 152,95
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 430,99€ 430,99
1BehuizingenFractal Design Era 2 Grijs€ 215,95€ 215,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 52,95€ 52,95
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 173,05€ 173,05
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 123,90€ 123,90
Totaal€ 2.010,67
Je zou op de behuizing, voeding, geheugen en ssd nog wat kunnen besparen. Scheelt je 200-300 euro als je wat van die onderdelen wijzigt. Heb vorige week onderstaand systeem gebouwd en ben er heel erg tevreden mee, het draait stabiel, lage temps en heel stil. Ik had zelf nog een videokaart en randapparatuur liggen.
Wie weet staan er zaken tussen waarvan je denkt, dat zijn goede besparingen.

Ik heb voor t gemak jouw gekozen videokaart en scherm er even bijgezet.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 233,76€ 233,76
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 422,08€ 422,08
1BehuizingenMontech XR Zwart€ 59,90€ 59,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 96,78€ 96,78
1VoedingenGigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.730,30

[ Voor 211% gewijzigd door sahinasappelsap op 02-02-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap

Als je trouwens niet wil knoeien met koelpasta, dan kun je een guard kopen voor AM5. Dan hoef je enkel de koelpasta goed uit te strijken op de cpu met die guard eromheen en heb je dus 0 rommel.

https://www.bol.com/nl/nl...e-guard/9300000178347946/

of deze, die is wat duurder, maar schroef je vast om je processor heen:-Hebben jullie nog tips voor een goedkope nieuwe USB stick om windows installatie op te zetten?

Ik vond de koelpasta van de thermalright peerless assassin redelijk stug, die zat er wel bij. Waarschijnlijk had ik een kloddertje in het midden moeten doen en klaar. Maar ik hem er voor gekozen om het voorzichtig en dun uit te smeren (lees 1 uur verder :-D)

Volgens mij volstaat een 8/16 gb usb stick voor windows 11. Je kan de media creation tool van microsoft downloaden voor windows 11 en dan maakt hij voor jou het USB stickje in orde en bootable. Gewoon even naar de action :-)

[ Voor 7% gewijzigd door sahinasappelsap op 02-02-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankyBjr
@sahinasappelsap Bedankt voor de tip, maar ik had intussen al besteld. Krijg het van de week binnen. Goede tip van de action voor die usb, ga ik doen/

Ben wel benieuwd of de thermaltake phantom pastin de mini atx kast. Maar dat zal vast wel. En zo niet moet ik even wat ruilen.

@Olaf van der Spek Ook bedankt, maar 60 hz is toch te laag. Ik wil minimaal 144 hz vanwege de oogklachten van mijn vrouw.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FrankyBjr schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:17:
@Olaf van der Spek Ook bedankt, maar 60 hz is toch te laag. Ik wil minimaal 144 hz vanwege de oogklachten van mijn vrouw.
LCDs zijn geen CRTs.. volgens mij zou de refresh rate (bij stilstaande beelden) geen issue mogen zijn.

Er komt wel een 120 Hz versie aan: uitvoering: Dell UltraSharp U3225QE Zwart

Ik neem aan dat deze ook een goede TUV eye comfort rating krijgen: https://tftcentral.co.uk/...el-and-120hz-refresh-rate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
Okay, ik heb de computer vandaag helemaal in elkaar gezet. Ging hartstikke goed, maar hij doet het helaas niet. Ik krijg de melding hdmi 1 display port no signal.

@Woezik zou je misschien met me mee willen kijken? 😇

De computer gaat wel aan, maar lijkt niet op te starten. De fans draaien, lampjes rood en geel gaan kort aan en iets later weer uit.

Wat ik heb gedaan:
-Eerst monitor en HDMI kabel gecheckt op oude pc (had displayport ook geprobeerd, deed ook niets). Die werken, monitor en HDMI doet het prima.
-RAM sticks gereseat, gecheckt of ze goed zaten (2 en 4). Opniew geprobeerd in 1 en 3. Allebei los geprobeerd in slot 4. Dat deed niets.
-CMOS tussendoor regelmatig gerest (zonder power). Als hij opstart start hij daarna 4 of 5 keer 'opnieuw' op na een paar seconden. dan draait hij weer permanent de fans zonder dat er verder veel gebeurd.
-10 keer power-on knop gedrukt met spanning eraf (Stond ergens op een forum).
-Zonder GPU in de MOBO display HDMI geprobeerd, werkt niet. Ik vermoed trouwens dat mijn CPU geen integrated graphics heeft dus dat zou ook niet werken denk ik achteraf... klopt dit?
-GPU gereseat. GPU fan gecheckt, die draait wel gewoon.
-Alle spanningskabels gecheckt: PCI-E mobo, grote kabel mobo, cpu 1 mobo (8 pin), cpu2 mobo (4 pin). Erin en eruit gedaan om te checken of ze goed zaten, ook in de PSU.
-CPU-fan en casefan aansluitingen nagelopen
-Front panel connector en andere connectors nagelopen.
-BIOS update 16/1/25 gedownload, in USB gedaan en opgestart terwijl ik delete blijf drukken. Doet niets, hij boot niet dus bios update lukt ook niet.
-Hem gewoon twee uur laten draaien omdat de DDR5 RAM misschien nog getraind moest worden... geen effect.

Bij opstarten brand oranje lampje vaak een tijdje, dit gaat dan uit na verloop van tijd. Mijn 'best guess' voor nu is bad ram. Ik moet ze dan denk ik retourneren en het met nieuwe proberen.

OF zie ik toch nog wat over het hoofd?

Het kan natuurlijk wel degelijk de GPU, CPU of het moederbord zijn.

Enige wat ik niet geprobeerd heb, is om SSD opnieuw te installeren. Kan dit nog wat zijn of zou hij dan tenminste moeten booten?

Ik weet het even niet meer.

Alle hulp is mooi meegenomen! Bedankt voor jullie tijd!

Groetjes,

FrankAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-20qXUGmVhAhIMtLmz7Iia4cw3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Tmz0XnZYnyzYpnGV2HF2Z2N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysPULDLfUxPyfwSPgYb-i-xVI7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUBryeqK0Ep8BZsNAViqFIE5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqtkVECBZAr-LiCO-CKFLMCbyj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmwsk8O5OxBof4aorFN39DHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNB29UpZyqPU7u6OxtS5HlTpsfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t41y1Cldqd0C9so2vtRdQ0lW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
De eerste keer opstarten duurt altijd lang. Kan makkelijk 5 minuten duren door geheugen training.
Memory moet in slot B2 en A2 (slot 2 en 4 vanaf de socket). A2 kan ik zien zitten, B2 kan ik op de foto niet zien. Ook de clips aan het uiteinde van het memoryslot moet je weer terug kunnen drukken.

De Ryzen 7700 heeft ook een interne gpu, maar dan moet je de monitorkabel wel aansluiten op het I/O-panel van je moederbord.

Kleurcode van het LED lampje:
- Red CPU is not detected or fail
- Yellow DRAM is not detected or fail
- White GPU is not detected or fail
- Green Booting device is not detected or fail

Bij memory issues inderdaad beginnen met 1 module testen in A2(slot 4).

Je kunt opstarten en in de bios komen zonder SSD, maar ik zie geen aanleiding om dat nu te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 412,99€ 412,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.909,72

Okay, bovenstaande is de build die ik heb gemaakt. Alleen hij doet het niet. Ik ben al een week aan het troubleshooten. Heb alles geprobeerd wat ik online kon vinden (zie ook eerdere post). Dacht eerst dat de computer geen POST had omdat hij niet piepte, tot ik leerde dat piepjes er eigenlijk niet meer bij horen 😅 Het moederbord lijkt het dus wel te doen, fans draaien, lampjes (rood en geel) gaan kort aan maar daarna ook uit. CMOS reset geprobeerd, dan gaan de lampjes ook branden en herstart hij een paar keer. Daarna blijft hij stabiel aan zonder foutlampjes, maar nog steeds geen beeld. Heb ook mijn oude Geforce 770 GTX geprobeerd, die werkte ook niet. Ik las alleen dat sommige nieuwe moederborden oude 16-pins PCIE kaarten niet meer ondersteunen maar alleen nog 8-pin (in 16-pin connector). Kan dat nog iets zijn?

Ligt niet aan de nieuwe monitor, bevalt prima. Heb hem nu aangesloten op mijn oude PC en hij doet het uitstekend (op de Geforce 770GTX). Ook mijn oude Dell 24" monitor doet het niet op de nieuwe build. Zowel HDMI als Displayport regelmatig geprobeerd en in monitorsettings aangepast voor het geval autodetect het niet goed doet.

Heb een nieuw moederbord, RAM en processor laten komen. Gebeurd exact hetzelfde mee... dus lijkt daar allemaal niet aan te liggen.

Op dit moment zijn nieuwe GPU en voeding onderweg om alles uit te sluiten. Maar ik zie het echter somber in. Als die het niet zijn dan móet het volgens mij een firmware/driver probleem zijn waarbij e.e.a. niet direct werkt. Maar zonder beeld/signal kom ik echter niet in de BIOS. En dit moederbord heeft geen geintegreerde BIOS-update functionaliteit dus ik kan helemaal niets veranderen.

Enige optie die ik nog zie is dan de meeste onderdelen terug te sturen en een nieuwe build te proberen. Daarom opnieuw deze post om mee te kijken voor een nieuw advies.

Ik ben tevreden over de Dell G3223Q monitor, dus die blijft wat mij betreft. De thermalright phantom spirit is een prachtig ding en de arctic case fans zijn ook goed (doet het allemaal). Lian a3 micro-atx case kan ook blijven. SSD kan het ook niet echt aan liggen, heb geprobeerd met en zonder en maakt niets uit dus die mag ook blijven.

Ik wil dus eigenlijk een nieuw moederbord, deze keer met mogelijkheid tot geintegreerde bios-update via aparte bios-usb port voor het geval dat. Een nieuwe processor, bij voorkeur met geintegreerde graphics voor het geval dat. Bijpassende RAM en geschikte voeding. Mag intussen ook AMD zijn wat mij betreft. Al heb ik dus de indruk dat het een mismatch is tussen moederbord en GPU (zonder bios update).

Ik kwam nog iets tegen over NVIDIA firmware updater voor UEFI, maar dat was alleen voor de 4080 en 4090 staat er. Voor 4060 heb je niet zoiets, toch?

Heb daarbij nog eens nagedacht over gaming. Heb nu RDR2 in de aanbieding gekocht en wil die soepel kunnen spelen. Op zich lijkt de 4060 die ik nu heb liggen me prima, of is het dan toch beter om een 12GB kaart te nemen? Ik verwacht niet dat mijn systeem 4K gaming op hoge settings aankan of hier futureproof in is. Het is ook altijd nog een optie om het spel 1440p te draaien op deze monitor. Eigenlijk zou het fijn zijn als de videokaart huidige titels soepel kan draaien op 1440p. De vraag: is de 4060 zoals ik heb gekocht voldoende of kan ik hem dan toch beter ruilen voor een betere? Ben zelf gezien de huidige displayproblemen een beetje huiverig om hem te houden. Ik heb het gevoel dat het daar dus aan ligt maar kan het mis hebben.

Jullie waren vriendelijk genoeg om uitgebreid te adviseren. Is dit iets waar jullie me misschien nog een keer mee kunnen helpen? @Woezik @sahinasappelsap Denken jullie dat een nieuwe build hier uitkomst kan bieden?

Groetjes,

Frank

P.S. Als de nieuwe 4060 of de nieuwe voeding de build vanavond toch tot leven brengen dan update ik meteen mijn post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FrankyBjr schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:03:
Zowel HDMI als Displayport regelmatig geprobeerd en in monitorsettings aangepast voor het geval autodetect het niet goed doet.
Aangesloten op het moederbord of op de videokaart?

Waar heb je het gekocht? Sommige shops hebben ook een service om CPU te installeren en BIOS te updaten indien nodig.
Heb een nieuw moederbord, RAM en processor laten komen. Gebeurd exact hetzelfde mee... dus lijkt daar allemaal niet aan te liggen.
En dat stuur je dan zo weer retour?

[ Voor 33% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-02-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
Hoi Olaf,

Bedankt voor je reactie!

Allebei geprobeerd, doet niets. Mijn processor heeft ook geen interne GPU. In principe gebruik ik nu na alles wat ik geprobeerd heb de GPU aansluiting. Beurtelings HDMI en Displayport.

Moederbord en processor bij Azerty
Voeding en monitor bij CAPS
Videokaart en RAM bij Megekko

Zie inderdaad de optie tot assemblage bij Azerty. Die bios-update was gezien al de huidige ellende wel een goed idee geweest achteraf... Al is het natuurlijk huilen als hij dan nog niet zou doen 😅

Al vermoed ik dat ze dan alle onderdelen zelf willen leveren denk ik. Of niet? Anders zou ik de hele mikmak naar ze toe kunnen sturen met het verzoek het werkend te krijgen.

Toch heb ik er vertrouwen in dat ik alles goed gedaan heb verder. Er zit echt veel werk in de check en dubbelcheck en hij zou het moeten doen...

Denk je dat terugsturen met verzoek om BIOS-update een goede kans van slagen heeft? Ik zit er een beetje mee dat veel onderdelen tegen het eind van hun retour op zicht termijn van 14 dagen aanlopen. Dus ik moet intussen gaan kiezen houden of terug... Nu kost elke retour ook terugstuurkosten, maar dat zijn kosten waar ik me nu niet druk om kan maken. Wil niet blijven zitten met onderdelen die niet compatibel zijn/alsnog voor garantie terug moeten/ik dan overhoudt...

Groetjes,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
Dubbel post

[ Voor 98% gewijzigd door FrankyBjr op 14-02-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
En dat stuur je dan zo weer retour?
Heb ik daar fout aan gedaan? Om nieuwe te laten komen? Ik ging er vanuit dat het DOA was.

Ik heb ze niet allemaal tegelijk laten komen. Eerst de RAM en toen dat het niet was het moederbord en de processor.

@Olaf van der Spek UPDATE: Misschien goed om te vermelden dat ze bij Azerty al zo slim waren om me voor de vervangende producten gewoon een al eerder geopend/geretourneerd moederbord en processor te sturen. Ik snap dat ze in dit soort gevallen geen nieuwe ongeopende blijven sturen.

Groetjes,

Frank

[ Voor 32% gewijzigd door FrankyBjr op 14-02-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Je moederbord is nieuwer dan je cpu, dus je hebt helemaal geen bios update nodig. Ik zou hier dus ook niet mee experimenteren.
Als je oude videokaart het ook niet doet, dan verwacht ik niet dat vervanging van je nieuwe videokaart hier iets aan gaat veranderen.
Andere voeding had je nog niet getest. Maar voeding heeft weinig te maken met beeld, tenzij het opspinnen van je videokaart zoveel stroom trekt dan je systeem uitvalt. Dat lijkt hier niet te gebeuren.

Gezien het probleem met het beeld: zit je videokaart goed vast geklikt in het PCIe-slot en staat de switch aan het einde het PCIe slot weer terug in rechte stand? Is de PEG6+2 kabel goed aangesloten op de videokaart en de voeding? (op de foto lijkt de PEG8 aansluiting op videokaart goed aangesloten).
Heeft de monitor als inputsignaal (HDMI of Displaypoort) de juiste ingang gekozen?

Het beeld komt niet van de cpu, dus van een andere cpu verwacht ik niet veel.
Als je besluit een ander moederbord te nemen ga dan voor een ander merk (is andere bios) en overweeg een Z890 chipset. Omdat alle lampjes ook uit gaan na de memory training is dit niet het eerste waar ik aan denk.

Een zwaardere videokaart is voor een 4k monitor zeker te overwegen. De simpelste oplossing bij performance problemen is echter een Full-HD resolutie te kiezen, want 4 pixels op een 4k monitor is 1 pixel op Full-HD. De videokaart heeft dan een gigantische besparing op rekenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
FrankyBjr schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:03:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.909,72

Okay, bovenstaande is de build die ik heb gemaakt. Alleen hij doet het niet. Ik ben al een week aan het troubleshooten. Heb alles geprobeerd wat ik online kon vinden (zie ook eerdere post). Dacht eerst dat de computer geen POST had omdat hij niet piepte, tot ik leerde dat piepjes er eigenlijk niet meer bij horen 😅 Het moederbord lijkt het dus wel te doen, fans draaien, lampjes (rood en geel) gaan kort aan maar daarna ook uit. CMOS reset geprobeerd, dan gaan de lampjes ook branden en herstart hij een paar keer. Daarna blijft hij stabiel aan zonder foutlampjes, maar nog steeds geen beeld. Heb ook mijn oude Geforce 770 GTX geprobeerd, die werkte ook niet. Ik las alleen dat sommige nieuwe moederborden oude 16-pins PCIE kaarten niet meer ondersteunen maar alleen nog 8-pin (in 16-pin connector). Kan dat nog iets zijn?

Ligt niet aan de nieuwe monitor, bevalt prima. Heb hem nu aangesloten op mijn oude PC en hij doet het uitstekend (op de Geforce 770GTX). Ook mijn oude Dell 24" monitor doet het niet op de nieuwe build. Zowel HDMI als Displayport regelmatig geprobeerd en in monitorsettings aangepast voor het geval autodetect het niet goed doet.

Op dit moment zijn nieuwe GPU en voeding onderweg om alles uit te sluiten. Maar ik zie het echter somber in. Als die het niet zijn dan móet het volgens mij een firmware/driver probleem zijn waarbij e.e.a. niet direct werkt. Maar zonder beeld/signal kom ik echter niet in de BIOS. En dit moederbord heeft geen geintegreerde BIOS-update functionaliteit dus ik kan helemaal niets veranderen.

Enige optie die ik nog zie is dan de meeste onderdelen terug te sturen en een nieuwe build te proberen. Daarom opnieuw deze post om mee te kijken voor een nieuw advies.

Ik ben tevreden over de Dell G3223Q monitor, dus die blijft wat mij betreft. De thermalright phantom spirit is een prachtig ding en de arctic case fans zijn ook goed (doet het allemaal). Lian a3 micro-atx case kan ook blijven. SSD kan het ook niet echt aan liggen, heb geprobeerd met en zonder en maakt niets uit dus die mag ook blijven.

Ik wil dus eigenlijk een nieuw moederbord, deze keer met mogelijkheid tot geintegreerde bios-update via aparte bios-usb port voor het geval dat. Een nieuwe processor, bij voorkeur met geintegreerde graphics voor het geval dat. Bijpassende RAM en geschikte voeding. Mag intussen ook AMD zijn wat mij betreft. Al heb ik dus de indruk dat het een mismatch is tussen moederbord en GPU (zonder bios update).

Ik kwam nog iets tegen over NVIDIA firmware updater voor UEFI, maar dat was alleen voor de 4080 en 4090 staat er. Voor 4060 heb je niet zoiets, toch?

Heb daarbij nog eens nagedacht over gaming. Heb nu RDR2 in de aanbieding gekocht en wil die soepel kunnen spelen. Op zich lijkt de 4060 die ik nu heb liggen me prima, of is het dan toch beter om een 12GB kaart te nemen? Ik verwacht niet dat mijn systeem 4K gaming op hoge settings aankan of hier futureproof in is. Het is ook altijd nog een optie om het spel 1440p te draaien op deze monitor. Eigenlijk zou het fijn zijn als de videokaart huidige titels soepel kan draaien op 1440p. De vraag: is de 4060 zoals ik heb gekocht voldoende of kan ik hem dan toch beter ruilen voor een betere? Ben zelf gezien de huidige displayproblemen een beetje huiverig om hem te houden. Ik heb het gevoel dat het daar dus aan ligt maar kan het mis hebben.

Jullie waren vriendelijk genoeg om uitgebreid te adviseren. Is dit iets waar jullie me misschien nog een keer mee kunnen helpen? @Woezik @sahinasappelsap Denken jullie dat een nieuwe build hier uitkomst kan bieden?

Groetjes,

Frank

P.S. Als de nieuwe 4060 of de nieuwe voeding de build vanavond toch tot leven brengen dan update ik meteen mijn post!
Toen ik bij mijn nieuwe AMD build (waarvoor dank @Woezik) mijn GTX 1070 erin prakte, kreeg ik ook geen beeld helaas zodra ik er 2 schermen aan hing.. De onboard video deed het overigens wel.

Ik ben op reddit toen deze tegengekomen en heb dit in mijn bios ingesteld. Toen deed mijn oude kaartje het weer :-)
https://www.reddit.com/r/..._ax_not_passing_vga_post/

Weet niet of het jou gaat helpen, maar het proberen waard natuurlijk.
Het gaat om de CSM support en PCI Legacy setting.
Set:
[code]Fast Boot ‣ Disabled
CSM Suport ‣ Enabled
LAN PXE ‣ Disabled
Storage Boot ‣ Legacy Only
Other PCI ‣ Legacy Only[/code]

Edit: Ik kreeg overigens een rood lampje op vga op het moboen moet soms gewoon even wat beter lezen :-) Je hebt een 4060, ik was even in de war gebracht vanwege de oude 7xx die je benoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FrankyBjr schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:46:
Heb ik daar fout aan gedaan? Om nieuwe te laten komen? Ik ging er vanuit dat het DOA was.
Dacht even dat je gewoon hele nieuwe had besteld..

Doet de NumLock op je toetsenbord het? Wat doet ie als je Ctrl-Alt-Delete doet?
Heb je iemand in de buurt die mogelijk kan helpen?
Reparatie / computer shop in de buurt?
Azerty klantenservice al gevraagd om advies?

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-02-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
Nou, nieuwe videokaart is binnen doet ook niets. Kan alleen de voeding vanavond nog omwisselen die dan binnenkomt met DHL.

Het blijft een puzzel. NumLock op het toetsenbord doet het niet. Ctrl-Alt-Delete doet ook niets. Soms als ik hem aanzet geeft hij rood, dan geel en dan gaan de lampjes uit (wat suggereert geen foutmelding). En soms duren de lampjes wat langer, flikkeren ze even en/of heeft hij plotseling een restart.

Ik weet het intussen ook niet meer. Gezien het vreemde gedrag van het geheel en dat de onderdelen verder niet kapot zouden moeten zijn blijft echt alleen de voeding nog over. Anders weet ik het echt niet meer.

Heb al een offerte van een locale reparatiedienst van 250 euro waar ik hem langs kan brengen. En Azerty is voorlopig telefonisch niet bereikbaar, zal vragen wat zij ervoor willen hebben. Maar is meer dan een uur rijden en zij doen dit natuurlijk ook niet gratis.

Ik vind het wel zuur hoor. Voor 2000 euro een nieuwe game-pc kopen en dan meteen 250 euro (of zoiets) neer moeten leggen voor reparatie. Je kunt zeggen; je zult wel wat fout gedaan hebben, eigen schuld. En anders was je ook 150+ euro aan assemblage kwijt geweest. Maar het klopt gewoon niet dat deze setup niet werkt, het is echt frustrerend. Daarom was mijn reactie; ik stuur de mikmak terug en bouw een andere setup die doet het dan gewoon wel voor hetzelfde geld!

Nou ja, we lossen het wel op. Fingers crossed dat het de voeding is. En mijn vader zei altijd; elk probleem dat met geld op te lossen is, is geen echt probleem. Dus komt hoe dan ook goed 😥

Als jullie toch nog wat bedenken, deel gerust. Ik probeer alles. En anders bedankt voor het meedenken in elk geval!

P.S. @sahinasappelsap toch bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolladin
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:37
Misschien een hele domme vraag, maar is je HDMI- of DP-kabel wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
@Loolladin
Er zijn geen domme vragen hoor! Zaten allebei nieuw bij de nieuwe Dell monitor die ik gekocht heb. Maar kan vanavond even kijken of ik een alternatief heb dan neem ik het mee als optie.

UPDATE: Intussen na lang in de wacht Azerty gesproken. Wat een topservice. Echt ontzettend vriendelijk, ze denken geweldig mee. En ik kan het tweede bord met cpu en RAM opsturen samen met de retour van het eerste die hier nog ligt. Dan lopen ze alles na en doen ze de bios update voor me en sturen ze het terug. Dan maar hopen dat dit het oplost natuurlijk😂 Maar ontzettend blij met deze oplossing, echt geweldig zo.

Groetjes,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
FrankyBjr schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:42:
Nou, nieuwe videokaart is binnen doet ook niets. Kan alleen de voeding vanavond nog omwisselen die dan binnenkomt met DHL.

Het blijft een puzzel. NumLock op het toetsenbord doet het niet. Ctrl-Alt-Delete doet ook niets. Soms als ik hem aanzet geeft hij rood, dan geel en dan gaan de lampjes uit (wat suggereert geen foutmelding). En soms duren de lampjes wat langer, flikkeren ze even en/of heeft hij plotseling een restart.

Ik weet het intussen ook niet meer. Gezien het vreemde gedrag van het geheel en dat de onderdelen verder niet kapot zouden moeten zijn blijft echt alleen de voeding nog over. Anders weet ik het echt niet meer.

Heb al een offerte van een locale reparatiedienst van 250 euro waar ik hem langs kan brengen. En Azerty is voorlopig telefonisch niet bereikbaar, zal vragen wat zij ervoor willen hebben. Maar is meer dan een uur rijden en zij doen dit natuurlijk ook niet gratis.

Ik vind het wel zuur hoor. Voor 2000 euro een nieuwe game-pc kopen en dan meteen 250 euro (of zoiets) neer moeten leggen voor reparatie. Je kunt zeggen; je zult wel wat fout gedaan hebben, eigen schuld. En anders was je ook 150+ euro aan assemblage kwijt geweest. Maar het klopt gewoon niet dat deze setup niet werkt, het is echt frustrerend. Daarom was mijn reactie; ik stuur de mikmak terug en bouw een andere setup die doet het dan gewoon wel voor hetzelfde geld!

Nou ja, we lossen het wel op. Fingers crossed dat het de voeding is. En mijn vader zei altijd; elk probleem dat met geld op te lossen is, is geen echt probleem. Dus komt hoe dan ook goed 😥

Als jullie toch nog wat bedenken, deel gerust. Ik probeer alles. En anders bedankt voor het meedenken in elk geval!

P.S. @sahinasappelsap toch bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Je zou nog kunnen proberen om alles los te koppelen en het moederbord eens uit de kast te halen (cpu en geheugen lekker laten zitten)...waarschijnlijk moet de peerless assasin er wel even af.

Leg je mobo op een kartonnetje en sluit alles buiten de kast aan. Als de boel dan wel aanspringt dan maakt je mobo wellicht ergens contact.
Zo niet, lekker terug sturen en een AMD build nemen. Voor dat geld heb je een hele mooie Ryzen 7 7700.

Zoiets bijvoorbeeld:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 224,-€ 224,-
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 419,-€ 419,-
1BehuizingenMontech XR Zwart€ 59,90€ 59,90
1MonitorsDell G3223Q Zwart€ 560,90€ 560,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 96,90€ 96,90
1VoedingenGigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 136,99€ 136,99
Totaal€ 1.783,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyBjr
@sahinasappelsap Thanks voor het advies!
Ja, dat loskoppelen en op kartonnetje buiten de case laten draaien heb ik dus óók al geprobeerd 😌

Als ik die lijst zie, dan denk ik dat ik dat misschien met de kennis van achteraf had moeten doen. Ook omdat het toch flink wat goedkoper was. Maar ja, zie dat van tevoren maar eens te weten. En ik had al besteld. Ik was gewoon te koppig om toch Intel te willen proberen terwijl iedereen zei dat AMD goedkoper en beter was.

Intussen heb ik afgesproken met Azerty om het als de nieuwe voeding het niet fixt gewoon terug te sturen voor reparatie/controle/bios-update onder service. Wel zo netjes.

En ja hoor, prompt breek ik net bij de videokaartwissel met te hard indrukken het plastic PCIE clipje op het moederbord af 😣 Hoe dan? Zullen de zenuwen intussen wel geweest zijn, wat een verzoeking. Zonder plastic clipje doet hij het verder prima als het goed is. Maar die terugsturen voor refund en wat anders kopen zal helaas sowieso niet meer gaan dus ik zit aan deze build vast.

Ben in elk geval wel al erg blij met de 32" inch Dell monitor! Daar werk ik nu op, heel prettig! Nu de rest nog. Ik laat weten als het gefixt is en als ik weet waar het nu aan lag.

Groetjes,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
FrankyBjr schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:46:
@sahinasappelsap Thanks voor het advies!
Ja, dat loskoppelen en op kartonnetje buiten de case laten draaien heb ik dus óók al geprobeerd 😌

Als ik die lijst zie, dan denk ik dat ik dat misschien met de kennis van achteraf had moeten doen. Ook omdat het toch flink wat goedkoper was. Maar ja, zie dat van tevoren maar eens te weten. En ik had al besteld. Ik was gewoon te koppig om toch Intel te willen proberen terwijl iedereen zei dat AMD goedkoper en beter was.

Intussen heb ik afgesproken met Azerty om het als de nieuwe voeding het niet fixt gewoon terug te sturen voor reparatie/controle/bios-update onder service. Wel zo netjes.

En ja hoor, prompt breek ik net bij de videokaartwissel met te hard indrukken het plastic PCIE clipje op het moederbord af 😣 Hoe dan? Zullen de zenuwen intussen wel geweest zijn, wat een verzoeking. Zonder plastic clipje doet hij het verder prima als het goed is. Maar die terugsturen voor refund en wat anders kopen zal helaas sowieso niet meer gaan dus ik zit aan deze build vast.

Ben in elk geval wel al erg blij met de 32" inch Dell monitor! Daar werk ik nu op, heel prettig! Nu de rest nog. Ik laat weten als het gefixt is en als ik weet waar het nu aan lag.

Groetjes,

Frank
*kuch* secondelijm *kuch* ;-)
Ik vind het ontzettend balen voor je, niets is zo vervelend dan als je nieuw in elkaar gezette pc niet wil werken. Hou ons op de hoogte m.b.t voortgang.

Maar een mobo buiten de kast geeft dus ook geen beeld met de 4060? Heb je de onboard hdmi toevallig ook geprobeerd? Bios batterijtje er al een minuut of wat uitgewipt? Een klap erop geven? Laten zegenen met wijwater in de kerk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
FrankyBjr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:48:
Hoi allemaal,
...

Luxeprobleem dus. Ik leg vanwege die toekomstige opties en het gevoel graag een paar honderd euro extra neer. Is dat decadent of snappen jullie het wel?
Je kan toch gewoon een CPU nemen met een degelijke iGPU? Dat zal supersnel werken voor al je doeleinden. Nu 500 euro weggooien is wel heel zonde. Als je over 2 of 3 jaar een spel wil spelen is dat ding nog 250 waard en heb je een 2x zo snelle voor dat geld.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankyBjr
Hoi allemaal,

Nog even een laatste, afsluitende update voor iedereen die me geholpen heeft. Het is gelukt hoor!

Ik mocht de hele combinatie van moederbord, processor en RAM naar de webwinkel sturen voor reparatie onder service. Begin deze week bericht gehad dat het RAM sowieso defect was en ze het ook niet aan de praat kregen. Ze hebben alles volledig gerefund en ik heb daarna een nieuw systeem gekocht voor in de Lian A3 kast.

Ik was op MSI en Intel wel weer een beetje uitgekeken. Dus toch gegaan voor een AMD Ryzen 7 7700, met een Asrock B850M Pro RS WIFI micro-atx bord en G.Skill Flare X5 RAM die op de qvl lijst stond. Toch gedowngrade naar een 'gewone' Geforce RTX 4060 EVO OC GPU voor 100 euro minder. Een net wat stevigere 850W NZXT C850 voeding van een klasse hoger. Voor de zekerheid assemblage optie genomen van de webwinkel waarbij processor en RAM vooraf worden geinstalleerd met BIOS update. Na 3 weken ellende wilde ik zo min mogelijk risico lopen.

En... het is gelukt! Alles verder weer netjes in elkaar gezet zoals ik al 10 keer gedaan had met de vorige build. Phantom Spirit erop gezet. Aangezet en... bingo! Werkt als een zonnetje. Windows staat erop, files uit de cloud en we zijn online.

Heel onwerkelijk wat een enorm gedoe je hebt als het niet werkt. Ik heb er uren mee lopen klieren. Nu ja, blij dat hij het doet. Nogmaals dank aan iedereen voor jullie meedenken en steun! In het bijzonder @Woezik en @sahinasappelsap

Groetjes,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
FrankyBjr schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:15:
Hoi allemaal,

Nog even een laatste, afsluitende update voor iedereen die me geholpen heeft. Het is gelukt hoor!

Ik mocht de hele combinatie van moederbord, processor en RAM naar de webwinkel sturen voor reparatie onder service. Begin deze week bericht gehad dat het RAM sowieso defect was en ze het ook niet aan de praat kregen. Ze hebben alles volledig gerefund en ik heb daarna een nieuw systeem gekocht voor in de Lian A3 kast.

Ik was op MSI en Intel wel weer een beetje uitgekeken. Dus toch gegaan voor een AMD Ryzen 7 7700, met een Asrock B850M Pro RS WIFI micro-atx bord en G.Skill Flare X5 RAM die op de qvl lijst stond. Toch gedowngrade naar een 'gewone' Geforce RTX 4060 EVO OC GPU voor 100 euro minder. Een net wat stevigere 850W NZXT C850 voeding van een klasse hoger. Voor de zekerheid assemblage optie genomen van de webwinkel waarbij processor en RAM vooraf worden geinstalleerd met BIOS update. Na 3 weken ellende wilde ik zo min mogelijk risico lopen.

En... het is gelukt! Alles verder weer netjes in elkaar gezet zoals ik al 10 keer gedaan had met de vorige build. Phantom Spirit erop gezet. Aangezet en... bingo! Werkt als een zonnetje. Windows staat erop, files uit de cloud en we zijn online.

Heel onwerkelijk wat een enorm gedoe je hebt als het niet werkt. Ik heb er uren mee lopen klieren. Nu ja, blij dat hij het doet. Nogmaals dank aan iedereen voor jullie meedenken en steun! In het bijzonder @Woezik en @sahinasappelsap

Groetjes,

Frank
Na alle ellende is het mooi om te horen dat je de boel hebt om mogen ruilen voor een andere build die goed en stabiel draait!

Ik heb met mijn nieuwe ryzen build ook een bijzondere week gehad, waarbij het me op begon te vallen dat de pc na 1x opstarten en afsluiten niet meer aansprong, tenzij ik de stroom er een tijdje afhaalde. Vandaag kunnen pinpointen naar een brakke PSU. Hopelijk kan ik die zsm omwisselen.

Anyhow, geniet van je pc'tje!

[ Voor 8% gewijzigd door sahinasappelsap op 01-03-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
FrankyBjr schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:15:
Ik mocht de hele combinatie van moederbord, processor en RAM naar de webwinkel sturen voor reparatie onder service. Begin deze week bericht gehad dat het RAM sowieso defect was en ze het ook niet aan de praat kregen.
Goed om te horen!
Wel vreemd, je hebt twee sets RAM geprobeerd toch?
Pagina: 1