Basis pc obv DeskMini x600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 15:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem is voor mijn schoonouders, huidige pc kan niet over naar windows 11 en wordt traag. Ook is de storage van 100GB nagenoeg vol.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijzen voor basis systemen zijn vrij gunstig. Ik heb de best buy guide bekeken en dacht nav wat lezen dat een kleinere kast op het bureau een betere optie is. Geen grote kast nodig en een kleine kast kan op het bureau.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
24 inch scherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor licht werk is niet veel nodig. De pc zal waarschijnlijk lang meegaan, vandaar de voorkeur voor up to date componenten (AM5 platform). 1TB is 10 keer meer dan er nu is dat is zat, wel voorkeur voor een goede stille koeler. Ook wil ik gelijk 32GB, begrijp dat Dual channel het beste is dus 2x16. Vandaag de dag zal 16 genoeg zijn voor dit werk maar wil gelijk voor de komende jaren genoeg hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, basis x600 - daar is redelijk veel informatie over te vinden. Ook kort gekeken naar NUC, Brix en andere kleine systemen maar kon daar niet vinden wat ik zocht. Kleine pc bij Informatique is 900 euro en vaak zie je ook wat oudere chips. Voor nu direct geen probleem maar zoek iets wat lang mee kan dus hoeft niet snel te zijn maar wel up to date. De 8500G is vrij rap, misschien nu wat overkill maar we hebben ook een GPU nodig en volgens mij is dit een van de goedkopere AM5 chips met GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo stil mogelijk. En een koeler die relatief simpel te plaatsen is. Best wat gegoogled de afgelopen dagen en zag dat je voor de boxed cooler de kast wat moet "vervormen" om hem er in te krijgen en ik dat bij de Gelid dat je iets van het moederbord los moet wrikken wat vastgeplakt zit - dat doe ik liever niet. De Noctua schijnt ook stil te zijn, ik verwacht ook niet dat de CPU veel load te verduren krijgt (licht internet en MS office werk) dus hoop dat die combinatie stil zal zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Heb redelijk wat X600 topics gelezen en die als basis gepakt. Begrijp dat deze geheugenset goed is. Eigenlijk een paar specifieke vragen:
1) Zag twee verschillende SSD's langs komen, de Kingston is iets duurder met een heat spreader maar lijkt verder qua specs niet heel veel sneller? Omdat de PC lang mee gaat geef ik u liever ~20 extra uit als de heatspreader helpt en ssd iets sneller is - is de Kingston de beste keuze? of is er nog iets snellers?
2) Koeling - ik zoek iets dat de pc goed stil houdt en relatief simpel te installeren is. De Noctua staat in de x600 compatibiity guide maar kan nergens zien hoe simpel installatie is. De Gelid is ook een optie maar dacht ergens te lezen dat die installatie lastiger is (in een topic hier, topic owner al gevraagd om details)
3) wat is de volgende stap qua geheugen - 32GB is meer dan zat, maar de snelheden en latency heb ik me nog niet in verdiept. Met name met het oog op de toekomst.
Ik zag deze drie sets met oplopende kosten en snelheid - heb ik hier in de praktijk iets aan sneller geheugen?
https://tweakers.net/pric.../1902888;1931072;1931076/

4) Zag op de site van de x600 een losse audio kabel. Kwam die verder nergens tegen nog, klopt het dat die nodig is om een simpel speakersetje aan te sluiten aan de achterkant? Huidige monitor heeft geen speakers.

Hier de lijst met beide koelers en beide SSD's

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 146,-€ 146,-
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 204,45€ 204,45
1ProcessorkoelingGelid Solutions Slim Silence Black€ 25,70€ 25,70
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 41,33€ 41,33
1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IBK2-32€ 89,99€ 89,99
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB€ 82,99€ 82,99
1SSD'sLexar NQ790 1TB€ 66,30€ 66,30
1Overige componentenASRock Rear Audio Cable€ 14,95€ 14,95
Totaal€ 671,71

Beste antwoord (via jaspov op 28-01-2025 12:12)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
De verschillen tussen de 8600G en de 8500G zijn wisselvallig. Ze hebben hetzelfde aantal cores, maar bij de 8500G zijn 4 van de 6 Zen 4c cores. Een soort "E-core" van AMD die anders werkt dan bij Intel. De 8600G heeft 6 volwaardige cores.

Hierdoor zie je bij zware multicore workloads wel veel verschil. De 8600G is gewoon 18-20% sneller in multicore. Maar in single/dual core workloads zijn ze vrijwel identiek.

Staat wel tegenover dat de 8500G in zware tests veel efficiënter is door die 4C cores. Het duurt weliswaar wat langer, maar onderaan de streep is het aantal Wh toch een stukje lager.

Ook heeft de 8600G technisch gezien dubbel zoveel GPU cores/compute units, maar dit komt niet altijd tot zijn recht. Wel in synthetische benchmarks, maar in veel games valt het wel mee. Ofwel vanwege vermogensbudget, ofwel vanwege RAM bandbreedte.

Dus je moet goed kijken wat je nou echt wil doen met je PC. Sommigen kunnen 40-50 euro in hun zak steken door een 8500G te kopen, anderen zijn beter af met een 8600G.

review: AMD Ryzen 5 8500G - De eerste desktop-cpu met Zen 4c-cores

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 28-01-2025 11:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:17
Ik heb een dergelijke setup gekocht en het werk zeer goed. Voor basisgebruik is dit meer dan voldoende.
Met een stuk of 15 tabs open in firefox in Linux en stremio dat afspeelt zit ik aan 7% CPU gebruik en 8gb RAM gebruik ism een 8600G.

De Noctua is zeer stil behalve onder load ((4K gaming bijvoorbeeld). De installatie is niet heel gemakkelijk, maar je moet geen CMOS batterij verplaatsen e.d.
Uit een ander topic begrijp ik dat de Gelid goedkoper is, maar wel luidruchtiger. De thermalright full copper zou beter zijn, maar die is heel slecht verkrijgbaar behalve op Amazon, maar via discutabele verkoopskanalen.

Ik kocht deze RAM: Kingston Fury Impact PnP 32GB (2x16GB) 5600MT/S DDR5 CL40 SODIMM .
Hoe heb je die RAM gevonden in jouw lijst? De Deskmini heeft een korte lijst van ondersteund geheugen, maar op Reddit zag ik een post terugkomen met het geheugen uit jouw lijst.

Voor het gebruik van je ouders zullen ze nog lang tevreden zijn met 32gb. Eens dat dat niet meer volstaat zijn we misschien 10 jaar verder.

Voor je SSD zou ik iets meer basic nemen, kan veel goedkoper door te gaan voor de Kingston NV3 NVMe PCIe 4.0 Internal SSD 1TB M.2 2280-SNV3S/1000G, die kost ongeveer 60 euro. Zie ook de BBG voor SSD's.

Er zit een audio ingang aan de voorkant dus je kan daar je speakers op aansluiten. Tenzij je natuurlijk de kabel via de achterkant wilt aansluiten, dan kan je best die aansluiting kopen.

Last but not least: zeker dat je geen wifi wilt? De wifi kit is moeilijk te vinden, maar een AX200 of beter nog een AX210 met een wifi antenne m.2 van Amazon volstaat ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

jaspov schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:41:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De 8500G is vrij rap, misschien nu wat overkill maar we hebben ook een GPU nodig en volgens mij is dit een van de goedkopere AM5 chips met GPU.
Op AM5 hebben de meeste CPU's een IGP aan boord. ;) Alleen de F-CPU's (8400F, 7500F) niet.

De G-CPU's hebben wel een significant snellere GPU, maar "de huidige 100GB zit vol" klinkt alsof ze nu op een stuk antiek zitten, dan neem ik aan dat gamen en andere zware grafische toepassingen niet relevant zijn. Elke IGP kan een youtube-filmpje afspelen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
Dank allebei. Ik heb ook het idee dat ze met deze set weer lang vooruit kunnen. @cy-gor25 Als de Noctua stiller is dan lijkt dat me de beste voor nu. Die thermalright Copper kwam ik ook tegen op Reddit en daar was de comment dat het krap paste - fan raakt de kast en geeft trillingen door. Gezien de te verwachten load zal die Noctua het prima doen lijkt me. Het is me ook helder dat het even werk is maar geen gekke dingen, kleine opluchting.

Ram heb ik overgenomen van een andere build hier - en die had het weer van een youtube video.

Ook goed te horen dat de SSD zelfs een stap naar beneden kan - SSD best buy guide er bij gepakt, de Lexar NQ790 scoort prachtig (en is elders ook voor deze build gebruikt). Bij de specs staat alleen dat een heatsink nodig is - alleen die zie ik in de andere builds nergens terugkomen?

Audio kabel heb ik het liefst aan de achterkant, ziet er strakker uit dus die kabel dan inderdaad bijbestellen. Verbaasde me een beetje dat dat er niet bij zit.Wifi is niet nodig, er gaat UTP in - muis en toetsenbord ook USB dus geen bluetooth nodig.

@bwerg Dank! Net nog even gesorteerd in de Pricewatch op M5. De 8400F (boxed en tray) zijn goedkoper dan deze maar missen de GPU. Daarna komt de 8500G al. Wist niet precies waar de F voor stond, weer wat geleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door jaspov op 26-01-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Je hebt ook nog de R5 7600. Die is op CPU gebied veel sterker dan de 8500G maar heeft een “normale” iGPU ipv de stevige van de 8500G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:49
Ik zou van de 2x 1 tb 1 x 2tb Renegade maken, sneller, goedkoper en je houdt nog ruimte over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
youridv1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:00:
Je hebt ook nog de R5 7600. Die is op CPU gebied veel sterker dan de 8500G maar heeft een “normale” iGPU ipv de stevige van de 8500G
Dank, had die over het hoofd gezien omdat ie net wat duurder was. Had gesorteerd op prijs. De GPU is inderdaad totaal niet relevant en zie nu dat die 7600 een stuk sneller is.

@99ruud99 Ik heb het wat verwarrend neergezet, heb maar 1 TB totaal nodig, twijfelde tussen deze twee modellen. Ik dacht dat de Lexar en heatsink nodig heeft (opmerking staat bij de specs) maar een andere tweaker wijst me er net op dat die opmerking alleen relevant is bij inbouw in een PS5. Lexar it is.

[ Voor 26% gewijzigd door jaspov op 26-01-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
Dank allemaal voor de input, weer een hoop geleerd.

De PC is besteld eerste onderdelen zijn onderweg. Zodra alles draait laat ik nog wat horen uiteraard. Uiteindelijk uitgekomen op een setup die al vaker langskwam.
  • audiokabel besteld voor audio aansluiting aan de achterkant
  • Deze SSD gehouden, heatsink niet nodig dat had ik zelf verkeerd gelezen (alleen nodig bij PS5)
  • Geheugen ook gehouden, werd op meerdere plaatsen aangeraden
  • Noctua Fan: staat op compatibility lijst van de barebone en compatible bij deze CPU - beter gevoel bij de installatie dankzij jullie toelichting
  • Na wat wikken en wegen toch voor de 8500G gegaan. Wel dank voor de input, dat hielp mijn interne discussie. De 7600 is een stuk sneller, heeft wel een mindere GPU. Komende van een hele oude pc, waar gee klachten zijn over snelheid moet de 8500G al een enorme stap zijn. Mochten de wensen ooit wijzigen zit er toch net iets meer iGPU power in. En als ik het goed heb ook een iets lager verbruik wat mogelijk - en hier speculeer ik- resulteert in minder warmte, koelingsbehoefte en lagere fannoise
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 203,49€ 203,49
1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IBK2-32€ 99,90€ 99,90
1SSD'sLexar NQ790 1TB€ 67,58€ 67,58
Totaal€ 573,25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Thanks voor de update @jaspov, ik ga (mede op basis van jouw topic) bijna hetzelfde samenstellen (ander geheugen en SSD) dus ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Room42 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:51:
Thanks voor de update @jaspov, ik ga (mede op basis van jouw topic) bijna hetzelfde samenstellen (ander geheugen en SSD) dus ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. :)
Leuk, welke keuze heb je daar gemaakt en waarom?
Deel komt morgen, deel over 1-3 dagen - dus nog paar dagen geduld met ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dit is 'm geworden, maar ik moet nog bestellen. Het geheugen de SSD's heb ik echter al na een mislukte build op basis van uitvoering: Shuttle XPC slim DL30N's. :)

2ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 146,-€ 292,-
2BarebonesASRock DeskMini X600€ 203,49€ 406,98
2ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 41,33€ 82,66
4Geheugen internCorsair Vengeance CMSX16GX5M1A4800C40€ 40,04€ 160,16
2SSD'sLexar NQ710 1TB€ 57,40€ 114,80
Totaal€ 1.056,60

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:10
jaspov schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:55:
[...]

Leuk, welke keuze heb je daar gemaakt en waarom?
Deel komt morgen, deel over 1-3 dagen - dus nog paar dagen geduld met ervaringen.
ben benieuwd, hou ons op de hoogte!

Heb je trouwens nog de 8600G overwogen?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Heb je trouwens nog de 8600G overwogen?
Die is vooral wat sneller op gaming performance, zoals ik zie. Voor schoonouders mogelijk niet de hoogste prioriteit. De 8500G lijkt ook een stuk zuiniger, dat zou voor mij een argument zijn om voor deze te gaan.

Wat zijn jouw overwegingen om voor de 8600G te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Room42 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Die is vooral wat sneller op gaming performance, zoals ik zie. Voor schoonouders mogelijk niet de hoogste prioriteit. De 8500G lijkt ook een stuk zuiniger, dat zou voor mij een argument zijn om voor deze te gaan.

Wat zijn jouw overwegingen om voor de 8600G te gaan?
meer GPU power, lijkt mij net iets meer voordeel op de lange termijn geven, maar dat is puur een onderbuik gevoel. Nadeel is meteen dat de Noctua officieel niet meer ondersteund is (alhoewel ik me ook daar weer bij afvraag wat nu het effect echt zal zijn, ook met eeen 8600G wordt deze geregeld gebruikt).

Er komt trouwens ook een nieuwe X600 aan met USB4 aan de achterzijde, volgens mij het enige grote verschil.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• youridv1
De verschillen tussen de 8600G en de 8500G zijn wisselvallig. Ze hebben hetzelfde aantal cores, maar bij de 8500G zijn 4 van de 6 Zen 4c cores. Een soort "E-core" van AMD die anders werkt dan bij Intel. De 8600G heeft 6 volwaardige cores.

Hierdoor zie je bij zware multicore workloads wel veel verschil. De 8600G is gewoon 18-20% sneller in multicore. Maar in single/dual core workloads zijn ze vrijwel identiek.

Staat wel tegenover dat de 8500G in zware tests veel efficiënter is door die 4C cores. Het duurt weliswaar wat langer, maar onderaan de streep is het aantal Wh toch een stukje lager.

Ook heeft de 8600G technisch gezien dubbel zoveel GPU cores/compute units, maar dit komt niet altijd tot zijn recht. Wel in synthetische benchmarks, maar in veel games valt het wel mee. Ofwel vanwege vermogensbudget, ofwel vanwege RAM bandbreedte.

Dus je moet goed kijken wat je nou echt wil doen met je PC. Sommigen kunnen 40-50 euro in hun zak steken door een 8500G te kopen, anderen zijn beter af met een 8600G.

review: AMD Ryzen 5 8500G - De eerste desktop-cpu met Zen 4c-cores

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 28-01-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
Vandaag alles in elkaar gezet, ging erg soepel.
Aandraaien van de schroeven van de cpu koeler is het spannendst wmb.

Systeem draait, ik hoor hem niet - erg stil
Windows 11 tot zover soepel. Ben onder de indruk!

Miste 3 apparaten in apparaatbeheer - uiteindelijk opgelost door de AMD chipset drivers van de Asrock site te installeren.

De auto driver installer begrijp ik niet. Zag 1 keer een popup (had nog niets geinstalleerd, komt dat uit het bios?) Klikte er op en daarna nooit meer gezien. Geen idee hoe ik die kan vinden.

Bios ook gelijk bijgewerkt - heb al even geen pc gehad en kreeg een rits waarschuwingen om eea te deactiveren voor de biosupdate: bitlocker en tfpm uit mijn hoofd. In bios iets met security uitgezet, bios geupdate, vingers gekruisd en het ging goed (security daarna weer teruggezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
jaspov schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:12:
Vandaag alles in elkaar gezet, ging erg soepel.
Aandraaien van de schroeven van de cpu is het spannendst wmb.

Systeem draait, ik hoor hem niet - erg stil
Windows 11 tot zover soepel. Ben onder de indruk!

Miste 3 apparaten in apparaatbeheer - uiteindelijk opgelost door de AMD chipset drivers van de Asrock site te installeren.

De auto driver installer begrijp ik niet. Zag 1 keer een popup (had nog niets geinstalleerd, komt dat uit het bios?) Klikte er op en daarna nooit meer gezien. Geen idee hoe ik die kan vinden.

Bios ook gelijk bijgewerkt - heb al even geen pc gehad en kreeg een rits waarschuwingen om eea te deactiveren voor de biosupdate: bitlocker en tfpm uit mijn hoofd. In bios iets met security uitgezet, bios geupdate, vingers gekruisd en het ging goed (security daarna weer teruggezet).
klinkt goed!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik weet niet hoe jouw ervaringen zijn, @jaspov, maar ik ben blij met mijn 2 nieuwe servertjes. Afgelopen donderdag de boel in elkaar gezet en lekker gaan gebruiken.

Gisteren zijn eindelijk de Noctua NH-L9a-AM5's binnengekomen en die leveren nu toch opeens een nieuw probleem. De stock coolers blazen ook lucht opzij, en daarmee zachtjes over de M.2 SSD. De Noctua's zijn dicht aan de zijkant en bieden dus geen koeling aan de SSD. Dit zorgt ervoor dat deze een stuk warmer wordt, zelfs tot critical niveau. Ik moet nu dus op zoek naar een geschikte SSD-koeler. Ik twijfel tussen passief en actief. Het probleem is wel dat er maar héél weinig ruimte is. Eigenlijk kan ik alleen de lucht in, en kom ik dus op een zelfklevend model uit, zoals bijvoorbeeld de uitvoering: be quiet! MC1 Pro.

Ben jij hier al tegen aangelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Room42 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:59:
Ik weet niet hoe jouw ervaringen zijn, @jaspov, maar ik ben blij met mijn 2 nieuwe servertjes. Afgelopen donderdag de boel in elkaar gezet en lekker gaan gebruiken.

Gisteren zijn eindelijk de Noctua NH-L9a-AM5's binnengekomen en die leveren nu toch opeens een nieuw probleem. De stock coolers blazen ook lucht opzij, en daarmee zachtjes over de M.2 SSD. De Noctua's zijn dicht aan de zijkant en bieden dus geen koeling aan de SSD. Dit zorgt ervoor dat deze een stuk warmer wordt, zelfs tot critical niveau. Ik moet nu dus op zoek naar een geschikte SSD-koeler. Ik twijfel tussen passief en actief. Het probleem is wel dat er maar héél weinig ruimte is. Eigenlijk kan ik alleen de lucht in, en kom ik dus op een zelfklevend model uit, zoals bijvoorbeeld de uitvoering: be quiet! MC1 Pro.

Ben jij hier al tegen aangelopen?
Heel eerlijk, ik zou niet eens weten hoe ik de ssd temperaturen kan zien?

Misschien dat ook het type ssd gebruik een rol speelt? Weet niet wat de servers doen maar wellicht continue lezen en schrijven?

Ik las wel ergens dat de noctua aan 1 zijkant twee uitstekende stukken heeft. Advies was om die richting de achterkant van de kast te plaatsen, dat geeft meer ruimte bij de ssd. Zit jouw koeler ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jaspov schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:05:
[...]

Heel eerlijk, ik zou niet eens weten hoe ik de ssd temperaturen kan zien?
Ik lees het in de SMART-gegevens uit.
Misschien dat ook het type ssd gebruik een rol speelt? Weet niet wat de servers doen maar wellicht continue lezen en schrijven?
Uiteraard maakt het gebruik (de load) van de SSD uit voor de temperatuur. Ook kun je SSD's kopen waar al een heatsink op zit. De mijne heeft alleen maar een heat spreader (plakker), dat blijkt niet voldoende bij zo weinig airflow.
Ik las wel ergens dat de noctua aan 1 zijkant twee uitstekende stukken heeft. Advies was om die richting de achterkant van de kast te plaatsen, dat geeft meer ruimte bij de ssd. Zit jouw koeler ook zo?
Zie ik nu ook... dat betekent, vrees ik, dat ik ook een van de Noctua's moet gaan omdraaien. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 20:59

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

jaspov schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:21:
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 203,49€ 203,49
1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IBK2-32€ 99,90€ 99,90
1SSD'sLexar NQ790 1TB€ 67,58€ 67,58
Totaal€ 573,25
Volg dit topic met interesse. Ben zelf enorm te spreken over mijn DeskMini 310 thuisservertje en nu mijn moeder iets nieuws nodig heeft overweeg ik om dat dan ook op basis van een DeskMini x600 te doen. In principe is voor mijn moeder een 8500G al een beetje overkill maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat zouden jullie als minimale CPU kiezen voor een x600 systeem?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Jazzy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:23:
[...]
Volg dit topic met interesse. Ben zelf enorm te spreken over mijn DeskMini 310 thuisservertje en nu mijn moeder iets nieuws nodig heeft overweeg ik om dat dan ook op basis van een DeskMini x600 te doen. In principe is voor mijn moeder een 8500G al een beetje overkill maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat zouden jullie als minimale CPU kiezen voor een x600 systeem?
Ik heb zelf in de prijzewatch de AM5 op prijs gesorteerd. De eerste twee processoren hebben een F op het eind, geleerd van iemand hierboven dat die geen GPU hebben. Daarna komt de 8500G al.

Er is ook een alternatief, de 7600, iets duurder, met een nog snellere cpu ten koste van een iets langzamere GPU. Boven beredeneerd dat ik de balans van de 8500G prima vond.

categorie: Processors

[ Voor 3% gewijzigd door jaspov op 04-02-2025 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspov
Room42 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:14:
[...]
Ik lees het in de SMART-gegevens uit.

[...]
Uiteraard maakt het gebruik (de load) van de SSD uit voor de temperatuur. Ook kun je SSD's kopen waar al een heatsink op zit. De mijne heeft alleen maar een heat spreader (plakker), dat blijkt niet voldoende bij zo weinig airflow.

[...]

Zie ik nu ook... dat betekent, vrees ik, dat ik ook een van de Noctua's moet gaan omdraaien. :o
Net even gekeken. Na boot 44 graden. Windows Defender snelle scan brengt dat heel even naar 51 graden. Minuut na afloop scan weer 47. Veel intensiever dan dit zal het hier niet worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
[...]
Als je AM5-processoren met iGPU sorteert op prijs staat de 8500G momenteel bovenaan. En qua zuinigheid is ie ook erg fijn. Idle draaien de 2 servers, inclusief een Ubiquiti Flex Mini 2.5G 13~15 Watt. Full-load haalt ie net geen 100 Watt.

2ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 146,-€ 292,-
1Netwerk switchesUbiquiti Flex Mini 2.5G€ 44,99€ 44,99
2BarebonesASRock DeskMini X600€ 204,45€ 408,90
2ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 45,05€ 90,10
4Geheugen internCorsair Vengeance CMSX16GX5M1A4800C40€ 43,99€ 175,96
2SSD'sLexar NQ710 1TB€ 57,40€ 114,80
2OverclockingIcy Box IB-M2HS-70€ 8,64€ 17,28
Totaal€ 1.144,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 20:59

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dat is een hele nette config, al geloof ik er niets van dat je twee CPU's in dat bakje gepropt hebt. :D

Voor een snel genoeg maar basic email en browse-bakje voor mijn moeder is dit echt overkill. Ga eerst wel even naar een X300 systeempje kijken maar zal dit X600 topic daar niet mee vervuilen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat zouden jullie als minimale CPU kiezen voor een x600 systeem?
Geen x600, maar is uitvoering: ASUS Prime N100I-D D4 geen zuinige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Jazzy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:53:
Dat is een hele nette config, al geloof ik er niets van dat je twee CPU's in dat bakje gepropt hebt. :D
De oplettende kijker zal het echter opvallen dat alles dubbel is uitgevoerd, op de switch na. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 22:11

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Erg interessant systeempje, maar klopt het dat hij idle zo'n 40 W gebruikt? Ik lees her en der dat dat het grote nadeel van Ryzen is.
Pagina: 1