Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Kunnen jullie even meedenken, ik zit in een bijzondere situatie en zoek de meest gunstige oplossing. Misschien kloppen mijn aannames ook niet, dan hoor ik dat uiteraard ook graag :+

Situatie:
Ik ben al 5 jaar ZZP (winstgevend; hoogste InkomstenBelasting schijf) en zit in 2025 in een overgangsjaar.
Rond Maart ga ik in loondienst. Ik denk erover om mijn zaak nog even aan te houden.
De eerste drie maanden had ik nog omzet; ongeveer €15000,-

Bij loondienst zal ik qua IB belasting ook in de hoogste belastingschijf vallen op basis van jaarsalaris. Er zit een leaseauto bij, maar die wil liever niet.

Opties:
1. Loondienst + leaseauto
- Door Zzp inkomsten van eerste maanden positieve omzet
- Dus extra inkomen
- Bijtelling van de leaseauto
- Meer IB
- Privé auto verkopen

2. Loondienst met km vergoeding; €0.30 p/km (geschat 20.000 – 30.000 km = +/ €0.26 p/km netto = 5200-7800 p/ jaar)
- dus extra inkomen
- meer IB
- Huidige auto (in Privé) gebruiken
- Hoge afschrijving eigen auto door veel kilometers
- Kosten niet aftrekbaar in ZZP onderneming (toch?)

> dit zie ik niet zitten om meerdere redenen.

3. Loondienst met km vergoeding (berekening zie optie2.) en Young Timer 'op de -eigen- zaak'
- Als ZZP een Young Timer auto op de balans, deze gedurende het jaar gebruiken
- Alle kosten en BTW van de auto aftrekken
- Wel (lage) bijtelling door leaseauto (maar door lage omzet en hoge kosten > nihil)
- door kosten negatieve jaaromzet
- De auto -ook- meer dan 10% zakelijk gebruiken
- (Proberen) 1255 uur zakelijk te generen

> Volgend jaar opnieuw bekijken en evt de auto verkopen (+ deel van de btw terugbetalen)
Volgens mij kan dit normaal gesproken niet zo makkelijk, maar in mijn geval dus wel omdat ik;
- eerste paar maanden omzet had (verschillende opdrachtgevers etc).
- wel winstgevend was in de jaren ervoor

4. Andere optie?
- of misschien is er nog een heel andere slimme en prijstechnische oplossing..

Ben benieuwd of iemand kan helpen en/of duidelijkheid verschaffen :*)

[ Voor 0% gewijzigd door bord4kop op 28-01-2025 11:17 . Reden: € en cent op hetzelfde bedrag gecorrigeerd ]

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Reinier

\o/

vergoeding; €0.30 ct/km
Dat is een factor 100 te weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Reinier schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Dat is een factor 100 te weinig ;)
Hoezo ?
Wie krijgt er dan 30 euro per kilometer vergoed ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:55
Wat wil je in de toekomst gaan doen? Blijf je ZZP'er en verwacht je daar nog geld uit te halen? Want ik zou op dit moment geen auto op de balans zetten wanneer je plannen hebt je bedrijf te stoppen. Allerlei dingen op de balans hebben die je wilt afschrijven gaan belastingtechnisch niet zo lekker wanneer je je wilt uitschrijven. Dat is in elk geval mijn ervaring toen wij een van onze VOF's wilde opheffen. Die hebben we toen nog een aantal jaren aangehouden, maar eigenlijk kost dat onnodig tijd en geld. Ik weet niet of ik optie 3 zou kiezen dus.

Edit: ik lees niet goed. Ik zie dat je uren wilt blijven maken. In dat geval zou ik de auto op de zaak zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenomyscus op 28-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:22
chucky666 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Hoezo ?
Wie krijgt er dan 30 euro per kilometer vergoed ?
Wie heeft het over 30 euro? ;)

spoiler:
€ 0,30 of 30 ct, niet 0,30 ct. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
bord4kop schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:54:
(...)

4. Andere optie?
- of misschien is er nog een heel andere slimme en prijstechnische oplossing..

Ben benieuwd of iemand kan helpen en/of duidelijkheid verschaffen :*)
Zakelijke auto van je werkgever, maar deze niet privé gebruiken (of <500km). Daardoor géén bijtelling op het loon. Vervolgens je privéauto aanhouden en deze tegen 23 ct/km als kosten in aftrek nemen voor je zakelijke ritten van de privéauto. Ofwel: helemaal geen bijtelling.

Je zou een Excel-bestand kunnen maken en het helemaal kunnen uitrekenen. Hier zijn ook wel modellen voor. Maar de 'rule of thumb' is dat als je relatief véél zakelijke kilometers maakt (voor loondienst en/of eenmanszaak) dat de privé-bijtelling duur is. Dat lijkt me in jouw situatie ook het geval te zijn.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
bord4kop schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:54:
(...)

2. Loondienst met km vergoeding; €0.30 p/km (geschat 20.000 – 30.000 km = +/ €0.26 p/km netto = 5200-7800 p/ jaar)
- dus extra inkomen
- meer IB
- Huidige auto (in Privé) gebruiken
- Hoge afschrijving eigen auto door veel kilometers
- Kosten niet aftrekbaar in ZZP onderneming (toch?)
Privéauto is voor zakelijke ritten van je eenmanszaak tegen 23ct /km als kosten op te voeren. Dan moet je dus wel de zakelijke ritten bijhouden.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
@bord4kop een een praktische vraag... staat je werkgever het toe om naast je werkzaamheden in loondienst ook nog te zzp-en? Veel werkgevers vinden daar wel wat van..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:18
Optie 3 is vragen om gedoe.
Ja, je kan de auto op je zaak houden en dan alle kms aan je zaak vergoeden aan 23 ct per km. Maar de belastingdienst gaat het niet leuk vinden als je dit oneindig doet, zonder dat je nog zzp taken uitvoert.
Anders zou iedereen wel een zzp starten en dit soort dingen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Dank voor de antwoorden.

@Herman maar dat wil ik juist niet, want mijn Privé auto heeft nu nog hoge waarde (weinig km) en daarna dan veel minder. Bovendien verbruikt hij vrij fors :P
Ik heb het uitgerekend, huidige auto is niet rendabel voor zakelijke KM 's

Wat ik wil doen is een BTW auto op de balans zetten en die hiervoor gebruiken. Al is het maar een jaar. Of twee jaar hooguit.

@koentjuh1987 Jep, das een goeie; maar dat mag in mijn geval. Ik heb de eerste 3 maanden al omzet gedraaid. En zal einde van het jaar kijken of het rendabel is om door te gaan. Misschien beëindig ik de zaak tzt wel.
@99ruud99 nee, klopt, dat kan niet zomaar. Maar in mijn geval wel, omdat ik al ZZP ben/was en begin van het jaar omzet heb gedraaid.

Volgens mij kan het dus in deze situatie dus wel. Is randje / grijs gebied natuurlijk, dat wel :+

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Zzp rekent per kwartaal, niet per jaar. Dus goed opletten @bord4kop .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

bord4kop schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:51:
Volgens mij kan het dus in deze situatie dus wel. Is randje / grijs gebied natuurlijk, dat wel :+
In de laatste weken dat je nog uren maakt als ZZP-er een auto kopen, ik vermoed dat je die niet uitgelegd krijgt als er naar wordt gevraagd. Over het randje zegmaar ;)

Tenzij je dus blijft ZZP-en. Genoeg om significant winst te maken. Zonder winst is er weinig van die winst af te trekken. 2025 heeft (volgens random Google-hit) 1829 werkuren. Als je daarvan 1255 besteed aan ZZP-en zal je werkgever not amused zijn. Zowel als je dat tijdens werktijd doet, als wanneer je ASAP burned out bent wegens elke nacht doorwerken.

Ook, er van uitgaande dat je als ZZP-er niet iets totaal anders doet dan als werknemer (artiest vs astronaut of zo): houd er rekening mee dat je werkgever het intellectueel eigendomsrecht krijgt van alles wat je als ZZP-er doet, tenzij je daar schriftelijke afspraken over maakt. Dat willen je klanten weten :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
denk dat het goed is om ook even naar de regelgeving te kijken.
ZZP-en naast een baan in loondienst kan en mag. Maar je zit ook met wettelijk aantal werkuren over een langere periode..
https://www.rijksoverheid...ur%20per%20week%20werken.

die ~1255 uur werken naast je voltijd baan gaat dan wel een uitdaging worden om dat passend te krijgen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
mee eens, maar ZZP-en naast je baan kan prima.
Zeker als er weinig tijd in gaat zitten. Maar bedankt voor de wet hierover. Dat geeft dus wel een beeld waarom een werkgever het ook liever niet heeft ;)

Het urencriterium moet je halen voor je zelfstandigenaftrek, dat is niet direct een criterium voor wel/geen ZZP. Tenminste... in eerste instantie niet. Op termijn natuurlijk wel; want er is wel een richtlijn dat je als zelfstandige wel inkomen (winst) moet gaan halen met je onderneming. Hetgeen logisch is.
Maar ik ben geen starter natuurlijk. Ik heb al jaren winst uit onderneming gehad.

Urencriterium is overigens 1225 uur p/jr.
99ruud99 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:55:
Zzp rekent per kwartaal, niet per jaar. Dus goed opletten @bord4kop .
Je kiest zelf hoe je je IB en/of winst verlies (jaar-)rekening regelt. Alleen de voorbelasting gaat per kwartaal.
En bij een BV heb je de kwartaalrekening (maar ik heb geen BV).
O bedoel je wat anders?

[ Voor 15% gewijzigd door bord4kop op 29-01-2025 09:45 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
bord4kop schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:39:
mee eens, maar ZZP-en naast je baan kan prima.
Zeker als er weinig tijd in gaat zitten. Maar bedankt voor de wet hierover. Dat geeft dus wel een beeld waarom een werkgever het ook liever niet heeft ;)

Het urencriterium moet je halen voor je zelfstandigenaftrek, dat is niet direct een criterium voor wel/geen ZZP. Tenminste... in eerste instantie niet. Op termijn natuurlijk wel; want er is wel een richtlijn dat je als zelfstandige wel inkomen (winst) moet gaan halen met je onderneming. Hetgeen logisch is.
Maar ik ben geen starter natuurlijk. Ik heb al jaren winst uit onderneming gehad.

Urencriterium is overigens 1225 uur p/jr.

[...]

Je kiest zelf hoe je je IB en/of winst verlies (jaar-)rekening regelt. Alleen de voorbelasting gaat per kwartaal.
En bij een BV heb je de kwartaalrekening (maar ik heb geen BV).
O bedoel je wat anders?
het kan zeker prima naast een baan. Maar gegeven de oplossingen die je zoekt en hoe het zit qua regelgeving mbt werkuren per week zit je wel aan bepaalde restricties vast die het mogelijk niet rendabel maken om voor een oplossing te kiezen die auto op de zaak heet..

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik weet dat de belastingdienst ook kijkt naar wat je in welk kwartaal hebt verdiend va uitgegeven.
Nu vallen aantal ritjes prima te verantwoorden onder noemen "acquisitie nieuwe klanten", maar als je inderdaad 20k km maakt denk ik dat ze raar gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
koentjuh1987 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:11:
denk dat het goed is om ook even naar de regelgeving te kijken.
ZZP-en naast een baan in loondienst kan en mag. Maar je zit ook met wettelijk aantal werkuren over een langere periode..
https://www.rijksoverheid...ur%20per%20week%20werken.

die ~1255 uur werken naast je voltijd baan gaat dan wel een uitdaging worden om dat passend te krijgen...
Wat heeft die 1.225 uren ermee te maken of je ondernemer bent voor de Inkomstenbelasting? Helemaal niks toch? Die 1.225 urennorm zegt alleen iets of je ook gebruik mag maken van bepaalde aftrekposten in de aangifte inkomstenbelasting (met name de zelfstandigenaftrek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
hmm, ok.. goed,
samenvattend concludeer ik dat de algemene opinie is dat het wat -te ver- over het randje is dus...

In ieder geval hartelijk dank allemaal voor de visie en inzichten hierover! d:)b

Het fijne aan GoT is dat het vaak wel mooie en diverse invalshoeken geeft. Altijd goed om te reflecteren O-)

Right. En dan te bedenken dat ik mensen ken die hun hele huis verbouwing als kosten hebben opgevoerd én 21% BTW hebben teruggevorderd. Of complete vakanties aftrekken, digitale -huis en tuin- apparatuur afschrijven etc, Ben ik dan te netjes? :'(

| Security Management |

Pagina: 1